Öljynsuodatin tarvikkeena?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Postista pätkähti M-filtteri tänään, kiitos siitä! Painoa on 310g. Olemus on vahvasti metallinen, Paperia ei ole edes nähtävissä. Venttiili löytyy.
Sahataan, kun keretään!
Jos joku kuvittelee, että venttiilin kautta kulkee kilon kimpaleita öljynkiertoon, on todella väärässä. Venttiili aukeaa ehkä 0.01 mm kerrallaan ja tasaa paine-eroja.
Sahataan, kun keretään!
Jos joku kuvittelee, että venttiilin kautta kulkee kilon kimpaleita öljynkiertoon, on todella väärässä. Venttiili aukeaa ehkä 0.01 mm kerrallaan ja tasaa paine-eroja.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Kannattaa lukea TM:n testi: http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Kannattaa erityisesti lukea kohta "tärkeä ohivirtausventtiili" ja katsella käppyrä "suodatustehokkuus". Mielenkiintoinen artikkeli kaikenkaikkiaan.
Kyllä tuo tekniikanmailman testi vakuutti Mann filtterin ylivoimaisuuden täysin,kaikista viidestä kärkisuodattimesta oli 3 mann filtterin valmistamaa,ja kun nyt haettiin R-pyörään sopivaa suodatinta ja siinä halutaan olevan varoventtiili,Löysin omaani mieluisen kovan hakemisen kautta, Mann W712/52 on sellainen jossa varoventtiili aukeaa muuten 2,5kp paine erolla,ja pohjassa 28mm mutteri että sen voi vaihtaa ilman erikois avainta,sopii mainiosti R-pyöriin mutta epäilen ettei mahdu K-luukun alle kun siinä on tuo mutteri.Maksaa muuten Oulussa autotarvikeliikkeeseen tilattuna 6,00 euroa.Pistä Pekka Malli ylös,jos haluat vaihtaa tallia,ja siirtyä Mann käyttäjäksi.moro!!!
Kannattaa erityisesti lukea kohta "tärkeä ohivirtausventtiili" ja katsella käppyrä "suodatustehokkuus". Mielenkiintoinen artikkeli kaikenkaikkiaan.
Kyllä tuo tekniikanmailman testi vakuutti Mann filtterin ylivoimaisuuden täysin,kaikista viidestä kärkisuodattimesta oli 3 mann filtterin valmistamaa,ja kun nyt haettiin R-pyörään sopivaa suodatinta ja siinä halutaan olevan varoventtiili,Löysin omaani mieluisen kovan hakemisen kautta, Mann W712/52 on sellainen jossa varoventtiili aukeaa muuten 2,5kp paine erolla,ja pohjassa 28mm mutteri että sen voi vaihtaa ilman erikois avainta,sopii mainiosti R-pyöriin mutta epäilen ettei mahdu K-luukun alle kun siinä on tuo mutteri.Maksaa muuten Oulussa autotarvikeliikkeeseen tilattuna 6,00 euroa.Pistä Pekka Malli ylös,jos haluat vaihtaa tallia,ja siirtyä Mann käyttäjäksi.moro!!!
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Kiitos vinkistä. .jussilampi kirjoitti:Pistä Pekka Malli ylös,jos haluat vaihtaa tallia,ja siirtyä Mann käyttäjäksi.moro!!!
Saattaisinpa jopa vaihtaa. Kun siinä on toi mutteri kanssa.
Se peltiavain jumittaa ikävästi noihin mutterittomiin suodattimiin.
Ja oli sen Mannin testitulokset erinomaiset. Volvokin sitä näköjään käyttää. Ja Bosch uskoo siihen.
Pekka
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Ihan kivaa ja oikein kiinnostavaa luettavaa vaikka nuo TM:n testithän on tutkimuksellisesti ihan lastentarhatasoa, saisivat ihan oikeasti ottaa kunnon määrän rinnakkaismittauksia eri valmistuseristä, eri öljyillä, eri olosuhteissa, laajemaalla hiukkaskoolla, statistiikkaa keskihajonnasta ja vaikuttavista tekijöistä, jne... mutta raha ratkaisee näissä testeissä ja johtopäätöksiä tehdään aika heppoisin perustein. Lisää näitä testejä mutta saisivat myös mainita rajoitukset tuloksien tulkinnassa.Hanski kirjoitti: Kannattaa lukea TM:n testi: http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Ainut Suomessa tehty ja julkisesti julkaistu öljysuodatin testi,suodatinmerkkejäkin ihan kattavasti joskin joku iso valmistaja puuttuukin,että paras suomessa julkaistu testi. Kaikenkaikkiaan ihan hyvää tietoa,semmoinen testi joka miellyttäisi kaikkia lukioita on kyllä jo mahdoton toteuttaa,ja jos raha ratkaisee,uskon että sitäkin on mennyt tähän testiin ihan riittävästi.Kurahousu kirjoitti:Ihan kivaa ja oikein kiinnostavaa luettavaa vaikka nuo TM:n testithän on tutkimuksellisesti ihan lastentarhatasoa, saisivat ihan oikeasti ottaa kunnon määrän rinnakkaismittauksia eri valmistuseristä, eri öljyillä, eri olosuhteissa, laajemaalla hiukkaskoolla, statistiikkaa keskihajonnasta ja vaikuttavista tekijöistä, jne... mutta raha ratkaisee näissä testeissä ja johtopäätöksiä tehdään aika heppoisin perustein. Lisää näitä testejä mutta saisivat myös mainita rajoitukset tuloksien tulkinnassa.Hanski kirjoitti: Kannattaa lukea TM:n testi: http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
No onneks ei enää tarvitse sahailla pönttöjä! Hyvä testihän toi oli.
Mä olen kyllä aina ollut sitä mieltä että parasta "öljynsuodatusta" on vaihtaa ne. 2v boxerissa on öljytilavuus vain reilu 2litraa, joten pyrin vaihtamaan ne 3-4000km:n välein. Mielummin vaikka vaatimattomampi öljylaatu usein vaihdettuna kuin toisinpäin!
Ajatelkaas, ennen ei kaikissa moottoreissa edes ollut suodattimia ja silti ne kesti!
Mä olen kyllä aina ollut sitä mieltä että parasta "öljynsuodatusta" on vaihtaa ne. 2v boxerissa on öljytilavuus vain reilu 2litraa, joten pyrin vaihtamaan ne 3-4000km:n välein. Mielummin vaikka vaatimattomampi öljylaatu usein vaihdettuna kuin toisinpäin!
Ajatelkaas, ennen ei kaikissa moottoreissa edes ollut suodattimia ja silti ne kesti!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Ismohan on ollut kehityksen kärjessä,ajellut Mann:neilla jo vuosikaudet,seurataan nyt lippua kun saatiin,tuo hintakin kohdalleen 6 euroon MannW712/52 R-suodattimena,painaa muuten 50g enempi kuin alkuperäinen,johtuu varmaan siitä pohjamutterista.Ismo Vaara kirjoitti:No onneks ei enää tarvitse sahailla pönttöjä! Hyvä testihän toi oli.
Mä olen kyllä aina ollut sitä mieltä että parasta "öljynsuodatusta" on vaihtaa ne. 2v boxerissa on öljytilavuus vain reilu 2litraa, joten pyrin vaihtamaan ne 3-4000km:n välein. Mielummin vaikka vaatimattomampi öljylaatu usein vaihdettuna kuin toisinpäin!
Ajatelkaas, ennen ei kaikissa moottoreissa edes ollut suodattimia ja silti ne kesti!
Pitäisikö aloittaa öljyistä kokonaan uusi aihe,nimittäin parhaat synteettiset voitelee vielä 20000km ajettuna,paremmin kuin uusi mineraaliöljy.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Juu-juu aina! Mikähän tosta MW 712:sta tekee motukkasudin? Suodatinpaperi ainakin on vähän eri näköistä. Kun olis kunnon mittavehkeet, niin sais ton venttiilin avautumispaineet mitattua.jussilampi kirjoitti:Ismohan on ollut kehityksen kärjessä,ajellut Mann:neilla jo vuosikaudet,seurataan nyt lippua kun saatiin,tuo hintakin kohdalleen 6 euroon MannW712/52 R-suodattimena,painaa muuten 50g enempi kuin alkuperäinen,johtuu varmaan siitä pohjamutterista.
Pitäisikö aloittaa öljyistä kokonaan uusi aihe,nimittäin parhaat synteettiset voitelee vielä 20000km ajettuna,paremmin kuin uusi mineraaliöljy.
Noista synteettisistä voi olla ainakin kahta mieltä. Vanhempien vehkeiden stefat ei tahdo kestää lisäaineistuksia. Just viikonloppuna soitti kaveri jonka pyörästä oli mennyt kampuran stefa välittömästi synteettisiin vaihdon jälkeen. Mä rikoin uuden pyöräni tiivisteet synteettisillä vuonna -93. Piti mukamas talveksi laittaa gessuun "kunnon" öljyt. 500 km ja kone oli kuin kastelukannu! Kyllä kai ne jotkut pelittääkin?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Juu-juu aina! Mikähän tosta MW 712:sta tekee motukkasudin? Suodatinpaperi ainakin on vähän eri näköistä. Kun olis kunnon mittavehkeet, niin sais ton venttiilin avautumispaineet mitattua.
Noista synteettisistä voi olla ainakin kahta mieltä. Vanhempien vehkeiden stefat ei tahdo kestää lisäaineistuksia. Just viikonloppuna soitti kaveri jonka pyörästä oli mennyt kampuran stefa välittömästi synteettisiin vaihdon jälkeen. Mä rikoin uuden pyöräni tiivisteet synteettisillä vuonna -93. Piti mukamas talveksi laittaa gessuun "kunnon" öljyt. 500 km ja kone oli kuin kastelukannu! Kyllä kai ne jotkut pelittääkin?[/quote]
Voipa olla hyvinkin tuo Stefa homma,vanhemmissa vehkeissä ettei tykkää synteettisestä öljystä.Itselläkin meni pyörästä kytkinakselin stefa ja kytkin rupes luistaan ja vaihteistossa synteettiset????
Kylläkai ne suodattimet on kaikki auton suodattimia mitä pyörissä käytetään,M -filtterin suodin mitä ne myy Bemarin pyöriin on VW-suodin,ja samoin tämä takaiskulla oleva Mann W712/52 On Audi, Seat,Skoda,volkswagen,siinä MW712 ei ole sitä pohjamutteria,joten mahtuu myös K-pyöriin,muttei varmaan muuta eroa.Eikai niillä ole mitään järkeä jos valmiita huippusuodattimia on ,ruveta pyörään kehittään omaa,helpointa on käyttää samaa suodatinta ja muuttaa koodia,ja nostaa hinta 2-3 kertaiseksi.
Noista synteettisistä voi olla ainakin kahta mieltä. Vanhempien vehkeiden stefat ei tahdo kestää lisäaineistuksia. Just viikonloppuna soitti kaveri jonka pyörästä oli mennyt kampuran stefa välittömästi synteettisiin vaihdon jälkeen. Mä rikoin uuden pyöräni tiivisteet synteettisillä vuonna -93. Piti mukamas talveksi laittaa gessuun "kunnon" öljyt. 500 km ja kone oli kuin kastelukannu! Kyllä kai ne jotkut pelittääkin?[/quote]
Voipa olla hyvinkin tuo Stefa homma,vanhemmissa vehkeissä ettei tykkää synteettisestä öljystä.Itselläkin meni pyörästä kytkinakselin stefa ja kytkin rupes luistaan ja vaihteistossa synteettiset????
Kylläkai ne suodattimet on kaikki auton suodattimia mitä pyörissä käytetään,M -filtterin suodin mitä ne myy Bemarin pyöriin on VW-suodin,ja samoin tämä takaiskulla oleva Mann W712/52 On Audi, Seat,Skoda,volkswagen,siinä MW712 ei ole sitä pohjamutteria,joten mahtuu myös K-pyöriin,muttei varmaan muuta eroa.Eikai niillä ole mitään järkeä jos valmiita huippusuodattimia on ,ruveta pyörään kehittään omaa,helpointa on käyttää samaa suodatinta ja muuttaa koodia,ja nostaa hinta 2-3 kertaiseksi.
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Kiitokset kaikille sujuvasta keskustelusta - ainakin itsellä suodatintietous kasvoi roppakaupalla.
Taidan ajella nuo Mahlen ja M-Filterin suodattimet tuolta hyllystä pois ja ryhtyä Mannin käyttäjäksi.
Taidan ajella nuo Mahlen ja M-Filterin suodattimet tuolta hyllystä pois ja ryhtyä Mannin käyttäjäksi.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Hanski !!! Kysymyksellä sopan keitti.Hanski kirjoitti:Kiitokset kaikille sujuvasta keskustelusta - ainakin itsellä suodatintietous kasvoi roppakaupalla.
Taidan ajella nuo Mahlen ja M-Filterin suodattimet tuolta hyllystä pois ja ryhtyä Mannin käyttäjäksi.
Mutta ihan mielenkiintoista,mulla meni vähän liikaa aikaa tähän juttuun ja Ismolla mahdollisesti vielä enempi.Todellisuudessa aika vähä merkityksellinen juttu,mutta kuitenkin Forumin eniten luettuja juttuja,ja Filttereitä seuraavallekkin sukupolvelle, jos BMW enään heitä kiinnostaa. Ja mihin puimuri ei väännä sinne ei tarvi mennäkkään. Terv.jussi
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Enpä laittanutkaan M-filteriä pyörään. Suodattimesta puuttui kokonaan paikka suodatinavaimelle, ja upposi turhan syvälle tuonne koneen uumeniin, jottei sitä millään voinut kiristää. Suodatin lensi roskiin ja Mahlen laitoin tilalle.Hanski kirjoitti:Kiitokset kaikille sujuvasta keskustelusta - ainakin itsellä suodatintietous kasvoi roppakaupalla.
Taidan ajella nuo Mahlen ja M-Filterin suodattimet tuolta hyllystä pois ja ryhtyä Mannin käyttäjäksi.
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Sattuipa olemaan ensimmäinen ketju tällä palstalla minkä luin.
Pitkään olen Guzzilla ajanut; nyt ostin sille R1100GS:n kaveriksi ja huomenna olis tarkoitus tehdä 80 000 huolto. Ajattelin että täältä saa katsottua mitä palikkaa kannattaa ostaa jnpp.
Tästä eteenpäin,
MotoJussi & California K & BMW R1100GS
Pitkään olen Guzzilla ajanut; nyt ostin sille R1100GS:n kaveriksi ja huomenna olis tarkoitus tehdä 80 000 huolto. Ajattelin että täältä saa katsottua mitä palikkaa kannattaa ostaa jnpp.
Tästä eteenpäin,
MotoJussi & California K & BMW R1100GS
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
motojussi kirjoitti:Sattuipa olemaan ensimmäinen ketju tällä palstalla minkä luin.
Pitkään olen Guzzilla ajanut; nyt ostin sille R1100GS:n kaveriksi ja huomenna olis tarkoitus tehdä 80 000 huolto. Ajattelin että täältä saa katsottua mitä palikkaa kannattaa ostaa jnpp.
Tästä eteenpäin,
MotoJussi & California K & BMW R1100GS
Terve vaan Jussi! Mukava törmätä kutsimiehiin tääläkin.
Noinko vähän sillä sun kessulla olikin ajettu....
Samppa+California+R1100RT
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Motojussille tiedoksi.
Tuolla on R1100GS pyörän huolto-ohjeita.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Pekka
Tuolla on R1100GS pyörän huolto-ohjeita.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Pekka