Jousitus

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Jousitus

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Miten säädät jousituksen vai säädätkö ollenkaan? Rohkenen avata keskustelun ja väitän että aika moni nykymotoristi ei paljoa paneudu moottoripyörän jousituksen säätöön. Ajaa samoilla säädöillä yksin tai kaksin, matkatavaroilla tai ilman. Vetää ehkä jousta hieman kireämmälle jos iskari(t) pohjaa...Kyllä moottoripyörissäkin iskarit ja jouset väsyy samalla tavalla kuin autoissakin ja vaatii vaihtoa. Kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta ja sitten tulee mukavuus. Renkaan täytyy seurata tietä...

Paneuduin omassa K 1100 RS:ssä jousitukseen Öhlinsin myötä erityisen tarkasti ja kyllä kannatti. Homma on hivenen suuritöinen koska etupää ja takanen on saatava pariksi. Öhlinsin takaiskarin säädöt ovat oma lukunsa eikä niitä voi oikein tehdä ilman muistilappua. Säädin aina yhtä asiaa kerrallaan ja eikun koeajolle eri nopeuksilla. Koeajolenkiksi valitsin sellaisen pätkän jossa jousitus joutuu töihin. Välillä otin "emännuuven" kyytiin painoksi. Säädöt löytyi taakse mutta etupää kaipasi pientä viilaamista. SAE 10 öljyillä, varsinkin kylmillä ilmoilla etupää tuntui hivenen jäykältä. Otin kympit pois ja sekoitin 5 ja 10 keskenään joten putkissa on nyt SAE 7,5. Nyt olen tyytyväinen.

Jousitus on nyt sillä mallilla että ajoipa yksin tai kaksin tuntuu kuin pyörä leijuisi tai lentäisi mutta silti jousitus ei ole pehmeä tai kova. Sanoisinpa että nykyisessä yksilössä jousitus on ylivoimaisesti paras jos vertaan aikaisempiin pyöriini ( muutama K 100, R 1100 RT, K 1200 LT).

Vaikka K 1100 keulassa on perinteinen teleskooppi (Marzzochi) niin näkisin että ei esim. Telelever ole käytössä juurikaan erikoisempi...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolta löytyy Öhlins manuaali.
http://www.ohlins.com/Portals/0/documen ... 255-01.pdf
Siinä on myös tarinaa noin yleisesti jousituksen säädöstä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Jousitus

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Öhlinsiin saa myös sisuskaluja vaihdettua erilaisiin jolloin iskarin luonne ja ominaisuudet muuttuvat. Myös jousia saa erilaisia. Joku voi arvella että homma on saivartelua normaalikäytössä ja ehkä niin onkin... :D
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla oli kanssa tarinaa alustan säädöstä.

http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

Pekka
:shock: :shock: :shock:
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jousitus

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Juu, itsekin vaihdoin vuosi sitten Öhlinsit LoTjaan ja kyllähän se pyörä muuttui aika lailla tanakammaksi. Orkkisiskareille oli varsinkin loivien kaarteiden töyssyt tosimyrkkyä, nyt ei retkuile enää.
Suattaapi olla, että himppasen ruuvaan takajousta alemmaksi, nyt ei tosin pudotussarjoilla varustetut jalkatapitkaan raavi hevin maata, mutta pyörä istuu karvan verran liian korkealla kunnollista jalkatuntumaa ajatellen. Tuo 400 kiloa kun ei paljon anna varaa paikallaan seistessä kallistella... Ja välillä risteyksissä vaikka valoihin pysähtyessä meinaa nuo nastojen syömät urat yllättää, kun jalan alta onkin asfalttia syöpynyt pois monta senttiä.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vastaa Viestiin