Bemussani lataus ilmeisesti jotenkin tai peräti hyvinkin toimii, koska latausvalo käyttäytyy asiallisesti ja virtaakin riittää. Kuitenkin tuo volttimittarin näyttämä on alkanut askarruttaa. Aikaisemmin en osannut huolestua koko asiasta, kun koko mittaria ei ollut. Mittari tuli kuvioon mukaan jälkiasennetun RS-katteen mukana.
Mittari näyttää startin jälkeen 16.0-16.5V mutta laskee jonkin aikaa ajettua tutumpaan n. 14V:n tienooseen ja pysyy siinä aika pitkään. Kuitenkin akun täyttyessä viisari alkaa heilahdella epämääräisen levottomasti väliä 12.5-14. Jos käyttää konetta sammuksissa ja kuluttaa virtaa vaikkapa startilla, palaa toiminta taas vakaaksi. Onko tuo säätimen normaalia toimintaa? Muissa laitteissa olen pitänyt aika vakaata 13-14V:a jännitemittarin normaalina näyttämänä.
Toinen ilmiö on volttimittarin viisarin hervoton heiluminen suuntavilkun toimiessa. Lienee normaalia mutta vakaampiakin jännitenäyttöjä olen tavannut.
Sinänsä en ole näistä kovin paljoa murhetta kantanut, kun virtaa on riittänyt...mutta näillä ilmiöillä Laatokkaa kiertämään. Uskaltaako?
R80/7:n lataus epäilyttää
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80/7:n lataus epäilyttää
Tieto lisää tuskaa!
Mittaa ainakin ensiksi näyttääkö volttimittarisi oikeita lukemia. Suoraan pelkästä akusta mitaten ensin yleismittarilla ja sitten volttimittarillasi.
Mulla on ollut samantapaisia ongelmia yhdessa pyörässä jo monta vuotta ja olen pistänyt sen "sähköallergisen" volttimittarin piikkiin. Ei ole sulakkeet palaneet, tai johdot sulaneet.
Mittaa ainakin ensiksi näyttääkö volttimittarisi oikeita lukemia. Suoraan pelkästä akusta mitaten ensin yleismittarilla ja sitten volttimittarillasi.
Mulla on ollut samantapaisia ongelmia yhdessa pyörässä jo monta vuotta ja olen pistänyt sen "sähköallergisen" volttimittarin piikkiin. Ei ole sulakkeet palaneet, tai johdot sulaneet.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R80/7:n lataus epäilyttää
Juuri noin minunkin RS:ni mittari käyttäytyy. Virtaa on riittänyt jo 6000 kilometria. Olen kuullut myös, että näihin on vaihdettu myös autojen "vaimentamattomia" mittareita, joiden neula on herkkäliikkeisempi.
Re: R80/7:n lataus epäilyttää
Tuttua asiaa itsellä r 100 rs vm83. volttimittari heittelehtii laidasta toiseen noin 4250 kierroksella muuten pysyy vakaana 13-14 välissä, heittely ilmenee ainoastaan noilla kierroksilla, ei muulloin. Vähän ottaa päähän varsinkin ohituksissa, kun silmä tietenkin havaitsee heittelyn, mutta en ole antanut asian pahemmin vaivata. Muuten kaikki ok ja ajettu tänä kesänä yli 5000 km.
Kaverilla r 100 rt olisko vm88, volttimittari heiluu vilkkua käytettäessä, ei ainakaan tauti parannut diodisiltaa vaihtamalla, muuten huolettomia kilometrejä kesällä yli 6000.
Ei mahda olla maata kaatava vaiva.
Kaverilla r 100 rt olisko vm88, volttimittari heiluu vilkkua käytettäessä, ei ainakaan tauti parannut diodisiltaa vaihtamalla, muuten huolettomia kilometrejä kesällä yli 6000.
Ei mahda olla maata kaatava vaiva.
Re: R80/7:n lataus epäilyttää
Tarkennus vielä edelliseen: jos siis on vaihdettu autoon tarkoitettu volttimittari, niin siitä seuraa heiluntaa.
Mullakin heilahtelee just vilkkua käyttäessa. Mittari ihan alkuperäisen näköinen kyllä. Kunhan se tasasessa satasen vauhdissa näyttää 13 jotain, niin sehän riittää...
Onhan jännitemittari kuitenkin hivenen informatiivisempi, kuin nämä ennen niin suositut amppeerimittarit. (Meinaan, että jos Enfieldin A-mittari näyttää hyvää latausta, voi akku silti olla loppu.)
Mullakin heilahtelee just vilkkua käyttäessa. Mittari ihan alkuperäisen näköinen kyllä. Kunhan se tasasessa satasen vauhdissa näyttää 13 jotain, niin sehän riittää...
Onhan jännitemittari kuitenkin hivenen informatiivisempi, kuin nämä ennen niin suositut amppeerimittarit. (Meinaan, että jos Enfieldin A-mittari näyttää hyvää latausta, voi akku silti olla loppu.)
Re: R80/7:n lataus epäilyttää
Katteessani oleva ampeerimittari on todennäköisesti alkuperäinen. Ainakin siinä, kuten viereisessä kellossakin, on taulussa BMW-tunnus.
En taida huolestua enempää, koska ilmiö näyttää olevan tuttu muillekin.
En taida huolestua enempää, koska ilmiö näyttää olevan tuttu muillekin.
Re: R80/7:n lataus epäilyttää
Asia jäi vaivaamaan, ja tarkistin mitä Bob Fleischer asiasta sanoo: (alleviivaus minun)...
Voltmeters previously OK, and now swinging, may be the meter (try tapping)...or a circuit problem. The best way to prove that situation...especially if the use of the turn lights (blinkers) is causing a much larger voltmeter swing than it used to, is to use a non-digital fairly fast reacting cheapo voltmeter, and measure the voltage, during flashers blinking, at the battery posts themselves, and then at various other places...such as the engine side of the ignition switch, ending up at the voltmeters own input wire. IF you have a fairly fast reacting digital meter, it may well be adequate to show voltage swinging.
Typically, once this sort of thing starts up (voltmeter OK, connections poor), it is only a matter of awhile before you will have problems with charging, lights, etc.
http://bmwmotorcycletech.info/amp&voltmeters.htm
Edellä mainittu sivusto on raskaslukuinen, mutta runsaasti hyvää kokemusperäistä tietoa sisältävä.
Voltmeters previously OK, and now swinging, may be the meter (try tapping)...or a circuit problem. The best way to prove that situation...especially if the use of the turn lights (blinkers) is causing a much larger voltmeter swing than it used to, is to use a non-digital fairly fast reacting cheapo voltmeter, and measure the voltage, during flashers blinking, at the battery posts themselves, and then at various other places...such as the engine side of the ignition switch, ending up at the voltmeters own input wire. IF you have a fairly fast reacting digital meter, it may well be adequate to show voltage swinging.
Typically, once this sort of thing starts up (voltmeter OK, connections poor), it is only a matter of awhile before you will have problems with charging, lights, etc.
http://bmwmotorcycletech.info/amp&voltmeters.htm
Edellä mainittu sivusto on raskaslukuinen, mutta runsaasti hyvää kokemusperäistä tietoa sisältävä.