K-75 renkaat ja pakop. helinä
K-75 renkaat ja pakop. helinä
Minkälaisia renkaita olette käyttäneet seiskavitosissa? Minulla on molemmat Michelinejä
(pilot ja macadam), joista vasta muutaman tuhannen kokemus. Ainakin takarengas on
näköjään valmistettu Espanjassa, liekkö mitään merkitystä asialla. Ajovaikutelmat tähän
saakka ihan ok. ja hintakin kohtuullinen (pikkasen yli satkun). Metzeleriä on kehuttu
monella palstalla, mutten ole koskaan kokeillut.
Muuten, miksi K-75 renkaat on niin kapeat, pyörähän on kuitenkin painava (RT 258 kg),
musta tuntuu, ettei mitkään renkaat ole kovin pitkäikäiset tässä pyörässä. Koot ovat
100/90 ja 120/90x 18. Olisin kiitollinen kommenteista.
Onko kukaan tutkinut/tietoinen siitä, että mikä osa äänenvaimentajasta irtoaa (sisältä) ja
aiheuttaa mukavan helinän. Olen kuullut muillakin saman ominaisuuden tien päällä saman-
laisesta pöntöstä. En kyllä viitsisi ostaa uutta vaimentajaa sen takia, muuten ihan kunnossa.
Mikäli joskus joudun hankkimaan/ haluan vaihtaa vaikkapa toisenlaiseen, niin ottaisin
ehdotuksia vastaan. En varsinaisesti kaipaa lisää meteliä, mutta kohtuullinen korotus
vielä menettelee. Ai niin, sivulaukkujen pitää matsata normaalisti , eli alaputki.
(pilot ja macadam), joista vasta muutaman tuhannen kokemus. Ainakin takarengas on
näköjään valmistettu Espanjassa, liekkö mitään merkitystä asialla. Ajovaikutelmat tähän
saakka ihan ok. ja hintakin kohtuullinen (pikkasen yli satkun). Metzeleriä on kehuttu
monella palstalla, mutten ole koskaan kokeillut.
Muuten, miksi K-75 renkaat on niin kapeat, pyörähän on kuitenkin painava (RT 258 kg),
musta tuntuu, ettei mitkään renkaat ole kovin pitkäikäiset tässä pyörässä. Koot ovat
100/90 ja 120/90x 18. Olisin kiitollinen kommenteista.
Onko kukaan tutkinut/tietoinen siitä, että mikä osa äänenvaimentajasta irtoaa (sisältä) ja
aiheuttaa mukavan helinän. Olen kuullut muillakin saman ominaisuuden tien päällä saman-
laisesta pöntöstä. En kyllä viitsisi ostaa uutta vaimentajaa sen takia, muuten ihan kunnossa.
Mikäli joskus joudun hankkimaan/ haluan vaihtaa vaikkapa toisenlaiseen, niin ottaisin
ehdotuksia vastaan. En varsinaisesti kaipaa lisää meteliä, mutta kohtuullinen korotus
vielä menettelee. Ai niin, sivulaukkujen pitää matsata normaalisti , eli alaputki.
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
Renkaita mulla on ollut monenlaisia mutta mulle sopivimmat olivat Macadam50 ja 50e kulkien parhaimmillaan 27000km! Pakoputkeen ei taida valmiita vaihtoehtoja löytyä muita kuin orggis ja Staintunen tekemä, jos sitäkään enää saapi...
Kari
Kari
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
meikäläisen k100:n pakoputki pitää ääntä mutta syynä on suojapellin resonanssi. Kiinnitysruuveja taitaa olla liian harvassa. Mietin että pitääkö pelti ottaa pois vai survoa jotain tukevaa lämmönkestävää materiaalia (esim. teflon-levyn pala) sopiviin kohtiin pakoputken ja pellin väliiin.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
Minulla on alla Metzelerin Marathonit ja takanakkina 140/80/17. Edellisen omistajan mukaan ovat varsin pitkäikäiset renkaat.salamaleo kirjoitti:Minkälaisia renkaita olette käyttäneet seiskavitosissa? Minulla on molemmat Michelinejä
(pilot ja macadam), joista vasta muutaman tuhannen kokemus. Ainakin takarengas on
näköjään valmistettu Espanjassa, liekkö mitään merkitystä asialla. Ajovaikutelmat tähän
saakka ihan ok. ja hintakin kohtuullinen (pikkasen yli satkun). Metzeleriä on kehuttu
monella palstalla, mutten ole koskaan kokeillut.
Muuten, miksi K-75 renkaat on niin kapeat, pyörähän on kuitenkin painava (RT 258 kg),
musta tuntuu, ettei mitkään renkaat ole kovin pitkäikäiset tässä pyörässä. Koot ovat
100/90 ja 120/90x 18. Olisin kiitollinen kommenteista.
Viimeksi muokannut Teppo Ronkainen, 30 Joulu 2008 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
Jostain netin syövereistä muistelen nähneeni, että Staintune olisi kuollut ja kuopattu. eBay on oiva lähde varaosille.Garba kirjoitti:Pakoputkeen ei taida valmiita vaihtoehtoja löytyä muita kuin orggis ja Staintunen tekemä, jos sitäkään enää saapi...
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
Voisihan Metzeleriä joskus kokeilla,sitten kun misukat on finito. Mitenkähän vaikuttaa
parin sentin levennys takarenkaassa, tuskin kai ajettavuus muuttuu?
Pakoputken helinä tulee vaimentimen sisältä, mulla suojus on "värisemätön" vaikka mitä
tekis. Kivasti just 2500-3000 k/min alueella, no ei haittaa ajamista jos ei osia rupea
putoilemaan.
Vaihdoin äsken iskareiden öljyt, helppo homma n. 30 min meni. Jouduin laittamaan
intuitiivisesti niihin 10W öljyt, kun ei ole tietoa sopivasta paksuudesta. Ei voi nyt ainakaan
kaukaa liipata, kun on keskeltä valittu mitä oli myynnissä.
parin sentin levennys takarenkaassa, tuskin kai ajettavuus muuttuu?
Pakoputken helinä tulee vaimentimen sisältä, mulla suojus on "värisemätön" vaikka mitä
tekis. Kivasti just 2500-3000 k/min alueella, no ei haittaa ajamista jos ei osia rupea
putoilemaan.
Vaihdoin äsken iskareiden öljyt, helppo homma n. 30 min meni. Jouduin laittamaan
intuitiivisesti niihin 10W öljyt, kun ei ole tietoa sopivasta paksuudesta. Ei voi nyt ainakaan
kaukaa liipata, kun on keskeltä valittu mitä oli myynnissä.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
- Moottoripyörän malli: K100 RS
- Paikkakunta: Skogås (Sverige)
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
Oikeat öljyt meni putkiin. Pakoputken helinän sain omasta hiljenemään kun hioin vanhat suojapellin kiinnitys korvakkeet irti, ja porasin vaimentimeen uudet, uusia reikiä, joihin asensin ns, prässimutterit, muutama extra kiinnityskohta suojapellille, ja piiitkät ruuvit jotka samalla lukitsivat sisuskalut paikoilleen. Helinä loppui. Noista renkaista, eikös RT-mallissa ole 17 tuumanen takana, ja 130 leveä? Muistelen että K75 rt:ssä olis sama koko kuin omassa K100 rs:ssä. Itsellä kestää Metzelerin gummi noin 15 000km takana ja tuplat edessä. Etupäässä matka-ajoa, ja painoa riittää niissä varusteissa varmaan reilusti yli 300kg.
Re: K-75 renkaat ja pakop. helinä
Tervehdys!
Mun pyörä on aluperin ollut K-75 / 75 vm.89 , jonka joku on muuttanut K.75 RT:ksi.
Tällä hetkellä kai ainoa ero varsinaiseen RT:hen on takajarru, joka mulla on simplex-
tyyppinen rumpujarru. Olen varustellut sitä lisää suuntana LT- malli, mutta homma on
kesken vielä.
Rengaskoot tässä yksilössä ovat etu 100/90-18 ja taka 120/90-18 , enkä tiedä onko
75:ssa muita käytettykkään.
Voisihan tuota ruuvien pidennystä kokeilla, jos se vaikka lukitsisi mulla irto-osat kiinni.
Vaikea paikallistaa ihan tarkkaa kohtaa, missä on irronnut jokin (ehkä reikälevy tms.)
eikä vaimentajaa saa aukikaan ilman raakoja toimia.
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
PS. Älysin tutkia Haynesin kirjasta K-75:n rengas ja vannekokoja. Halkaisija muuttuu
uudemmissa 17" ja kumi on RT mallissa sentin leveämpi (vain takana).
Mun pyörä on aluperin ollut K-75 / 75 vm.89 , jonka joku on muuttanut K.75 RT:ksi.
Tällä hetkellä kai ainoa ero varsinaiseen RT:hen on takajarru, joka mulla on simplex-
tyyppinen rumpujarru. Olen varustellut sitä lisää suuntana LT- malli, mutta homma on
kesken vielä.
Rengaskoot tässä yksilössä ovat etu 100/90-18 ja taka 120/90-18 , enkä tiedä onko
75:ssa muita käytettykkään.
Voisihan tuota ruuvien pidennystä kokeilla, jos se vaikka lukitsisi mulla irto-osat kiinni.
Vaikea paikallistaa ihan tarkkaa kohtaa, missä on irronnut jokin (ehkä reikälevy tms.)
eikä vaimentajaa saa aukikaan ilman raakoja toimia.
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
PS. Älysin tutkia Haynesin kirjasta K-75:n rengas ja vannekokoja. Halkaisija muuttuu
uudemmissa 17" ja kumi on RT mallissa sentin leveämpi (vain takana).