Raadille pohdittavaksi

K-sarjan pyörät
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Raadille pohdittavaksi

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Ostin Saksasta joitakin viikkoja sitten K100RS-pyörän. Muutaman koeajon jälkeen kävi selväksi että meikäläisen selkävika ei siedä ko. pyörän vaatimaa ajoasentoa. Niinpä ajattelin ryhtyä hankkimaan seuraavaa (jos tuosta entisestä pääsee kohtuuhinnalla eroon). Onko RT/LT ohjaustanko korkeammalla ja leveämpi kuin RS:n? Nettikuvista on vaikea sanoa. Eli kokemusperäistä tietoa kaivataan.
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Itselläni on -85 RS ja siinä vaihdettu tanko. Se on todennäköisesti K75C:stä peräisin. Alkuperäiset vaijerit riittävät vielä pituudeltaan sen kanssa. Soita Myllymaan Repalle ja kysy häneltä että mikä sopii.
Lisäksi on saatavilla siirtopaloja, esim. http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=1349 mutta eivät myy eurooppaan. Luulisi niitä saatavan muualtakin.
Voit tulla katsomaan / kokeilemaan tuota omaa ratkaisuani (Hollolassa). Se nostaa ajoasentoa mutta ei RT:n lukemiin. Ehkäpä RT:n tanko olisi ratkaisu mutta vaijerit ja jarruletku menevät uusiksi. Sekään ei nyt ole niin kallista jos itse tekee. Sen jälkeen huomaa että tuulilasi jää matalaksi. No, siihenhän se varustelukierre sitten alkaakin loppumaan.
Tuomas P.
ssutinen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Kokemusta ei ole kuin K100RT:stä mutta K100-pyöräspekseistä löytyy seuraaavaa:

Vanha K100RS (1983-89) on ajoasennoltaan käytännössä sama kuin K100RT/LT paitsi että tanko on 12 senttiä kapeampi RS:ssä

Uudemmissa (1990-) RS-malleissa eturengas (17") on takarengasta (18") pienempi ja etujousen liikerata 5 senttiä lyhempi (ja ilmeisesti koko putki on lyhempi eli tanko alempana) kuin RT/LT -malleissa. Tästä johtuu RS:n etukenompi ajoasento. Tanko on enää viitisen senttiä kapeampi.

K100RT- ja LT -malleissa (ja myös siis vanhoissa RS:ssissä) on eturengas suurempi kuin takarengas ja sitä myöten koko pyörä aavistuksen enempi "pystyssä".

§
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei asia ole läheskään niin yksinkertainen kuin ssutinen esittää. Enemmän kuin tangon leveys, vaikutaa ajoasentoon RT-tangon huomattava korkeus. Eikä se pyörien koko vaikuttanut asentoon, samalla koko etupää vaihdettiin. Lisäksi on ollut urheilujousitusta ym, ym... kokonaisuus ratkaisee.
RT-tanko sopii RS:ään kuin satula lehmälle, peileistä ei enää välttämättä näe, vaijerit ja jarruletku menee vaihtoon, kate ei suojaa entisellä tavalla...
Mulla on ollut kaikki vanhat K-mallit 750-1100cc, varmaan 20-30 kappaletta yhteensä.
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Kiitoksia mielipiteistä. Luulenpa että pyörä pitää panna Nettimoton listalle hankintakulujen hinnalla. Joku nuorempi voi varmaan ajaa ilman kipua...
Siis seuraavaksi aloitan etsimään RT tai LT- mallia. Eivätkös ne olekin kutakuinkin samanlaisia katteen ja ohjaustangon kannalta? Kuvissa ainakin näyttävät samanlaisilta. Erot ovat lähinnä varustelussa ? Näin olen ymmärtänyt. Oikaiskaa jos olen väärässä, tieto helpottaa ostoa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

kaitsu kirjoitti:Kiitoksia mielipiteistä. Luulenpa että pyörä pitää panna Nettimoton listalle hankintakulujen hinnalla. Joku nuorempi voi varmaan ajaa ilman kipua...
Siis seuraavaksi aloitan etsimään RT tai LT- mallia. Eivätkös ne olekin kutakuinkin samanlaisia katteen ja ohjaustangon kannalta? Kuvissa ainakin näyttävät samanlaisilta. Erot ovat lähinnä varustelussa ? Näin olen ymmärtänyt. Oikaiskaa jos olen väärässä, tieto helpottaa ostoa.
Joo, oikeassa olet, noi vanhat erosi vain varustelultaan. Laita se pyöräsi tänne myyntiin kanssa, tiedä vaikka saisit sopivan vaihdon?
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Kiitos tarjouksesta. Lennän sunnuntaina Saksaan noutamaan K100RT- yksilön ja ajan takaisin Suomeen. Tuleepahan käytettyä noita lentopisteitä kun yleensä menevät haaskuun. Samalla saa pidettyä talviloman...
Vastaa Viestiin