LT huolto

Luxury touring
vahinko1
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Heinä 2008 10:55
Moottoripyörän malli: bmw k1200lt

LT huolto

Viesti Kirjoittaja vahinko1 »

:?: Uutena LT 1200 v 1999 Omistajana ajattelin näin syksyn tullen alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan huolto hommiin. Edellinen huolto on suoriteettu alan liikkeessä 26 tkm nyt ajettu 35 tkm ja ajattelin jos nuo öljyt ja suodattimet vaihtais kun välihuollot on muihinkin pyöriin onnistunut tekemään. Ongelmana on että pyörän mukana tuli hyvin suppea omistajan käsikirja,että jos olis vinkkejä mistä sais manuaalin josta tälläinen peruskoulun 40 vuotta sitten läpäissyt huonolla kielitaidolla varustettu pystyisi onkimaan tiedot öljyjen määrät, laadut mahdollisia purku kuvia, enkä panisi pahakseni jos on jotain vinkkejä mitä kohteita olis hyvä katsoa (26 tkm huollossa oli vaihdettu vaihteito ja moottori öljyt, tulpat ja katsottu venttiilien välykset) Kiitos jo etukäteen t.Vahinko 1
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Morjens ja onnea uuden pyörän johdosta. Eipä ole paljoa ehditty ajella, ei edes sisäänajettu vielä...
Noita manuaalinkopiota varmaan täältä löytyy kyllä sähköisessäkin muodossa, kunhan odotellaan hieman, jotta muutkin ehtivät linjoille kommentoimaan. Toisn nuo huoltomanuaalit taitaa olla lontoonkielisiä kaikki. (Mullakin on rompulla semmoinen.) Niitä odotellessa vähän ensiapua noihin öljyjuttuihin:

Moottoriöljyä tarvitset 3,65 litraa kun vaihdat suodattimen samalla. Suodatinhan on siellä konen öljypohjan pyöreän luukun takana. Hae esim Biltemasta tai Motonetistä sopiva öljynsuodattimen avain, jolla saat vanhan pois. Ja kun otat sen pois varmista, että vanhan suodattimen tiiviste ei jää sinne paikalleen. On nimittäin uuden suodattimen sovittelussa muuten ihmettelemistä...
Ja mitäkö öljyä...tähän löytyy yhtä monta mielipidettä kuin on neuvojiakin. Normaali autoöljy tietysti käy, kuten kuivakytkinbemuihin yleensäkin. Jotkut käyttää täyssyntettistä, jotkut taas ovat kuulleet "luotettavalta taholta", että BMW ei suosittele synteettisiä ,koska tiivisteet kuulemma ei kestä...Tuohon en ota kantaa...

Vaihdeaskiin ja perään käy sama esim 75 - 90W / GL5 luokan öljy, askiin 0,5 litraa ja perään 0,23 litraa.
Askin tyhjennysproppu on siellä keskituen kiinnitystappien välissä. Tarvitset 14 mm kuusiokolohylsyä propun avaamiseen. Täyttöreikä löytyy oikealta puolelta jarrukilven takaa eli joudut irrottamaan ne kolme kuusiokolopulttia, joilla oikea jalkatappi/jarrupoljinkilpi on kiinni.

Peräöljyn vaihto onkin itsestään selvä. Pohjapropusta vanhat pois ja täyttöpropusta uutta sisään. Katso / puhdista tarkkaan sen pohjapropun magneetti. Siinä ei saisi olla mitään isompia metallinlastuja, semmoista hienoa mujua kylläkin. Tuo perälaakeri on LT:n heikko lenkki , eli vaihda öljyt aina kympin välein vähintään ja sitten jossain kuudessakymmenessä tuhannessa vaihdatat sinne kokonaan uuden laakerin (ammattimiehellä huom!) , ne nimittäin eivät ole ikuisia. Homma kustantaa jotain kolmisen sataa töineen, mutta sittenpähän turvaat ajelusi taas seuraavaksi muutamaksi vuodeksi.

Noilla ehkä pääset jo vähän alkuun.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

pozo izquierdo kirjoitti:Tuo perälaakeri on LT:n heikko lenkki , eli vaihda öljyt aina kympin välein vähintään ja sitten jossain kuudessakymmenessä tuhannessa vaihdatat sinne kokonaan uuden laakerin (ammattimiehellä huom!) , ne nimittäin eivät ole ikuisia.
Korjasin just yhden LT:n perän. Siellä pyörii sama laakeri kuin oli jo vuonna -69 /5-sarjalaisissa! :shock: Saattaa olla jopa vanhemmissakin sama?
Tehot ja painot on tuplaantuneet ja takahaarukka on vaihtunut yksipuoliseksi.
Oliko pyörät ennen "ylivahvoja" vai tehdäänkö nykyään p...aa!?

Tarviiko kukaan LT:n ehjättyä "vaihtoperää"? Vahingon sattuessa voi vaihtaa heti, ilman korjaamoaikojen odotusta, ehjän ja korjauttaa taas rikkoutuneen.
Hinta perinteinen "puolet uudesta".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
vahinko1
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Heinä 2008 10:55
Moottoripyörän malli: bmw k1200lt

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja vahinko1 »

Kiitos Pozo näistä huoltovinkeistä , näillä pääsee jo tämänsyksyn tarvitsemat huollot tekemään jään odottelemaan jos jollain olis vinkkejä hyvistä manuaaleista, kyllä se varmaan kääntyy lontoon kielikin jos ei ole muuta vaihtoehtoa , siinä se pimeä syksyilta menee sanakirjan kanssa käännöksiä tehden t. vahinko 1
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

vahinko1 kirjoitti::?: Uutena LT 1200 v 1999 Omistajana ajattelin näin syksyn tullen alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan huolto hommiin. Edellinen huolto on suoriteettu alan liikkeessä 26 tkm nyt ajettu 35 tkm ja ajattelin jos nuo öljyt ja suodattimet vaihtais kun välihuollot on muihinkin pyöriin onnistunut tekemään. Ongelmana on että pyörän mukana tuli hyvin suppea omistajan käsikirja,että jos olis vinkkejä mistä sais manuaalin josta tälläinen peruskoulun 40 vuotta sitten läpäissyt huonolla kielitaidolla varustettu pystyisi onkimaan tiedot öljyjen määrät, laadut mahdollisia purku kuvia, enkä panisi pahakseni jos on jotain vinkkejä mitä kohteita olis hyvä katsoa (26 tkm huollossa oli vaihdettu vaihteito ja moottori öljyt, tulpat ja katsottu venttiilien välykset) Kiitos jo etukäteen t.Vahinko 1
Noilla kilometreillä nyt ei ole paljo katselemista. Vasta kaupasta rullattu mopohan tuo on. Huolto-ohjeita ja manuskeja toki löytyy. Kuten Pozo tuossa sanoikin, niin Lontooksi, mutta käännösapua taatusti löytyy.

BTW - Ja ensi kesänänä sitte BMWKLTIBMIJOF kutsuu sinuakin veljeni! Euroopan siuurin LT-kokoontuminen täällä meillä Härmässä jo kolmatta kertaa!

Pistä yksityisviestinä vaikka sähköpostiosoitteesi, niin lähetämmä sinulle manuaaleja ja ohjeita.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

pozo izquierdo kirjoitti: Tuo perälaakeri on LT:n heikko lenkki , eli vaihda öljyt aina kympin välein vähintään ja sitten jossain kuudessakymmenessä tuhannessa vaihdatat sinne kokonaan uuden laakerin (ammattimiehellä huom!) , ne nimittäin eivät ole ikuisia.
Kuka ostaisi auton, jossa on peräremppa 60tkm:n välein? HEI HALOO, eihän siis Ladassakaan... :mrgreen:
Kyseinen laakeri kestää satoja tuhansia 50 heppaisen, alle 200kg painavan pyörän alla, mutta ei sitä samaa voi toivoa LT:n tehoilla, painoilla ja kiertävällä laakerirasituksella.
40 vuotta sama laakeri, missä tuotekehitys? :shock:

PS: Toisaalta, kysykääpäs ajovalopolttimen vaihdon hintaa uuteen wingiin! :lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Ismo Vaara, 19 Syys 2008 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

Ismo Vaara kirjoitti:
pozo izquierdo kirjoitti: Tuo perälaakeri on LT:n heikko lenkki , eli vaihda öljyt aina kympin välein vähintään ja sitten jossain kuudessakymmenessä tuhannessa vaihdatat sinne kokonaan uuden laakerin (ammattimiehellä huom!) , ne nimittäin eivät ole ikuisia.
Kuka ostaisi auton, jossa on peräremppa 60tkm:n välein? HEI HALOO, eihän siis Ladassakaan... :mrgreen:
Kyseinen laakeri kestää satoja tuhansia 50 heppaisen, alle 200kg painavan pyörän alla, mutta ei sitä samaa voi toivoa LT:n tehoilla, painoilla ja kiertävällä laakerirasituksella.
40 vuotta sama laakeri, missä tuotekehitys? :shock:
Hyvä kysymys: Mikä tuotekehitys käyttää samaa laakeria 200 kiloisesta +400kiloiseen varsinkin kun tiedossa kokemusten kautta on jo, että ongelmia tulee...
vahinko1
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Heinä 2008 10:55
Moottoripyörän malli: bmw k1200lt

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja vahinko1 »

Tuohon Peränlaakeri ongelmaan en osaa näin lyhyellä kokemuksella virkkaa mitään, mutta 60 tkm jos kestää niin aika hyvin kuitenkin kyllä niitä joka merkillä on omia murheita jos jonkinlaisia, kun kilometrejä mittariin karttuu. Hyväpuoli asiasta on että siihen osaa varautua kun liikkuu asiantuntevissa porukoissa kutem tällä palstalla on . Mutta lähetin CADILLE yksityisviestin mihin lie mennyt avaruuteen mutta tässä mun sähköp. vesa.matti@jippii.fi meinaan jos se edellinen ei löydä perille. T. Vahinko 1
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

vahinko1 kirjoitti:Tuohon Peränlaakeri ongelmaan en osaa näin lyhyellä kokemuksella virkkaa mitään, mutta 60 tkm jos kestää niin aika hyvin kuitenkin kyllä niitä joka merkillä on omia murheita jos jonkinlaisia, kun kilometrejä mittariin karttuu. Hyväpuoli asiasta on että siihen osaa varautua kun liikkuu asiantuntevissa porukoissa kutem tällä palstalla on . Mutta lähetin CADILLE yksityisviestin mihin lie mennyt avaruuteen mutta tässä mun sähköp. vesa.matti@jippii.fi meinaan jos se edellinen ei löydä perille. T. Vahinko 1
SIIS, IHANKO TOTTA! Onko nykyään ihan ok. että peräremppa on 60tkm:n välein?
Kyllä mun mielestä pitäisi perän kestää ainakin 2-300tkm, niinkuin ennenkin!
Sama on ollut kardaaneissa. Kun siirryttiin kuiviin("kestovoideltuihin"), kestävyys tippui 5-10 osaan!
Mutta... artisti maksaa! :roll:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolta löytyy huoltomanuaali.
http://ursa.irk.ru/manual/

Pekka
:o :o :o
vahinko1
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Heinä 2008 10:55
Moottoripyörän malli: bmw k1200lt

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja vahinko1 »

Niinin kyllä sitä hämmästellä voi eri osien kestävyyttä mulla oli ennenmuinoin audi 80 ajoin 250 tkm ei nivel vikoja, nyt 2000 malli ja 100 tkm niin saa vaihdella jos jonkin laisia koiranluita ja iskareita että tähän suuntaan kehitys valitettavasti on mennyt. BMW hankkiessani tutustuin näiden sivujen kautta mahdollisiin ongelmiin ja olen ne hyväksynyt , lootan kolinat ym....t. vahinko 1
MMWee
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Joulu 2008 16:00
Moottoripyörän malli: BMW K1200LT

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja MMWee »

Tuli siirryttyä myös luxury-tasolle. Ja en ole kyllä mukavammalla kaksipyöräisellä aiemmin ajellut. Talvi-iltojen ajankuluksi ajattelin tutustua paremmin laitteeseen ja kaipaisin purkukuvia ym. ohjeita. Huonohkon kielitaidon vuoksi en ole niitä netistä löytänyt. Esim. cd-soittimen irroittaminen vaatii ilmeisesti jonkin verran katteiden purkua.
vahinko1
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Heinä 2008 10:55
Moottoripyörän malli: bmw k1200lt

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja vahinko1 »

Moi !

Valinta ei ole ollut huono, vaikka minulle joktkut väittää että moottoripyöräilyyn pitää liittyä jotain kärsimyksiä, kuten hampaan välit täynnä ötököitä ym.ym.
Mutta asiaa purin omastani cd-boxin ainoastaan , jätin johdot hyvin teipattuna odottamaan, jos haluan joskus asentaa Mp 3 soittimen, kuten tässä kesänaikaan erääsä viestissä annettiin ymmärtää olevan mahdollista ja että soitinosan näyttö näyttä kappaleet, mutta tästä saa varmaan lisää tietoa tältä palstalta. Purku kuviasta ei minullakaan ole tieto yhden osoitteen sain aikaisemmin mutta minun koneeni ei suostunut avaamaan niitä mutta uskon että viestiisi vastataan tässäkin kysymyksessä, hyvää joulun odotusta.
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

MMWee kirjoitti:Tuli siirryttyä myös luxury-tasolle. Ja en ole kyllä mukavammalla kaksipyöräisellä aiemmin ajellut. Talvi-iltojen ajankuluksi ajattelin tutustua paremmin laitteeseen ja kaipaisin purkukuvia ym. ohjeita. Huonohkon kielitaidon vuoksi en ole niitä netistä löytänyt. Esim. cd-soittimen irroittaminen vaatii ilmeisesti jonkin verran katteiden purkua.
Onnea vaan uuden mopon johdosta.
Ohjeita LT:n purkuun löytyy kyllä mutta huonommin kotimaisilla kielillä. Esim Clymerin manuaali on (kuulemma) hyvä mutta englanninkielinen. Samoin mulla on täällä LT:n korjaamokäsikirja rompulla englanninkielisenä. Jos tarviit, niin voin lähettää, laita vähän koordinaatteja itsestäsi.

Mutta ensiapuna tuohon radio / CD ongelmaan: Ilmeisesti tarkoitit soittimella sitä tankin päällä olevaa, etkä joissakin malleissa oikeassa sivulaukussa olevaa vaihtajaa.Tämä jälkimmäinenhän on helppo irroittaa ja kannattaakin tehdä, koska mokoma laatikko syö kohtuuttomasti tavaratilaa. Ja nykypäivänä se 7-rompun vaihtaja on helppo korvata 7000-rompun vaihtajalla eli Ipodilla, jonka saa vielä tottelemaan jopa stongan komentoja. Tuossa on parikin erilaista versiota, jollaiset meikäläiseltä muuten löytyy joutilaina tallista...
http://picasaweb.google.fi/pozoizquierd ... stallation#
http://picasaweb.google.fi/pozoizquierdo/ICELINKFORIPOD#

Mutta siis se radion irroitus...Seuraavassa lyhyet askelmerkit:

- pyörä keskituelle
- irrota sivupeilit (tai ainakin kolkkaa ne irti alareunastaan, jotta saat ne käännettävät tuuliohjaimet irti kun olet ensin avannut ne kolme ruuvia)
- irrota molemmat etuvilkut
- irrota kaatumasuojien mustat peitemuovit
- irrota kromattu tai musta (mallista riippuen) ylä- ja alakatteen välinen muovi
- irrota kuskin penkin edessä oleva pieni muovinen peitelevy
- nosta satula ylös ja irrota sen alta löytyvät katteiden kiinnitysruuvit
- irrota kaikki loput sivukatteita kiinni pitävät torx-ruuvit ja nosta katteet pois
- irrota radiopaneelia kiinni pitävät ruuvit (kaksi takana ja neljä edessä)
- irrota vasemmalla radiopaneelin alla edessä olevat sähköliittimet. Niitä on kolme tai neljä mallista riippuen.
- tämän jälkeen voit nostaa radiopaneelin selälleen kuskin penkin päälle. Jos haluat paneelin ihan kokonaan irti, niin irrota vielä ne muutamat kaapeli-antenniliittimet siinä radiopaneelin vasemmalla puolella (taaempana)
- radioon pääset sitten käsiksi irroittelemalla radiopaneelin pohjaa sekä johtosuojaa kiinni pitävät muutamat torx- ja kuusiokoloruuvit, mutta nämä ovatkin jo sitten selvää kauraa...

Kerro vielä onko sulla jokin missio tuohon radioon käsiksi pääsemikseksi. Eikö se toimi vai yleinen uteliaisuus? Siellä radion päällä on muuten sopivaa tilaa kaiken maailman pikkuhärveleiden säilytyspaikaksi. Joku asentaa sinne intercomin (kuten tehdaskin aikoinaan), joku käyttää sitä vain ylimääräisenä säilytyshyllynä (kuten itse teen). Molempia hommia varten täytyy se muovinen peiteläpyskä poistaa tietysti ja radion päälle kannattaa asentaa jokin muovi- tai kumimaton pala ehkäisemään roskien putoilemisen radion sisuksiin. Esim vaikka tuohon malliin:
http://picasaweb.google.fi/pozoizquierd ... IFICATIONS#

Terveisn

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
MMWee
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Joulu 2008 16:00
Moottoripyörän malli: BMW K1200LT

Re: LT huolto

Viesti Kirjoittaja MMWee »

Kiitos vinkeistä, noilla pääsee jo pitkälle. Cdboxi lähti tosiaan ensimmäisenä ja mp3:n ja puhelimen latausta vuoksi lähinnä tuota ajattelin. Ja tietty samalla opiskella katteiden purkua.
Vastaa Viestiin