En tiedä onko tämä asia jo täällä käsitelty... mutta tässä artikkelissa / korjausohjeessa neuvotaan miten päästään eroon ABS:n ns. alijännite viasta KUN akku on ehjä.
http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/AB ... ndex.shtml
Onko kukaan muu kuin artikkelissa mainittu Asko kokeillut tätä ja onko Asko itse forumilla? Kiinnostais tietää että kannattaisko moista operaatiota ryhtyä tekemään.
Onko vika akussa sittenkään ?
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Onko vika akussa sittenkään ?
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Onko vika akussa sittenkään ?
Ei taida olla mitenkään yleinen juttu, pitäänekö tuo sitten kokeilla
R 1100 RS -92
Re: Onko vika akussa sittenkään ?
Tähän löytyy toinenkin ohje www.powerboxer.de -sivustolta. Siinä ABS-yksikön ohjausjännite otetaan starttauksen aikana toimivalta kuormankevennysreleeltä. Itse olen rakentanut tämän mukaisen systeemin joka tuntuu toimivan. Alijännitevilkkumisia ei ole sen koommin ollut vaikka akku vetelee viimeisiään ihan oikeasti.
ABS:n poiskytkeminen muuttuu siten että poiskytkentänappulaa on painettava starttauksen aikanakin kunnes moottori käynnistyy.
ABS:n poiskytkeminen muuttuu siten että poiskytkentänappulaa on painettava starttauksen aikanakin kunnes moottori käynnistyy.
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Onko vika akussa sittenkään ?
Ei tuo saksa oikein taivu. Onko tuo "helpompi / yksinketaisempi"?
R 1100 RS -92
Re: Onko vika akussa sittenkään ?
Eipä tuo ohje taida olla paljoa yksinkertaisempi. Etuna on se ettei ylimääräisiä osia tarvitse asentaa, johtoja katkoa eikä tehdä liitoksia juottamalla. Tankin alla rungon vasemmalla puolella olevista johtonippujen liitoksista joutuu etsimään (lähinnä kokeilemalla) oikeat päät, purkamaan liitokset ja siirtämään ne taas toiseen nippuun.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Onko vika akussa sittenkään ?
Miksi pitäisi tehdä noita virityksiä?
ABS valojen vilkkuminen on hyvä merkki siitä, että akku on melkein finaalissa.
Jos ABS valot pysyvät poissa pienen ajolenkin jälkeen uudelleen käynnistyksen jälkeen, on diagnoosi aika varma.Tuo on vaan asian kieltämistä ja voi johtaa pahempiin ongelmiin.
Hommaa uusi akku. Ettei pyörä jätä tielle jatkossa vaikka pitkällä reissulla.
Akut eivät ihmeitä maksa, kunhan ei osta geeliakkua, joka on joka tapauksessa tosi huono hankinta hintaansa nähden.
Pekka
ABS valojen vilkkuminen on hyvä merkki siitä, että akku on melkein finaalissa.
Jos ABS valot pysyvät poissa pienen ajolenkin jälkeen uudelleen käynnistyksen jälkeen, on diagnoosi aika varma.Tuo on vaan asian kieltämistä ja voi johtaa pahempiin ongelmiin.
Hommaa uusi akku. Ettei pyörä jätä tielle jatkossa vaikka pitkällä reissulla.
Akut eivät ihmeitä maksa, kunhan ei osta geeliakkua, joka on joka tapauksessa tosi huono hankinta hintaansa nähden.
Pekka
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Onko vika akussa sittenkään ?
Kyllä olet oikeassa, jos akku on sökö niin tietysti vaihtoon.
Mutta, kun näyttää/kuulostaa siltä että uudella akulla pärjää ilman alijännitevikaa n 3 kk. Sen jälkeen käynnistyksen aiheuttama virran tarve nykäsee jännittee aina alle ABS:n hälyrajan...
Kysymykseni lähteekin ajatuksesta KUN akku on ehjä. Ja ei tuollainen kytkentä mitenkään voi saattaa ketään sen suurempiin ongelmiin verrattuna siihen että ABSit ei toimi kun lähdetään liikkeelle. Äkkia aateltuna pyörä jossa on ko kytkentä on turvallisempi ABS:n varmemman virran saannin puolesta, nooh tätähän voi pyöritellä miten vaan.
MAV:in pitäs tehdä tuosta Powerboxerista suomennos
Mutta, kun näyttää/kuulostaa siltä että uudella akulla pärjää ilman alijännitevikaa n 3 kk. Sen jälkeen käynnistyksen aiheuttama virran tarve nykäsee jännittee aina alle ABS:n hälyrajan...
Kysymykseni lähteekin ajatuksesta KUN akku on ehjä. Ja ei tuollainen kytkentä mitenkään voi saattaa ketään sen suurempiin ongelmiin verrattuna siihen että ABSit ei toimi kun lähdetään liikkeelle. Äkkia aateltuna pyörä jossa on ko kytkentä on turvallisempi ABS:n varmemman virran saannin puolesta, nooh tätähän voi pyöritellä miten vaan.
MAV:in pitäs tehdä tuosta Powerboxerista suomennos
R 1100 RS -92