Lootan kolina

Luxury touring
similja
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
Paikkakunta: Oulu

Lootan kolina

Viesti Kirjoittaja similja »

LT:n lootan kolina vieläkin vähän häiritsee, vaikkakin se on kuulemma ominaisuus Bemussa. Joillakin foorumeilla on annettu ohjeita käyttää paksumpaa öljyä ja xr-1 lisäainetta, mutta miten vaihteisto pitemmänpäälle kärsii? Kai joku teistä tietää jonkun joka todella tietää näistä asioista. Olisi todella arvokasta saada asiantuntijalta faktaa siitä mikä öljy on parasta LoTjan lootaan. :?:
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Kyllä tämä öljykeskustelu taitaa olla sellainen ikuisuusaihe, että ei siitä absoluuttista totuutta saa irti kirveelläkään. Mielipiteitä sen sijaan on jokaisella, myös niillä "asiantuntijoilla".

Funtsitaanpas ensin vähän taustoja:
Jos Bemun laatikko kolahtelee, mitäs sitten? Vaihdelaatikko ei missään tapauksessa ole pyörässäsi se osa, joka todennäköisesti ensimmäisenä pettää. Paljon aiemmin on tulinjalla perä tai kytkin.
Itseltäni on toki vaihdeaski vaihdettu, mutta se meni "ulkoisista syistä", joista muuten kannattaa ota opiksi muidenkin. http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... BOXHOUSING

Itselleni on kerran pantu Treen Heinolla askiin ja perään Bel-Rayn vähän paksuhkoa askiöljyä. (en muista tyyppiä, mutta kysypä sieltä vaikka Kymäläisen Harrilta). Kolahtelu kyllä siistiytyi, mutta kylmänä oli kyllä kankee vaihtaa. Olisin kyllä ottanut sitä seuraavallakin kerralla, mutta se oli silloin loppu ja sen koommin ollaan taas menty Mobilin 75W-90 synteettisillä. Kolisee minkä kolisee, mutta ei se ole kuolemaksi...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
jorma.winter

Viesti Kirjoittaja jorma.winter »

Minä käytän täyssynteettistä 80W-140, kylmäpää suunnilleen sama kuin ohjekirjan 80W-90, mutta kuumana pysyy hieman paksumpana ja vaimentaa kolinoita. Perässä sama öljy, tarkoituksena, että sielläkin kuumana säilyisi parempi öljykalvo pinnoilla.
Kyllä muutoksen huomasi vaihtamisen tuntumassa, varsinkin kylmillä ilmoilla hieman jaakeampi, mutta niitä kylmiä lähtöjä on kuitenkin niin paljon vähemmän kuin kuumana ajoa, että kestetään tuo lievä kankeus.
Vaikka toisaalta: Kaipa tuo valmistaja on öljyluokitukset tarkoin tutkinut, todennut voitelukyvyn riittävän kaikissa lämpötiloissa, ja niillä perusteilla suosituksensa antanut :) .
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Tuli vietettyä '98 R1100RT:n kanssa neljä yhteistä vuotta ja 45 tkm. Nyt on ollut '01 LT alla viikon verran. Yksi ensimmäisistä huomioista kahden BMW eroista on ollut, että LT:n laatikko EI kolise.....
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Pozolle

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Oliko monen päivän projekti vaihtaa uusi loota? Hintaakin taitaa kertyä koko hommalle pöyristyttävästi?

LT kuskeja varoittaisin että pitäkää jousitus suhteellisen kovalla, varsinkin kaksi päällä ajettaessa. Kanttailin kerran emännän kanssa saariston rantatiellä ja tiukassa mutkassa joka oli vielä notkelmassa keskiseisontatuki otti lahjakkaasti tiehen. Raapaisu oli kyllä kova ja piti oikein pysähtyä ja tutkia että hajosiko jotakin. Onneksi ei hajonnut, mutta keskiseisontatuki on kiinni vaihdelootassa ja huonolla tuurilla loota voi saada sen kautta aika tällin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos tulee lootaongelmia, LT 1200:n kuoririkkoinen loota löytyy hyllystä.
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pozolle

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

kaliffi kirjoitti:Oliko monen päivän projekti vaihtaa uusi loota? Hintaakin taitaa kertyä koko hommalle pöyristyttävästi?

LT kuskeja varoittaisin että pitäkää jousitus suhteellisen kovalla, varsinkin kaksi päällä ajettaessa. Kanttailin kerran emännän kanssa saariston rantatiellä ja tiukassa mutkassa joka oli vielä notkelmassa keskiseisontatuki otti lahjakkaasti tiehen. Raapaisu oli kyllä kova ja piti oikein pysähtyä ja tutkia että hajosiko jotakin. Onneksi ei hajonnut, mutta keskiseisontatuki on kiinni vaihdelootassa ja huonolla tuurilla loota voi saada sen kautta aika tällin.
Juu, jotain nelisen tonnia se taisi kustantaa. Onneksi oli kaskovakuutus, joten selvisin sadalla viidelläkympillä (omavastuu) + joku kymppi bonusmenetyksiä.
Liekö Ismolla se mun entinen kuoririkkoinen (jäi Heinolle viime kesänä Pohjolan piikkiin..)

T. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tämä laatikko ei tullut Heinolta. Seisontatuen kiinnikkeet ovat repeytyneet.

Lootia löytyy myös R1100 R ja R1150 RS.
Samat lootat sopii myös sisarmalleihin.

Tietysti laatikoita on myös 2v boxereihin.
enkelinsieppaaja
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Helmi 2008 22:07

Viesti Kirjoittaja enkelinsieppaaja »

Ite vaihdoin talvella omaan LT:heni Belrayn öljyt kaikkiin vaihtokohteisiin, sain ostettua Hakin Huollosta Raumalta, eikä ollut sen hintavampaa kuin muutkaan merkit.
Ihan niikuin Pozo sanoi, on heti käynnistyttyään kankea kylmänä. Tosin bonuksena on se, että laatikko on kyllä hiljaisempi kuin vanhoilla öljyillä.

Vinha perä on siinäkin, että jos se kolisee hiukan niin mitäs sitten.....
Vastaa Viestiin