K 75 LT -91 ABS

K-sarjan pyörät
ville ounaskari
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2009 18:54
Moottoripyörän malli: K 75 RT

K 75 LT -91 ABS

Viesti Kirjoittaja ville ounaskari »

Kuka osais neuvoa miten/missä voisi testata ABS jarrujen vikoja? Onko ehdotuksia tyypillisistä vioista
ja miten niitä voisi korjata?
T.Ville Ounaskari
040 5574953
Avatar
Kopf
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: K 75 LT -91 ABS

Viesti Kirjoittaja Kopf »

"Kuka osais antaa viisaita neuvoja ABS jarruista. Ostin käytetyn, ehjän keskusyksikön ja asensin sen paikoilleen. Tuloksena on kirkkaita punaisia varoituvaloja eikä merkkiäkään lukkiutumattomista jarruista. Muuten jarrut toimivat hyvin. Yksi neuvoo purkamaan tarpeettoman ABS kaman pois pyörästä,
mikä keventäisi 12 kiloa ajokkia!?"

Mikähän tässä on ollu alkutilanne? missä on ollu vikaa? Onko tällä hetkellä esim anturit varmasti ehjät ja oiken säädetty? Onko pyörän akku kunnossa / latauksessa ja lataako pyörä tarpeeksi?

tämmöisistä kysymyksistä vois lähteä liikkeelle.
R 1100 RS -92
ville ounaskari
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2009 18:54
Moottoripyörän malli: K 75 RT

Re: K 75 LT -91 ABS

Viesti Kirjoittaja ville ounaskari »

Kiitos neuvoista. Ostin pyörän ( RT eikä LT, entinen Espanjan poliisin pyörä ) ilman keskusyksikköä ja hankin sen Saksasta eBay.de huutokaupasta. Laite ei ole uusi, mutta on kuulemma toiminut ennen irroittamista. Akku on uusi eikä latauksessa pitäisi olla vikaa. Antureita ei ole tarkistettu enkä osaa varmaankaan hommaa itse tehdä. Ilmeisesti tarvitsen tietoa, mihin kuljettaisin pyörän mainitsemiasi toimenpiteitä varten. Mulla on kyllä Haynesin manuaali ko pyörälle.
t.Ville
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K 75 LT -91 ABS

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Oletko jo yrittänyt "vikamuistin" purkua? Se on se ensimmäinen ja helpoin tehtävä.
Elikkäs, ensin satulan alla olevasta kolmen piuhan liittimestä keskimmäinen johdetaan maahan, sitten ABS-nappula pohjaan, sen jälkeen virrat päälle n.15 sek. Jollei varsinaista vikaa ole, nyt pitäisi ABSit toimia. Joskus voi homma vaatia pidemmän ajan. Kerran jouduin kiilaamaan ABS-nappulan hammastikulla pohjaan, kun resetointi kesti jotain 50 minuuttia! :shock: Mutta hyvä tuli!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ville ounaskari
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2009 18:54
Moottoripyörän malli: K 75 RT

Re: K 75 LT -91 ABS

Viesti Kirjoittaja ville ounaskari »

Kiitos! Kokeillaan.
Ville
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: K 75 LT -91 ABS

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

ABS-systeemi noissa "vanhoissa" on erittäin varmatoiminen. Tuppaa kuitenkin olla niin että pian kahdenkymmenen vuoden aikana pyörää on varmasti rassannut ja mulkannut ukko jos toinenkin. Tuossa joku mainitsikin antureista ja niiden säädöistä ja niin pitääkin, eli perusjutuista kaikki lähtee. Anturin ilmaväli pitää kuitenkin mitata useammasta kohtaa silä olen pannut merkille ettei hammaskehä ole välttämättä aksiaalisesti pyöreä vaan se saattaa heittää paljonkin. Katso vielä anturia ettei hammaskehä ole joskus päässyt rouhaisemaan sitä, nimittäin niitäkin näkee! Liekö jarruletkut oikeat? Jos letku myötää liikaa ABS-järjestelmä sekoaa. Sähkölaitteiden ja johtojen kunto vaikuttaa tietenkin myös jarrupuolelle. Hapettumat ja lika on myrkkyä. Pura ja putsaa myös kahvat. Sinne kunnon suihkaukset CRC tavaraa ja jos kahvoja ei ole koskaan avattu niin yllätyt mitä moskaa sieltä lähtee. Lika johtaa sähköä.
Vastaa Viestiin