Vanhan Bemun peräöljyvahinko
Vanhan Bemun peräöljyvahinko
Korjasin talvella Bemarini perän. Vetokruunun asennus sovituksineen onnistui todella hyvin. Välykset kohdallaan, ei ääniä jne. Mutta nyt kun kokeilin oikein kunnolla kaahata laitteella, huomasin, että takarengas on saanut öljyvoitelun. Hiljaisessa ajossa rengas pysyi kuivana mutta nyt tosiaan kovan ajon jälkeen sitä on vuotanut. Öljy on selkeästi tullut perän yläreunassa olevan hatun alta. Lienee joku huohotinproppu....en tutkinut? Jäljistä tai oikeastaan jäljettömyydestä voi päätellä, ettei vuoto ole tullut perän stefoista tai laipan tiivisteestä.
Laitoin perään öljyä saksankielisen huolto-oppaan suositteleman määrän ja sillä taso asettui aika tarkasti täyttöaukon reunan tasalle eli päättelin määrän olevan oikein....mutta onkohan? Voisiko öljyä olla liikaa vai miksi sitä nyt pukkasi huohottimesta? Vuotomäärä ei ole mikään lammikkomainen vaan vain ihan ohut sotku renkaan koko pinnalla ja vanteessa.
Laitoin perään öljyä saksankielisen huolto-oppaan suositteleman määrän ja sillä taso asettui aika tarkasti täyttöaukon reunan tasalle eli päättelin määrän olevan oikein....mutta onkohan? Voisiko öljyä olla liikaa vai miksi sitä nyt pukkasi huohottimesta? Vuotomäärä ei ole mikään lammikkomainen vaan vain ihan ohut sotku renkaan koko pinnalla ja vanteessa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
2v boxereissa on voimansiirron täyttöaukot suunniteltu siten ettei liikaa öljyä pääse laittamaan kuin väkisin, poislukien -81 ja uudemmat perät, missä on tarkistusproppu erikseen.
Varsinaiseen kysymykseen vastaan: Epäsopiva öljy. Öljysi on vaahdottuvaa mallia ja ei siten sovi bemarin perään. Pursuaa ulos huohotinreijästä.
Joojoo, tiedän, että valitsit öljyn ohjekirjan suositusten mukaan, merkki vain oli epäsopiva.
Kerro mikä öljy ei pysynyt sisällä, niin taas viisastumme!
Varsinaiseen kysymykseen vastaan: Epäsopiva öljy. Öljysi on vaahdottuvaa mallia ja ei siten sovi bemarin perään. Pursuaa ulos huohotinreijästä.
Joojoo, tiedän, että valitsit öljyn ohjekirjan suositusten mukaan, merkki vain oli epäsopiva.
Kerro mikä öljy ei pysynyt sisällä, niin taas viisastumme!
En muista laatua ennenkuin tarkistan kotona purkista. Jotain Mobilin rasvaa se muistaakseni oli. Ei silläkkään ole takuuta, että laatu olisi edes ohjekirjan mukainen. Raportoin yhteiseksi viisaudeksemme, kun laatu on tiedossa.
Jos joku muistaa varmasti vaahtoamattoman laadun, kertokoon nopsasti. Ehtisin töistä kotiin mennessä tai viimeistään huomenna hankkia.
Jos joku muistaa varmasti vaahtoamattoman laadun, kertokoon nopsasti. Ehtisin töistä kotiin mennessä tai viimeistään huomenna hankkia.
Noniin: Bemarin perästä väkisin ulos tunkeva vaahtoutuva öljy oli nimeltään Mobilube GX (High Performance Gear Oil) SAE 80W-90. Älkää laittako mokomaa mömmöä Bemarin perään.
Sensijaan: Pesin pyöräni peräpään huolella ja perämurikankin oikein huuhtelin sisältä bensalla ja laitoin sinne uuden öljyn purkista, jossa lukee Valvoline SYN Power TDL Full synthetic 75W-90 GL-4/5 Gear Oil (Added performance for manual transmissions and transaxels).
Tällä rasvalla 10km hirveää kaahausta eikä tippaakaan rasvaa ulos. Ihmaallista!
Sensijaan: Pesin pyöräni peräpään huolella ja perämurikankin oikein huuhtelin sisältä bensalla ja laitoin sinne uuden öljyn purkista, jossa lukee Valvoline SYN Power TDL Full synthetic 75W-90 GL-4/5 Gear Oil (Added performance for manual transmissions and transaxels).
Tällä rasvalla 10km hirveää kaahausta eikä tippaakaan rasvaa ulos. Ihmaallista!
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Eikös tuo Mobilube GX ole GL4 laatua? Itse homasin että GL4 laatu tihkuttaa läpi kun taas GL5 laatu pysyy sisällä.
API Category GL-4 designates the type of service characteristic of spiral-bevel and hypoid gears in automotive axles operated under moderate speeds and loads. These oils may be used in selected manual transmission and transaxle applications.
API Category GL-5 designates the type of service characteristic of gears, particularly hypoids in automotive axles under high-speed and/or low-speed, high-torque conditions.
API Category GL-4 designates the type of service characteristic of spiral-bevel and hypoid gears in automotive axles operated under moderate speeds and loads. These oils may be used in selected manual transmission and transaxle applications.
API Category GL-5 designates the type of service characteristic of gears, particularly hypoids in automotive axles under high-speed and/or low-speed, high-torque conditions.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Eipähän ole kumpikaan erikseen merkittyjä ns.hypoidiöljyjä. Käsikirja kuitenkin sanoo öljylaaduksi "hypoidgetriebeöl 80 oder 90". Uudemmissa lähteissäni näytetään kaikissa tapauksissa, missä ennen suositeltiin hypoidiöljyä, vaadittavan nykyään laatua GL5. Eli lienee hypoidipyörästön kestävyys nimenomaan ero GL5 ja GL4:n välillä. Varsinaista HD-merkintää en löytänyt enää ainakaan Kuukkeloimalla enkä öljy-yhtiöittenkään sivuilta monenkaan purkin kyljestä.
Em.Valvolinen kyljessä oli tuo GL4/GL5 eli hiponee kelvollista.
Em.Valvolinen kyljessä oli tuo GL4/GL5 eli hiponee kelvollista.
Mulla löytyi autotallista pari purkkia mitä olen käyttänyt. Castrol Differential EPX 80W-90 ja Motorex Hypoid Gearoil 80W-90. Molemmissa on GL-5 luokitus. Molempia olen käyttänyt perässä ja vaihdelaatikossa läpi vuoden eikä ole ollut ongelmia. Muistaakseni joskus lisäsin sekaan vielä XR-5 lisäainetta mutta enpä tiedä oliko sillä mitään taikaa.
Tossa Motorexin purkissa on vieläpä boxerbemarin kuva etiketissä, että kai se on aitoa kamaa?
Tossa Motorexin purkissa on vieläpä boxerbemarin kuva etiketissä, että kai se on aitoa kamaa?
- Heimari
- Viestit: 114
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
- Moottoripyörän malli: R 100/7T
- Paikkakunta: Karkku
Re: Vanhan Bemun peräöljyvahinko
Itselläni purskahti myös yli perän huohottimesta. Seuraavaksi hävisi takajarru.
Vaihdoin perään öljyn ja hämmästyin poistetun öljyn määrää joka oli 3.25 desiä.
Ensin epäilin laittaneeni liikaa öljyä viime vaihdossa enkä huolestunut sen enempää.
Viime yönä heräsin hiestä märkänä keskellä yötä epäilykseen joka tänään osoittautui todeksi.
Laskin kardaaniöljyt mittakippoon eikä sieltä tullutkaan vaadittua 1.5 desiä vaan 0.7 desiä.
Lienee tiivistys pettänyt kardaanitunnelin ja perän välillä.
Onko paha homma? Vinkkejä ja kokemuksia kiitos.
T: Heimari
Vaihdoin perään öljyn ja hämmästyin poistetun öljyn määrää joka oli 3.25 desiä.
Ensin epäilin laittaneeni liikaa öljyä viime vaihdossa enkä huolestunut sen enempää.
Viime yönä heräsin hiestä märkänä keskellä yötä epäilykseen joka tänään osoittautui todeksi.
Laskin kardaaniöljyt mittakippoon eikä sieltä tullutkaan vaadittua 1.5 desiä vaan 0.7 desiä.
Lienee tiivistys pettänyt kardaanitunnelin ja perän välillä.
Onko paha homma? Vinkkejä ja kokemuksia kiitos.
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Vanhan Bemun peräöljyvahinko
Muistaakseni joskus (pohojoosen reissulla 1982) jouduin lorottamaan aina iltaisin kardaanitunnelista öljyä jogurttipurkkiiin ja kaatamaan sen perään koska perän ja kardaanitunnelin välinen stefa vuosi; kumma kyllä öljy pyrki eteen- ja ylös-päin: Johtui varmaan siitä, että aina ajelen kovin hiljaista vauhtia. No kotiin päästyäni kerkesin vasta vaihtaan stefan jonka sai perän irroitettua nypättyä ruuvarilla ulos sen enemmittä vaivoitta. Se on varmaa joku ½ tunnin juttu, siis jos on vaihto-stefa hommattuna? Ei paha.