Venttiilin välykset johtuvat lämpölaajenemiskertoimista eri metalleilla. Tässä tapauksessa teräksisen venttiilin ja alumiinisen sylinterikannen. Alumiini laajenee enemmän kuin teräs, joten tällä perusteella väittämäsi on pätevä. Mutta... venttiili on lämpötilaltaan moninkertainen moottorin käydessä vesijäähdytettyyn kanteen verrattuna, joten asia kääntyy päälaelleen.kaliffi kirjoitti:On sen verran että yleensä kun käynnistää kylmän nelitahtikoneen niin venttiilikoneiston äänet ja naputus on pienenpää. Sitten kun kone lämpiää naputus lisääntyy. Tästä voinemme tehdä johtopäätöksen että välys kasvaa. En ole tähän ikään tavannut ensimmäistäkään moottorityyppiä jossa ei kävisi näin. Nyt on puhe siis koneista missä ei ole hydraulista säätöä.
Niin kuin totesin, itse en hätäilisi em. välyksistä. Pakopuoli on aina kriittisempi mutta kylmästä koneesta 2-kymppiä siihen riittää.Tehdas on antanut tiettyjä arvoja ja näissä arvoissa on varmasti pelivaraa ja varmuuden maksimointia. Olihan 70-luvun muutamissa ilmajäähdytetyissä Hondissa välykset vain 0,05 milliä ja hyvin meni.
Mitä pienemmät välykset sen paremmin kone antaa tehoa. Kun välys suurenee, venttiilin ajoitus laimenee ja niin muodoin myös kaasujen vaihto...Isolla venttiilin välyksellä venttiilin lautasesta lämpö siirtyy kanteen paremmin siitä yksinkertaisesta syystä koska venttiili on kiinni kannessa pitemmän aikaa...
Saahan välyksiä omasta koneesta säädellä tietenkin milloin vain, mutta Euro-kossun lupaan jos K-koneesta palaa venttiilit 10:n ja 20:n välyksillä.
Naputukset johtuu öljyn ohenemisesta lämpimässä moottorissa.
Ei kannata verrata eri moottoreita ja merkkejä keskenään. Noissa Krauserin neliventtiilikansissakin välykset säädetään nollaan moottorin ollessa kuuma! Vakiokansilla välykset on aivan muuta.
Paljonkohan saat takapyörältä enemmän tehoa, kun säädat venttiilit 0,05mm pienemmälle välykselle!!!
Kyllä nokka-akselit on tehtaalla laskettu juuri sopiviksi oikeilla venttiilivälyksillä. Äärimmilleen viritetyt kisakoneet on eri juttu, mutta ne ovatkin taiteenlaji erikseen.
Saanko kossun, jos todistan K-mallin(useita) venttiileiden palaneen vakiovälyksilläkin? Toisaalta toi Saksalainen kuiva Riesling kävis mun makuun paremmin, nam!
PS: Mulla on myytävänä peruskorjatut(venttiilit, stefat, oikaisu) kannet, sekä 8-,että 16 venttiiliseen koneeseen. 8v kansi on jopa nokka-akseleilla varustettu ja siten myös valmiiksi säädetty. 16v kansi käy sekä 1000cc, että 1100cc koneeseen.