Sytytyksen säätöä

K-sarjan pyörät
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Sytytyksen säätöä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Onko jollain sivustolla yksinkertaista säätöohjetta K 100:n sytytykselle? Tarkoitan lähinnä kotikonstein ja mittarein.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla näyttäisi olevan vaihtoehtoinen tapa.
Säädettävä ajoituslamppu kyllä tarvitaan.

http://www.ibmwr.org/ktech/k-bike-ignition-timing.shtml

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mistä se kattoo ajoitusmerkit?
"Virallisesti" ajoitus katsotaan heittokellolla ykköspytyn männästä.
Täytyy kyllä sanoa, että tosta selostuksestä multa jää jotain oleellista ymmärtämättä. :roll:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ymmärtääkseni ajoitus katsotaan siitä roottorilevystä, joka on ajoituskannen alla.

Tuolla oli selvitetty, miten roottorilevyyn voidaan merkata uudet ajoitusmerkit.
http://skylands.ibmwr.org/tom/tech/k75_timing.html
Siinä käytetään lähtönä V-lovea joka on TDC merkki.

Vaihtoehtoinen tapa oli säätää sytytys säädettävällä ajoitusvalolla tyhjäkäynnillä 15 astetta TDC:tä aikaisemmaksi.
http://www.ibmwr.org/ktech/k-bike-ignition-timing.shtm
jonka tuo kaveri teki omilla päättelyillään tuossa jutussa.
Kaveri päätteli, että tyhjäkäynnin ajoitus on 15 astetta BTDC, joten jos käyttää TDC merkkiä roottorilevyssä ja säätää ajoitusvaloon 15 asteen ennakon, niin ajoitus on OK myös kierroksilla.
Kierroksilla ajoitus pitää ymmärtääkseni olla 30 astetta BTDC.

Se ei vaadi uusia ajoitusmerkkejä siihen roottorilevyyn.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Ymmärtääkseni tuota säädettävää ajoituslamppua voisi kyllä käyttää kierroksillakin, mutta kaveri säätää jostain syystä vain tyhjäkäynnin ajoituksen. ( Ai niin, se ei halua häiritä naapureita 6000 rpm kierroksilla)
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

No, eipä ole turhan tarkkaa, jos pienestä roottorinlevystä merkit katsotaan! Tuolla halkaisijalla ja millin heitolla ennakko taitaa muuttua jo asteita?
Taidan kuitenkin mitata heittokellolla männän päästä staattisen kipinänpaikan.

Siihen pozon kytkinlevyn tarkistusreikään kun saisi yhdistettyä ajoitusmerkit vauhtipyörälle, niin sytyn tarkistukseen menisi aikaa juuri niin kauan kuin strobon käteen ottaminen kestää! 8)
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Millin heitto merkeissä on noin 2 astetta virhettä. Tuolla reilun 5 cm halkaisijaisella roottorilevyllä.

Onkohan toi nyt niin tarkkaa.
6000 rpm minuutissa on 36.000 astetta sekunnissa. Eli 100 rpm sekunnissa.

Siitä kun laskee kuinka paljon 2 asteen virhe on ajassa niin tulos on

0,0000555555555555556 sekuntia

Ei tuota mikään moottori huomaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Toi 2 astetta on just vanhojen(30v ja vanhemmat) katkojankärjillä varustettujen boxereiden sallittu heitto sytytyshetkeen. Säätö tapahtuu 215mm halk. vauhtipyörässä olevilla merkkien avulla. On siinäkin oma ährääminen, jotta menee oikein!
K-malliin ei anneta toleranssia, en ainakaan löytänyt mistään.

Clymerin korjausopas antaa K100:n staattiselle sytytyshetkelle heittokellolla männästä mitattuna 0,24mm EYKK, ei toleranssia. Kertooko se sitten jostain jää lukijan pääteltäväksi.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Muille tiedoksi vähän terminologiaa.

Toi Ismon
EYKK ( Ennen yläkuolokohtaa ) on noissa minun jutuissa BTDC ( Before Top Dead Center ) ja TDC on siis ( Top Dead Center eli Yläkuolokohta ).
TDC on siis se kohta kun mäntä on lähimpänä tulppaa.
Joku joskus ihmetteli mulle, kun kerroin, että TDC on se kohta, jossa mäntä on ylhäällä, mutta boxerissa se onkin leveimmillään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Jos konetta

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Jos konetta ei olla avattu eikä laitteita purettu, sytytystä ei ei tarvitse tarkastella. Se pysyy oikeassa maailman tappiin...Eihän autoistakaan joissa on ruisku ja kärjetön järjestelmä tarvitse sytytystä tarkastaa koskaan. Jos niitä joutuu purkamaan, kannattaa laittaa omat merkit. Se on yksinkertaisinta. Tietenkin jokaiseen koneeseen on olemassa tehtaan ohjeet mutta niitä ei useinkaan ole saatavilla kun on rempan aika, eli niitä manuaaleja ei "ole useinkaan tullut nankituksi"...
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Joo, eihän syttyyn tarvitse koskea, mutta... vanhimmat K100:t on kohta 25v vanhoja ja omistushistoriaan kuuluu useimmiten yksi "pellepeloton" joka on rassannut myös sytytystä "kohilleen"! :roll:
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Hyvä

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Hyvä ja halpa keino tutkia koneen kuntoa eli sytytystä, ilmavuotoja, seoksia ym. on normaali pakokaasutesti. Eli pyörä lämpimänä mille tahansa autokorjaamolle ja testeriin. Pakokaasujen mukaan sitten toimenpiteet. Arvot ovat tavalliset 4-tahtikoneen arvot. Ilmaboxissa on kumitulppa ja sen alla kuusiokoloruvi. Sitä säätämään jos on tarvis. Laiha seos on vaarallisempi kuin rikas.
Vastaa Viestiin