Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Minulla on K75, vm 1985, ja siinä on jo aiemmin ollut pari kertaa tällainen ilmiö. Aiemmin tilanne on mennyt ohi, kun olen nylpytellyt pyörää edestakaisin vaihde päällä - joko siitä syystä tai ihan muuten vaan.
Starttimoottori pyörii iloisesti, mutta ei selvästikään ota kiinni bensamoottoriin: pelkkä sähkömoottori pyörii.
Pyörä on nyt paikallisessa moottoripyörähuollossa. Siellä kun eivät ole juuri olleet tekemisissä BMW:n kanssa vaan enimmäkseen japanipyörien, niin ei ole ennalta tuttu huoltojuttu tuo. Osaava paikka kaiketikin ja ihan hyvänä pidetty täällä. Sieltä juuri soittivat ja kysyivät mielipidettäni jatkamiselle, kun arvelevat tämänhetkisen tutkimisen perusteella, että pitää koko moottori ottaa pois jne ja pointti se, että saattaa mennä toista työpäivää siinä, jolloin tulee työkustannuksia sen mukaan.
No jos noin täytyy tehdä niin paremmat edellytykset ja kokemus heillä on siihen siellä. Vaan onko kellekään täällä tuttu tuollainen juttu? Mitään vinkkiä, arviota työmäärästä tai muuta?
Suinkaan en tässä kyseenalaista k.o. huoltoa - minulle soittanut mekaanikkokin suositteli, että hienoa jos joltakin BMW-gurulta kuulisi kokemuksia vastaavasta pulmasta.
Terveisin
Jari
Starttimoottori pyörii iloisesti, mutta ei selvästikään ota kiinni bensamoottoriin: pelkkä sähkömoottori pyörii.
Pyörä on nyt paikallisessa moottoripyörähuollossa. Siellä kun eivät ole juuri olleet tekemisissä BMW:n kanssa vaan enimmäkseen japanipyörien, niin ei ole ennalta tuttu huoltojuttu tuo. Osaava paikka kaiketikin ja ihan hyvänä pidetty täällä. Sieltä juuri soittivat ja kysyivät mielipidettäni jatkamiselle, kun arvelevat tämänhetkisen tutkimisen perusteella, että pitää koko moottori ottaa pois jne ja pointti se, että saattaa mennä toista työpäivää siinä, jolloin tulee työkustannuksia sen mukaan.
No jos noin täytyy tehdä niin paremmat edellytykset ja kokemus heillä on siihen siellä. Vaan onko kellekään täällä tuttu tuollainen juttu? Mitään vinkkiä, arviota työmäärästä tai muuta?
Suinkaan en tässä kyseenalaista k.o. huoltoa - minulle soittanut mekaanikkokin suositteli, että hienoa jos joltakin BMW-gurulta kuulisi kokemuksia vastaavasta pulmasta.
Terveisin
Jari
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Starttimoottorin kyllä saa pois ilman isompaa purkamista mutta startin kytkinhässäkkään pääsemiseksi pitää pudottaa kone pois. Kyllä siinä äkkiä työpäivä taitaa mennä.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Jep, helppo homma. Startin poisto/purku ei auta tässä tilanteessa mitään, koska varsinaista bendixiä ei startissa itsessään ole. Kyse on n.85% varmuudella ns. öljyhyhmästä, mikä on pesiytynyt startin vapaapyörähdysmekanismiin. Loppu 15 % mahdollisuus on jousirikosta ko. mekanismissa.
Jos on hyvä tuuri, riittää moottoriöljyn vaihto mineraalidieselöljyyn. Siinä on riittävästi pesevää lisäainetta vp-mekanismin puhdistukseen. Kun käytät dieselöljyä, kone/vp-mekanismi pysyy puhtaanpana, eikä diesel-lisäaineistuksesta ole haittaa, koska katalysaattoria pyörässäsi ei ole.
Vaihda öljy ja jos ei heti startti "nappaa kiinni", niin työnnä pyörää vitosvaihteella nytkäys eteenpäin(aivan kuten teit jo aiemmin), niin jo starttaa. Pikkuhiljaa koneen käydessä, öljyhyhmä poistuu startin vp-mekanismista ja alkaa toimia normaalisti.
PS. Startti lähtee irti kahden kuusikoloruuvin irroituksella(akku ensin veks), mutta päästäksesi vapaapyörähdysmekanismiin, täytyy irroittaa vaihdelaatikko, kytkin ja kytkimen välilohko. EI KUITENKAAN KONETTA!
Kaliffi voi kai JOTENKIN perustella koneen irroittamisen välttämättömyytä???
Jos on hyvä tuuri, riittää moottoriöljyn vaihto mineraalidieselöljyyn. Siinä on riittävästi pesevää lisäainetta vp-mekanismin puhdistukseen. Kun käytät dieselöljyä, kone/vp-mekanismi pysyy puhtaanpana, eikä diesel-lisäaineistuksesta ole haittaa, koska katalysaattoria pyörässäsi ei ole.
Vaihda öljy ja jos ei heti startti "nappaa kiinni", niin työnnä pyörää vitosvaihteella nytkäys eteenpäin(aivan kuten teit jo aiemmin), niin jo starttaa. Pikkuhiljaa koneen käydessä, öljyhyhmä poistuu startin vp-mekanismista ja alkaa toimia normaalisti.
PS. Startti lähtee irti kahden kuusikoloruuvin irroituksella(akku ensin veks), mutta päästäksesi vapaapyörähdysmekanismiin, täytyy irroittaa vaihdelaatikko, kytkin ja kytkimen välilohko. EI KUITENKAAN KONETTA!
Kaliffi voi kai JOTENKIN perustella koneen irroittamisen välttämättömyytä???
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Oikeassa olet Ismo että homma pitää purkaa perästäpäin. Kuitenkin ainakin Haynes näyttää suosittelevan että vaihdeloota, välilohko ja kone otetaan pois pakettina.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Korjausoppaissa pyörä puretaan aina viimeistä nippeliä myöten siksi, että kaikki mahdolliset työt tulee käsitellyksi, mutta oikeassa elämässä ei jokaisen pikkuvian vuoksi kannata koko pyörää purkaa!kaliffi kirjoitti:Oikeassa olet Ismo että homma pitää purkaa perästäpäin. Kuitenkin ainakin Haynes näyttää suosittelevan että vaihdeloota, välilohko ja kone otetaan pois pakettina.
Jarille vielä vinkki. Jos pelkkä öljynvaihto ei auta, K-mallin voi "katkaista" näppärästi kytkimen kohdalta. Jätä vaihdelaatikko, kardaani, perä ja takapyörä seisomaan keskituen varaan ja vedä ne pakettina lattialla varovasti taaksepäin, muun pyörän jäädessä moottorin alle laitetun pukin varaan. Näin tehden pääset nopeasti vp-mekanismiin käsiksi ja vältät TURHAA TYÖTÄ!
PS: Kannattaa kokeilla kuitenkin öljylaadun vaihtoa ensin, vaikka 500-1000km, kun välttämättä mekaanista vikaa ei purkamalla edes löydy.
Mulla on omakohtaiset kokemukset ko. öljyhyhmän aiheuttamasta ongelmasta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Öljymoska ja epäpuhtaudet pitäisi saada moottorista pois öljynvaihtojen yhteydessä. Siihen ei taida olla muuta keinoa kuin käyttää sellaista öljyä joka myös pesee koneen ettei moska aiheuta ongelmia. Taas kerran...suosittelen synteettistä / täyssynteettistä. Jos haluaa koneen äkkiä puhtaaksi sisäpuolelta, kannattaa tehdä Forte-käsittely.Ismo Vaara kirjoitti:Korjausoppaissa pyörä puretaan aina viimeistä nippeliä myöten siksi, että kaikki mahdolliset työt tulee käsitellyksi, mutta oikeassa elämässä ei jokaisen pikkuvian vuoksi kannata koko pyörää purkaa!kaliffi kirjoitti:Oikeassa olet Ismo että homma pitää purkaa perästäpäin. Kuitenkin ainakin Haynes näyttää suosittelevan että vaihdeloota, välilohko ja kone otetaan pois pakettina.
Jarille vielä vinkki. Jos pelkkä öljynvaihto ei auta, K-mallin voi "katkaista" näppärästi kytkimen kohdalta. Jätä vaihdelaatikko, kardaani, perä ja takapyörä seisomaan keskituen varaan ja vedä ne pakettina lattialla varovasti taaksepäin, muun pyörän jäädessä moottorin alle laitetun pukin varaan. Näin tehden pääset nopeasti vp-mekanismiin käsiksi ja vältät TURHAA TYÖTÄ!
PS: Kannattaa kokeilla kuitenkin öljylaadun vaihtoa ensin, vaikka 500-1000km, kun välttämättä mekaanista vikaa ei purkamalla edes löydy.
Mulla on omakohtaiset kokemukset ko. öljyhyhmän aiheuttamasta ongelmasta.
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Paljon kiitoksia teille kaikille. Eiköhän tämä tästä näillä tiedoilla ja myös - hyvin oleellista - ilman turhaa työtä.
Tässä saattaa hyvinkin olla kyseessä tuollainen öljyhyhmän ynnä moskan aiheuttama vaiva, koska startti muuten on pelannut ihan moitteettomasti - ilman mitään muita oireita tai ylimääräisiä ääniä tai mitään sellaista, mitä voisi kuvitella rikkoutuneen mekanismin aiheuttavan edes joskus.
Kiitokset ja terveisin
Jari
Tässä saattaa hyvinkin olla kyseessä tuollainen öljyhyhmän ynnä moskan aiheuttama vaiva, koska startti muuten on pelannut ihan moitteettomasti - ilman mitään muita oireita tai ylimääräisiä ääniä tai mitään sellaista, mitä voisi kuvitella rikkoutuneen mekanismin aiheuttavan edes joskus.
Kiitokset ja terveisin
Jari
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Pulma: K75 startti pyörii mutta ei nappaa kiinni moottoriin
Ei kestä kiittää!
Ilmoitahan täällä kuinka ja miten nopeasti öljynvaihto auttoi.
Ilmoitahan täällä kuinka ja miten nopeasti öljynvaihto auttoi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-