K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

K-sarjan pyörät
MarkoJ
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Touko 2008 14:32

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Noniih, ajokausi lähti ex-tempore käyntiin, eikä ainakaan tällä lenkillä valo kummitellut.
Katsotaan sitten vetisempien kelien aikaan uudestaan.

Kyllä tää on vaan aikasta hiano harrastus... :mrgreen:
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Moto Guzzi
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2008 11:38
Moottoripyörän malli: K100 RS
Paikkakunta: Skogås (Sverige)

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja Moto Guzzi »

^Totta töriset. :D
Avatar
manne
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:05
Paikkakunta: NURMES

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja manne »

Kun tekee mittari remontin niin kannattaa porata muuta pieni reikä mittarikotelon pohjaan,niin kosteus pääsee paremmin pois.Uudemmissahan on goretex venttiilit mittaristossa.
mv55
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Heinä 2006 18:53

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Mulla oli -84 K100RT:ssä sellainen vika, että varoitusvalo ei aina kuittautunut jarruja käyttämällä ennenkuin oli ajanut jonkin aikaa. Ja valo saattoi syttyä uudelleen taas kesken ajon.
Vika löytyi relelaatikossa olevasta lamppujen tarkastuselimestä, jossa oli löysä juotos takajarrun piuhan liittimen ja piirilevyn välillä. Samainen vika aiheutti mystistä akun tyhjentymistä, joka sekin loppui kuin seinään juotoksen korjauksella.




Mulla ei kuittaannu varoitusvalo ja jarruvalo palaa tällöin vain etukahvalla.
Mikähän niistä relelaatikon releistä on lamppujen tarkastuselin?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mv55 kirjoitti:Mulla ei kuittaannu varoitusvalo ja jarruvalo palaa tällöin vain etukahvalla.
Mikähän niistä relelaatikon releistä on lamppujen tarkastuselin?
No sitä viallista takajarrun jarruvalokytkintä se varoitusvalo juuri vilkuttaa. Osta uusi jarruvalokytkin taakse.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
mv55
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Heinä 2006 18:53

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Ok Ismo, sehän se kaiketi sitten on rikki. Onko sulla noita? K100RT vm-85.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mv55 kirjoitti:Ok Ismo, sehän se kaiketi sitten on rikki. Onko sulla noita? K100RT vm-85.
Ei löydy tuota vanhaa mallia.
Tekohengitystä voit kokeilla ruiskuttamalla esim CRC:tä sinne painonastan reijästä sisään, kun se kuitenkin on jo kulunut väljäksi. Sitten vaan räpläämään kytkintä, välillä lisäten CRC:tä.
Toivottavasti alkaa pelittämään. Lopullinen ratkaisu se ei ole, näin Aatun sanoin. :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
mv55
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Heinä 2006 18:53

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Kiitti vinkistä, pannaan kokeillen.
ssutinen

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

mv55 kirjoitti:Mulla oli -84 K100RT:ssä sellainen vika, että varoitusvalo ei aina kuittautunut jarruja käyttämällä ennenkuin oli ajanut jonkin aikaa. Ja valo saattoi syttyä uudelleen taas kesken ajon.
Vika löytyi relelaatikossa olevasta lamppujen tarkastuselimestä, jossa oli löysä juotos takajarrun piuhan liittimen ja piirilevyn välillä. Samainen vika aiheutti mystistä akun tyhjentymistä, joka sekin loppui kuin seinään juotoksen korjauksella.




Mulla ei kuittaannu varoitusvalo ja jarruvalo palaa tällöin vain etukahvalla.
Mikähän niistä relelaatikon releistä on lamppujen tarkastuselin?
Naama menosuuntaan katsottuna reloboksissa vasemmassa reunassa keskimmäinen on se polttimoiden tarkastuselin (bulb monitoring unit). Aukaistuna (ruuvimeisselillä vaan longottelee, niin koppa irtoaa) se on tämän näköinen:
(kuva alunperin http://www.flyingbrick.de/D/elektronik.html -saitilta, kiitokset lainasta!)

Kuva

Mulla oli huono piirilevyn juotos yhdessä noista tarkastuselimen pohjan läpi tulevista liittimistä, ihan silminnähden oli löysällä ja heilui. Lisää tinaa vaan piirilevyn ja liittimen liitokseen ja johan alkoi pelaamaan.

§
mv55
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Heinä 2006 18:53

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Mulla oli huono piirilevyn juotos yhdessä noista tarkastuselimen pohjan läpi tulevista liittimistä, ihan silminnähden oli löysällä ja heilui. Lisää tinaa vaan piirilevyn ja liittimen liitokseen ja johan alkoi pelaamaan.



Kiitos neuvosta, täytyypä tarkastaa tuo ensin.
mv55
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Heinä 2006 18:53

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Eipä ollut piirilevyssä näkyvää vikaa.
Saako tuon takajarruvalokytkimen jotenkin testattua, ennenkuin alkaa tilaamaan uutta?
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Pekkavee kirjoitti:
MarkoJ kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:Tuolta löytyy pikaliittimet.
http://www.suomenpikaliitin.fi/
Tänään saapuivat perille. Homma sujui mutkattomasti, kiitokset hyvästä vinkistä. Nämä mallit ovat vieläpä sellaiset, jotka sulkevat liittimen kummankin puolen irroitettaessa; nerokasta!
Joo, ne kannattaakin asentaa siten, että toinen on oikeinpäin ja toinen "ylösalaisin".
Tällöin ei koskaan mene letkut sekaisin.
Ainakin, jos letkut ovat vierekkäin niin kuin minulla GS:ssä

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Ja vielä sellainen vinkki että pari liittimiin sopivaa O-rengasta penkin alle mukaan, käy helposti niin että tulee nirhastua O-rengasta kun aukaisee tai kytkee liittimen ja sitten se vuotaa.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
ssutinen

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

mv55 kirjoitti:Eipä ollut piirilevyssä näkyvää vikaa.
Saako tuon takajarruvalokytkimen jotenkin testattua, ennenkuin alkaa tilaamaan uutta?
Ihan tavallisella vastusmittarilla (tai paristo+polttimo+pari johdonpätkää -viritelmällä) voit tsekata jarrukytkimestä tulevien johtojen päistä, tapahtuuko mitään kun kytkintä remputetaan päälle ja pois. Virran pitää kulkea (=vastusmittari näyttää hyvin pientä vastusta), kun jarrua painetaan. Jos ei tapahdu mitään, on jarrukytkin joko rikki tai niin p..kainen että virta ei kulje sen läpi.

Testatessa ainakin toinen jarrukytkimen johdoista on oltava irti pyörästä.

Edit: Jarrukytkimen johdot näkyy olevan tasan yhdellä liittimellä kiinnni mopossa, joten repäise tuo liitin irti ja mittaa liittimen päistä.

§
mv55
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Heinä 2006 18:53

Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Kurahousu kirjoitti:Edit: Jarrukytkimen johdot näkyy olevan tasan yhdellä liittimellä kiinnni mopossa, joten repäise tuo liitin irti ja mittaa liittimen päistä.
Kiitti neuvosta, oli tosi helppo testata ja rikkihän se oli. Uutta vaan tilalle.
Vastaa Viestiin