Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

3210382 kirjoitti: Ilmeisesti omaa kerhoa ei voi kriittisesti arvioida.
Kyllä voi, ja varsinkin omaa kerhoa. Kritiikkihän on kehityksen apulanta. Kannattaa kuitenkin tarkastaa faktat ennen kuin esittää niitä julkisesti. Jollain voi jäädä väärä kuva toiminnasta.
3210382 kirjoitti:En netonnut jäseneduista latin latia, ja kaiken lisäksi teen smotolle töitä palkatta.
Ei kai SMOTOlla ole ainoatakaan palkallista työntekijää?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
3210382
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Huhti 2007 14:48

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja 3210382 »

Ismo Vaara kirjoitti:. Kannattaa kuitenkin tarkastaa faktat ennen kuin esittää niitä julkisesti. Jollain voi jäädä väärä kuva toiminnasta.
Ei, ei. Mutu on paras lääke! :lol: ja populismi!!! :lol:

Onhan Smoton toimintaan jotkut kerhot suhtautuneet "eroamalla" vaikka yhteen hiileen puhalletaankin :wink:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

3210382 kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:. Kannattaa kuitenkin tarkastaa faktat ennen kuin esittää niitä julkisesti. Jollain voi jäädä väärä kuva toiminnasta.
Ei, ei. Mutu on paras lääke! :lol: ja populismi!!! :lol:

Onhan Smoton toimintaan jotkut kerhot suhtautuneet "eroamalla" vaikka yhteen hiileen puhalletaankin :wink:
No, toihan on todella rakentava kommentti! :lol:

Jäsenmäärä on silti pysynyt vakiona, vaikka isojen kerhojen vaikutusvalta muutettiin demokraattiseksi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

H-DCF:ssä on osa porukkaa alkanut vaatia uudelleen liittymistä SMOTOon:
http://www.kokousaloite.net

PS: Lukekaapas tuo lisätietoja kohta!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja cake »

HDCF:n SMOTOon liittymisaloitteen allekirjoittajista pari näyttää olevan SMOton toimihenkilöitä.
Oma lehmäkö ojassa?
SMOTOn jäseneduista sen verran, että lehteä kyllä lueskelee vaan en erikseen moista tilaisi.
Samat laivalippualennukset olen saanut muualtakin.
Näyttää tuo SMOTOn jäsenyys sopivan pienille kerhoille (raha/äänivalta-suhde) eronneista isoista kehoista päätellen (HDCF,TFMK,Yamaha-clubi,Veteraanit)

cake
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

cake kirjoitti:HDCF:n SMOTOon liittymisaloitteen allekirjoittajista pari näyttää olevan SMOton toimihenkilöitä.
Oma lehmäkö ojassa?
SMOTOn jäseneduista sen verran, että lehteä kyllä lueskelee vaan en erikseen moista tilaisi.
Samat laivalippualennukset olen saanut muualtakin.
Näyttää tuo SMOTOn jäsenyys sopivan pienille kerhoille (raha/äänivalta-suhde) eronneista isoista kehoista päätellen (HDCF,TFMK,Yamaha-clubi,Veteraanit)

cake
Käsittääkseni tuo liittymisaloitteen spontaani väsääminen johtuu siitä, että H-DCF:n SMOTOsta eroamisesta päätti pieni porukka, eikä jäsenistöltä kysytty. Noista aloitteen allekirjoittaneista on melkoinen joukko "tekijämiehiä" noissa piireissä, joten uskon että H-DCF tulee liittymään uudelleen.

Kuinkas cakella? Onko sulla "oma lehmä ojassa", kun vain tämän asian takia rekisteröidyit sivustolle? Tämä on ollut SMOTOn "vastustajilla" tapana muuallakin. Ja nimimerkkiä vaihtamalla voit vastustaa uudelleen ja uudelleen...:wink: Tuon liittymisaloitteen allekirjoittaneet käyttävät sentään omia nimiä ja ovat vakavasti, sekä reilusti, asiansa takana.

PS: Kannattaisi ajatella tuota "raha/äänivalta-suhdetta" pikemminkin "jäsen/äänivalta-suhteena", se sopii jotenkin paremmin tänne suomalaiseen demokratiaan.
Vain demokraattisessa ÄMERICÄSSÄ, presidentitkin on parasta mitä RAHALLA saa! :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja mclean »

Olen lähinnä VMPK:n sivuilla ja täällä ihan äimän käkenä seurannut keskustelua tuosta SMOTO-asiasta. VMPK näkyi jossain yhteydessä päättävän erota ko. järjestöstä ja nyt täällä on saman aiheista juttua.
Jummi...tämähän alkaa pikkuhiljaa kiinnostaa. Raottakaas nyt pikkusen asiaan vihkiytymättömälle, että mistä on kyse? Erilaista kissanhännänvetoa näkyy olevan koko kentässä. On SMOTOa, on VMPK:a, on MMAF:ä, on SAHK ja ties mitä BMW:tä ja HIV:tä. Onko tosiaan, että näin pienessä maassa on varaa leikkiä "emmäleikisunkaakosääootniityhmä"-leikkiä?

Mistä on kyse? :?:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mclean kirjoitti:Mistä on kyse? :?:
Rahasta.

Jotkut kerhot katsovat paremmaksi laittaa sama raha "kaljaan ja makkaraan", kuin motoristien yhteiseen edunvalvontaan.
Maamme päättäjät eivät tule koskaan luomaan mitään yhteyksiä yksittäisiin kerhoihin, vaan motoristien on puhuttava yhdellä suulla tullakseen kuulluksi. Siksi on SMOTO. Siihen ei voi liittyä yksilönä(äänettömänä kannatusjäsenenä voi), vaan se on kerhojen yhteistyöelin, jolla pyritään vaikuttamaan niihin päätöksiin, jotka koskevat moottoripyöräilyä Suomessa.
SMOTO kuuluu myös FEMAan, joka vaikuttaa moottoripyöräilyyn EU-tasolla. FEMAlla on toimisto Brysselissä ja siellä kaksi palkallista "lobbaria" vaalimassa Euroopan motoristien etuja.

SMOTOn toiminta on avointa ja kenestä tahansa jäsenkerhon jäsenestä voidaan valita jäsen(iä) SMOTOn hallitukseen.

PS: Onko mikään "päättävä instanssi" tullut koskaan kysymään BMW-kerhon mielipidettä esim. vaijerikaiteista, urapaikkauksista, tiemerkinnöistä, mp-verotuksesta, jne...? Tai toisinpäin, onko kerhona yritetty vaikuttaa...?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja cake »

Ismo on oikeassa. Kysymys on rahasta.
SMOTO kerää jäsenmaksuja kerhoilta 3,6€/jäsen, josta 1 esko tilitetään FEMAllle niin, että SMOTOn osuutta kerätään max 750 jäseneen saakka. Tämä päätettiin 15.3.-08 SMOTOn vuosikokouksessa.

Aiemmin SMOTO-osuus maksusta oli 0.8€ ja jäsenmaksun ylin määrä 500 jäsentä.
HDCFn (5000 jäsentä) kohdalla SMOTOn osuuden nousu oli 1550€ (korjatkaa,jos laskin väärin)
ja HD-piireissä uskotaan, että SMOTOn kokouksessa jo ehdotettu maksuleikkurin poisto toteutuu,
jolloin maksu tulisi olemaan yhteensä n.18000€

En ainakaan minä ihmettele isojen kerhojen pakoa SMOTOsta.

Pienemmissä kerhoissa nousu ei tietenkään ole näin raju, mutta minua ainakin kummeksuttaa SMOTOn osuuden kolminkertaistaminen.

Viranomaisten ja julkisuuden suuntaan SMOTO on toki tehnyt hyvää työtä, vaikka chopper- ja customhenkisyys ehkä korostuu sporttisemman linjan kustannuksella.

Sitävastoin jäsenkerhojen suuntaan tieto näyttää kulkevan varsin kehnosti, vai johtuuko kerhojen edustajista, kun rivijäsenet eivät saa tietoa esim SMOTOn rahojenkäytöstä.
SMOTOn nettisivuilta löytyy kyllä hyvin infoa, vaan miksi ei sanaakaan näistä kerhojen eroamisista? Lievä omakehu sivuilla lienee sallittua?

ISMO peräänkuulutti äänimääriä/jäsen, jotain sain laskettua:

101-250 jäsentä kerhossa =2ääntä =50-125 jäsentä/ääni (jäsenmaksuina 90-225€/ääni)
1001-2000 jäsentä =5ääntä =200-400 jäsentä/ääni (maksuleikkurin takia vain 540€/ääni)
Minun mielestäni suosii pieniä kerhoja.

Mielenkiintoista olisi tietää, paljonko päällekkäisiä jäseniä eri kerhojen kautta SMOTOon kuuluu,
viranomaisille on tietenkin hyvä päästä esittämään isompia määriä, enempi parempi.

Bemaristien tulee tietenkin itse arvioida, kannattako liityä SMOTOon vai ei.
Koska itse kuulun kyseiseen järjestöön jo kahden eri kerhon kautta, en mitenkään kolmatta linjaa kaipaile.

Tässä oleva kritiikki SMOTOa kohtaan on mielestäni lievää. Pyrin pysymään tosiasioissa ja jos löydätte lasku- tai asiavirheitä satte pitää ne.

Yhtäkaikki Bemari on paras!
cake
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

cake kirjoitti:HDCFn (5000 jäsentä)...

Viranomaisten ja julkisuuden suuntaan SMOTO on toki tehnyt hyvää työtä, vaikka chopper- ja customhenkisyys ehkä korostuu sporttisemman linjan kustannuksella.

101-250 jäsentä kerhossa =2ääntä =50-125 jäsentä/ääni (jäsenmaksuina 90-225€/ääni)
1001-2000 jäsentä =5ääntä =200-400 jäsentä/ääni (maksuleikkurin takia vain 540€/ääni)
Minun mielestäni suosii pieniä kerhoja.
Kun näitä kommenttejasi lukee, voi niistä löytää vastauksen siihen, miksi isojen kerhojen äänivaltaa on katsottu parhaaksi rajoittaa.
Sinunkin mielestä "chopper- ja customhenkisyys" korostuu muiden kustannuksella.
Jotta edunvalvonta olisi kaikkien ryhmien tavoiteltavissa, näin on tehtävä! Muulla tavoin SMOTO olisi vain suurimman kerhon äänitorvi.
SMOTO yrittää puhua Suomen KAIKKIEN motoristiryhmien(kerhoihin kuulumattomienkin) puolesta, riippumatta siitä, minkä kerhon perse kestää maksaa eniten! TAI KETKÄ YLEENSÄKÄÄN MAKSAVAT/EIVÄT MAKSA JÄSENMAKSUA SMOTOon! (bemarikerho tuntekoon piston sydämessään! :wink: )

PS: cake, miten SINÄ jakaisit vaikutusvallan erikokoisten kerhojen kesken?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja cake »

Olen näköjään jämähtänyt siihen käsitykseen, että SMOTOlle kelpaa isojen kerhojen rahat,
mutta äänivaltaa ei haluta näille antaa.
Tässä suhteessa tavoite (?) on ainakin muutaman kerhon osalta saavutettu: ei tarvitse antaa yhtään äänivaltaa, kun ovat organisaatiosta poistuneet.
Vaan menivät rahatkin samalla.
Varikkohuhujen mukaan osasyynä on on ollut se , että SMOTOn talousasiat olivat pahasti sekaisin ja nyt niitä paikataan menemällä jäsenkerhojen kassoille.
Tämä siis huhua, koska SMOTOn tilejä tai vuosiketomuksia en muista missään nähneeni.

Demokratiassa yleensä toimitaan mies, Anteeksi, henkilö/ääni-periaatteella.

Mikä logiikka piilee siinä, että jäsenyyteni keskikokoisessa kerhossa on arvoltaan tupla suuren kerhon jäsenyyteen verrattuna (Smoton kerhojen äänimäärien mukaan) Onko ison kerhon
(kyykyllä ajava?) jäsen huonompi kuin pienen kerhon (customikuski)?

Mitä rahaan tulee, mielestäni jäsenmaksut SMOTOssa voisi olla myös x€/jäsen ilman mitään leikkureita. Kerhot laskekoot itse, onko varoja jäsenyyteen.
Voihan kerho ilmoittaa SMOTOlle (voiko?) pienemmän jäsenmäärän ja maksaa maksut sen mukaan.
Samalla tietenkin äänimäärä kokouksissakin vähenisi.
Näin on aiemmin toimittu SMLn suuntaan eräiden kerhojen parissa.

S-moto-lehteä lukiessa tulee kyllä väkisin mieleen, että ykkösasia on kuinka paljon chopperin keulaa saa loiventaa, sitten vähän kissanhännännostoa, ja vähän matkajuttua ja sportit nurkan taa piiloon. Bemaristina lehden sisältöön on vaikea puuttua, voi joskus pienen maininnan löytää.

Minulle mielummin alkukielellä MO-lehden BMW-erikoisnumeroita. Suosittelen.
cake
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

cake kirjoitti:HDCF:n SMOTOon liittymisaloitteen allekirjoittajista pari näyttää olevan SMOton toimihenkilöitä.
Oma lehmäkö ojassa?

cake
Esittele nyt cake itsesi, en viitsi nimimerkkisi kanssa kiistellä näistä enempää. Varsinkin, kun et ole sivustolla muuten ollut bemareista kiinnostunut. Omistatko edes? Onko sulla muuta intressiä, kuin pitää kerhot SMOTOn ulkopuolella? Herättää epäilyksen siemenen, kun vain TÄMÄN asian vuoksi kirjautuu merkkisivustolle.

Muiden, myös nimimerkkien, kanssa jatkan mieluusti keskustelua!

PS: Itse en ole, enkä koskaan ole ollut, SMOTOn toimihenkilönä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja cake »

Ismon kanssa en todellakaan ala SMOTO-jäsenyydestä kiistellä, koska hän on oikeassa:

Jos BMW-kerho ei liity kyseiseen järjestöön, leimaudumme ikuisiksi ajoiksi epäkevoiksi motoristeiksi, jotka viis veisaavat choppereiden keulakulmista ja muista tärkeistä asioista.

Toinpahan vain esille muutamia asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon, kun päätetään liityä SMOTOon.

Päätös tietenkin tehdään jäsenkokouksessa, mutta jos siellä on vähemmän kuin 300 jäsentä paikalla, voin alkaa urputtaa siitä että pieni porukka on vastoin enemmistön tahtoa vienyt kerhon SMOTOn maksuja rahoittamaan.

Liittymisen kannattajat voisivat myös kertoa, mitä konkreettista hyötyä BMW-kerholla olisi SMOTOon liittymisestä.

Päätän tämän aiheen osaltani tähän.

cake, jäs 3210161
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kehittyvien moottoripyörien Suomi ry..?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jotta itse ASIA ei hautautuisi "mutuviisasteluun", kannattaa lukea ainakin seuraava huolella ja miettiä, mikä asia on BMW-harrastajan kannalta merkityksetöntä: http://www.smoto.fi/index.php?option=co ... &Itemid=90

Vanhojen pyörien harrastajana ja yrittäjänä, minulle merkittävin saavutettu etu on: "moottoripyörät on rajattu romuajoneuvolain ulkopuolelle, mp:n osiksi purkaminen ei vaadi luvanvaraista purkamoa ja näin mp-osien kierrätys ja mm. rompetorit ovat edelleen mahdollisia".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin