K100 turbotus
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
K100 turbotus
Ja heti alkuun: ei, tämä ei ole trolli...
Tulevan talven vapaa-ajanongelmien ratkomiseen perinteinen moottoripyörän "pura & kokoa"-sessio lienee se hyväksi havaittu ratkaisu. Vaan mitäpä jos kaiken läpikäynnin lisäksi RS:ään LISÄISI jotain... Vaikkapa tämmöisen!
Uudemmissa K1200:ssa noita turbosarjoja näkyy ja muistelenpa reilu vuosikymmen sitten nähneeni sarjan myös K100RS:ssä täällä Suomessa. Kokemuksia / huhupuheita / mielipiteitä asian tiimoilta? Mitään järkeähän tuollaisessa projektissa ei sinällään ole (varsinkin kun turbokitti maksaa saman, mitä pyörän nykyarvo on...), mutta joskus vaan on hyvä heittäytyä mielitekojen viemäksi!
Vanhempiin kaksipyöriin olisi myös katsastaminen helpompaa tai ainakin halvempaa; ei huolta päästöistä, kunhan dynolappuun vain saa maltilliset tehonnousut.
Tulevan talven vapaa-ajanongelmien ratkomiseen perinteinen moottoripyörän "pura & kokoa"-sessio lienee se hyväksi havaittu ratkaisu. Vaan mitäpä jos kaiken läpikäynnin lisäksi RS:ään LISÄISI jotain... Vaikkapa tämmöisen!
Uudemmissa K1200:ssa noita turbosarjoja näkyy ja muistelenpa reilu vuosikymmen sitten nähneeni sarjan myös K100RS:ssä täällä Suomessa. Kokemuksia / huhupuheita / mielipiteitä asian tiimoilta? Mitään järkeähän tuollaisessa projektissa ei sinällään ole (varsinkin kun turbokitti maksaa saman, mitä pyörän nykyarvo on...), mutta joskus vaan on hyvä heittäytyä mielitekojen viemäksi!
Vanhempiin kaksipyöriin olisi myös katsastaminen helpompaa tai ainakin halvempaa; ei huolta päästöistä, kunhan dynolappuun vain saa maltilliset tehonnousut.
Re: K100 turbotus
V*tutusta vähentävän faktorin lisäksi moottoripyöräilystä on vaikea muuta "järkeä" keksiä, kuten 95%:sta muistakin ihmisen aktiviteeteistä...HeikkiL kirjoitti:Mitään järkeähän tuollaisessa projektissa ei sinällään ole (varsinkin kun turbokitti maksaa saman, mitä pyörän nykyarvo on...), mutta joskus vaan on hyvä heittäytyä mielitekojen viemäksi!
Aihion voisi kuvitella olevan otollinen ahtamiseen perustekniikan kestävyyden ja yksinkertaisuuden takia. Tilanpuutekaan ei välttämättä tule heti vastaan, K100:sen tankin ja koneen välissä on japsipyörää ropanneen mielestä runsaasti varaa.
Savonmaalla asustaa ja tekee hommiaan ahtimien kanssa hyvinkin paljon pelannut henkilö, johon ainakin itse ottaisin ensimmäisenä yhteyttä, jos tuollaista hommaa alkaisin suunnittelemaan.
BTW: vaikken välttämättä sitä ahdinta omaan K100:seen ole heti laittamassa, niin tälläiset vanteet kelpaisivat kyllä!:
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 turbotus
Vaimo tuossa eräänä iltana virkkoi, jotta lähdetäänpäs ensi kesänä pyörällä muutamaksi viikoksi Keski-Eurooppaan. Yleensä homma toisinpäin ja viimekesäiselle tunisianreissullekin oli melkoinen maanittelu. Nyt pitää siis takoa, kun rauta on kuumaa ja keskittyä RS:n perushuoltamiseen ja luotettavuuden varmistamiseen - turbot aikaisintaan sitten '09/'10...
Re: K100 turbotus
Mitenkähän olisi mekaaninen ahdin...?HeikkiL kirjoitti:turbot aikaisintaan sitten '09/'10...
EDIT: ajatushan ei ole uusi, edes tehtaalla, tosin bokseriin toteutettuna:
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 turbotus
No isolohko-Guzzi oli ehdokkaana projektiksi loppumetreille isolta osin tämmöisen kitin ansiosta... Ja onpa noita Guzzeja Suomessakin "kompuroitu".MarkoJ kirjoitti:Mitenkähän olisi mekaaninen ahdin...?HeikkiL kirjoitti:turbot aikaisintaan sitten '09/'10...
Re: K100 turbotus
Nomuttamutta; onhan tuollakin projektina ihan oikean merkkinen pyöräkin...HeikkiL kirjoitti:No isolohko-Guzzi oli ehdokkaana projektiksi loppumetreille isolta osin tämmöisen kitin ansiosta... Ja onpa noita Guzzeja Suomessakin "kompuroitu".
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 turbotus
No on toki, mutta oilhead-R ei ollut missään vaiheessa ostoslistalla...MarkoJ kirjoitti:Nomuttamutta; onhan tuollakin projektina ihan oikean merkkinen pyöräkin...HeikkiL kirjoitti:No isolohko-Guzzi oli ehdokkaana projektiksi loppumetreille isolta osin tämmöisen kitin ansiosta... Ja onpa noita Guzzeja Suomessakin "kompuroitu".
Re: K100 turbotus
Tuo on tietysti ollut tuon Guzzi-projektin jälkeen suhteellisen helppo jatkumo hieman jatkettuine imurööreineen, mutten kyllä näe, miksei tuota mekaanisen ahtimen periaatetta voisi soveltaa K100:sen rivineloseenkin.HeikkiL kirjoitti:No on toki, mutta oilhead-R ei ollut missään vaiheessa ostoslistalla...
Onhan noita autoissakin ollut maailman sivu, pyöristä puhumattakaan.
Pakokaasuahtimeen verrattuna hyvinkin simppeli toteutus ilman jäähdytys- putkenveto ym. ongelmia. Omat haasteensa, tottakai, mutta itsellä ei koskaan ole ollut mieltymystä "bolt-on"-ratkaisuihin...
Homman järkevyyden spekulointihan jäi onneksi jo alkumetreille.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."