R 1150 servojarrut

R-sarjan pyörät
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja pertsa »

On R-mallin hankintakärpänen hieman iskenyt.
Olisin kysynyt osaako joku sanoa miksi nämä servojarrut
poistettiin muutaman vuoden tuotannon jälkeen ?
Onko niissä ollut jotain erikoista ongelmaa vai mistä on
kysymys?
Kiitos vastauksista etukäteen!
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

pertsa kirjoitti:On R-mallin hankintakärpänen hieman iskenyt.
Olisin kysynyt osaako joku sanoa miksi nämä servojarrut
poistettiin muutaman vuoden tuotannon jälkeen ?
Onko niissä ollut jotain erikoista ongelmaa vai mistä on
kysymys?
Kiitos vastauksista etukäteen!
En ota kantaa itse kysymykseen, mutta mulla olisi myytävänä servojarrujen ilmauksessa/huollossa tarvittavat erikoistyökalut. Orig. BMW, ostettu valtuutetun merkkikorjaamon konkurssihuutokaupasta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
MAV
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:30
Moottoripyörän malli: F 800 GS
Paikkakunta: Lahti

Re: R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja MAV »

Servojarrut eli Integral-ABS oli R1150-malleissa varmaan vuodesta 2001 alkaen ja vielä pari ensimmäistä tuotantovuotta myös R1200-mallisarjassa. R1150:stä ei ole tainnut tulla juuri ainakaan negatiivista palautetta, mutta R 1200 GS:n tultua markkinoille käytiin ainakin Saksassa kiivasta keskustelua yleensä tehostuksen tarpeesta ja järjestelmän alkuvaiheen häiriöistä.

Servojarrujen ominaisuus on että jarruteho on pieni jos tehostimen pumppu ei käy. Pumpun kytkee päälle jarruvalokytkin ja ainakin ensimmäisissä R 1200 GS:ssä oikean puolen käsisuojan sai nyrjäytettyä niin paikaltaan että jarruvalokytkin ei enää toiminut, eikä siis myöskään tehostus. Nykyajan kuskille on aikamoinen yllätys kun jarrutehoa onkin vain se mikä laki vaatii eli kuten 60-luvun pyörissä oli! Tehostin tarvitsee myös melkoisesti virtaa, joten ainakin ajoharjoittelukurssien yhteydessä akku saattoi tyhjentyä niin että joko tehostin tai ABS lakkasi toimimasta.

Todellinen syy servojarruista luopumiseen lienee kuitenkin järjestelmän hinta. Ilman tehostinta oleva ABS-systeemi on varmasti tehtaalle halvempi ja ilmeisesti myös helpompi huoltaa. En tosin tiedä mitä uusimpien R1200-mallien jarrunesteen vaihdossa tarvitaan, mutta vanhan R1100:n periaattessa samanlaisen ABS-systeemin jarrunesteiden vaihto ei juuri eroa tavallisista jarruista. Varsinaista tehostimen tarvettahan moottoripyörässä ei taida olla?
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Kiitos MAV vastauksesta. Sitähän minä olen juuri ajatellut jos servon sähkö
häviää jostain syystä ja jos sattuu olemaan vielä vauhtia niin kuinka heikoksi
se jarruteho putoaa. Luin netistä ulkomaisilta sivuilta heikolla lontoon
murteellani ja kyllä sieltä löytyi tosiaan tällaisia yllättäviä tilanteita näissä
servo jarruissa, mikäli ymmärsin ne tekstit oikein.
Tietenkin onhan sitä muitakin teknillisiä ongelmia joita voi tulla
yllättäen, mutta nuo jarrut pitäisi kyllä olla luotettavat.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
MAV
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:30
Moottoripyörän malli: F 800 GS
Paikkakunta: Lahti

Re: R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja MAV »

Oikeasti nuo servojarrujen viat ovat olleet hyvin satunnaisia ja säännöllisellä huollolla ei ongelmia liene ainakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen.

Kuitenkin, lopulta tuo servoyksikkö menee rikki ja jos pyörällä aikoo ajaa niin se on pakko uusia. Jos hinta on vaikkapa parin tuhannen luokkaa, kuten R1100:n ABS-yksikkö, niin taitaa jäädä ostamatta vaikkapa 3000 - 4000 € arvoiseen pyörään! Tämän luulisi lopulta alkavan vaikuttaa käytettyjen R1150-mallien hintoihin.

Servottomilla ABS-jarruilla olevissa malleissa on sentään täysi jarrutusteho vaikka ABS ei toimisikaan. Paksu teippi ABS-valon päälle ja ajetaan kuin ei olisi ABS:stä kuultukaan. Näin oli edellinen omistaja tehnyt omalle R1100:lleni kun ei tiennyt miten ABS-häiriöt saisi kuitattua.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

MAV kirjoitti: Kuitenkin, lopulta tuo servoyksikkö menee rikki ja jos pyörällä aikoo ajaa niin se on pakko uusia. Jos hinta on vaikkapa parin tuhannen luokkaa, kuten R1100:n ABS-yksikkö, niin taitaa jäädä ostamatta vaikkapa 3000 - 4000 € arvoiseen pyörään! Tämän luulisi lopulta alkavan vaikuttaa käytettyjen R1150-mallien hintoihin.
Hyvä pointti MAV. :idea: :idea: :idea:

Eipä tuota servojarrullista 1150 pyörää siis kannata ostaa, kun ikääkin alkaa olemaan kohta 10 vuotta ja ABS yksikön loppu lähenee.
Ei tosiaan kannata laittaa puolet vanhan pyörän hinnasta siihen, että saa jarrut edes jotenkin toimimaan.
Servottomilla pyörillä voi ajaa mainiosti ilman ABS jarrujakin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: R 1150 servojarrut

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Käytettyyn pyörään kannattaa harvoin ostaa uutta ja kallista osaa viralliselta jälleenmyyjältä.

Ebay kauppaa noita servoja hintaan 450-650€, joten ei ne ihan älyttömän kalliita ole. Jos tällä hetkellä haluaa "tietynhintaisen" GS:n ostaa, ei vaihtoehtona ole juurikaan muita kuin noita servomalleja.

http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=bmw+hyd ... =0&bkBtn=1
Vastaa Viestiin