R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Moro kaikki kanssa-bemaristit,
Viikon verran ollut alla otsikon mukainen R1150RT -03 ja eilen teki tenät. Kesken ajon vaihteen vaihdon yhteydessä alkoi kuulumaan ujellus/vollotus, lopetin ajamisen siihen. Tyhjäkäynnillä vapaalla ollessa ei mitään havaittavissa, kun puristaa kytkintä niin alkaa kuulumaan ujellus/vollotus, 1.vaihde silmään niin sammuu. Minkäänlaista ennakko-oireita ei ilmennyt.
Ei muuta kuin hinuri paikalle. Työnsimme hinurin lavalle, kun laitoin vaihteen päälle hinurin lavalle saatuani (lavan olessa vielä kaltevana) huomasin että pyörä valui taakse päin vaikka vaihde oli päällä ja en puristanut kytkintä. En oikein ymmärrä että mikä on vikana???
Onko kenelläkään sattunut vastaavaa tai tietoa mikä voisi olla vikana? Löysin aamun pikku tunneilla linkkejä ameriikan mantereen poikien bemareista ja yksi linkki tuntui puhuvan vaihde/kytkin viasta, mutta en päässyt jyvälle että voiko kyse olla samasta asiasta http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=11047
Hinautin pärrän Kuvan Moottoripalvelulle eilen illalla ja kävin siellä aamulla. Sieltä eivät lupaa korjausapua, saatika edes tutkimista varmaksi kuin vasta viikolla 28, kun on ruuhkaa. Ehkä ehtivät joku ilta tällä tai ensiviikolla, ehkä ei. Eli sieltäkään ei ole apua tulossa ihan heti. Aika perinteistä Kuvan toimintaa, on siinä meillä merkkiliike, melko kaukana laatu standardeistä jos tuollaisia ovat aika lupaukset, toisin on Saksan päässä. Pitänee vinoilla vähän BMW Suomelle vaikka tuskin mitään auttaa.
Pienenä kysymysmerkkinä on vielä se, että hommasin pärrän BMW-merkkiliikkeestä Saksasta viikko sitten ja sain sille lisäksi 2 vuoden erillisen takuun. Nyt on vielä epäselvää että saako vehjettä korjata muualla kuin merkkiliikkeessä Suomessa. Selvinee iltapäivällä. Lisäksi on vähän epäselvää vielä, että kuka maksaa viulut. Myyjällä kun on normaali tuotevastuutakuu 12 kk ja CarGarantiella 24 kk erillistakuu. Tuskin takuufirmakaan ihan sinisilmäisesti maksaa viuluja jos myyty laite hajoaa 2300 km oston jälkeen.
T. Laxa
Viikon verran ollut alla otsikon mukainen R1150RT -03 ja eilen teki tenät. Kesken ajon vaihteen vaihdon yhteydessä alkoi kuulumaan ujellus/vollotus, lopetin ajamisen siihen. Tyhjäkäynnillä vapaalla ollessa ei mitään havaittavissa, kun puristaa kytkintä niin alkaa kuulumaan ujellus/vollotus, 1.vaihde silmään niin sammuu. Minkäänlaista ennakko-oireita ei ilmennyt.
Ei muuta kuin hinuri paikalle. Työnsimme hinurin lavalle, kun laitoin vaihteen päälle hinurin lavalle saatuani (lavan olessa vielä kaltevana) huomasin että pyörä valui taakse päin vaikka vaihde oli päällä ja en puristanut kytkintä. En oikein ymmärrä että mikä on vikana???
Onko kenelläkään sattunut vastaavaa tai tietoa mikä voisi olla vikana? Löysin aamun pikku tunneilla linkkejä ameriikan mantereen poikien bemareista ja yksi linkki tuntui puhuvan vaihde/kytkin viasta, mutta en päässyt jyvälle että voiko kyse olla samasta asiasta http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=11047
Hinautin pärrän Kuvan Moottoripalvelulle eilen illalla ja kävin siellä aamulla. Sieltä eivät lupaa korjausapua, saatika edes tutkimista varmaksi kuin vasta viikolla 28, kun on ruuhkaa. Ehkä ehtivät joku ilta tällä tai ensiviikolla, ehkä ei. Eli sieltäkään ei ole apua tulossa ihan heti. Aika perinteistä Kuvan toimintaa, on siinä meillä merkkiliike, melko kaukana laatu standardeistä jos tuollaisia ovat aika lupaukset, toisin on Saksan päässä. Pitänee vinoilla vähän BMW Suomelle vaikka tuskin mitään auttaa.
Pienenä kysymysmerkkinä on vielä se, että hommasin pärrän BMW-merkkiliikkeestä Saksasta viikko sitten ja sain sille lisäksi 2 vuoden erillisen takuun. Nyt on vielä epäselvää että saako vehjettä korjata muualla kuin merkkiliikkeessä Suomessa. Selvinee iltapäivällä. Lisäksi on vähän epäselvää vielä, että kuka maksaa viulut. Myyjällä kun on normaali tuotevastuutakuu 12 kk ja CarGarantiella 24 kk erillistakuu. Tuskin takuufirmakaan ihan sinisilmäisesti maksaa viuluja jos myyty laite hajoaa 2300 km oston jälkeen.
T. Laxa
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, koska se sukeltaa sateelta suojaan...
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Moro,
Niissä Cargarantie lapuissa pitäisi olla numero, johon soittaa tällaisissa tapauksissa. Soita sinne ja kysele kuinka tuo korjaushomma toimii. Mullakin on pyörässä kyseistä takuuta jäljellä.
Sehän on selvää, että korjaamot on täynnä parhaaseen ajoaikaan. Ei voi mitään. Voithan tietysti soitella muihinkin BMW-korjaamoihin.
Ymmärtääkseni tuon Cargarantien saa riittävän uusiin, merkkihuollettuihin ja vähän ajettuihin pyöriin. Cargarantie "ostaa" tuon takuuvelvoitteen kauppiaalta, jolloin kauppias voi tyytyväisin mielin pestä hommasta kätensä. Ei pitäisi sen suhteen olla mielestäni ongelmia.(kop kop )
Sitten, kun asia alkaa selvitä, ilmoita mikä oli vikana ja kuinka tuo takuu toimi.
Nimim. 1150GS -03
Niissä Cargarantie lapuissa pitäisi olla numero, johon soittaa tällaisissa tapauksissa. Soita sinne ja kysele kuinka tuo korjaushomma toimii. Mullakin on pyörässä kyseistä takuuta jäljellä.
Sehän on selvää, että korjaamot on täynnä parhaaseen ajoaikaan. Ei voi mitään. Voithan tietysti soitella muihinkin BMW-korjaamoihin.
Ymmärtääkseni tuon Cargarantien saa riittävän uusiin, merkkihuollettuihin ja vähän ajettuihin pyöriin. Cargarantie "ostaa" tuon takuuvelvoitteen kauppiaalta, jolloin kauppias voi tyytyväisin mielin pestä hommasta kätensä. Ei pitäisi sen suhteen olla mielestäni ongelmia.(kop kop )
Sitten, kun asia alkaa selvitä, ilmoita mikä oli vikana ja kuinka tuo takuu toimi.
Nimim. 1150GS -03
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Vastasihan se Günther vihdoin ja viimein. Virallinen merkkihuolto pitää olla kuka takuukorjauksen suorittaa. Ensin kustannusarvio hommasta, jonka pohjalta tulee korjauslupa ja sen viite. Lasku maksetaan itse ja maksutosite sitten lähetään takuu firmaan. Laskussa pitää olla viitteenä kyseisen korjausluvan numero. Maksavat sitten tilille kun tarkastavat.
Totta on, että ajokauden aikana, joka paikassa on ruuhkaa, mutta ei se siltä ole vastaus huollon toimivuudelle ja tuollaisille päättömille diagnoosi ajoille, 2 viikkoa ei juma... Tuskin tämä on ensimmäinen kerta/kesä kun näin käy, pitäisi varautua tällaisiin ja järjestää lomat eri tavalla. Pikahuollotkin on keksitty autoille, mutta moottoripyörille ei vielä, vaatii ainakin vielä 10 vuotta.
Pahimmassa tapauksessa tässä voi joutua siis odottamaan 2½ viikkoa ennen kuin saa diagnoosin siitä edes että mikä on rikki. Sitten tiesi kertoa että ainut bmw-huoltomies jää lomalle 2 viikon päästä, niin se on sitten elokuu kun saa vehkeen ehjänä ajoon, ehkä. Kuulostaa kivalle, noin niin kuin asiakkaan kannalta...kele... Pitää alkaa soittelee muut liikkeet tässä maassa läpi tai ottaa firman paku ja ajaa vaikka maailman ääriin jos täällä takapajulassa ei ala homma luistamaan...
Totta on, että ajokauden aikana, joka paikassa on ruuhkaa, mutta ei se siltä ole vastaus huollon toimivuudelle ja tuollaisille päättömille diagnoosi ajoille, 2 viikkoa ei juma... Tuskin tämä on ensimmäinen kerta/kesä kun näin käy, pitäisi varautua tällaisiin ja järjestää lomat eri tavalla. Pikahuollotkin on keksitty autoille, mutta moottoripyörille ei vielä, vaatii ainakin vielä 10 vuotta.
Pahimmassa tapauksessa tässä voi joutua siis odottamaan 2½ viikkoa ennen kuin saa diagnoosin siitä edes että mikä on rikki. Sitten tiesi kertoa että ainut bmw-huoltomies jää lomalle 2 viikon päästä, niin se on sitten elokuu kun saa vehkeen ehjänä ajoon, ehkä. Kuulostaa kivalle, noin niin kuin asiakkaan kannalta...kele... Pitää alkaa soittelee muut liikkeet tässä maassa läpi tai ottaa firman paku ja ajaa vaikka maailman ääriin jos täällä takapajulassa ei ala homma luistamaan...
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, koska se sukeltaa sateelta suojaan...
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
On ihan totta, ettei meidän kotimaisten mopoliikkeiden asiakaspalvelussa ole yleisesti ottaen hurraamista. R.M. Heinolla Tampereella olen saanut useimmiten ihan asiallista palvelua ja siksipä olemmekin viimeiset neljä perheen pyöräkauppaa tehneet siellä. Vai onkohan tämä syy ja seuraus yhteys toisin päin. Myös Rikumotorista Lahdessa olen kuullut vain hyvää, joten näiltä kahdelta ainakin kannattaa kysellä apua. Sitten lähin BMW-huolto, jossa olen aina saanut huippuluokan palvelua, kerran myös pikaista takuuhuoltoa uuteen Suomesta ostettuun moottoripyörään. Se on Tallinnassa, yhteytiedot saat itse Googlettaa. Mp-asentajat ja työnjohto puhuu Englantia, taitaapa osa puhua Suomeakin ja sähköposteihin vastataan nopeasti. Paikka on Paldiski mnt:lla muutama kilometri keskustasta ja siellä ovat sekä autot, että moottooripyörät saman katon alla.
En halua kiertää puukkoa haavassa, mutta sanompa kuitenkin. Ymmärrän ihan pikkuisen kotimaisten kauppiaiden asennetta jaettaessa huoltoaikoja lyhyen sesongin aikana. Helposti siinä itse myydyt pyörät pääsevät pajalle vähän nopeammin. Toivon kuitenkin sinun saavan ongelmasi hoidettua pika pikaa.
En halua kiertää puukkoa haavassa, mutta sanompa kuitenkin. Ymmärrän ihan pikkuisen kotimaisten kauppiaiden asennetta jaettaessa huoltoaikoja lyhyen sesongin aikana. Helposti siinä itse myydyt pyörät pääsevät pajalle vähän nopeammin. Toivon kuitenkin sinun saavan ongelmasi hoidettua pika pikaa.
015
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Ompa erikoinen vika,omassa Rt:ssä meni kytkin,niin se rupes luistamaan,ja korjauksessa selvisi että kytkinakselin,sisempi stefa oli päästänyt öljyö kytkimelle ja sen takia luisti.Laxa kirjoitti:Moro kaikki kanssa-bemaristit,
Viikon verran ollut alla otsikon mukainen R1150RT -03 ja eilen teki tenät. Kesken ajon vaihteen vaihdon yhteydessä alkoi kuulumaan ujellus/vollotus, lopetin ajamisen siihen. Tyhjäkäynnillä vapaalla ollessa ei mitään havaittavissa, kun puristaa kytkintä niin alkaa kuulumaan ujellus/vollotus, 1.vaihde silmään niin sammuu. Minkäänlaista ennakko-oireita ei ilmennyt.
Ei muuta kuin hinuri paikalle. Työnsimme hinurin lavalle, kun laitoin vaihteen päälle hinurin lavalle saatuani (lavan olessa vielä kaltevana) huomasin että pyörä valui taakse päin vaikka vaihde oli päällä ja en puristanut kytkintä. En oikein ymmärrä että mikä on vikana???
Onko kenelläkään sattunut vastaavaa tai tietoa mikä voisi olla vikana? Löysin aamun pikku tunneilla linkkejä ameriikan mantereen poikien bemareista ja yksi linkki tuntui puhuvan vaihde/kytkin viasta, mutta en päässyt jyvälle että voiko kyse olla samasta asiasta http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=11047
Hinautin pärrän Kuvan Moottoripalvelulle eilen illalla ja kävin siellä aamulla. Sieltä eivät lupaa korjausapua, saatika edes tutkimista varmaksi kuin vasta viikolla 28, kun on ruuhkaa. Ehkä ehtivät joku ilta tällä tai ensiviikolla, ehkä ei. Eli sieltäkään ei ole apua tulossa ihan heti. Aika perinteistä Kuvan toimintaa, on siinä meillä merkkiliike, melko kaukana laatu standardeistä jos tuollaisia ovat aika lupaukset, toisin on Saksan päässä. Pitänee vinoilla vähän BMW Suomelle vaikka tuskin mitään auttaa.
Pienenä kysymysmerkkinä on vielä se, että hommasin pärrän BMW-merkkiliikkeestä Saksasta viikko sitten ja sain sille lisäksi 2 vuoden erillisen takuun. Nyt on vielä epäselvää että saako vehjettä korjata muualla kuin merkkiliikkeessä Suomessa. Selvinee iltapäivällä. Lisäksi on vähän epäselvää vielä, että kuka maksaa viulut. Myyjällä kun on normaali tuotevastuutakuu 12 kk ja CarGarantiella 24 kk erillistakuu. Tuskin takuufirmakaan ihan sinisilmäisesti maksaa viuluja jos myyty laite hajoaa 2300 km oston jälkeen.
T. Laxa
Mutta kun sinulla kytkin ääntää ja ilmeisesti ei iroita kun jos vaihteen panee päälle ja kone sammuu,epäilen että kytkinneste on vähissä jos ei iroita,tai kytkinsylinteri on viallinen,tai siellä on ilmaa ja ääni voi johtua jo siitä kun kytkin ei iroita,luulen että tuosta selviät ihan kohtuu kustannuksilla.Oulusta ja Helsingistä löytyy korjausapua nopeastikkin,mutta takuuhommathan pitää teettää merkkikorjaamossa,mutta onkohan se enään kuluttajasuojalain mukaista korjausta jos sinne on viikkojen jonot?
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Nyt on selvinnyt asiasta. Kytkinakselissa häikkää eli hämärä jo maille hiipi sen osalta, aivan kuten noissa jenkkien keskusteluissa ilmennyt. Vaihtoon on lisäksi menossa koko vaihdelaatikko, sillä sielläkään ei tiettävästi ole kaikki kunnossa. Nopeammin saa ajoon kun vaihdetaan koko laatikko sen sijaan että aletaan purkamaan sitä palasiksi. Kustannusarvio tällä hetkellä päälle 3000 €. Nyt odotellaan takuufirman vastausta...
Löytyykö kyseisen vaihdelaatikon räjäytyskuva jostain? Muutenkin kaikki RT:tä koskevat räjäytyskuvat kiinnostavat...
Löytyykö kyseisen vaihdelaatikon räjäytyskuva jostain? Muutenkin kaikki RT:tä koskevat räjäytyskuvat kiinnostavat...
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, koska se sukeltaa sateelta suojaan...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Jos takuuhommat tökkii, ehjä käytetty laatikko löytyy puoleen hintaan uudesta.
www.finnbike.com/boxer
www.finnbike.com/boxer
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Tuolta löytyy räjäytyskuvia moniin Bemareihin
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp#
Kun kirjoittaa hakuruutuun oman pyörän VIN numeron 7 viimeistä merkkiä ( runkonumero, Vehicle Identification Number ), niin löytyy oitis oman pyörän kuvat.
Pekka
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp#
Kun kirjoittaa hakuruutuun oman pyörän VIN numeron 7 viimeistä merkkiä ( runkonumero, Vehicle Identification Number ), niin löytyy oitis oman pyörän kuvat.
Pekka
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Uusi laatikko tilattu ja samalla kytkimen osia. Takuuyhtiö korvaa vajaan 2,5 k€ korjauksista, omalle kontolle on toistaiseksi jäämässä vajaa 1,0 k€, vielä väännetään kättä myyjäliikkeen osuudesta... voi olla että korvaavat jostain osista omakustannushintansa, mikä voi olla jotain aivan naurettavaa... No, saapahan uuden lootan...
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, koska se sukeltaa sateelta suojaan...
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
No niin, nyt on paikallisella BMW-korjaamolla uusi vaihdelaatikko. Samalla laitetaan uusi kytkinlevy, painelevy, kytkimen jousi, kun kerran on auki. Eipä tarvitse omalla omistusajalla enää noista murehtia, toivottavasti. Takuuhommatkin loppujen lopuksi taitavat mennä ihan ok, takuufirma maksaa osuuden minkä tuntevat velvolliseksi maksaa ja myyjä loput. Saattaa olla perjantaina jo ajossa. Myyjäliikkeen korjaamopäällikkö arveli, että jotain ovat munanneet, koska viime lokakuussa kyseiseen vehkeeseen on laitettu tehdastakuuseen uusi vaihdelaatikko eikä sillä sen jälkeen ole juurikaan ajettu. Lopullisen diagnoosin viasta saan kun saan vanhan laatikon perjantaina käsiini ja tutkailen sitä hieman sekä lähetän sen myyjäliikkeeseen.
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, koska se sukeltaa sateelta suojaan...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Kyllä on paljon vikoja R1150:n lootissa! Mutta ei kai paljon voi vaatia laatikolta, joka on briteissä valmistettu, puolalaisin laakerein! Myös kytkinakselin booritus(materiaalivika) on ala-arvoista, saattaa pyörähtää sileäksi jo 30tkm:n jälkeen. Muistaakseni K1200 LT:n kytkinakseli on sama, mutta kaiketi kestävää materiaalia?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R1150 RT kytkin / vaihde ongelma
Kytkinakselin boorit olivat korkanneet vähemmän mitä odotin, mutta kytkilevyn boorit olivat kadonneet kuin savuna ilmaan. Laatikko ja vaihdetut osat odottavat kotona kuvien ottamista ja siitä sitten Saksaan myyjälle lähettämistä. Otan kuvat viikonlopun aikana ja laitan sitten tänne nähtäville.
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, koska se sukeltaa sateelta suojaan...