Lootan kolina
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
- Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
- Paikkakunta: Oulu
Lootan kolina
LT:n lootan kolina vieläkin vähän häiritsee, vaikkakin se on kuulemma ominaisuus Bemussa. Joillakin foorumeilla on annettu ohjeita käyttää paksumpaa öljyä ja xr-1 lisäainetta, mutta miten vaihteisto pitemmänpäälle kärsii? Kai joku teistä tietää jonkun joka todella tietää näistä asioista. Olisi todella arvokasta saada asiantuntijalta faktaa siitä mikä öljy on parasta LoTjan lootaan.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Kyllä tämä öljykeskustelu taitaa olla sellainen ikuisuusaihe, että ei siitä absoluuttista totuutta saa irti kirveelläkään. Mielipiteitä sen sijaan on jokaisella, myös niillä "asiantuntijoilla".
Funtsitaanpas ensin vähän taustoja:
Jos Bemun laatikko kolahtelee, mitäs sitten? Vaihdelaatikko ei missään tapauksessa ole pyörässäsi se osa, joka todennäköisesti ensimmäisenä pettää. Paljon aiemmin on tulinjalla perä tai kytkin.
Itseltäni on toki vaihdeaski vaihdettu, mutta se meni "ulkoisista syistä", joista muuten kannattaa ota opiksi muidenkin. http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... BOXHOUSING
Itselleni on kerran pantu Treen Heinolla askiin ja perään Bel-Rayn vähän paksuhkoa askiöljyä. (en muista tyyppiä, mutta kysypä sieltä vaikka Kymäläisen Harrilta). Kolahtelu kyllä siistiytyi, mutta kylmänä oli kyllä kankee vaihtaa. Olisin kyllä ottanut sitä seuraavallakin kerralla, mutta se oli silloin loppu ja sen koommin ollaan taas menty Mobilin 75W-90 synteettisillä. Kolisee minkä kolisee, mutta ei se ole kuolemaksi...
t. pozo
Funtsitaanpas ensin vähän taustoja:
Jos Bemun laatikko kolahtelee, mitäs sitten? Vaihdelaatikko ei missään tapauksessa ole pyörässäsi se osa, joka todennäköisesti ensimmäisenä pettää. Paljon aiemmin on tulinjalla perä tai kytkin.
Itseltäni on toki vaihdeaski vaihdettu, mutta se meni "ulkoisista syistä", joista muuten kannattaa ota opiksi muidenkin. http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... BOXHOUSING
Itselleni on kerran pantu Treen Heinolla askiin ja perään Bel-Rayn vähän paksuhkoa askiöljyä. (en muista tyyppiä, mutta kysypä sieltä vaikka Kymäläisen Harrilta). Kolahtelu kyllä siistiytyi, mutta kylmänä oli kyllä kankee vaihtaa. Olisin kyllä ottanut sitä seuraavallakin kerralla, mutta se oli silloin loppu ja sen koommin ollaan taas menty Mobilin 75W-90 synteettisillä. Kolisee minkä kolisee, mutta ei se ole kuolemaksi...
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Minä käytän täyssynteettistä 80W-140, kylmäpää suunnilleen sama kuin ohjekirjan 80W-90, mutta kuumana pysyy hieman paksumpana ja vaimentaa kolinoita. Perässä sama öljy, tarkoituksena, että sielläkin kuumana säilyisi parempi öljykalvo pinnoilla.
Kyllä muutoksen huomasi vaihtamisen tuntumassa, varsinkin kylmillä ilmoilla hieman jaakeampi, mutta niitä kylmiä lähtöjä on kuitenkin niin paljon vähemmän kuin kuumana ajoa, että kestetään tuo lievä kankeus.
Vaikka toisaalta: Kaipa tuo valmistaja on öljyluokitukset tarkoin tutkinut, todennut voitelukyvyn riittävän kaikissa lämpötiloissa, ja niillä perusteilla suosituksensa antanut .
Kyllä muutoksen huomasi vaihtamisen tuntumassa, varsinkin kylmillä ilmoilla hieman jaakeampi, mutta niitä kylmiä lähtöjä on kuitenkin niin paljon vähemmän kuin kuumana ajoa, että kestetään tuo lievä kankeus.
Vaikka toisaalta: Kaipa tuo valmistaja on öljyluokitukset tarkoin tutkinut, todennut voitelukyvyn riittävän kaikissa lämpötiloissa, ja niillä perusteilla suosituksensa antanut .
Pozolle
Oliko monen päivän projekti vaihtaa uusi loota? Hintaakin taitaa kertyä koko hommalle pöyristyttävästi?
LT kuskeja varoittaisin että pitäkää jousitus suhteellisen kovalla, varsinkin kaksi päällä ajettaessa. Kanttailin kerran emännän kanssa saariston rantatiellä ja tiukassa mutkassa joka oli vielä notkelmassa keskiseisontatuki otti lahjakkaasti tiehen. Raapaisu oli kyllä kova ja piti oikein pysähtyä ja tutkia että hajosiko jotakin. Onneksi ei hajonnut, mutta keskiseisontatuki on kiinni vaihdelootassa ja huonolla tuurilla loota voi saada sen kautta aika tällin.
LT kuskeja varoittaisin että pitäkää jousitus suhteellisen kovalla, varsinkin kaksi päällä ajettaessa. Kanttailin kerran emännän kanssa saariston rantatiellä ja tiukassa mutkassa joka oli vielä notkelmassa keskiseisontatuki otti lahjakkaasti tiehen. Raapaisu oli kyllä kova ja piti oikein pysähtyä ja tutkia että hajosiko jotakin. Onneksi ei hajonnut, mutta keskiseisontatuki on kiinni vaihdelootassa ja huonolla tuurilla loota voi saada sen kautta aika tällin.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Pozolle
Juu, jotain nelisen tonnia se taisi kustantaa. Onneksi oli kaskovakuutus, joten selvisin sadalla viidelläkympillä (omavastuu) + joku kymppi bonusmenetyksiä.kaliffi kirjoitti:Oliko monen päivän projekti vaihtaa uusi loota? Hintaakin taitaa kertyä koko hommalle pöyristyttävästi?
LT kuskeja varoittaisin että pitäkää jousitus suhteellisen kovalla, varsinkin kaksi päällä ajettaessa. Kanttailin kerran emännän kanssa saariston rantatiellä ja tiukassa mutkassa joka oli vielä notkelmassa keskiseisontatuki otti lahjakkaasti tiehen. Raapaisu oli kyllä kova ja piti oikein pysähtyä ja tutkia että hajosiko jotakin. Onneksi ei hajonnut, mutta keskiseisontatuki on kiinni vaihdelootassa ja huonolla tuurilla loota voi saada sen kautta aika tällin.
Liekö Ismolla se mun entinen kuoririkkoinen (jäi Heinolle viime kesänä Pohjolan piikkiin..)
T. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Helmi 2008 22:07
Ite vaihdoin talvella omaan LT:heni Belrayn öljyt kaikkiin vaihtokohteisiin, sain ostettua Hakin Huollosta Raumalta, eikä ollut sen hintavampaa kuin muutkaan merkit.
Ihan niikuin Pozo sanoi, on heti käynnistyttyään kankea kylmänä. Tosin bonuksena on se, että laatikko on kyllä hiljaisempi kuin vanhoilla öljyillä.
Vinha perä on siinäkin, että jos se kolisee hiukan niin mitäs sitten.....
Ihan niikuin Pozo sanoi, on heti käynnistyttyään kankea kylmänä. Tosin bonuksena on se, että laatikko on kyllä hiljaisempi kuin vanhoilla öljyillä.
Vinha perä on siinäkin, että jos se kolisee hiukan niin mitäs sitten.....