Katsotaan sitten vetisempien kelien aikaan uudestaan.
Kyllä tää on vaan aikasta hiano harrastus...
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
No sitä viallista takajarrun jarruvalokytkintä se varoitusvalo juuri vilkuttaa. Osta uusi jarruvalokytkin taakse.mv55 kirjoitti:Mulla ei kuittaannu varoitusvalo ja jarruvalo palaa tällöin vain etukahvalla.
Mikähän niistä relelaatikon releistä on lamppujen tarkastuselin?
Ei löydy tuota vanhaa mallia.mv55 kirjoitti:Ok Ismo, sehän se kaiketi sitten on rikki. Onko sulla noita? K100RT vm-85.
Naama menosuuntaan katsottuna reloboksissa vasemmassa reunassa keskimmäinen on se polttimoiden tarkastuselin (bulb monitoring unit). Aukaistuna (ruuvimeisselillä vaan longottelee, niin koppa irtoaa) se on tämän näköinen:mv55 kirjoitti:Mulla oli -84 K100RT:ssä sellainen vika, että varoitusvalo ei aina kuittautunut jarruja käyttämällä ennenkuin oli ajanut jonkin aikaa. Ja valo saattoi syttyä uudelleen taas kesken ajon.
Vika löytyi relelaatikossa olevasta lamppujen tarkastuselimestä, jossa oli löysä juotos takajarrun piuhan liittimen ja piirilevyn välillä. Samainen vika aiheutti mystistä akun tyhjentymistä, joka sekin loppui kuin seinään juotoksen korjauksella.
Mulla ei kuittaannu varoitusvalo ja jarruvalo palaa tällöin vain etukahvalla.
Mikähän niistä relelaatikon releistä on lamppujen tarkastuselin?
Mulla oli huono piirilevyn juotos yhdessä noista tarkastuselimen pohjan läpi tulevista liittimistä, ihan silminnähden oli löysällä ja heilui. Lisää tinaa vaan piirilevyn ja liittimen liitokseen ja johan alkoi pelaamaan.
Ja vielä sellainen vinkki että pari liittimiin sopivaa O-rengasta penkin alle mukaan, käy helposti niin että tulee nirhastua O-rengasta kun aukaisee tai kytkee liittimen ja sitten se vuotaa.Pekkavee kirjoitti:Joo, ne kannattaakin asentaa siten, että toinen on oikeinpäin ja toinen "ylösalaisin".MarkoJ kirjoitti:Tänään saapuivat perille. Homma sujui mutkattomasti, kiitokset hyvästä vinkistä. Nämä mallit ovat vieläpä sellaiset, jotka sulkevat liittimen kummankin puolen irroitettaessa; nerokasta!Pekkavee kirjoitti:Tuolta löytyy pikaliittimet.
http://www.suomenpikaliitin.fi/
Tällöin ei koskaan mene letkut sekaisin.
Ainakin, jos letkut ovat vierekkäin niin kuin minulla GS:ssä
Pekka
![]()
![]()
Ihan tavallisella vastusmittarilla (tai paristo+polttimo+pari johdonpätkää -viritelmällä) voit tsekata jarrukytkimestä tulevien johtojen päistä, tapahtuuko mitään kun kytkintä remputetaan päälle ja pois. Virran pitää kulkea (=vastusmittari näyttää hyvin pientä vastusta), kun jarrua painetaan. Jos ei tapahdu mitään, on jarrukytkin joko rikki tai niin p..kainen että virta ei kulje sen läpi.mv55 kirjoitti:Eipä ollut piirilevyssä näkyvää vikaa.
Saako tuon takajarruvalokytkimen jotenkin testattua, ennenkuin alkaa tilaamaan uutta?
Kiitti neuvosta, oli tosi helppo testata ja rikkihän se oli. Uutta vaan tilalle.Kurahousu kirjoitti:Edit: Jarrukytkimen johdot näkyy olevan tasan yhdellä liittimellä kiinnni mopossa, joten repäise tuo liitin irti ja mittaa liittimen päistä.