'83 K100 kehno käynti kylmänä
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
'83 K100 kehno käynti kylmänä
Potilas '83 K100RS ja oireena kehno käynti kylmänä. Koneen lämmettyä RS pelaa, kuin ajatus.
Äkkiä mieleen tulisi särkynyt lämpötila-anturi, joka ei älyä ruiskulle ilmottaa rikastuksen tarpeesta, kun kuvittelee että sitä lämpöistä konetta pyöritellään... Mutta onko muita vaihtoehtoja, mitä lähtisi katsastamaan?
Myyjä kyllä lupasi hoitaa asian kuntoon syksymmällä omaan piikkiinsä, kun huollossa kiireet helpottavat, mutta toki lupasivat myös varaosan, jos itse askartelen-paskartelen vian pois päiväjärjestyksestä. On vain keljussa paikassa tuo anturi, kun edestä pitäisi purkaa katteita ja irrottaa syyläri + laskea nesteet. Pyörä ollut viime vuodet ilmeisen vähällä käytöllä (esim. eturengas, jossa vielä reilu puolet pintaa jäljellä, on paistettu leiman mukaan '00...) ja sentään 25-vuotias, joten hapettumia, hapertumia sun muita löytynee jatkossakin - talvella sähköjen ja bensa- & alipaineletkujen läpikäynti ja uusaus ohjelmassa ennen kuin uskaltaa Juuroopan reissun käydä heittämässä. Sinällään tuntuu jo myös hassulta, että K-sarjalaisetkin saavuttaneet vanhan museoajoneuvoikärajan - sen verran moderni peli kuitenkin (helppo verrata aikalaiseen italoon, kun tallissa nököttää myös vuotta vanhempi Guzzi; tekniikka ja muotoilu kuin eri planeetalta...). Tai sitten sitä on itsekin jo vanha...
Äkkiä mieleen tulisi särkynyt lämpötila-anturi, joka ei älyä ruiskulle ilmottaa rikastuksen tarpeesta, kun kuvittelee että sitä lämpöistä konetta pyöritellään... Mutta onko muita vaihtoehtoja, mitä lähtisi katsastamaan?
Myyjä kyllä lupasi hoitaa asian kuntoon syksymmällä omaan piikkiinsä, kun huollossa kiireet helpottavat, mutta toki lupasivat myös varaosan, jos itse askartelen-paskartelen vian pois päiväjärjestyksestä. On vain keljussa paikassa tuo anturi, kun edestä pitäisi purkaa katteita ja irrottaa syyläri + laskea nesteet. Pyörä ollut viime vuodet ilmeisen vähällä käytöllä (esim. eturengas, jossa vielä reilu puolet pintaa jäljellä, on paistettu leiman mukaan '00...) ja sentään 25-vuotias, joten hapettumia, hapertumia sun muita löytynee jatkossakin - talvella sähköjen ja bensa- & alipaineletkujen läpikäynti ja uusaus ohjelmassa ennen kuin uskaltaa Juuroopan reissun käydä heittämässä. Sinällään tuntuu jo myös hassulta, että K-sarjalaisetkin saavuttaneet vanhan museoajoneuvoikärajan - sen verran moderni peli kuitenkin (helppo verrata aikalaiseen italoon, kun tallissa nököttää myös vuotta vanhempi Guzzi; tekniikka ja muotoilu kuin eri planeetalta...). Tai sitten sitä on itsekin jo vanha...
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Itselläni on -84 K100RT. Mikä on tuo lämpötila-anturi, joka ilmoittaa rikastuksen tarpeesta? Minun pyörässä on mekaaninen vipu rikastimelle.
§
§
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Se vipuhan ei sinällään rikasta, vaan nostaa vain koneen kierroksia.ssutinen kirjoitti:Itselläni on -84 K100RT. Mikä on tuo lämpötila-anturi, joka ilmoittaa rikastuksen tarpeesta? Minun pyörässä on mekaaninen vipu rikastimelle.
§
EDIT: Anturi kuvassa osanro 28.
Viimeksi muokannut HeikkiL, 04 Elo 2008 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Ok, hyvä tietää. Mutta kai siinä jonkinlainen manuaalinen ryyppy on kun vivun liikkeen ääripäässä on en_nyt_muista_miten_nimetty asento?
§
§
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Jätän kylmäkäyntihäiriöt suosiolla myyjän hoidettavaksi; eipähän mene palikoiden maksu omasta pussista (ja tietämys koneistakin heillä paljon parempi). Infoan syksymmällä, mikä oli vikana (olettaen, että se vika löytyy...).
Tähän mennessä tehty:
- sytytysboxi kokeiltu toisesta vastaavasta
- läppärunkojen synkkaus
- seokset säädetty
- sähköliitokset käyty läpi
- moottorin etupään HAL-anturi vaihdettu
- sulakerasian pohja / releet käyty läpi
- maadoitukset
Äkkiä arvellen vielä olisi muutama vaihtoehto eli tuo e.m. lämpöanturi, kaasun asentotunnistin, puolat / tulpanjohdot, hapertuneet alipaineletkut / imukurkut, alhainen bensapaine... Siinähän tuota listaa jo olisikin! Kovasti tuota vikaa rajaa se seikka, että lämmin kone pelaa kuin unelma ja oireet vain kylmällä koneella (kun lämpömittari alkaa huidella yli +80'C lukemissa, voi jo ajatella liikkeellelähtöä ilman kengurubensaa). Samalla arvelin vaihdattaa joka tapauksessa kaikki ruiskun kumiosat (bensa + alipaine), jotta olisi yksi murhenaihe vähempänä - tuskin ne 25-vuotiaat letkut nyt enää aivan priimakunnossa ovat...
Ja kun olen ollut taas vuoden kilttinä, niin voi hyvällä omallatunnolla alkaa suunnittelemaan kirjettä Joulupukille; onko ehdotuksia, mikä takaiskari olisi pätevä KooSatkuun? Hagon olisi edukas, Wilbersillä hinta- / laatusuhde kohdallaan ja Öhlins sekä Bitubo jo naurettavissa hinnoissa. Samalla pitää vaihtaa myös etuvieterit, mutta niissä ei liene niin paljon eroa valmistajan kesken. Tosin öljyistä voisi udella, että parantuuko keula 7.5W-litkuilla? Alunperin lienee 5W? Telefixin etupään jäykistimestäkin vielä haaveillut...
PS ssutinen: Juu, kyllä siinä käsihanikassa lukee "Choke", mutta tosiasiassa se vain raottaa kaasuläppiä ja nostaa koneen kierroksia. Seoksiin sillä ei ole vaikutusta.
Tähän mennessä tehty:
- sytytysboxi kokeiltu toisesta vastaavasta
- läppärunkojen synkkaus
- seokset säädetty
- sähköliitokset käyty läpi
- moottorin etupään HAL-anturi vaihdettu
- sulakerasian pohja / releet käyty läpi
- maadoitukset
Äkkiä arvellen vielä olisi muutama vaihtoehto eli tuo e.m. lämpöanturi, kaasun asentotunnistin, puolat / tulpanjohdot, hapertuneet alipaineletkut / imukurkut, alhainen bensapaine... Siinähän tuota listaa jo olisikin! Kovasti tuota vikaa rajaa se seikka, että lämmin kone pelaa kuin unelma ja oireet vain kylmällä koneella (kun lämpömittari alkaa huidella yli +80'C lukemissa, voi jo ajatella liikkeellelähtöä ilman kengurubensaa). Samalla arvelin vaihdattaa joka tapauksessa kaikki ruiskun kumiosat (bensa + alipaine), jotta olisi yksi murhenaihe vähempänä - tuskin ne 25-vuotiaat letkut nyt enää aivan priimakunnossa ovat...
Ja kun olen ollut taas vuoden kilttinä, niin voi hyvällä omallatunnolla alkaa suunnittelemaan kirjettä Joulupukille; onko ehdotuksia, mikä takaiskari olisi pätevä KooSatkuun? Hagon olisi edukas, Wilbersillä hinta- / laatusuhde kohdallaan ja Öhlins sekä Bitubo jo naurettavissa hinnoissa. Samalla pitää vaihtaa myös etuvieterit, mutta niissä ei liene niin paljon eroa valmistajan kesken. Tosin öljyistä voisi udella, että parantuuko keula 7.5W-litkuilla? Alunperin lienee 5W? Telefixin etupään jäykistimestäkin vielä haaveillut...
PS ssutinen: Juu, kyllä siinä käsihanikassa lukee "Choke", mutta tosiasiassa se vain raottaa kaasuläppiä ja nostaa koneen kierroksia. Seoksiin sillä ei ole vaikutusta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Mitenkäs noi läppärunkojen synkkaus ja seosten säätö on oikein tehty?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
En minä, vaan R.M. Heinon Tampesterin huoltoIsmo Vaara kirjoitti:Mitenkäs noi läppärunkojen synkkaus ja seosten säätö on oikein tehty?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Ajattelin vaan, että noita läppärunkoja EI SAA mennä synkkaamaan. Sen vuoksi niissä ruuveissa on tehtaan jäljiltä sitä sinistä lakkaa.
Myllymaan Repakaan ei kerran saanut läppiä kohdilleen asiakkaan ruuvaamisen jäljiltä, vaan ostatti multa sormeilemattoman läppärunkopaketin. Jo pelitti!
Myllymaan Repakaan ei kerran saanut läppiä kohdilleen asiakkaan ruuvaamisen jäljiltä, vaan ostatti multa sormeilemattoman läppärunkopaketin. Jo pelitti!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
- Moottoripyörän malli: K100 RS
- Paikkakunta: Skogås (Sverige)
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Itselläni k100 -84 ja tallissa myös SPIII vuodelta -89 ja kyllä tuo BMW on eri planeetalta. Mutta oma charmi on aina kun italiaanon jyräyttää käyntiin, paluu takaisin kivikaudelle. Mutta vanhojahan tässä ollaan itsekin.HeikkiL kirjoitti:Potilas '83 K100RS ja oireena kehno käynti kylmänä. Koneen lämmettyä RS pelaa, kuin ajatus.
Äkkiä mieleen tulisi särkynyt lämpötila-anturi, joka ei älyä ruiskulle ilmottaa rikastuksen tarpeesta, kun kuvittelee että sitä lämpöistä konetta pyöritellään... Mutta onko muita vaihtoehtoja, mitä lähtisi katsastamaan?
Myyjä kyllä lupasi hoitaa asian kuntoon syksymmällä omaan piikkiinsä, kun huollossa kiireet helpottavat, mutta toki lupasivat myös varaosan, jos itse askartelen-paskartelen vian pois päiväjärjestyksestä. On vain keljussa paikassa tuo anturi, kun edestä pitäisi purkaa katteita ja irrottaa syyläri + laskea nesteet. Pyörä ollut viime vuodet ilmeisen vähällä käytöllä (esim. eturengas, jossa vielä reilu puolet pintaa jäljellä, on paistettu leiman mukaan '00...) ja sentään 25-vuotias, joten hapettumia, hapertumia sun muita löytynee jatkossakin - talvella sähköjen ja bensa- & alipaineletkujen läpikäynti ja uusaus ohjelmassa ennen kuin uskaltaa Juuroopan reissun käydä heittämässä. Sinällään tuntuu jo myös hassulta, että K-sarjalaisetkin saavuttaneet vanhan museoajoneuvoikärajan - sen verran moderni peli kuitenkin (helppo verrata aikalaiseen italoon, kun tallissa nököttää myös vuotta vanhempi Guzzi; tekniikka ja muotoilu kuin eri planeetalta...). Tai sitten sitä on itsekin jo vanha...
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
RS pajalla eikä sielläkään vielä tietoa / taitoa vikapaikasta eikä ehjäyksestä. Jos pyörä ei lämpimänä toimisi niin mukavasti, niin olisin jo vaatimassa kaupanpurkua sun muuta. Noh, jospa sen saisi kuntoon ensi kevääksi...
- HeikkiL
- Viestit: 69
- Liittynyt: 08 Marras 2006 21:06
- Moottoripyörän malli: R100RT
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Vika korjautui sillä perinteisellä tavalla eli RS vaihtui '92 RS:ään. Heikompi perä ja kone, mutta jospa sillä ajelisi muutaman kymppitonnin...
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
- Moottoripyörän malli: K100 RS
- Paikkakunta: Skogås (Sverige)
Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä
Onnea uudemmalle vain, toivottavasti pelittää. Ei kai ne huonoja ole nuo uudemmatkaan.