K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Heinä 2008 11:52
K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Olen iskenyt silmäni erääseen 80-luvun puolivälin jälkeiseen yksilöön. Mihin muualle pitäisi silmäni iskeä ostotilanteessa tämän mallin tapauksessa? Ensimmäisenä tarkoituksena on kokeilla kaikki sähkölaitteet ja ajossa kuunnella moottorin ja vaihteiston äänet ja testata iskareita. Mitä muuta tarkistaisit jos olisit sijoittamassa vähiä rahojasi tällaiseen?
nimi. Ensimoottoripyörän valinnassa vähän huolettaa mutta minkäs mopokuumelle voi.
nimi. Ensimoottoripyörän valinnassa vähän huolettaa mutta minkäs mopokuumelle voi.
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Itse olin vähän samanlaisessa tilanteessa muutama viikko sitten. Pyöriä ollut jo kolmattakymmentä vuotta, joista kaksi BMW:täkin, tosin boxereita. K100/K75 oli nuoruusvuosina hintansa ansiosta saavuttamaton kohde ja vanhemmiten mielenkiinto kohdistui muihin malleihin, mutta kyllä se "Lentävä tiiliskivi" on aina takaraivossa kummitellut, varsinkin kun perustekniikka on pomminvarmaa (kone muistuttaa paremminkin autonmoottoria mitoitukseltaan ja selkeydeltään) ja muotoilu omaan silmään ajattoman tyylikästä.
Työpaikanvaihdossa poltin kesälomani ja muutenkin tänä suvena pitänyt niin kiirettä, että katsoin parhaimmaksi hommautua eroon tuoreesta GS-Adventuresta (terveisiä vain uudelle omistajalle, todennäköisesti kuuluu kerhoon, kun vaihtopyöräkin oli R1200RT!) ja "alaspäinpäivittää" kalustoa. Japanilaistekniikka ei oikeastaan tullut kyseeseen, koska oltiin etsimässä vanhempaa peliä (tekniikka muuttuu itäpyörissä "joka vuosi", eikä hermo kestä odotella kuukausia jotain pikkuosaa Hamamatsusta). Vaihtoehtoina loppujen lopuksi BMW ja Guzzi (Guzzin tekniikkaan miellyin Guzzi-projektini tiimoilla; tekniikka samantapaista maatiaismallia, kuin ilmajäähtyvissä R-Bemuissakin). Lopuksi arvelin, että germaanisähköt kuitenkin vievät voiton Guzzin italialaisista (vaikka nekin suurelta osin Boschilta kotoisin...) ja eikun K100:n etsintään.
RS-malli on aina miellyttänyt silmää eniten, joten se oli ykkösvaihtoehto. Katteiden altahan nämä ovat aikalailla samaa tavaraa, paitsi RS:ssä on hivenen pitempi kokonaisvälitys. Nettiä tuli selattua vikojen ja niiden löytämisen opetteluksi ja kavereilta kyseltyä K-infoa. Ja mitä jäi käteen?
- Kardaanin boorit kuluvat hoitamattomina ('83 - 02/'86 -mallit lienevät kestävimpiä, koska näissä vielä kunnolla koneistetut boorit)
- Öljy-/vesipumpun tiivisteet vuotavat
- Kytkinakseli vaatii ajoittaista voitelua
- Nopeusmittarivikoja; sekä anturissa perämurikassa että itse mittarissa
- Äänenvaimentimen lämpösuoja kilisee ja kolisee
- Alusta on kaikissa tuonikäisissä ajoneuvoissa jo ehtoopuolella. Korjausapu löytyy WP, Wilbers, Öhlins, Hagon -osastolta; takaiskari uusiksi ja keulaan uudet jouset ja öljyt sekä Telefixin haarukkatuki
- '83-'85 -mallit vaativat silloin tällöin lorauksen lyijynkorvikelisäainetta bensatankkiin
Nämä yleisimmät viat, mitkä vastaan tulivat eivätkä loppupeleissä edes vaikeita tai kamalanhintaisia korjata. Itse perustekniikka on erittäin kestävää!
Ja nyt voivat sitten K-omistajat kertoa ihan oikeaa tietoa tämän MuTu:n jatkoksi...
Muutama linkki lontoonmurteella:
K100 FAQ
K-Bike Buyer's Guide
K-Tech IBMWR:n sivuilta
Flying Brick
J.K. Ai ostinko sitten mitään K-pyörää? Jo vain! Siistikuntoisen ja ryhdikkään '83 K100RS:n.
Työpaikanvaihdossa poltin kesälomani ja muutenkin tänä suvena pitänyt niin kiirettä, että katsoin parhaimmaksi hommautua eroon tuoreesta GS-Adventuresta (terveisiä vain uudelle omistajalle, todennäköisesti kuuluu kerhoon, kun vaihtopyöräkin oli R1200RT!) ja "alaspäinpäivittää" kalustoa. Japanilaistekniikka ei oikeastaan tullut kyseeseen, koska oltiin etsimässä vanhempaa peliä (tekniikka muuttuu itäpyörissä "joka vuosi", eikä hermo kestä odotella kuukausia jotain pikkuosaa Hamamatsusta). Vaihtoehtoina loppujen lopuksi BMW ja Guzzi (Guzzin tekniikkaan miellyin Guzzi-projektini tiimoilla; tekniikka samantapaista maatiaismallia, kuin ilmajäähtyvissä R-Bemuissakin). Lopuksi arvelin, että germaanisähköt kuitenkin vievät voiton Guzzin italialaisista (vaikka nekin suurelta osin Boschilta kotoisin...) ja eikun K100:n etsintään.
RS-malli on aina miellyttänyt silmää eniten, joten se oli ykkösvaihtoehto. Katteiden altahan nämä ovat aikalailla samaa tavaraa, paitsi RS:ssä on hivenen pitempi kokonaisvälitys. Nettiä tuli selattua vikojen ja niiden löytämisen opetteluksi ja kavereilta kyseltyä K-infoa. Ja mitä jäi käteen?
- Kardaanin boorit kuluvat hoitamattomina ('83 - 02/'86 -mallit lienevät kestävimpiä, koska näissä vielä kunnolla koneistetut boorit)
- Öljy-/vesipumpun tiivisteet vuotavat
- Kytkinakseli vaatii ajoittaista voitelua
- Nopeusmittarivikoja; sekä anturissa perämurikassa että itse mittarissa
- Äänenvaimentimen lämpösuoja kilisee ja kolisee
- Alusta on kaikissa tuonikäisissä ajoneuvoissa jo ehtoopuolella. Korjausapu löytyy WP, Wilbers, Öhlins, Hagon -osastolta; takaiskari uusiksi ja keulaan uudet jouset ja öljyt sekä Telefixin haarukkatuki
- '83-'85 -mallit vaativat silloin tällöin lorauksen lyijynkorvikelisäainetta bensatankkiin
Nämä yleisimmät viat, mitkä vastaan tulivat eivätkä loppupeleissä edes vaikeita tai kamalanhintaisia korjata. Itse perustekniikka on erittäin kestävää!
Ja nyt voivat sitten K-omistajat kertoa ihan oikeaa tietoa tämän MuTu:n jatkoksi...
Muutama linkki lontoonmurteella:
K100 FAQ
K-Bike Buyer's Guide
K-Tech IBMWR:n sivuilta
Flying Brick
J.K. Ai ostinko sitten mitään K-pyörää? Jo vain! Siistikuntoisen ja ryhdikkään '83 K100RS:n.
Viimeksi muokannut HeikkiL, 06 Elo 2008 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
- Moottoripyörän malli: K100 RS
- Paikkakunta: Skogås (Sverige)
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Tuossahan nuo yleisimmät "viat" tulivatkin mainituksi. Itsekin vannoutuneena Guzzistina "retkahdin" viime toukokuussa K satkuun, ja kun suht`edullisesti vielä sellaisen löysin, niin tallissa on nyt SP kolmosen seurana K100 RS -84. Ja vaikka BMW on vanha, tuntuu ero Guzziin valovuosien mittaiselta tekniikan suhteen, joten olen alkanut ymmärtää sanontaa että, Bemariin ei vaihdeta, siihen päädytään. Loma kului tiiviisti Bemarin satulassa (noin 7500 km) ja valittamaan ei päässyt mistään, pomminvarma peli. 108248 km mittarissa ja tänään katsastuksesta läpi taas puhtain paperein. (Asun ruotsissa) Joten jos "vanhaa" tai sanotaan käytettyä pyörää etsii, vaikea sanoa parempaa vaihtoehtoa. BMW -80 luvulta toimii vielä, kun itämaan ihmeet tältä vuosituhannelta ovat kierrätyksessä oluttölkkeinä.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Heinä 2008 11:52
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Kiitoksia vastauksista. Niistä oli paljon hyötyä. Päädyin -86 LT:n sijasta -84 RT:hen koska myyjältä sai paljon enemmän tietoa mopon huoltohistoriasta. Nyt sitten odotellaan korttia pari viikkoa ennenkö pääsee parkkipaikkaa pidemmälle testaamaan. Alkutesteissä vikoja ei ole havaittu. Myyjä suostui myöntämään bugiksi sen, ettei mittari aina kostealla näytä nopeutta etc mutta kun kopauttaa sitä, niin mittari hyppää taas mukaan. Muita tyyppivioista/ominaisuuksita ei ole havaittu. Käyntiinkin lähtee kylmän ja sateisen yön jälkeenkin kunhan tarjoaa naukkua muutamia minuutteja. Muuten vähän kolisee ensimmäiset kaasutukset kierrosvälillä: 900-1500rpm. Taitaa muuten ryyppy mennä itsestään pois päältä?
Käsittääkseni -84 mallissa pitäisi olla melko huoltovapaa kardaani enkä pumpun vuotamista ei päälle päin ole näkynyt. Yksilössä on tarkastettu välykset muutaman kerran historian aikana ja nekin ovat olleet oikean mittaiset jo valmiiksi. Viimeksi mitattu venttiilivälykset -2000. Periaatteessa huoltoina on tehty joka kevät öljyn ja suodattimien vaihdot. Muuten taitaa pyörä olla melko alkuperäiskunnossa. Kytkin tuntuu melko jäykältä mikä varmaan sekin ihan niin kuin pitääkin.
Alustassa ei havaittavissa hapettumista mutta eihän sitä kai oikeen voi ollakaan. Tuosta pohjasta sen verran, että eikös lohko ja runko ole aika hyvistä materiaaleista tehty, onko ne sinkitty tai vastaavaa? Takaiskari tuntuu melko jäykältä (sitä taisit HeikkiL tarkoittaa) mutta edellinen kuski on ajanut melko paljon matka-ajoa (mittarissa 147tkm lasissa) nimenomaan kaksi päällä eli on varmaan asennossa 3: jäykimmällä pelkkä säätö.
Kiitos. hieno foorumi ja tuntuu mukavalta olla vihdoin bemarin omistaja
Käsittääkseni -84 mallissa pitäisi olla melko huoltovapaa kardaani enkä pumpun vuotamista ei päälle päin ole näkynyt. Yksilössä on tarkastettu välykset muutaman kerran historian aikana ja nekin ovat olleet oikean mittaiset jo valmiiksi. Viimeksi mitattu venttiilivälykset -2000. Periaatteessa huoltoina on tehty joka kevät öljyn ja suodattimien vaihdot. Muuten taitaa pyörä olla melko alkuperäiskunnossa. Kytkin tuntuu melko jäykältä mikä varmaan sekin ihan niin kuin pitääkin.
Alustassa ei havaittavissa hapettumista mutta eihän sitä kai oikeen voi ollakaan. Tuosta pohjasta sen verran, että eikös lohko ja runko ole aika hyvistä materiaaleista tehty, onko ne sinkitty tai vastaavaa? Takaiskari tuntuu melko jäykältä (sitä taisit HeikkiL tarkoittaa) mutta edellinen kuski on ajanut melko paljon matka-ajoa (mittarissa 147tkm lasissa) nimenomaan kaksi päällä eli on varmaan asennossa 3: jäykimmällä pelkkä säätö.
Kiitos. hieno foorumi ja tuntuu mukavalta olla vihdoin bemarin omistaja
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Mittariston sisäiset kosketusviat ovat hyvin tyypillisiä K100:ssa. 90% vioista johtuu mittariston pohjalevyn liitinpiikkien ja "kuparifilmin" välisistä hapettumista. Taitava heppu korjaa vian tinaamalla liitokset.
Jos tuon ikäisessä K100.ssa ei ole alustan hapettumia, olet onnekas. Materiaalit ovat hyviä, mutta alumiini on pintakäsittelemätöntä(ellei maalattu mustaksi) ja rungon maali aika vaatimatonta korroosiota vastaan.
Onnittelut! Mielestäni 2v K-mallit ovat hinta/laatu-suhteeltaan maailman paras.
Jos tuon ikäisessä K100.ssa ei ole alustan hapettumia, olet onnekas. Materiaalit ovat hyviä, mutta alumiini on pintakäsittelemätöntä(ellei maalattu mustaksi) ja rungon maali aika vaatimatonta korroosiota vastaan.
Onnittelut! Mielestäni 2v K-mallit ovat hinta/laatu-suhteeltaan maailman paras.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Lainaus shellin tuoteselosteesta bensasta v-power:HeikkiL kirjoitti: - '83-'85 -mallit vaativat silloin tällöin lorauksen lyijynkorvikelisäainetta bensatankkiin
"Lyijy, Blyhalt mg/l, Lead content, EN 237, < 5, < 3
minulla malli -84. siis pitääkö lisäainetta käyttää myös v-poweria tankatessa? (silloin tällöin)
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Näin sadekeleillä panin oman k-satkun mittaristoremontin alulle. Oikeestaan mikään muu siinä ei pelaa kuin kierroslukumittariston puoli.Ismo Vaara kirjoitti:Mittariston sisäiset kosketusviat ovat hyvin tyypillisiä K100:ssa. 90% vioista johtuu mittariston pohjalevyn liitinpiikkien ja "kuparifilmin" välisistä hapettumista. Taitava heppu korjaa vian tinaamalla liitokset.
Onnittelut! Mielestäni 2v K-mallit ovat hinta/laatu-suhteeltaan maailman paras.
Näin aloittelijana sitä pitää käsitellä kuin sulhaspoika kipeetä p....ua.
Siinä riittää naatiskelua kun työreissujen välissä pääsee jatkamaan purkamista ja vikojen hakua. Kolvi ei kylmene näpeissä, kun sitä..kin on tullut työkseen joskus muinoin tehtyä. Silti vasta jonkun ajan päästä tiedetään olinko 'taitava heppu'.
(Voi olla Ismo, että pian soittelen ja kyselen sitä mittariston palikkaa kunhan olen nähnyt olisko siitä tässä tappauksesa hyötyä. Toivottavasti se sulta vielä löytyy.)
Niin, ja mukava lukea ammattimies Ismon arvostuksesta 2v K-mallistosta.
Viimeksi muokannut MattiH, 19 Elo 2008 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
- Moottoripyörän malli: K100 RS
- Paikkakunta: Skogås (Sverige)
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Polttoaineen lyijynlisä aine keskusteluun liittyen, omaani olen lorauttanut tilkan joka tankkauksen yhteydessä, tullut tavaksi, ja tuskin siitä haittaakaan on. Pyörä vuodelta -84. Guzzi suosittelee samaa vielä vuodelle -89, joten tilkka sinnekin tankkiin.
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Lahinna tarkoitin sita, etta vaimennusominaisuudet ovat aikojen saatossa laimentuneet aikalailla. Orggispumppu ei ole huollettavaa mallia, joten parannusta loytyy vain uudella iskarilla.audiophile kirjoitti:Takaiskari tuntuu melko jäykältä (sitä taisit HeikkiL tarkoittaa) mutta edellinen kuski on ajanut melko paljon matka-ajoa (mittarissa 147tkm lasissa) nimenomaan kaksi päällä eli on varmaan asennossa 3: jäykimmällä pelkkä säätö.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Heinä 2008 11:52
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Eikös nuo nyt parane kun vaihtaa ölkat etu ja takapumppuihin? Tietysti saahan sitä suositella pumppujen vaihtoakin johonkin sopivan hintaiseen ja linkin lähettäminenkään ei ole kiellettyä . Ajattelin kyllä kokeilla itse vaihtaa pelkkiä öljyjä talven aikana ja kokeilla ensin niillä jos vaihto vaan onnistuu. Jos ei auta tai pumppujen irroitus toisistaan öljyjen vaihtamiseksi osoittautuu liian vaikeaksi/voimaa vaativaksi, niin pumppujenkin vaihto kokonaan voisi tulla kyseeseen. Liikkeeseen en ajatellut enää tämän ikäistä päästää mutta taidon puuttuessa voi aivan hyvin niinkin käydä. Eikä tuo Myllymäen Repan liikekään liian kaukana ole mutta kun mopo maksoi alle 2,5ke niin äkkiäkös huoltoihin menevä suhteutus muuttaa liikaa korrelointiaan ajokilsoihin nähden.
Vermettimellä on nyt ajettu yksi 50km lenkki ja muuuten joku reilu 100km lähikorttelissa. Kunnosta voi noiden ajojen perusteella päätellä ainakin seuraavaa:
Etu ja takajarrut vinkuvat. Ostin motonetistä 29e hintaan neljän jarrupalan setin. Riittääkö nuo etujarrun yhteen vai molempiin jarrulevyihin? Edestä on näyttää olevan ihan vapaata työtilaa irrottaa jarrut. Takaa on laukut jarrujen purkamisen edessä mutta pitääkö sen jälkeen irrottaa jotakin muuta tieltä ennenkö pääsee irrottamaan jarruja? Jarrut myös välillä jäävät päälle kihnuttamaan välillä joten oletan, että jarrunesteet vaativat vaihtoa. Niiden vaihdosta ei nimittäin ole huoltokirjassa mainintaa.
Jarrujen vinkumisen ja laahaamisen lisäksi on havaittavissa toisenkin kaltaista vinkumista ainakin etupyörän pyörinnässä jos kallistaa sivulta toiselle tai ainakin toiselle sivulle. Lieneekö tämä ilmoitus laakerinvaihtotarpeesta?
Letkujen ja tiivisteiden kuntoa en ole katsonut muuta kuin päälle päni vuotoja ei näytä olevan ja letkut näyttävät hyväkuntoisilta. Niiden vaihdosta ei ole huoltokirjassa siis mainintaa ja onhan sekin mahdollista, että ovat sen neljäsosavuosisataa vanhat myös..
Venttiilivälykset on tarkastettu viimeksi v-2000. Silloin säätämiselle ei ilmennyt tarvetta. Koneen käynnissä ei muuta mainittavaa paitsi, että käy ensimmäisen starttinsa liian matalilla kierroksilla eli tarvitsee aina lisägasoa kylmäkäynnistysvivusta jos ei ole käytetty samana päivänä vaikka ilma olisikin aurinkoinen ja lämmin. Kylmänä käyntiä varjostaa pieni kolinan kaltainen lisä-ääni. Ja lämpimänäkin ei aivan tasaista käyntiä käy mutta noin arvauksena en usko tuon olevan muuta kuin ominaisuus.
Nakit ja akku oli hiljan vaihdettu ennen mopokauppaa ja ja ulkonakit ovatkin kivassa kunnossa Kivasti on lähtenyt muutaman sekunnin startin pyörittämisen jälkeen käyntiin mutta startin pyörintänopeus on ehkä aavistuksen hidastunut. Lieneekö kyse siitä, ettei korttelikiekat 1,5-4krpm moottorinkierrosnopeuksissa vielä kerkiä lataamaan akkua tarpeeksi.
Vermettimellä on nyt ajettu yksi 50km lenkki ja muuuten joku reilu 100km lähikorttelissa. Kunnosta voi noiden ajojen perusteella päätellä ainakin seuraavaa:
Etu ja takajarrut vinkuvat. Ostin motonetistä 29e hintaan neljän jarrupalan setin. Riittääkö nuo etujarrun yhteen vai molempiin jarrulevyihin? Edestä on näyttää olevan ihan vapaata työtilaa irrottaa jarrut. Takaa on laukut jarrujen purkamisen edessä mutta pitääkö sen jälkeen irrottaa jotakin muuta tieltä ennenkö pääsee irrottamaan jarruja? Jarrut myös välillä jäävät päälle kihnuttamaan välillä joten oletan, että jarrunesteet vaativat vaihtoa. Niiden vaihdosta ei nimittäin ole huoltokirjassa mainintaa.
Jarrujen vinkumisen ja laahaamisen lisäksi on havaittavissa toisenkin kaltaista vinkumista ainakin etupyörän pyörinnässä jos kallistaa sivulta toiselle tai ainakin toiselle sivulle. Lieneekö tämä ilmoitus laakerinvaihtotarpeesta?
Letkujen ja tiivisteiden kuntoa en ole katsonut muuta kuin päälle päni vuotoja ei näytä olevan ja letkut näyttävät hyväkuntoisilta. Niiden vaihdosta ei ole huoltokirjassa siis mainintaa ja onhan sekin mahdollista, että ovat sen neljäsosavuosisataa vanhat myös..
Venttiilivälykset on tarkastettu viimeksi v-2000. Silloin säätämiselle ei ilmennyt tarvetta. Koneen käynnissä ei muuta mainittavaa paitsi, että käy ensimmäisen starttinsa liian matalilla kierroksilla eli tarvitsee aina lisägasoa kylmäkäynnistysvivusta jos ei ole käytetty samana päivänä vaikka ilma olisikin aurinkoinen ja lämmin. Kylmänä käyntiä varjostaa pieni kolinan kaltainen lisä-ääni. Ja lämpimänäkin ei aivan tasaista käyntiä käy mutta noin arvauksena en usko tuon olevan muuta kuin ominaisuus.
Nakit ja akku oli hiljan vaihdettu ennen mopokauppaa ja ja ulkonakit ovatkin kivassa kunnossa Kivasti on lähtenyt muutaman sekunnin startin pyörittämisen jälkeen käyntiin mutta startin pyörintänopeus on ehkä aavistuksen hidastunut. Lieneekö kyse siitä, ettei korttelikiekat 1,5-4krpm moottorinkierrosnopeuksissa vielä kerkiä lataamaan akkua tarpeeksi.
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Molempiin. Eikä vinkuminen tietyssä nopeudessa välttämättä lopu siihenkään, itse laitoin vielä kitinänvaimennusmassaa ohuelti palojen taakse ja sitten hellitti.audiophile kirjoitti:Etu ja takajarrut vinkuvat. Ostin motonetistä 29e hintaan neljän jarrupalan setin. Riittääkö nuo etujarrun yhteen vai molempiin jarrulevyihin?
Alkuperäiset palat merkkiliikkeestä eivät muuten olleet hirmuisesti kalliimmat...
Laukkujen jälkeen ei muuta irroitettavaa kuin samanlainen suojalätkä kuin etujarruissakin.audiophile kirjoitti:Edestä on näyttää olevan ihan vapaata työtilaa irrottaa jarrut. Takaa on laukut jarrujen purkamisen edessä mutta pitääkö sen jälkeen irrottaa jotakin muuta tieltä ennenkö pääsee irrottamaan jarruja?
Palojen vaihto on todella yksinkertainen homma; sokat vain irti, vanhat palat pois ja uudet tilalle...
Ekalla kerralla tosin (kun ei ollut tietoa jarrujen kunnosta) irroitin satulatkin ja kokeilin mäntien liikkuvuudet ja vaihdoin samalla nesteet. Nesteet olivatkin todella karussa kunnossa, mutta onneksi männät liikkuivat vielä herkasti, eikä niitä tarvinnut irroittaa.
Joidenkin tuntien seisomisen jälkeen omakin kaipaa hieman lisägasoa ko. vivusta, ei tosin pitkää aikaa.audiophile kirjoitti:käynnissä ei muuta mainittavaa paitsi, että käy ensimmäisen starttinsa liian matalilla kierroksilla eli tarvitsee aina lisägasoa kylmäkäynnistysvivusta jos ei ole käytetty samana päivänä vaikka ilma olisikin aurinkoinen ja lämmin.
Tälle suvelle (?) on tullut -84 K100:selle ~5,5tkm lisää mittariin, toivottavasti kelit tästä vähän paranisivat, niin pääsisi todenteolla ajelemaan...
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Etupaahan oljynvaihto kylla onnistuu, mutta takapumppuun ei onnistu ainakaan normaalikuolevaiselta, eli jos / kun iskari on elonsa ehtoopuolella, ei muu auta kuin vaihto uuteen.audiophile kirjoitti:Eikös nuo nyt parane kun vaihtaa ölkat etu ja takapumppuihin? Tietysti saahan sitä suositella pumppujen vaihtoakin johonkin sopivan hintaiseen ja linkin lähettäminenkään ei ole kiellettyä . Ajattelin kyllä kokeilla itse vaihtaa pelkkiä öljyjä talven aikana ja kokeilla ensin niillä jos vaihto vaan onnistuu. Jos ei auta tai pumppujen irroitus toisistaan öljyjen vaihtamiseksi osoittautuu liian vaikeaksi/voimaa vaativaksi, niin pumppujenkin vaihto kokonaan voisi tulla kyseeseen.
Halvimmalla takaiskarin saanee Hagonilta; peruskeppi 35006 maksaa AllRightin kautta 253 eur. Hagonilla myos kalliimpi malli paremmin saadoin (60010), jota AllRight ei Suomeen hinnoitellut, mutta Briteissa hinnat £155 vs. £255. Jo tuo perusiskari pelkalla esijannityksen saadolla antanee mojovan parannuksen takapaan toimintaan. (http://www.allright.fi, http://www.hagon-shocks.co.uk)
Wilbers halvimmillaan 299 eur Wilbersin nettikaupassa (http://www.wilbers.de).
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Motorradin verkkosivuilta mielenkiintoinen artikkeli K100RS vs. K1200RS; ei ihan niin suurta ylivoimaa nuoremmalla, kuin luulisi.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Heinä 2008 11:52
Re: K100 80-luvulta - Mitä tarkastan ostotilanteessa?
Sama käännettynä babelfishillä englanniksi: (pieni kysymys muuten: Osaavatko kaikki bemarikuskit saksaa?
http://babelfish.yahoo.com/translate_ur ... =Translate
Ja myönnetään. Ei sitä jaksa tuollaisena suorakäännöksenä lukea loppuun vaikka alku kuulostikin K100 kuskin korvaan hyvältä.
http://babelfish.yahoo.com/translate_ur ... =Translate
Ja myönnetään. Ei sitä jaksa tuollaisena suorakäännöksenä lukea loppuun vaikka alku kuulostikin K100 kuskin korvaan hyvältä.