Vanhan ärrän lyhyet jalkatapit

R-sarjan pyörät
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Vanhan ärrän lyhyet jalkatapit

Viesti Kirjoittaja mclean »

Näin talvella tulee käytyä tuontuosta tallissa kuiva/ kylmäharjoittelemassa ajoa Bemun selässä. Jo viime kesänä kiinnitin huomiota ahtaseen jalkatilaan siinä tapin ja kaasutimen välissä. Mitä lie sakemanni miettinyt suunnitellessaan.
Kokeeksi laitoin putkenpätkät jalkatappien päälle siten, että tappien pituus tavallaan kasvoi reilun viisi senttiä. Sillä konstilla jalkaa ei tarvitse pitää tapin nokalla kuten vakiossa. Jalan asento on paljon rennompi, kun sen pystyy pitämään suorassa. Katselin muitakin pyöriä ja todentotta...kaikissa niissä näkyy tappi kuluneen ulkopäästään...eikä asfalttia vasten vaan yläpuolelta.
Mielipiteitä? Taidan alkaa väkertämään omaani tappien pidennyksiä ellei niitä peräti ole valmiina jossain tehtynä.
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Mclean puhuu asiaa. Saappaiden pohjatkin kuluvat keskeltä pistemäisesti puhki kun jalkapohjat lepäävät tapin päissä.
Onko mahdollista että tästä on kärsitty 30 vuotta eikä kukaan ole huomannut korjata virhettä?
Tosin, jos tappi on pitkä, kuinka jalan liikerata muuttuu vaihdettaesssa saappaankärkeä vaihdepolkimen yläpuolelta alapuolelle?
Pitääkö polkimiakin jatkaa sivusuunnassa? Silloinhan jalat olisivat taas tapin kärjillä ja jalkatappeja pitäisi jatkaa...jne....
Talvella on kiva miettiä asioita teoreettisesti :D
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Eteen, taakse, ylös, alas, sivulle... kaikkea löytyy, kysele: Raask, Touratec, Wuenderlich, Wuedo,...jne.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Kyllä

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Onhan se boxeri RS:n kabiini ahtaanpuoleinen jos vertaa vaikka K 12 LT-pyörään. On tullut pidettyä liikenteessä molempia yhtaikaa mutta en koe vanhaa R:ää ongelmalliseksi miltään osin. Siinä istutaan kyllä supussa ja ronttosilla on pieni tila kaasareitten takana mutta se kuuluu kuvioon.

Vanhalla RS:llä pistelee väsymättä lähes samat huikoset per päivä kuin isolla LT:llä. Jäseniä ei tarvitse venytellä ja ojennella ajorupeaman välillä kummassakaan. Kuskin tilat on kyllä suunniteltu todella huolella vanhuksessakin. Itse olen 184 pitkä ja istun siinä kuin valettuna ja se on ainakin minulle passeli vakioasetuksillakin.
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Niin..En itsekään ollut kärsinyt asiasta, ennen kun asiasta luin ja aloin asiaa miettimään.
Nyt on ensi kesän ajot pilalla :evil: :wink:
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Vaan minäpä en aio kärsiä. Hyvääkin voi parantaa eli aloitin eilen suunnittelemaan jatkoja tappeihin. Oma arvioni on, että semmonen reippaan viiden sentin jatko tappeihin riittää. Vaihde- ja jarrupedaaleille en aio tehdä mitään. Saattaa mennä oikein hifistelyksi mutta mitäpä emme uhraisi harrastukselle.

Tuosta ajoasennosta vielä. Kyllä saksalainen on miettinyt asennon mutta siitä huolimatta asensin syksyllä mopooni ohjaustangolle korokkeet...riserit...oikein "self handmade-sellaiset". 7cm ylös ja 8cm taakse. Pyörässäni oli semmonen melkein suora tanko. Kyllä nyt vanha selkä nauttii, kun vielä koivillekin tulee "Lebensraumia".
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Hei Mc Lean millaiset niistä sinun jalkatappien pidennyksistä tuli .pistähän kuvia ?
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Anteeksi viivästys. Kuvia minulla ei ole mutta tein pidennyksen vain oikealle puolelle. Otin kumin irti ja annoin tapinpäälle hiukan rälläkkää. Istutin sitten paikalle putkiholkista tehdyn klunssin Palastic Paddingilla ja iskin kumin takaisin. Jatkoa on nyt noin 50mm ja vaikutus oli iso.
Vastaa Viestiin