R1100RT takaiskari

R-sarjan pyörät
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Onko kellään kokemuksia tai tietoa pystyykö r1100rt;n takaiskaria korjaamaan. Iskarin paluu vaimennuksen säätöruuvi pyörii ilman mitään vastusta eikä vaikuta mitenkään iskarin toimivuuteen, ilmeisesti käännetty isolla ruuvarilla. Esijännityksen hydrauli systeemi toimii.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
petoi
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2006 09:04
Moottoripyörän malli: R1100RT
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja petoi »

Ja mulla samainen ruuvi ei käänny mihinkään suuntaan, en kyllä ole ihan kaikkeani yrittänytkään, kun en ole iskarilta enempää osannut vaatiakkaan. Jos joku neuvois mihin suuntaan kannatta yrittää ja mitenkä paljon ?
Petoi
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Ethän vaan ole yrittänyt pyörän oikealta puolelta eli jarrun puolelta kääntää "säätöruuvia". Se puoli on nk,sokea tulppa, säätö on pyörän vasemmalla puolella.Kävin tänään kysymässä iskari firmasta korjausarvion,350-450,- euroa. Tilasin uudet hagonit eteen ja taakse.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
petoi
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2006 09:04
Moottoripyörän malli: R1100RT
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja petoi »

Oho, empä muistakkaan kummalta puolelta kokeilin. Varmaankin oikealta (siis vasemmalta puolelta) taisin ihan ohjekirjasta katsella paikan. Mutta täytyypä katsastaa uudelleen.
Siis ostit uudet iskarit, kuuntelisin mielelläni mitä muutoksia niillä sai ajettavuuteen aikaan.
Petoi
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Juu se saattaa vähän hämätä kun katsoo sieltä jarrun puolelta sitä takaiskaria,siellä näkyy tasapää meisselin näköinen paikka mutta se on meistetty neljästä kohtaa kiinni.Pyörä muuttuu varmasti ajolleen paremmaksi kun vaihdan samaan konkurssiin vielä takahaarukkaan kaikki neljä laakeria, vaikka ei tuo nytkään mikään huono ole.Hagonin iskarit maksaa ovh 425.-kpl ja hydraulinen esijännityksen säätö taakse oli ovh 240.-.Englannista nuo sais halvemmalla mutta minun ei kannattanut työni puolesta niitä sieltä ottaa.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Pientä väliaika tietoa. Iskarit tuli eilen ja tänään kävin sovittelemassa paikalleen ja sopi ilman sovitusta. Hydraulisen esijännityksen säätö yksikön kiinnikkettä piti vähän muokata mutta se oli pieni jobi. Positiivinen ylläri oli että etu iskarissa on nyt esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö eli nyt pääsee muokkaamaan etu ja takapäätä. Oma veikkaukseni on pyörän päällä hypittyäni että tulossa on mukavia kilometrejä, hagon lupaa iskareille 2 vuoden takuun.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Tässä pitkän aherruksen jälkeen sain vihdoin ja viimein baijerilaisen liikkeelle.Taas karkasi mopo käsistä ja tuli vähän tuunattua ja rakenneltua liikaa ja rahaa paloi aika rajusti, ihme juttu omasta mielestä syksyllä jäi ehjä pyörä talliin. Iskari homma meni muuten ihan putkeen mutta jousien esijännitys on hagonin tehtaan jäljiltä ihan liian löysä, eli pitää purkaa vielä etupää auki ja kiristää pikkasen jousta.Pienen ajo lenkin jälkeen täytyy todeta että satsaus uusiin iskareihin kannatti,vaikka etupää on vielä vähän liian löysä.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Eipä ole työn takia kerinnyt päivittelemään tätä iskari juttua, eikä sen puoleen ei ole kerinnyt paljoa ajelemaankaan.Noiden vähien kilometrien jälkeen voin vain todeta että rt kulkee nyt kuin juna. Iskarien vaimennus säädöt rupeaa olemaan jo lähellä ja pyörällä on jo mukava ajella, kulkee mutkatiellä kuin ajatus.Pyörään on vaihdettu etu ja taka iskarit,taka haarukkaan kaikki laakerit 4kpl. Laakereitten vaihto homma ei ollut mikään paha mutta iskari brokkis veikin vähän enemmän aikaa. Perus säädöiltään hagonit oli liian löysät ja esi jännityksen hakeminen kohdalleen olikin aikaa vievä homma, etu iskarin pääsee säätämään paikallaan mutta takaiskari on otettava pyörästä irti.Kaiken tuon taistelun jäkeen on mukava lähteä ulkoiluttamaan rt:tä ja nauttimaan matkanteosta naama pienessä virneessä.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
petoi
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2006 09:04
Moottoripyörän malli: R1100RT
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja petoi »

Siis onko vaihtaminen hintansa väärti? Kumpaan,yksin vai kaksin ajoon vaikutus on suurempi?
En kyllä ole tänä kesänä ajanut kuin vaajaan kolmetuhatta km. enkä ole huomannut mitä enemmän voisi jousitukselta odottaa. Kiinnostaisi verrata omaan mopooni, jos vain reittimme jossain risteäisi. Ja ruuvi iskarin alapäässä on jumissa ei liiku mihinkään suuntaan, siis rikki. Voisikohan tällä jo uusien iskarien hankintaa perustella.
Terv. Petoi
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

Mulla oli takaiskarin säätö rikki, eli ruuvista kun käänsi se ei vaikuttanut mitenkään paluu vaimennukseen. Esijännitys piti olla kaikista jäykimmällä asennolla että pystyi jotenkuten ajamaan ja siitä huolimatta se oli aika pomppija. Tänään kävin ajamassa parisataa kilsaa ja tein hieno säätöä jousitukselle ja nyt on alusta tosi namu. Sopivan pehmeä isolle tielle ja pikku teillä sopivasti vaimennusta. Ajelen pääasiassa yksikseni eli en osaa sanoa miten vaikuttaisi kaksipäällä ajossa. Ei nyt ihan heti ole ajoja siihen suuntaan mutta jos tulee sinnepän ajoja voin laittaa meiliä tulemaan.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
petoi
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2006 09:04
Moottoripyörän malli: R1100RT
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja petoi »

Tänään iskarinsäätöruuvi irtosi,oli kierretty ikäänkuin pohjaan. Kuinkahan paljon ruuvia voi aukipäin kiertää,kokeilin sen pyörivän useita kierroksia ? En uskaltanut kiertää enempää pelotti jos sieltä purskahtaa jotain ulos. Stoppaako ruuvi jossain vaiheessa kun sitä aukipäin kiertää ?
Petoi
raikka66
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Kesä 2008 03:28
Moottoripyörän malli: K1200RS

Re: R1100RT takaiskari

Viesti Kirjoittaja raikka66 »

En muista tarkkaan kuinka monta kierrosta sen pitäisi kiertyä laidasta laitaan, taisi olla 3-4 kierrosta. Ei sen pitäisi sieltä mihinkään pois pulpahtaa mutta kyllä parin kierroksen pitäisi vaikuttaa jo vaimennukseen, joko hidastaa tai nopeuttaa iskarin toimintaa. Ota iskarin esijännitystä löysemmälle ja pyöritä paluu vaimennus ruuvia vasta päivää auki ja paina peräpäätä alas, pitäisi painua herkästi alas ja tulla nopeasti ylös. Sen jälkeen kierrä vaimennus ruuvia myötä päivää kiinni päin, pitäisi mennä herkästi alas mutta tulla paljon hitaammin ylös. Jos ei muutosta ole on taka iskari "kaput". Siinä ruuvissa täytyy olla myös pieni vastus kun sitä kiertää.
Raikka
K1200RS
HUSGVARNA TE 310
Vastaa Viestiin