Suomen vanhin?

Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Suomen vanhin?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Vieläkö Suomen vanhin bemari on, Retro-lehdessäkin esitelty vuoden -31 750cc sivuventiili, vai joko on päästy -20 lukuun?
On mielenkiintoista, että vaikka Suomi oli ennen sotaa paljonkin tekemisissä Saksan kanssa silloin, tänne tuotiin vain brittien bulkkitavaraa. No, hintakysymys... ehkä?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
BlacK75
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Kesä 2009 20:48
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Suomen vanhin?

Viesti Kirjoittaja BlacK75 »

Ennen sotia olevat laitteet on myös suurella todennäköisyydellä ollut sotakäytössä ja sitä kautta tuhoutuneet tai yksinkertaisesti ajettu loppuun. Sodan jälkeen pula-aikana tällaiset ylellisyyskapineet myytiin helposti ulkomaille.

Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?

Antti
current: BMW R1100S
ex: Kraftrad BMW K75

Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Suomen vanhin?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

BlacK75 kirjoitti:Ennen sotia olevat laitteet on myös suurella todennäköisyydellä ollut sotakäytössä ja sitä kautta tuhoutuneet tai yksinkertaisesti ajettu loppuun. Sodan jälkeen pula-aikana tällaiset ylellisyyskapineet myytiin helposti ulkomaille.

Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?

Antti
Ennen sotia ei ole tuotu Suomeen ehkä ensimmäistäkään BMW:tä? Ei ainakaan minkään maahantuojan toimesta. Sota-aikana ainoat Saksasta maahantuodut pyörät olivat Zundapp KS750:iä.
Suomalainen maahantuoja on vaihtunut jo moneen kertaan ja ensimmäiset BMW:t sodan jälkeen olivat Neuvostoliiton hallitsemalla sektorilla tehtyjä R35:a, joita BMW:n tehdas ei ole hyväksynyt tekemikseen missään historiikissaan. Sota-aikaiset BMW:t olivat kaikki Wehrmachtin tänne hylkäämiä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
BlacK75
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Kesä 2009 20:48
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Suomen vanhin?

Viesti Kirjoittaja BlacK75 »

Tietääkseni BMW henkilöautoja ja moottoripyöriä edusti vuosina 1925-33 Weilandin koneliike Oy ja vuosina 1934-39 Voima-Auto Ab.
Varmaa tietoa ei ole muusta kuin muutamasta BMW Dixi henkilöautosta joita August Christian Weiland toi Suomeen 30-luvun alussa, moottoripyöristä ei tietoa.

Antti
current: BMW R1100S
ex: Kraftrad BMW K75

Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
anski
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Huhti 2009 01:38
Moottoripyörän malli: R 850
Paikkakunta: Kerava

Re: Suomen vanhin?

Viesti Kirjoittaja anski »

Ismo Vaara kirjoitti: Suomalainen maahantuoja on vaihtunut jo moneen kertaan ja ensimmäiset BMW:t sodan jälkeen olivat Neuvostoliiton hallitsemalla sektorilla tehtyjä R35:a, joita BMW:n tehdas ei ole hyväksynyt tekemikseen missään historiikissaan.
Niitä sodan jälkeen Eisenachissa tehtyjä "BMW R35":sia ei myöskään viety mihinkään ns. länsimaahan (pl. "neuvostoystävällinen" Suomi), suurin osa niistä meni sotakorvauksina Neuvostoliittoon, josta syystä esim. Virossa niitä on vieläkin suurehko määrä. Nimihän saatiin muutettua EMW:ksi vasta kun Eisenachin tehdas siirtyi Neuvostoliitolta Itä-Saksan haltuun 1952.
Vastaa Viestiin