Jouni Pekonen kirjoitti:Tästä on aika-ajoin keskusteltu BMW kerhossa. Muistaakseni esimerkiksi vuosikokouksessa 2 vuotta sitten tuloksena oli, että kerhon kokousjäsenet eivät silloin nähneet aiheelliseksi liittyä SMOTOon. Asia nähtiin tärkeänä, mutta maksu pidettiin liian kovana.
Silloin tuntui, että suurin osa vuosikokouksessa olleista kuuluivat SMOTOon jonkun toisen kerhon kautta. Mielestäni noissa SMOTOn jäsenmaksuissa tulisi jotenkin ottaa huomioon se, ettei yhden henkilön osalta tarvitsisi maksaa jäsenmaksua useampaan kertaan.
Olet oikeassa Jouni, isoista rahoista puhutaan. Muutama vuosi sitten vmpk päätti irtautua SMOTOsta rahan vuoksi. Silloin laskettiin jäsenmaksun olevan jopa 12 senttiä per jäsen!!(jäsenmääräkattoleikkurin ansiosta) Tuosta ajasta se on kai jo moninkertaistunut.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Laskiko muuten kukaan kokouksessanne 2 vuotta sitten todellisen maksun per jäsen, vai toimittiinko vain "mututuntumalla"?
On totta, että kokouksiin osallistuvat ovat suht' aktiivisesti mukana vaikuttamassa ja siten monesti maksavat SMOTOn jäsenmaksuja muuta kautta. Kuka ajattelee niitä jäseniä jotka eivät osallistu, eivät vielä kuulu mihinkään "SMOTO-kerhoon", mutta haluaisivat kuitenkin heidänkin etujaan ajettavan?
Jos kysytään vain vuosikokoukseen osallistujilta ketkä kuuluu jo ennestään SMOTOon saadaan vastaukseksi varmaan yli 50%? Koko jäsenistön osalta prosentti on aivan toinen.
Ehkä olisikin jäsenkyselyn paikka? Nettikyselykään ei anna oikeaa kuvaa, vaan se olisi tehtävä postitse. Tosin se taitaa tulla kalliimmaksi kuin koko SMOTOn jäsenyys!
Mutta enivei, jäsenelle SMOTO-maksu tulee usein takaisin jäsenetuna, jo ensimmäisiä laivalippuja tilattaessa.
PS: Minä en ajattele asiaa päällekkäisinä SMOTO-jäsenyyksinä. Olen päättänyt olla liittymättä mihinkään kerhoon, joka ei anna ropoa motoristien edunvalvontatyöhön. Päinvastoin, yritykseni kautta maksan support-jäsenyyden, muistaakseni 100€/vuosi, mielelläni.