Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Nyt se on sitten tehty eka kertaa Euroopassa ja suomalaisen Harri Hjulgrenin toimesta (BMW R1200GS Adventure). Mies kotiutui kiduttavalta reissulta viime yönä.
Lisää tietoa matkan vaiheista löytyy Ironbutt Finlandin keskustelupalstalta, jonne ainakin IBA:n jäsenet pääsevät, ehkä lukeminen onnistuu ilman jäsenyyttäkin (?).
Lisää tietoa matkan vaiheista löytyy Ironbutt Finlandin keskustelupalstalta, jonne ainakin IBA:n jäsenet pääsevät, ehkä lukeminen onnistuu ilman jäsenyyttäkin (?).
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Miksei ajanut samantien munasillaan koko matkaa, niin olis päässyt ennätysten kirjoihin!!??kaitsu kirjoitti:Nyt se on sitten tehty eka kertaa Euroopassa ja suomalaisen Harri Hjulgrenin toimesta (BMW R1200GS Adventure). Mies kotiutui kiduttavalta reissulta viime yönä.
Lisää tietoa matkan vaiheista löytyy Ironbutt Finlandin keskustelupalstalta, jonne ainakin IBA:n jäsenet pääsevät, ehkä lukeminen onnistuu ilman jäsenyyttäkin (?).
Mä en ymmärrä mikä saa ihmiset vaarantamaan itsensä ja kanssaliikkujansa moisella hölmöydellä! Silloin kun ajaminen ei enää tunnu mukavalta mä kyllä stoppaan välittömästi. Ihan oikeesti, onks ko. herra jonkun mielestä sankari???
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Kannattaa lukea huolellisesti IBA:n ajosäännöt koskien mm. lepotaukoja, nopeusrajoituksia jne. Mielestäni turvallisuusnäkökohdat on tuotu selvästi esille. Omalta kohdaltani voin sanoa että jos olo käy kestämättömäksi niin kierrän avaimesta sähköt pois ja vedän peiton korville. Tosin olen vasta ajanut kaksi lyhintä matkaa. Viimeinen matka osoitti että R1150RT:n satula kaipaa modifiointia . Satulaseppä hoiti asian kuntoon ja nyt ollaan valmiita jatkamaan.
Tiistaina illalla 23.06.2009 lähtee Viking Line Turusta Tukholmaan ja keskiviikkoaamuna Tukholmasta alkaa seuraava suoritus (SS2000K = 2000 km/24h) päämääränä Friedrichshafen Etelä-Saksassa. Paluumatkalla (SS2000 = 2000 mailia/48h) tulen melkein samaa reittiä takaisin Tukholmaan ja siitä jatkan pohjoiseen Tornion kautta Ranualle, jonne suoritus päättyy ja meno jatkuu Kontiorallin merkeissä. Ajan yksin joten matkaseuraa mahtuu tielle.
Tiistaina illalla 23.06.2009 lähtee Viking Line Turusta Tukholmaan ja keskiviikkoaamuna Tukholmasta alkaa seuraava suoritus (SS2000K = 2000 km/24h) päämääränä Friedrichshafen Etelä-Saksassa. Paluumatkalla (SS2000 = 2000 mailia/48h) tulen melkein samaa reittiä takaisin Tukholmaan ja siitä jatkan pohjoiseen Tornion kautta Ranualle, jonne suoritus päättyy ja meno jatkuu Kontiorallin merkeissä. Ajan yksin joten matkaseuraa mahtuu tielle.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Moi vaan Harri!harrimopomies kirjoitti:Voin sanoa rehellisesti etten ollut ajaessa kertaakaan väsynnyt, päin vastoin energiaa kyllä riitti. Harri Hjulgren
Luulen kuitenkin, että sulla on ollut tiukempi rypistys naamalla ajaessasi ennätystäsi, kuin minulla tätä kirjoittaessani!
Minä voin olla rehellisesti uskomatta tuota väitettäsi väsymättömyydestäsi.
Noin ihan mielenkiinnosta, täyttikö suorituksesi lain AMMATTIKUSKEILLE määräämät lepotaukojen pituudet?
Mielipiteeni on, että vapaat nopeudet, ylipitkät ajosuoritukset ja yleensäkin ajoneuvoilla temppuilu, kilpaileminen, ennätystehtailu...jne, pitää suorittaa suljetulla radalla, ei muun liikenteen seassa.
Joojoo, olen itsekin ajanut väsyneenä, ylinopeuttakin ja vielä joskus koittanut keulittaakin, mutta ei se ole tehnyt minusta ihmistä, joka ei tiedosta typeryyttään.
Mutta Sinähän toimit tietysti täysin vastuullisesti, joten enempää ei kannata asiaa miettiä.
Ystävällisin terveisin: Ismo
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Faktaa on se, että todistetusti olet varmaan ajanut reissusi.
Faktaa on myös se, että SANOT ettet ollut koskaan ajon aikana väsynyt.
Faktaa on myös, että minä EN usko väsymättömyyteesi!
Laitan mieliksesi pari kysymystä:
Tutkiko liikennelääkäri ajokuntoasi suorituksen aikana? Kysyitkö ennen/jälkeen heidän mielipidettään "uroteostasi"?
Hyväksytkö myös kännissä ajamisen itsellesi/muille?
Kestätkö myös promilleja enemmän, kuin muut?
Mitä muuta "hyvää" yliominaisuuttasi haluat vielä tulevaisuudessa testata muun liikenteen joukossa?
Faktaa on myös se, että SANOT ettet ollut koskaan ajon aikana väsynyt.
Faktaa on myös, että minä EN usko väsymättömyyteesi!
Laitan mieliksesi pari kysymystä:
Tutkiko liikennelääkäri ajokuntoasi suorituksen aikana? Kysyitkö ennen/jälkeen heidän mielipidettään "uroteostasi"?
Hyväksytkö myös kännissä ajamisen itsellesi/muille?
Kestätkö myös promilleja enemmän, kuin muut?
Mitä muuta "hyvää" yliominaisuuttasi haluat vielä tulevaisuudessa testata muun liikenteen joukossa?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- heikkihy
- Viestit: 26
- Liittynyt: 09 Huhti 2009 11:49
- Moottoripyörän malli: R 1200 RT
- Paikkakunta: Turku
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Käsittämätöntä ryppyotsaisuutta, enpä olisi uskonut motoristiveljistä löytyvän tuollaista asennetta Harria kohtaan. Torin mummoista ehkä?Kiertäkäämme Mäntsalä jatkossakin kaukaa ja antakaamme miehen muhia omassa liemessään.
IBAN # 17797
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Kyllä heikkihyy on nyt ymmärtänyt täysin väärin! Asenteeni ei ole Harria eikä ketään muutakaan HENKILÖÄ vastaan. Asenteeni on ainoastaan kaikenlaista yleisen liikenteen joukossa tehtävää kilvanajoa, ennätystehtailua, temppuilua... yms. vastaan.heikkihy kirjoitti:Käsittämätöntä ryppyotsaisuutta, enpä olisi uskonut motoristiveljistä löytyvän tuollaista asennetta Harria kohtaan. Torin mummoista ehkä?Kiertäkäämme Mäntsalä jatkossakin kaukaa ja antakaamme miehen muhia omassa liemessään.
Hyväksyykö muuten IBA ollenkaan suljetulla radalla tehtyjä tuloksia? Onko diplomin, tai mikä se nyt sitten onkaan, saadakseen ajettava aina muun liikenteen seassa? Olisiko riskit silloin liian pienet?
Eilen kuoli täällä Mäntsälässä nuorimies moottoripyörällä. Mielestäni turhaan.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- heikkihy
- Viestit: 26
- Liittynyt: 09 Huhti 2009 11:49
- Moottoripyörän malli: R 1200 RT
- Paikkakunta: Turku
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Hyvä, ettei ollut henkilökohtaista. Ehdin jo hieman huolestua. Ajojen sääntöihin voi tutustua IBA:n kotisivuilla, jossa lukija kyllä saa hyvän kuvan touhusta risuineen ja ruusuineen. Itselleni ajot ovat antaneet paljon myönteistä vielä yli 30 vuoden ajorupemankin jälkeen ja etenkin mahdollisuuden oppia tuntemaan omat rajansa. Siitä on hyötyä joka päivä. Kaikkea ei saa kaupasta rahalla, vaan jotkut asiat pitää ansaita työllä ja vaivalla, kuten IBA:n jäsenyys. Tämä on yksi pointti, jota kaikki eivät haluaisi hyväksyä. Rahat vaan pinoon ja lätkä persuksiin. Kaikille pitkien matkojen ajaminen ei myöskään sovi, kuten ei moottoripyöräily yleensäkään. Toiset ajavat enemmän ja toiset mieluummin ruuvailevat tai tekevät alasta bisnestä Emme varmaankaan tapaa kioskin kulmalla, mutta hyvää kesää sinne Mäntsälään. Toivottavasti oli viimeinen uhri tälle kesälle .
IBAN # 17797
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Vaikka lähes kaikki aikani meneekin rahan nyhtämiseen motoristeilta, olen kuitenkin kerennyt ajamaan yli 500 000km:ä aina Afrikkaa, Islantia tai Uutta-Seelantia myöten, ei mieleeni ole koskaan tullut tehdä reissua paperinpalan tähden! Mikään ei ole potuttanut enempää, kun joskus olosuhteiden pakosta on joutunut ajamaan kiinnostavien kohteiden ohi tutustumatta niihin, saatikka saaden vielä itsemaksettavan diplomin moisesta!heikkihy kirjoitti: Toiset ajavat enemmän ja toiset mieluummin ruuvailevat tai tekevät alasta bisnestä
Saamatta koskaan(olen esittänyt kysymyksen muuallakin) vastausta kysymykseeni, miksei näitä "unitestejä" tehdä suljetulla radalla, mietin joskus asiaa itsekseni.
Kuvitelkaahan 50 rautapersettä ajamassa yht'aikaa lyhyttä moottorirataa! Riskihän olisi äärimmäinen, kun koko jengi on koomassa tuntien kuluttua. Ei olisi turvallista ei, jos jokainen kanssaliikkuja on samassa "ei väsytä... ei väsytä... ei varmana väsytä-tilassa"!
Ehkä juuri tämän vuoksi edes ammattikuskit, suurilla ajoneuvoillaan, pyritään pitämään ajoaikalaeilla hereillä. Motoristien turvallisuudesta lainsäätäjä ei ole juuri koskaan ollutkaan kiinnostunut!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Ei IBA-tapahtuma, mutta jotain sinnepäin...Ismo Vaara kirjoitti:Kuvitelkaahan 50 rautapersettä ajamassa yht'aikaa lyhyttä moottorirataa!
Eikös tuo ole vähän sitä, mitä tarkoitit?
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Kyllä, kyllä, juuri näin. Turvallisuuden vuoksi samalla pyörällä ajaa kolme lääkärin tutkimaa, lisenssin omaavaa kuljettajaa, omilla vuoroillaan. Ei kukaan koko 24tuntia aja, saati 10 vuorokautta!MarkoJ kirjoitti:Ei IBA-tapahtuma, mutta jotain sinnepäin...Ismo Vaara kirjoitti:Kuvitelkaahan 50 rautapersettä ajamassa yht'aikaa lyhyttä moottorirataa!
Eikös tuo ole vähän sitä, mitä tarkoitit?
Joku turvallisuusraja se on kilpakuskeillakin!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- heikkihy
- Viestit: 26
- Liittynyt: 09 Huhti 2009 11:49
- Moottoripyörän malli: R 1200 RT
- Paikkakunta: Turku
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Tämän musertavan älyn ja ylittämättömän kokemuksen edessä on meidän rautaperseiden pakko vihdoin nöyrtyä ja hipsiä ruuvailemaan plakaatit pois mopojemme persuksista. Emmehän enää halua herättää mielipahaa ja pahennusta meitä fiksummissa. Sitten me kaikki 1000 onnetonta tunaria keräännymme Mäntsälän kirkolle kuulemaan pyhää sanaa siitä, miten jatkossa ajamme oikein, riittävän lyhyitä matkoja ja näin siis muita vaarantamatta. Kiitämme johdatuksesta.
IBAN # 17797
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Kirjoittele tänne vain. Näitä on mukava lukea.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Aina tulee kaikkea muuta, paitsi vastaus siihen kysymykseen.heikkihy kirjoitti:Tämän musertavan älyn ja ylittämättömän kokemuksen edessä on meidän rautaperseiden pakko vihdoin nöyrtyä ja hipsiä ruuvailemaan plakaatit pois mopojemme persuksista. Emmehän enää halua herättää mielipahaa ja pahennusta meitä fiksummissa. Sitten me kaikki 1000 onnetonta tunaria keräännymme Mäntsälän kirkolle kuulemaan pyhää sanaa siitä, miten jatkossa ajamme oikein, riittävän lyhyitä matkoja ja näin siis muita vaarantamatta. Kiitämme johdatuksesta.
Siis: MIKSI YLEISEN LIIKENTEEN SEASSA?
Ehkä liikenne on "vastustaja" mikä on "voitettava" ajamalla?
PS: Tuo "meitä FIKSUMMISSA" särähtää korvaani. RP-hemmothan pitävät itseään muita fiksumpina vähätellessään kaikkia tutkimustuloksia ja säännöksiä väsymyksen sekä rasituksen vaikutuksesta ajokuntoon. Ei ne lääkärit ja tutkijat mitään tiedä. Se riittää kun hokee: "Ei väsytä, ei väsytä, ei höpönassu väsytä... USKOKAA, KUN MINÄ NIIN SANON!".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Jotta saataisiin tähän keskusteluun edes YKSI asiantuntija osallistumaan, pirautin itsekin moottoripyöräilevälle(F800 GS) liikennelääkäri Hannu Wallinheimolle.
Vaikka hän antoikin luvan käyttää lausuntoaan asiasta vapaasti, toivomus nöyrä oli, että työkiireestä huolimatta osallistuisi itse keskusteluun.
Jääkäämme mielenkiinnolla odottamaan!
Tutustuin Hannuun eduskunnan mp-kerhon retkellä Ruotsiin 2008 ja voin vakuuttaa, ettei mies ole tosiaankaan mikään turhasta niuhottaja!
Vaikka hän antoikin luvan käyttää lausuntoaan asiasta vapaasti, toivomus nöyrä oli, että työkiireestä huolimatta osallistuisi itse keskusteluun.
Jääkäämme mielenkiinnolla odottamaan!
Tutustuin Hannuun eduskunnan mp-kerhon retkellä Ruotsiin 2008 ja voin vakuuttaa, ettei mies ole tosiaankaan mikään turhasta niuhottaja!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-