R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Onko kukaan vaihtanut jarrunestettä? Ilmeisesti puoli pyörää täytyy purkaa ja lisäksi tarvitaan jotain erikoistyökaluja. Ainakin huolto-ohje kehottaa vaihtamaan kerran vuodessa. Vai onko kysymyksessä merkkihuollon rahallinen tukitoimenpide vuositasolla? Outoa joa jarrunestettä pitää "jatkuvasti" vaihtaa. Mittarissa on nyt 10800 km.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Yksi jarrunesteen ominaisuus on "imeä" kosteutta itseensä. Jossain vaiheessa tämä ominaisuus on käytetty loppuun ja vesi alkaa aiheuttaa hapettumista jarrujärjestelmässä. On oma valinta kuinka tärkeänä pitää jarrujen toimivuutta. Myös ABS:n varaosat ovat ERITTÄIN KALLIITA ostaa, mahdollisen huonon jarrunesteen aiheuttaman hapettuman vuoksi.
Kohta joku taas kertoo, kuinka jarrut toimii, vaikka ei ole vaihtanut nesteitä koskaan. Nii-in, tähän saakka!
Kohta joku taas kertoo, kuinka jarrut toimii, vaikka ei ole vaihtanut nesteitä koskaan. Nii-in, tähän saakka!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Tuo Ismon mainitsema hapettuminen aiheuttaa jarrujen takertelua (lähinnä laahaamista).
Mitä ABSit siihen suhtautuu ei havaintoa.
Ongelma tulee siitä, että vesi jarrunesteen seassa alentaa sen kiehumispistettä voimakkaasti,
eli kovassa käytössä esim alppitiellä jarrut voi hävitä kokonaan, VAARALLISTA
Itselle on näin käynyt kun toinen jarru vähän laahasi, ensin kaikki ok ja yllättäen
EI JARRUJA. Onnekkaasti radalla, missä oli tilaa ajaa ulos.
cake
Mitä ABSit siihen suhtautuu ei havaintoa.
Ongelma tulee siitä, että vesi jarrunesteen seassa alentaa sen kiehumispistettä voimakkaasti,
eli kovassa käytössä esim alppitiellä jarrut voi hävitä kokonaan, VAARALLISTA
Itselle on näin käynyt kun toinen jarru vähän laahasi, ensin kaikki ok ja yllättäen
EI JARRUJA. Onnekkaasti radalla, missä oli tilaa ajaa ulos.
cake
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Ihmetyttää ettei BMW-pyöriin tehdas suosittele tai hyväksy Dot 5-luokan jarrunestettä? Silikoninesteet eivät tiettävästi ime kosteutta ja niitä mainostetaan lähes ikuisina. Itse vaihdan niin autossa kuin mp:ssä nesteet kahden vuoden välein ja käytän tavallista kirkasta nestettä. Kahdessa vuodessa värikään ei muutu oikeastaan miksikään eikä yhdessäkään pyörässäni ole ollut mitään ongelmia jarrujen suhteen. Joskus näkee pyöriä joissa jarrunestesäiliön silmä on musta eli siellä on jo aika hyvät siirapit. Tiedän autopuolelta tapauksen jossa 30-asteen pakkasella autossa ei ollut enää jarruja. Poljin ei painunut ollenkaan koska jarrulinjat oli umpijäässä. Nesteet oli kai vähintään kymmenen vuotta vanhat ja vesipitoisuus hirveä. Jäätyyhän se vesi pakkasella...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Mihinkäs se kondenssivesi sitten menee, jollei silikonineste sitä ime? Jää pisaroiksi järjestelmään?kaliffi kirjoitti:Ihmetyttää ettei BMW-pyöriin tehdas suosittele tai hyväksy Dot 5-luokan jarrunestettä? Silikoninesteet eivät tiettävästi ime kosteutta ja niitä mainostetaan lähes ikuisina.
Silikoninesteet ja synteettiset öljyt... IHMEAINEITA!
Säännöllisin väliajoin BMW on kieltänyt tai EI suositellut synt.öljyn käyttöä. Niin taas aivan uudessa pelissäkin. Myllymaan Repa kertoi, että hänen 450 enskassa ohjekirja KIELTÄÄ kaikki synt.öljyt ja kaikki öljyn lisäaineet!
Jossain välissä tehdas taas ei suositellut boxereihin synteettistä, vaikka itse BMW-merkillä myi sitä!
Onneksi jarrunesteissä tehdas ei sitten ole "soutanut ja huovannut" yht'aikaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf
Tässä tarkka ohje jolla toimenpide hoituu. Hankin Speedbleederit
toimenpiteen nopeuttamiseksi.
Tässä tarkka ohje jolla toimenpide hoituu. Hankin Speedbleederit
toimenpiteen nopeuttamiseksi.
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Silikonipohjainen DOT 5 jarruneste ei, ainakaan mainosmiesten mukaan ole hygroskooppista. Toinen asia on synteettinen öljy ja sen määritelmä. On olemassa täyssynteettistä, synteettistä, puolisynteettistä, ja mineraalipohjaista synteettisellä öljyllä vanvistettua tavaraa. Näille ei ole mitään yhteistä nimittäjää Suomessa eikä muuallakaan.Ismo Vaara kirjoitti:Mihinkäs se kondenssivesi sitten menee, jollei silikonineste sitä ime? Jää pisaroiksi järjestelmään?kaliffi kirjoitti:Ihmetyttää ettei BMW-pyöriin tehdas suosittele tai hyväksy Dot 5-luokan jarrunestettä? Silikoninesteet eivät tiettävästi ime kosteutta ja niitä mainostetaan lähes ikuisina.
Silikoninesteet ja synteettiset öljyt... IHMEAINEITA!
Säännöllisin väliajoin BMW on kieltänyt tai EI suositellut synt.öljyn käyttöä. Niin taas aivan uudessa pelissäkin. Myllymaan Repa kertoi, että hänen 450 enskassa ohjekirja KIELTÄÄ kaikki synt.öljyt ja kaikki öljyn lisäaineet!
Jossain välissä tehdas taas ei suositellut boxereihin synteettistä, vaikka itse BMW-merkillä myi sitä!
Onneksi jarrunesteissä tehdas ei sitten ole "soutanut ja huovannut" yht'aikaa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Kumma juttu, mä olen pitänyt sitä jarrunesteen kosteudensitomiskykyä hyvänä ominaisuutena. Pysyy vesi poissa jarrujärjestelmästä, kun muistaa vain vaihtaa nesteet silloin tällöin.kaliffi kirjoitti:Silikonipohjainen DOT 5 jarruneste ei, ainakaan mainosmiesten mukaan ole hygroskooppista. Toinen asia on synteettinen öljy ja sen määritelmä. On olemassa täyssynteettistä, puolisynteettistä, ja mineraalipohjaista synteettisellä öljyllä vanvistettua tavaraa. Näille ei ole mitään yhteistä nimittäjää Suomessa eikä muuallakaan.
Tarkoitatko sitä, vaikka valmistaja kieltää synt.öljyt, sinne on pakko jotenkin ängetä edes osasynteettistä? Miksei reilusti mineraalia? Kun purkissa lukee mineraaliöljy, ei sille tarvii etsiä yhteisiä nimittäjiä!
Onkohan kukaan valmistaja ikinä kieltänyt käyttämästä mineraaliöljyä??
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Ei suosittele/kieltää. Ne ovat vähän tulkinnanvaraisia juttuja. En tunne näitä uusia pyörämalleja enkä niiden vaatimuksia kun en ole omin silmin nähnyt. Huhuja ja juttuja liikkuu pyörä- ja muissakin piireissä aivan älyttömästi eikä kaikkea kannata uskoa. Itsepintainen huhu on ollut jo parikymmentä vuotta ettei Bemarin pyöriin saa laittaa synteettistä. Sen tiedän varmasti ettei ainakaan neliventtiiliboxereihin tehdas suositellut ensimmäisen kymppitonnin aikana synteettisiä moottoriöljyjä. Sen jälkeen saattoi laittaa.Ismo Vaara kirjoitti:Kumma juttu, mä olen pitänyt sitä jarrunesteen kosteudensitomiskykyä hyvänä ominaisuutena. Pysyy vesi poissa jarrujärjestelmästä, kun muistaa vain vaihtaa nesteet silloin tällöin.kaliffi kirjoitti:Silikonipohjainen DOT 5 jarruneste ei, ainakaan mainosmiesten mukaan ole hygroskooppista. Toinen asia on synteettinen öljy ja sen määritelmä. On olemassa täyssynteettistä, puolisynteettistä, ja mineraalipohjaista synteettisellä öljyllä vanvistettua tavaraa. Näille ei ole mitään yhteistä nimittäjää Suomessa eikä muuallakaan.
Tarkoitatko sitä, vaikka valmistaja kieltää synt.öljyt, sinne on pakko jotenkin ängetä edes osasynteettistä? Miksei reilusti mineraalia? Kun purkissa lukee mineraaliöljy, ei sille tarvii etsiä yhteisiä nimittäjiä!
Onkohan kukaan valmistaja ikinä kieltänyt käyttämästä mineraaliöljyä??
Jos joku on totaalisen epätietoinen, silloin kannattaa ostaa purkki missä lukee puolisynteettinen. Se on kuitenkin tärkeätä että viskositeettiluokka ja myös laatuluokka täyttyy. Itse käytän K-mallissa Motulin 10-40 esteriöljyä. Siinä ei ole synteettisen öljyn huonoja puolia, eli se ei "vihaa" muovia eikä kumia. 2-venttiilisessä boxerissa on Valvolinen mineraaliöljy. Viskositeettiluokkaa en nyt muista mutta laatuoljyä joka tapauksessa.
USA on erikoinen paikka auto- ja MP-jutuissa. Siellä käytetään mineraaliöljyjä erityisen paljon verrattuna eurooppaan. Olisiko niin että BMW haluaa olla päämarkkina-alueellaan "vanhoillinen" ja suosittelee mineraaliöljyjä?
Jos joku hyväksyy vain mineraaliöljyt niin kannattaa katsoa ettei ainakaan osta marketeista niitä halvimpia lekkereitä jotka on tarkoitettu vain kevyeen kesäkäyttöön ja vanhoihin autoihin. Nykyaikainen MP vaatii kyllä parempaa.
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Olen käyttänyt kahdessa K1100RS pyörässäni synteettistä öljyä Mobil 1 5W-50
Kummallakin olen ajanut n.150 tkm, Vaihtoväli on ollut n.10000 km mitään ongelmaa
ei näillä kilometrimäärillä ole ollut.
Vanhemmissa K100:sissa käytin mineraaliöljyä vaihtovälin ollessa 5000 km.
Synteettisiä olen käyttänyt lähinnä sen tähden jotta, vaihtoväi voisi olla tuo pidempi.
Jarrunesteet olen vaihtanut kerran vuodessa. Kolmessa pyörässäni on ollut ABS jarrut
eikä koskaan mitään ongelmaa, lukuunottamatta niitä muutamaa kertaa kun akun varaus
ei ole ollut riittävä.
Kummallakin olen ajanut n.150 tkm, Vaihtoväli on ollut n.10000 km mitään ongelmaa
ei näillä kilometrimäärillä ole ollut.
Vanhemmissa K100:sissa käytin mineraaliöljyä vaihtovälin ollessa 5000 km.
Synteettisiä olen käyttänyt lähinnä sen tähden jotta, vaihtoväi voisi olla tuo pidempi.
Jarrunesteet olen vaihtanut kerran vuodessa. Kolmessa pyörässäni on ollut ABS jarrut
eikä koskaan mitään ongelmaa, lukuunottamatta niitä muutamaa kertaa kun akun varaus
ei ole ollut riittävä.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 01 Touko 2007 17:32
- Moottoripyörän malli: GS1150adv
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Alkuperäiseen kysymykseen jarrunesteen vaihtamisesta: kannattaa vaihtaa.
Ainakin -03 asti ollut evo-servosysteemi on kranttu jarrunesteen ilmattomuudelle ja puhtaudelle.
Tummaa tai vähintään vähän ilmakuplia litkua on aluksi tullut joka ilmausnipasta oman mopon servojarrusysteemistä vuosittain.
Mitenkähän mä muistaisin, että nimenomaan juuri silikoninesteiden vedesitomattomuus tekee ne sopimattomaksi normaali käyttäjälle, jolta pakka jäädä nesteet vaihtamatta.
Vesihelmet jarru tai kytkinjärjestelmässä vasta hallaa tekeekin.
Ainakin -03 asti ollut evo-servosysteemi on kranttu jarrunesteen ilmattomuudelle ja puhtaudelle.
Tummaa tai vähintään vähän ilmakuplia litkua on aluksi tullut joka ilmausnipasta oman mopon servojarrusysteemistä vuosittain.
Mitenkähän mä muistaisin, että nimenomaan juuri silikoninesteiden vedesitomattomuus tekee ne sopimattomaksi normaali käyttäjälle, jolta pakka jäädä nesteet vaihtamatta.
Vesihelmet jarru tai kytkinjärjestelmässä vasta hallaa tekeekin.
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Jos jarrunesteen vaihto kerran vuodessa tuntuu liioittelulta, niin joka toinen vuosi on viela mahdollista kunhan seuraa nesteen väriä.
Heti kun neste alkaa tummua on paras vaihtaa, ettei jarrut häviä kovassa käytössä.
Kuten Ismo kirjoitti:pysyy vesi poissa kun vaihtelee nesteitä.
Silikonnesteet ei välttämättä sovi yhteen jarrujärjestelmän kumien ja tiivisteiden kanssa, on sen verran eri tavaraa.
Ja öljyistä: 450 enskassa on märkäkytkin joka liennee suunniteltu toimimaan mineraalilla.
Mineraaliöljyjä suositellaan uusin pyöriin usein siksi, että ne voitelee huonommin: sisäänajossa liikuvat osat hankaantuvat nopeammin toisiinsa sopiviksi. Tämän jälkeen voi käyttää mitä öljyä haluaa kunhan asteet on kohdallaan.
Tulee mieleen pari kaverien ekoja K100 malleja ,jotka vei litra/1000km ja 10-15000km jälkeen ei yhtään öljyä.
Itse olen vuosia 2v boxereissa käyttänyt 10W50 tai 10(15)W60 synteettistä.
cake
Heti kun neste alkaa tummua on paras vaihtaa, ettei jarrut häviä kovassa käytössä.
Kuten Ismo kirjoitti:pysyy vesi poissa kun vaihtelee nesteitä.
Silikonnesteet ei välttämättä sovi yhteen jarrujärjestelmän kumien ja tiivisteiden kanssa, on sen verran eri tavaraa.
Ja öljyistä: 450 enskassa on märkäkytkin joka liennee suunniteltu toimimaan mineraalilla.
Mineraaliöljyjä suositellaan uusin pyöriin usein siksi, että ne voitelee huonommin: sisäänajossa liikuvat osat hankaantuvat nopeammin toisiinsa sopiviksi. Tämän jälkeen voi käyttää mitä öljyä haluaa kunhan asteet on kohdallaan.
Tulee mieleen pari kaverien ekoja K100 malleja ,jotka vei litra/1000km ja 10-15000km jälkeen ei yhtään öljyä.
Itse olen vuosia 2v boxereissa käyttänyt 10W50 tai 10(15)W60 synteettistä.
cake
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Jarrunesteitä on vaihdettu ja homma on varsin yksinkertainen tehdä. Suurin ongelma lienee katteiden ja tankin purkaminen. Takajarrun ilmauksessa (control-circuit siellä tankin alla) tuli propleemi vastaan. Vaikka kuinka kierrättäisi jarrunestettä niin aina vaan on kuplia joukossa, sellaista hyvin pientä kuplaa tulee jatkuvasti. Luulisi että kun on pumpannut puoli litraa uutta jarrunestettä systeemin läpi niin ilmat olisivat jo lähteneet. Mistään en kuitenkaan ole löytänyt vuotoa. Ilmausletku ei myöskään vuoda. Jarrun toiminta tuntuu myös ihan normaalilta
Pyörällä on ajettu vasta 10822 km ja kaikki paikat ovat puhtaita melkein kuin "tehtaan jäljiltä".
Onko kellään mitään vinkkiä tiedossa?
Pyörällä on ajettu vasta 10822 km ja kaikki paikat ovat puhtaita melkein kuin "tehtaan jäljiltä".
Onko kellään mitään vinkkiä tiedossa?
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
No yksi vinkki, jota voisi kokeilla.kaitsu kirjoitti: Onko kellään mitään vinkkiä tiedossa?
Etujarruilla ainakin toimii monesti.
Etujarrukahva nippusiteellä kiinni, eli jarru lukkoon. Anna olla pari päivää ja kokeile sitten.
Takajarrun voisi varmaan lukita nipparilla jarrusylinterin männänvarresta tai jostain.
Sitten vaan odottelua pari päivää ja tarkistus auttoiko mitään.
Älä kysy miksi toi toimii, etujarrulla se kuitenkin on monilla toiminut.
Ehkä etujarrulla on se etu, että jarruletkut menee yleensä ylöspäin.
Ehkä ilmat lähtee paineen alla liikkeelle.
Toisaalta, jos jarrun tuntuma on normaali, niin onko siinä joku ongelma?
Eikö jarrut sitten oikeasti jarruta kunnolla?
Pekka
Re: R1150RT (ABS) jarrunesteen vaihto
Muistakaa sitten kun vaihdatte niitä jarru ja kytkin nesteitä että silikon ja dot 4 nesteet reakoi keskenään, tulee niin kutsuttu turpoamis efekti eli ei sekotus kelpoisia keskenään. Huuhdelkaa järjestelmät uudella nesteellä riittävästi ennen kuin jätätte nesteet järjestelmään. Viime kesänä tuli paritapausta vastaan kun asiakas oli vaihtanut itse silikoni jarrunesteet pyörään ja ei huuhdellut riittävästi vanhoja nesteitä pois niin hetken ajon jälkeen jarrut jumissa. Neste turpoaa lämmetessään ja kun jarru neste säiliö täyttyy se rupeaa painamaan sylintereitä ulos ja painaa jarrut jumiin. Mineraali öljy ja dot 4 tekee saman.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
K1200RS
HUSGVARNA TE 310