Ubuntu-linux

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Ubuntu-linux

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Tämä menee sitten aiheen vierestä, mutta en voi olla kehumatta Ubuntu 8.10 käyttöjärjestelmää. Olen ollut muutaman vuoden paitsiossa Linuxeista lähinnä omistamieni laitteistokokoonpanojen vuoksi. Hankin viime viikolla pikkuläppärin matkakäyttöön ja asentelin siihen sitten Ubuntu-Linuxin. Avot. Kaikki toimi ilman mitään virittelyjä poislukien näyttö, joka oli helposti laitettavissa oikealle resoluutiolle (1024x600). Konekaan ei ole niin kuormitettu kuin esimerkiksi Windowsilla. Kirjoittelen tätäkin Ubuntun puolella, enkä usko hetkeen käynnistäväni konetta Windowsille. Nokian kännykälläkin pääsee nettiin vain tökkäämällä sen kiinni koneeseen.

Kokeilunhaluisille löytyy tämä käyttöjärjestelmä täältä. Yksi painallus ja Linuxi menee nätisti Windowsin rinnalle.

Niin ja kaikki tämä on ilmaista kaikkine ohjemistoineen.
Viimeksi muokannut Teppo Ronkainen, 21 Maalis 2009 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
okie
Viestit: 14
Liittynyt: 02 Loka 2007 21:09

Re: Ubuntu-linux

Viesti Kirjoittaja okie »

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. :)
Taidanpa kokeilla kuitenkin.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Ubuntu-linux

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Olen pian pari vuotta suunnitellut laittaa toiseen koneeseen eli läppärille ( Vista=Visva ) Ubuntun. Pöytäkoneessa XP. Tuli vain mieleeni että pelaako XP:n ollessa pääkoneessa ja sen perässä Wlan, niin pelaako Ubuntu-läppärin langaton yhteen tämän kombinaationin kanssa? Luulen että pelaa vai olenko väärässä?
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ubuntu-linux

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

kaliffi kirjoitti:Olen pian pari vuotta suunnitellut laittaa toiseen koneeseen eli läppärille ( Vista=Visva ) Ubuntun. Pöytäkoneessa XP. Tuli vain mieleeni että pelaako XP:n ollessa pääkoneessa ja sen perässä Wlan, niin pelaako Ubuntu-läppärin langaton yhteen tämän kombinaationin kanssa? Luulen että pelaa vai olenko väärässä?
Siis läppäri menee nettiin Windowsin jaetun wlan-yhteyden kautta? Pitäisi sen toimia, koska wlan-standardit ovat yhteneviä riippumatta käyttöjärjestelmästä. Uskoisin, että liinuksi ehdottaa käynnistyttyään heti liittymistä Windosin jakamaan verkkoon. Laitteistokokoonpanosta riippuen se saattaa myös ehdottaa oikean ajurin valintaa koneelle ainakin Broadcomin Wlan-sovittimilla. Linksys USB-Wlan-tikku toimi suoraan omassa koneessani.

Voit aina kokeilla Ubuntua live-cd:ltä, jolloin mitään muutoksia ei tapahdu. Vaikka asentaisit Ubuntun tai jonkin muun Linux-distribuution Windowsin rinnalle voit aina poistaa sen Windowsin siitä kärsimättä.

Ihmisen tekeleitähän nämä ovat, joten kokeilemalla selviää. Kaikenlaista tietoutta lisää täältä.
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: Ubuntu-linux

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Olen hanskannut yhdistelmän Ubuntu 8.10/ Asus eeePC901 kanssa kuukauden ja nettiin sillä ei pääse vaikka mitä tekisi. Ei langallisena eikä wlanin kautta. Olen jo yrittänyt kutakuinkin kaikki temput mitä nyt tuolle netistä löytyy. Uusi kernel todennäköisesti auttaisi mutta kun tuo toosa ei anna sitä asentaa jostain käsittämättömästä syystä.
Alkuperäinen linux joka tuli koneen mukana toimii mutta on muuten kelvoton. Ubuntu on parissa muussa koneessa käytössä ilman ongelmia.
Ostin tuon pikkukoneen siksi että se kulkisi tankkilaukussa mukana. Alkaa näyttää siltä että Wintoosa pitää ottaa sittenkin käyttöön.
-Kaitsu-
K1600GTL
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ubuntu-linux

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

kaitsu kirjoitti:Olen hanskannut yhdistelmän Ubuntu 8.10/ Asus eeePC901 kanssa kuukauden ja nettiin sillä ei pääse vaikka mitä tekisi. Ei langallisena eikä wlanin kautta. Olen jo yrittänyt kutakuinkin kaikki temput mitä nyt tuolle netistä löytyy. Uusi kernel todennäköisesti auttaisi mutta kun tuo toosa ei anna sitä asentaa jostain käsittämättömästä syystä.
Alkuperäinen linux joka tuli koneen mukana toimii mutta on muuten kelvoton. Ubuntu on parissa muussa koneessa käytössä ilman ongelmia.
Ostin tuon pikkukoneen siksi että se kulkisi tankkilaukussa mukana. Alkaa näyttää siltä että Wintoosa pitää ottaa sittenkin käyttöön.
Minulla on hp 2133. Menee nettiin helposti langallisena ja langattomana, kuten myös hp G5000.
Vastaa Viestiin