R60/2 kipinä puuttuu??

juha.km
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Touko 2009 17:16
Paikkakunta: Tampere/Keuruu

R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja juha.km »

Täältä kun näkyi viimeksikin löytyvän apua niin voisi kai sitä koittaa uudestaankin. Eli on menossa nyt tuollaisen kuin R60/2 -62 bemarin entisöinti. Nyt ei jostain syystä suostu antamaan kipinää vaikka kuinka polkee, niin haluaisin neuvoja vian etsintään. Itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta entisöinnistä, eivätkä nuo sähkölaitteetkaan mitään kovinkaan mieleisiä ole. Valot ja äänimerkin kyllä saan toimimaan oikein, mutta tuo kipinä uupuu niin ei oikein auta. Sen verran nyt olen tutkinut, että sytytystulpat olen vaihtanut ja puolan olen ottanut irti ja siitä resistanssit tutkinut mutta nekään ei mitään auta, koska en tiedä puolan alkuperäisiä resistansseja. Eli tietääkö joku kyseisen puolan alkuperäisiä vastuksia ja toleransseja tai osaako joku neuvoa muita testejä mitä kannattaisi tehdä, koska en todellakaan tiedä missä vika on??
Eihän siitä mitään tule, mutta kokkeillaan nyt kuitenkin... :D
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Lähdetään tästä. Tuleehan kärjille virtaa? Jos tulee, niin lähteekö kärkien jälkeen katkovirtaa ja oikeaan sytytyskohtaan?
Tarkasta nämä ensin, niin kerron sitten lisää! :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
makebmw
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:25

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja makebmw »

Se tuo 60/2 on magneettopeli, eli kipuna tulee vaikka ilman akkua. Turha siis tehdä mitään jännitemittauksia, niistä ei ole apua. Toki joku on tietystikin voinnu tehdä jonkinlaisia muutoksia kytkentöihin, kaikki kun ei hyväksy näitä kissansähkövehkeitä", mutta jos oletetaan että on alkuperäiset sähkövehkeet, niin akku on vaan valoja + äänimerkkiä varten.
Kannattaa katsoa ettei se kärjiltä virtalukolle menevä piuha (musta/punainen?) ole missään likistyksissä ja näin ollen jatkuvasti maadoittamassa kärkiä. Nappaa ko johto vaikka irti sieltä kärkienpuoleisesta päästä niin tuo sammutuspiiri on eliminoitu, kokeile sitten kipinän tuloa ja jos tulee niin tsekkaa mistä se piuha menee maihin.
Muita mitä tulee mieleen on sen magneeton magnetismin häviäminen. Kärjet, onko puhtaat, ei rasvaa välissä? Konkka, kuntoa voisi tutkia vaikka yleismittarilla jos on käytettävissä. Sen sytytys puolan elikäs ohmi-lukemia ei nyt juuri ole käden ulottuvilla, mutta ensiöpuoli on muistaakseni joitain satoja ohmeja ja toisioit varmaan useita k-ohmeja. Suurjännite- eli siis se toisiopuoli on varmasti näissä herkempi vikaantumaan (jännitehän siellä useita kilovoltteja) Toisiokelaa pitäisi olla ylilyöntien varalta suojaamassa sellaiset teräväkärkiset pellinkulmat n. 8mm.n päässä niistä naparuuveista, jotka toimivat tulpanjohtojen lähtöpisteinä. Niitä suurjännitteen ylilyöntejä syntyy jos sattuu vaikka tulpanjohto irtoamaan tms.
Toivottavasti tästä oli jotain apuja, mutta jos ei ollut, niin kysele lisää, sillä se selviää!

Terv. MakeP
anski
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Huhti 2009 01:38
Moottoripyörän malli: R 850
Paikkakunta: Kerava

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja anski »

Itselle tuli mieleen, että joskus aikoinaan etsin kipinää Arielista, joka sitten löytyi kun puhdisti magneeton.
juha.km
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Touko 2009 17:16
Paikkakunta: Tampere/Keuruu

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja juha.km »

Kun nyt nopeasti kävin tutkimassa hieman, niin virtalukolle menevä piuha näytti olevan ehjä ja kärjet oli puhtaat.. Samalla kun vähän poljeskelin ja mittailin jännitteitä, niin magneetto antoi mittarin mukaan 0,1 mV:n jännitteen, joka pysyi aikalailla samana koko matkan puolalle saakka. Puolalta sitten taas lähti 33 mV:n jännite kohti sytytystulppia. En nyt sitten mikään ydinfyysikko ole, mutta melkoisen pieneltä vaikuttaa jännitteeksi :D
Ja nuo puolan vastukset mitä mittailin aikaisemmin oli ensiölle 0,9 ohmia ja toisiolle 11,64 kilo-ohmia.
Eihän siitä mitään tule, mutta kokkeillaan nyt kuitenkin... :D
makebmw
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:25

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja makebmw »

Kuulostaa nyt jotenkin siltä että ei ole alkuperäiset sähkövehkeet. Onkos sulla tosiaan joku erillinen puola sen magneeton yläpuolella olevan kelan lisäksi?
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Jos ensiön resistanssi on 0.9 ohmia niin sehän on silloin lähestulkoon oikosulussa.
-Kaitsu-
K1600GTL
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kuten Make tuossa kertoi, kannattaa tarkistaa ne ensiön johdot, etteivät ole oikosulussa, siis ettei "sammutus" ole pällä koko ajan. Make puhuu kokemuksen tuomalla rintaäänellä!
Sen johdon voi mitata helposti vastusmittarilla irroittamalla johdon magneetosta.

Tuon "puolan" (on käytännössä sekä generaattorikäämi, että puola) voi myös helposti testata.
Ensiöön 6 V akusta jännite, toisioon tulppa.
Kun enisön virtapiirin katkaisee, tulee tulpassa näkyä kipinä!
Jos vastus on todella 0,9 Ohmia, ei akkua kannata pitää pitkään ensiöön kytkettynä, vain hipaisu ensiöön, ja kipinä pitäisi näkyä!! Jos ei näy, on puolassa oikosulku tai katkos.
Jos puola on Ok, kannattaa tarkistaa myös konkka, ettei ole oikosulussa.

Sitten se vaikein asia, siis magneeton sisäinen ajoitus.
Ensiksi sytytyksen ajoitusmerkki kohdalleen (vauhtipyörässä).
Sitten magneeton ajoitusmerkki puolan edessä olevan messinkilevyn hahlon kohdalle!
Jos magneeton säätövara ei riitä, on mangeetto irroitettvava ja käännettävä kartiosa niin, että ko ajoitusmerkki tulee kohdalleen.
Näin on mangeeton sisäinen ajoitus tehty eli magneetto antaa parhaan mahdollisen kipinän.

Lopuksi tehdään sytytyksen ajoitus kääntämällä kärkien asentoa niiden säätöruuvia löysäämällä.
Siis sytytystä ei ajoiteta magneettoa kääntämällä! Tämä toimenpide vain sekoittaa magneeton sisäisen ajoituksen, eli kipinä menettää parhaan tehonsa.

Nuo jännitemittaukset eivät kerro juuri mitään. Jännite on lyhytaikainen ja lisäksi kärjet oikosulkevat ensiöpiirin juuri, kun jännite on suurimmillaan. Jos todella haluaa mitata jännitteet, on parasta irroittaa mangeetto ja pyörittää sitä porakoneella! Avoimen piirin jännite on jotain 40...50V (nollasta huippuun), tehollisavo ehkä jotain 10....15 V paikkeilla.
En ole mitannut bemarin magneettoa, mutta Uralin kyllä, kun sen saa irrallaan toimimaan.
Se ei onnistu bemarissa, koska mangeetto on osa runkoa.

Nämä tiedot pätevät vain, jos siinä bokserissasi on alkuperäinen mgneettosytytys. Siis se luotettavampi niistä kahdesta vallitsevasta sytytysjärjestelmästä! :wink:
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
makebmw
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:25

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja makebmw »

Jokos se kipuna löytyi? (kiinnostaisi tietää kuinka tämä selviää)
juha.km
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Touko 2009 17:16
Paikkakunta: Tampere/Keuruu

Re: R60/2 kipinä puuttuu??

Viesti Kirjoittaja juha.km »

Nyt kun taas pitkästä aikaa kerkiää niin voi ottaa projektin taas hyppysiin.. Eli kipunaa ei ole vielä löytynyt (en ole tutkinutkaan asiaa). Vaan päätin purkaa koko laitoksen.

Kirjoittelen nyt koko projektin ja avunpyynnöt tuonne uuteen viestiketjuun kun se tuli aloitettua..

viewtopic.php?f=64&t=2841

Eli katsellaan jos nyt saataisiin jotakin aikaiseksikin... :D
Eihän siitä mitään tule, mutta kokkeillaan nyt kuitenkin... :D
Vastaa Viestiin