Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Olisiko niin että LT-pyörän peräoljyn sekaan kannattaisi laittaa grafiittipastaa? Laakeriin kohdistuva paine on kai aika kova koska se pettää. Tehdas tietenkin kieltää kaikki lisäaineet mutta jos omistaisin vielä LT:n laittaisin perään coktailin. Grafiitti voitelee erittäin hyvin ja painetta se kestää tolkuttomasti joten miksi ei? Guzzi-spesialistit ovat maailman sivu laittaneet perään sekoituksen koska muuten perät eivät kuulemma kestä.
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
En tiedä LT:stä mutta justiinsa lorautin taas samat seokset sekä guzzin että R1100RT:n perään (LT:ssä sama perä???). Ei siitä mustasta myrkystä ainakaan haittaa ole, guzzin perä pyörii nätisti ja kilometrejä takana jotain 260k.
Virallinen nimi on Molykote A, joskus löytyy jopa autotarvikeliikkeistä ja jos ei muualta niin guzzikaupasta ainakin.
Virallinen nimi on Molykote A, joskus löytyy jopa autotarvikeliikkeistä ja jos ei muualta niin guzzikaupasta ainakin.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Grafiitti on hiilen pehmein(mpiä?) muoto, timantin ollessa kovin. Olen antanut itseni ymmärtää, että grafiittia lisätään periin, hammaskosketuksen aiheuttaman kuluman minimoimiseksi, liukastamaan pintoja. Pintapainekestävyyttä vierintälaakereissa se ei lisää. Eikä hammaspyörien kestävyys perissä ole koskaan ollut ongelma Bemareissa.
LT:n perä on ihan hyvä. Oikeastaan ongelma ei ole siellä vaan LT:n PAINOSSA! Kun purkaa kaiken turhan rojun pois LT:stä, alkaa perätkin kestämään!
LT:n perä on ihan hyvä. Oikeastaan ongelma ei ole siellä vaan LT:n PAINOSSA! Kun purkaa kaiken turhan rojun pois LT:stä, alkaa perätkin kestämään!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Entä tämä vaihtoehto http://www.roadmachine.fi/shock.html
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
En ota kantaa, mulle tuntematon aine.kaliffi kirjoitti:Entä tämä vaihtoehto http://www.roadmachine.fi/shock.html
Jotenkin kuitenkin tuntuu tekohengitykseltä "vippaskonstein" yrittää korjata selvää lujuuslaskelmavirhettä. Itse rakenteeseen täytyy tehdä korjaus.
Tehdas teki itse lopullisimman ratkaisun ja lopetti koko LäskiTantan valmistuksen. Pitkittäin makaavaa rivinelkkua jään pyörästä kaipaamaan, muuta en!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
- Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Minkä turhan rojun? Ei siinä ole mitään turhaa, jos et tarkoita muovin määrää? Se taas ei paljoa paina.Ismo Vaara kirjoitti:Grafiitti on hiilen pehmein(mpiä?) muoto, timantin ollessa kovin. Olen antanut itseni ymmärtää, että grafiittia lisätään periin, hammaskosketuksen aiheuttaman kuluman minimoimiseksi, liukastamaan pintoja. Pintapainekestävyyttä vierintälaakereissa se ei lisää. Eikä hammaspyörien kestävyys perissä ole koskaan ollut ongelma Bemareissa.
LT:n perä on ihan hyvä. Oikeastaan ongelma ei ole siellä vaan LT:n PAINOSSA! Kun purkaa kaiken turhan rojun pois LT:stä, alkaa perätkin kestämään!
Itse olen parivuotta käyttänyt perässä tämmöstä lisäainetta. http://www.x1r.fi/
Liekö ollut hyötyä mutta perä rullaa nätisti ( ajettu nyt 60k ).
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 23 Maalis 2008 18:56
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
En tiedä määristä, mutta paljonhan niitä on pakko olla ja monia uusia tulee varmasti jo ennen kesää kun kaikilla tuntuu olevan valmiiksi paniikki päällä
Rauhoittavia saa lääkäriltä jos oikein alkaa ahistaa eikä uni tule iltaisin
Rauhoittavia saa lääkäriltä jos oikein alkaa ahistaa eikä uni tule iltaisin
kaliffi kirjoitti:Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Noin maatiaisjärjellä ajatellen tuo laakereiden esikiristys vaikuttaa tiukalta.
Laakerimitat on taulukoiden mukaan aivan asialliset.
Varma ratkaisu:Kun pyörän paino ajokunnossa ei ylitä 200 kiloa, niin paikat kestää.
(paitsi ehkä metsässä)
cake
Laakerimitat on taulukoiden mukaan aivan asialliset.
Varma ratkaisu:Kun pyörän paino ajokunnossa ei ylitä 200 kiloa, niin paikat kestää.
(paitsi ehkä metsässä)
cake
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Ei kai niitä LT:n periä enää hajoo kovin usein, kun jengi vaihtaa niihin laakereita useimmin, kuin ketjuvetoisessa tarvii vitjaa kiristää!kaliffi kirjoitti:Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?
Eihän se silloin oo hajonnut ja kestää maailman tappiin!
Anteeksanteeksanteeks... (Kokoomuslainen kansanhokema)
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Tuohon ekaan kysymykseesi ( ja vähän muihinkin) saat pikkuisen valoa tuolta:kaliffi kirjoitti:Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?
http://bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php
Otoksessa on reilu 180 tapausta (seassa myös vähän muitakin malleja). Onko tuo määrä paljon vai vähän...se riippuu mihin verrataan.
Amerikoissa myytiin viime vuonna pikkuisen yli 11000 BMW-moottoripyörää, eli saman verran kuin Suomessa kaikkia merkkejä yhteensä.
Ja vilkasta peräkeskustelua on myös käyty suomeksi esim tuolla:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 93065;st=0
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Tuohon ekaan kysymykseesi ( ja vähän muihinkin) saat pikkuisen valoa tuolta:
http://bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php
Otoksessa on reilu 180 tapausta (seassa myös vähän muitakin malleja). Onko tuo määrä paljon vai vähän...se riippuu mihin verrataan.
Amerikoissa myytiin viime vuonna pikkuisen yli 11000 BMW-moottoripyörää, eli saman verran kuin Suomessa kaikkia merkkejä yhteensä.
Ja vilkasta peräkeskustelua on myös käyty suomeksi esim tuolla:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 93065;st=0
t. pozo[/quote]
Äkkiä laskien tuossa listassa oli 71 isoa LT-pyörää. On tietenkin tosi ettei läheskään kaikki ilmoitele julkisesti että "ostin paskan" vaan useimmat pitävät asian visusti tietonaan. Kuka tietänee paljonko pyöriä on valmistettu? Itse veikkaisin että vähintään 20 000 yksilöä? Usa tietenkin päämarkkina-alue ja jos sieltä tuodaan julki seitsemisenkymmentä kipaletta (yhdellä foorumilla) niin uskallan tehdä keiken edellä selvitellyn perusteella johtopäätöksen että enintään yksi-kolme pyörää sadasta K 12 LT-pyörästä joutuu peräremonttiin. Nämä ovat tietenkin lähes hatusta tempaistuja roknooseja mutta jostakin on lähdettävä koska tarkempaa tietoa ei taida olla muilla kuin Berliinin ukoilla. Jos taas arvellaan että vaikkapa yksi kymmenestä hajoaa niin sehän on niin huonoa mainosta merkille että takaisinkutsukanpanja on pakko julistaa...Onneksi en ole vaaravyöhykkeessä tuon asian suhteen mutta kun olen sen verran varovainen niin taidan hommata vielä 250 Mitzin (sen täyskaasun kestävän) ja varaan vielä männän taskuun niin enpähän jää taipaleelle...
http://bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php
Otoksessa on reilu 180 tapausta (seassa myös vähän muitakin malleja). Onko tuo määrä paljon vai vähän...se riippuu mihin verrataan.
Amerikoissa myytiin viime vuonna pikkuisen yli 11000 BMW-moottoripyörää, eli saman verran kuin Suomessa kaikkia merkkejä yhteensä.
Ja vilkasta peräkeskustelua on myös käyty suomeksi esim tuolla:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 93065;st=0
t. pozo[/quote]
Äkkiä laskien tuossa listassa oli 71 isoa LT-pyörää. On tietenkin tosi ettei läheskään kaikki ilmoitele julkisesti että "ostin paskan" vaan useimmat pitävät asian visusti tietonaan. Kuka tietänee paljonko pyöriä on valmistettu? Itse veikkaisin että vähintään 20 000 yksilöä? Usa tietenkin päämarkkina-alue ja jos sieltä tuodaan julki seitsemisenkymmentä kipaletta (yhdellä foorumilla) niin uskallan tehdä keiken edellä selvitellyn perusteella johtopäätöksen että enintään yksi-kolme pyörää sadasta K 12 LT-pyörästä joutuu peräremonttiin. Nämä ovat tietenkin lähes hatusta tempaistuja roknooseja mutta jostakin on lähdettävä koska tarkempaa tietoa ei taida olla muilla kuin Berliinin ukoilla. Jos taas arvellaan että vaikkapa yksi kymmenestä hajoaa niin sehän on niin huonoa mainosta merkille että takaisinkutsukanpanja on pakko julistaa...Onneksi en ole vaaravyöhykkeessä tuon asian suhteen mutta kun olen sen verran varovainen niin taidan hommata vielä 250 Mitzin (sen täyskaasun kestävän) ja varaan vielä männän taskuun niin enpähän jää taipaleelle...
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
- Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Voi hyvää päivää. Tämä peräkeskusteluhan on jo mennyt aivan hysteeriseksi. Pitäisköhän ottaa jo järki käteen eikä paisutella älyttömyyksiin koko asiaa. Minulla ja tuttavilla ( 2 LT:tä ) on yhteensä kolme pyörää. Ajettu 40K, 60K ja 85K. Perät rullaa kaikissa tosi nätisti. Että haloo... rahoittukaapa jo vähän että saatte unenpäästä kiinni öisin. Tähän ei muuta ratkaisua taida löytyä kuin, että otetaan tosiasiat asioina ja sillä siisti. Ajakaa, nauttikaa, tarkkailkaa perän ääniä ja mahdollisia vuotoja ja vaihtakaa laakeri viimeistään 100k:ssa. Ja taas ajakaa, nauttikaa,...jne.Ismo Vaara kirjoitti:No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
Autoissa vaihdetaan aurauksensäätötankoja, niveliä, hihnapyöriä, jakopääremmejä jne noin 100K:n välein ja kaikki pitävät sitä normaalina hommana. Em työt maksaa 500€-1000€ ja so what?
Otetaan perän laakerin vaihto samalla lailla. Jos rahisee tai vuotaa niin vaihdetaan heti, muutoin kun 100K on täynnä. Vai mitä mieltä olette?
Viimeksi muokannut similja, 28 Helmi 2009 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
- Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?
Täältäpä lisää keskustelun aihetta foorumiin. Rapakon takana perä ongelmia LT:ssä arvioitu noin 4%:n luokkaa.http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... 2#poststopsimilja kirjoitti:Ismo Vaara kirjoitti:No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.