Vesi/öljyemulsio perässä

R-sarjan pyörät
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Vesi/öljyemulsio perässä

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Omistin aikoinani -84 K 100:n. Siinä yksilössä peräöljyt menivät suht. pian valkoiseksi, eli siis öljyn sekaan pääsi jostakin vettä . Ensimmäiseksi epäilin "Kardaanitunnelin" ja vaihteiston välistä kumitötsää. No, tilasin sen avaamatta vetolinjaa. Kun sitten aloitin purkamisen, tötsä olikin ehjä. Eipä siinä muuta kuin uusi paikalleen ja poorien rasvaus ja kasaan. Ajelin jonkin aikaa ja taas peräöljyt olivat valkoiset...mistään ei näkynyt edes minkäänlaista hikoilua tai öljyvuotoa. Vaihdoin taas peräöljyt ja ajelin jonkin aikaa, ja taas peräöljyt muuttuivat valkoiseksi. Ajelin pyörällä muutaman kymppitonnin ja koskaan minulle ei selvinnyt mistä perään pääsi vettä. Se kumitötsä tuli 100 prosenttisen varmasti kunnolla paikalleen ja oikein kunnon tiivisteliiman kanssa...

Hommasin nyt R 100 RS:n, monoperäisen, ja huomasin että tässäkin peräöljyn ja myös kardaaniöljyn sekaan pääsee vettä. Vetolinja ei vuoda eikä hikoile lainkaan...taitaa taas olla mysteerio mietittävänä. Perän "hengitys" molemmissa tapauksissani tapahtuu perän päällä olevan huohotusttulpan kautta, enkä jaksa uskoa että vesi/kosteus pääsisi sitä kautta öljyn sekaan.

Onko muilla asiasta kokemuksia tahi näkemyksiä?
ossy-57
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
Paikkakunta: Sysmä

Viesti Kirjoittaja ossy-57 »

Mulla on ihan sama juttu R-100 kanssa, vaihteisto ja peräöljyt muuttuu 10000 km huoltovälillä "vaaleiksi" ihmettelin sitä aikani, enkä kyllä keksi muuta syytä kuin lämpötilavaihteluiden aiheuttama kondenssio. Koska kyseisillä värkeillä on nyt ajettu 195000 km, ei ilmiöstä kai kannata huolestua. Vaihteisto tosin rupeaa huollon lähestyessä vähän jäykistelemään, mutta isommalla saappaalla siitä on selvitty :)
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Pieni lisäys

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Omistin lisäksi joskus myös -87 K 100-pyörän ja -89 K 100 Rs:n. Näissä ei ollut minkäänlaista oiretta öljy/vesi-emulsioon. Näillä ajelin yhteensäkin vähintään sata tonnia. Näiden lisäksi ajelin n. 50 tonnia juhlavuoden malli R 1100 Rt:lllä, Lisäksi omistin K 12 Rs:n vm. 2000. Nyt ajelen K 12 LT:llä ja harrastuksen vuoksi myös -88 R100 RS:llä. Kaikki ovat hienoja pyöriä, mutta vanhana "konemiehenä" olen hieman äimistynyt tästä asiasta! Millään Bemarisivuilla ei ole käsittääkseni ollut merkkiäkään tästä asiasta. Sen minkä itse vanhana "pillari- ja metsäkonemiehenä" asiaa ymmärrän, vettä pitää olla aika reippaasti esim. 3 dl:n öljytilavuuteen nähden, että öljy muuttuu valkoiseksi.
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tää voi olla huuhaata mutta se huohotustulpan kyljessä oleva pieni reikä pitää ohjeiden mukaan osoittaa taaksepäin, jotta ajossa roiskuva sadevesi ei pääse sisään. Ja pestessä kannattaa tietysti miettiä mihin sitä vettä laskee, varsinkin painepesurilla.
Itselläni on K100RS-85 ja R1150RT-02 eikä kummassakaan ole ollut emulsiosta tietoakaan.
Tuomas P.
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Saksasta äsken tuodussa R100 sessani oli myös laatikon ja perän öljyt kermanväriset.
Kardaaniöljyt olivat aivan kuin uudet(väriltään)
Kyseessä on kansainvälinen "ongelma" johon EU:n olisi välittömästi puututtava :wink:
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Samantyyppisessä Dneprin laatikossa ja perässä en ole vastaavaa vielä havainnut. Metallisilppua joskus, mutta ei vettä.
Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Vastaa Viestiin