kylmäräminä!

K-sarjan pyörät
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

Onko kylmänä rämisevä jakoketju ominaisuus k100:ssa vai vika?
Vaihdoin ketjun, laahaimet ja kiristimen. Ei muutosta.

bmwk100rs1989
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mistä päättelet äänen tulevan juuri jakoketjusta?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

herra-59 kirjoitti:Onko kylmänä rämisevä jakoketju ominaisuus k100:ssa vai vika?
Vaihdoin ketjun, laahaimet ja kiristimen. Ei muutosta.

bmwk100rs1989
Vastaus voisi löytyä täältä: http://www.ibmwr.org/ktech/timing-chain-rattle.shtml.

Itselläni oli kiusallinen ketjun ratina ja syy oli aivan sama, kuin ym. linkin artikkelissa. Hankin uuden kaarevan liuskan ja vaihdon jälkeen "ketjun rallatukset" loppuivat. Esiintyi erityisesti kylmänä.

HannuM
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

mikäli nyt yhtään ymmärsin, vai ymmärsinkö?
hydraulikiristimen ja moottorin rungon väliin tulee jonkinlainen muovinen venttiili, joka ylläpitää paineen kiristimessä??? ......... :roll:
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

ei, vaan kiristimen männän päässä on pieni reikä ,josta pieni määrä öljyä vuotaa voiteluaineeksi kaarelle. ja tätä reikää vasten venttiili puristuu pitäen riittävän paineen puristusmännässä :shock: ... vai miten se oli???
ssutinen

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

herra-59 kirjoitti: Itselläni oli kiusallinen ketjun ratina ja syy oli aivan sama, kuin ym. linkin artikkelissa. Hankin uuden kaarevan liuskan ja vaihdon jälkeen "ketjun rallatukset" loppuivat. Esiintyi erityisesti kylmänä.
HannuM
Onke se tämännäköinen kaari?
http://www.kolumbus.fi/sepesusi/kuvia/k ... _kisko.jpg

§
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

Kuva
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

no, voi helkatti on tää vaikeeta.
Part No.10310
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

herra-59 kirjoitti:no, voi helkatti on tää vaikeeta.
Part No.10310
Tässä kyseisessä osassa näkyy jotain sitkeätä massaa oleva paikka, johon ketjunkiristin sijoittuu. Kiristimessä oleva reikä, josta öljy purkautuu, on lähes aivan ko. massaosion reunassa ja paineella tuleva öljy murtaa sen, jolloin ketju ei enää kiristy tarpeeksi. Lienee jonkinlainen suunnittelukukkanen, ettei öljynpurkautumisreikää ole sijoitettu kiristimeen siten, että se kohdistuu 10310:n keskilinjalle. Kuten mainitsin, osan 10310 vaihtamalla ratinat loppuivat, mutta odotettavissa on, että jossain vaiheessa paloja massasta lähtee irti.

HannuM
ssutinen

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

herra-59 kirjoitti:no, voi helkatti on tää vaikeeta.
Part No.10310
Kiitti, täytyypä tilata tuommonen, niin saa omankin k-satasen rulinat vaimennettua.

Asian sivusta:
En ole muihin moottoripyöräpiireihin perehtynyt mutta kyllä ainakin bemariporukassa tietoa löytyy ja sitä jaetaan auliisti – ihan sairaan hyvää sakkia!
Hienoa, että on kanttia olla myös reilu!

§
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

Ismo Vaara kirjoitti:Mistä päättelet äänen tulevan juuri jakoketjusta?
Kuten Ismo aiheellisesti epäili ratinan lähdettä, on vaikea paikallistaa sitä juuri jakopäähän. Saattaahan se tulla esimerkiksi ulostuloakselin hammastuksesta. Itse avasin jakopään em. artikkelin luettuani ennen kuin hankin osia. Paljon avattavia ruuveja!!!

Hm
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

http://www.ibmwr.org/ktech/timing-chain-rattle.shtml.
ko. kirjoituksessa puhutaan täyssynteettisestä öljystä ja sen osuudesta kyseiseen ongelmaan. paksumpi perinteinen mineraaliöljy saattaisi olla" lempeämpi" muoviosan suhteen. kun kävin kysymässä turgulaiselt bmw-mieheltä räminästä ,hän ensiimmäisenä kysyi käytänkö täyssynteettistä öljyä? monet suosittelevat ihan tavallista 10w30 mineraaliöljyä, mene ja tiedä!
avaan jakopään nyt kolmatta kertaa ja uusin kaaren. jos ei räminä lopu, katotaan sitten se peräpää.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

10W-30 on aivan liian ohutta, vain talviajoon soveltuvaa. SAE 30 yksiaste tai esim. 15W-40 moniaste käyvät kesäöljyiksikin.
Itselläni ei ole ollut mitään moottoriongelmia K-mallien kanssa. Takana on K-malleilla n. 300tkm ja kymmeniä yksilöitä. Aina mineraaliöljy, paria kokeilua lukuunottamatta.
Budichin Henkka(BMW mp-pomo aikanaan Veholla) aikanaan suositteli vain mineraaliöljyjen käyttöä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
herra-59
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Syys 2008 21:50
Moottoripyörän malli: k 100 rs

Re: kylmäräminä!

Viesti Kirjoittaja herra-59 »

kiitos arvokkaasta tiedosta. :P vaihdampa samalla öljyn masiinaan!!
Vastaa Viestiin