CAN-väylä

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

CAN-väylä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kertokaapas viisaat tyhmälle, mitä hyötyä CAN-väylästä on? Ducatilla väitetään yli kolmen kilon painonsäästöä johdotuksissa. Onko BMW antanut tietoa mistään syystä vaihtaa perinteinen johtosarja CAN-väylään?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

No ei se CAN-väylän ominaisuus ole että voi ajella ilman valoja, se on valokatkaisijan ominaisuus.
Onko CAN-väylää helppo korjata? Siis, jos se sattuu menemään poikki.
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Ei hätiä mitiä niin kauan, kun sinä päätät valojen toiminnasta eikä ne ala elämään omaa elämäänsä.
Minulla on työkaveri, jonka uudehko Mersu 270CDIjne..alkoi elää itsekseen. Joinakin aamuina Mesen CAN-väylä päätti, ettei aamulla lähdetäkään, joskus Mersu lukitsi takaluukun itsekseen, toisinaan Mersu avasi pakkasella kaikki ikkunat eikä suostunut sulkemaan niitä jne, jne...
Laatumerkin maahantuoja antoi remonttien jälkeen, kun asia ei parantunut, neuvon, että Mersusta pitää ottaa välillä akunkaapeli irti, jotta systeemi resetoituu. Kaveri oli sitä mieltä, että kun hän ostaa 65000euron auton, hänen ei kuulu edes tietää missä akku sijaitsee. Auto meni vaihtoon ja nyt hänellä on suurinpiirtein vastaava Bemari. Jotta ei ihan offiksi mene niin Bemun CAN-väylät kuulemma tottelee paremmin kuljettajaa.
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Ismo Vaara kirjoitti:No ei se CAN-väylän ominaisuus ole että voi ajella ilman valoja, se on valokatkaisijan ominaisuus.
Onko CAN-väylää helppo korjata? Siis, jos se sattuu menemään poikki.
Eihän tuo CAN-väylä varsinaisesti mitään magiaa ole. Alla olevasta linkistä kun lukee 4 ensimmäistä sivua niin pääsee riittävästi jyvälle.http://opetus.stadia.fi/savolainen/Mobi ... Alanen.pdf

Fiksu systeemihän tuo on erityisesti vikadiagnostiikkansa vuoksi, mutta aiheuttaa tietty tällaiselle tavalliselle tallaajalle ongelmia, kun ilman lukijaa ei ongelmista jyvälle pääse.

Itse tuo "väylähän" ei ole kuin 2kpl tavallista sähköjohtoa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kiitos Hanski hyvästä linkistä.

Pikkuhiljaa aletaan lähestyä -30 luvun tekniikkaa, enää siis kaksi johtoa takavaloille ja ohjaustankoon. Mun -38 R71:ssä meenee kuitenkin vain yksi! :twisted: Takavalolle +johto ja ohjaustankoon torven maadoitus.
Vastaa Viestiin