Kaasareitten synkkaaminen kuuntelemalla

R-sarjan pyörät
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Kaasareitten synkkaaminen kuuntelemalla

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Boxerworksin foorumilla oli vähän aikaa sitten hyvä topic koskien synkronoimista. Paras ehdotus meni näin:
"Once you feel like it is idling rather well on both cylinders, slowly turn one of the throttle stop scews in a half turn and then back out up to a full turn. If you do this slowly, you will feel and hear a point where it becomes the smoothest. It will only sound 'right' over a very narrow range of the adjustment. Trust your eyes and ears. Just go slowly back and forth, there is only one 'magic' spot.

Once the idle is set, manually very slowly and very slightly pull on only one throttle cable, see what happens? it starts to shudder. ok let go.
Now pull slowly and slightly on the other, see what happens. it also makes it shudder.

You have to set the cables so when you slightly roll on the twistgrip, that shudder you just observed when pulling only one cable no longer happens because both are pulling evenly.
Say you are idling at 1000rpm with the throttle closed, the important thing is that it remains smooth, no shuddering, when slowly raising the rpm to 1200-1300.
There is no need to rev it any higher than that to sync them."

Synkkasin kaasarit aikaisemmin mittareitten avulla, mikä tuntui kaikkea muuta kuin varmalta konstilta värisevine viisareineen (vaikka olikin kuristusvaimennusta).
Yllä esitetty konsti onnistui ensi yrittämällä ja tulos on erittäin hyvä. Nyt ei enää toinen sylinteri "moottorijarruta" kun toinen sylinteri "vetää". Eniten muutos tuntui kylmällä moottorilla ajettaessa ja yleensäkin pienellä kierrosluvulla.
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: Kaasareitten synkkaaminen kuuntelemalla

Viesti Kirjoittaja mclean »

Eikös suurinpiirtein sama vaikutus ole, kun säätää koneen käymään samalla kierrosluvulla molemmilla pytyillä, kun kone käy vuorotellen jompi kumpi tulpanjohto irrotettuna?
Omassa Bemussani sellainen säätö toimii hyvin mutta, jos tämän jälkeen tarkistaa alipaineet letkumittarilla jää eroa noin 120 "öljymillimetriä" eli n. 100 mm vesipatsasta. Kumpi sitten lienee parempi säätö...letkuilla tasan vai kierroslukumittarilla/ korvakuulolla tasan... ei ole minulle ainakaan vielä kirkastunut. Molemmilla säädöillä kone käy yhtä nätisti.
Tehokierrosten säätöön en ainakaan minä tiedä parempaa säätöä, kuin hyvin vaimennettu letkumittari.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Kaasareitten synkkaaminen kuuntelemalla

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Kyllä se onnistuu letkulla. Ferrarin mekaanikot laittoivat ennen vanhaan 12-pyttyisen formula ykkösen synkkaan letkua kuuntelemalla.
Jokke
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Elo 2007 17:16

Re: Kaasareitten synkkaaminen kuuntelemalla

Viesti Kirjoittaja Jokke »

No tätähän minäkin olen aina ounastellut, että jotenkinhan ne on ennen vanhaankin useampisylinteriset ja -kaasuttimiset pyörät korvakuulolta säädetty ilman mitään kummempia mittavehkeitä. Kokemusta se tietysti vähän vaatii.
Kun ensi kerran alkaa ravistaa toimin e.m. ohjeen mukaan. Kiitos.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kaasareitten synkkaaminen kuuntelemalla

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Aja millä ajat, mutta Braunilla loput! Muistaako kukaan partakonesloganin -70 luvulta?
Mä kyllä säädän suosiolla mittareilla, ei vaadi sävelkorvaa. Jokainenhan voi kokeilla säätämistä korvakuulolla ja sitten tarkastaa mittareilla. Harvoin menee nappiin kokeneeltakaan, mutta kokeilkaa.
Mistäs sitä tietää vaikka olisi konserttipianisti, jos ei ole koskaan edes kokeillut! :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin