Vieläkö Suomen vanhin bemari on, Retro-lehdessäkin esitelty vuoden -31 750cc sivuventiili, vai joko on päästy -20 lukuun?
On mielenkiintoista, että vaikka Suomi oli ennen sotaa paljonkin tekemisissä Saksan kanssa silloin, tänne tuotiin vain brittien bulkkitavaraa. No, hintakysymys... ehkä?
Suomen vanhin?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Suomen vanhin?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- BlacK75
- Viestit: 79
- Liittynyt: 11 Kesä 2009 20:48
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Suomen vanhin?
Ennen sotia olevat laitteet on myös suurella todennäköisyydellä ollut sotakäytössä ja sitä kautta tuhoutuneet tai yksinkertaisesti ajettu loppuun. Sodan jälkeen pula-aikana tällaiset ylellisyyskapineet myytiin helposti ulkomaille.
Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?
Antti
Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?
Antti
current: BMW R1100S
ex: Kraftrad BMW K75
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
ex: Kraftrad BMW K75
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Suomen vanhin?
Ennen sotia ei ole tuotu Suomeen ehkä ensimmäistäkään BMW:tä? Ei ainakaan minkään maahantuojan toimesta. Sota-aikana ainoat Saksasta maahantuodut pyörät olivat Zundapp KS750:iä.BlacK75 kirjoitti:Ennen sotia olevat laitteet on myös suurella todennäköisyydellä ollut sotakäytössä ja sitä kautta tuhoutuneet tai yksinkertaisesti ajettu loppuun. Sodan jälkeen pula-aikana tällaiset ylellisyyskapineet myytiin helposti ulkomaille.
Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?
Antti
Suomalainen maahantuoja on vaihtunut jo moneen kertaan ja ensimmäiset BMW:t sodan jälkeen olivat Neuvostoliiton hallitsemalla sektorilla tehtyjä R35:a, joita BMW:n tehdas ei ole hyväksynyt tekemikseen missään historiikissaan. Sota-aikaiset BMW:t olivat kaikki Wehrmachtin tänne hylkäämiä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- BlacK75
- Viestit: 79
- Liittynyt: 11 Kesä 2009 20:48
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Suomen vanhin?
Tietääkseni BMW henkilöautoja ja moottoripyöriä edusti vuosina 1925-33 Weilandin koneliike Oy ja vuosina 1934-39 Voima-Auto Ab.
Varmaa tietoa ei ole muusta kuin muutamasta BMW Dixi henkilöautosta joita August Christian Weiland toi Suomeen 30-luvun alussa, moottoripyöristä ei tietoa.
Antti
Varmaa tietoa ei ole muusta kuin muutamasta BMW Dixi henkilöautosta joita August Christian Weiland toi Suomeen 30-luvun alussa, moottoripyöristä ei tietoa.
Antti
current: BMW R1100S
ex: Kraftrad BMW K75
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
ex: Kraftrad BMW K75
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
Re: Suomen vanhin?
Niitä sodan jälkeen Eisenachissa tehtyjä "BMW R35":sia ei myöskään viety mihinkään ns. länsimaahan (pl. "neuvostoystävällinen" Suomi), suurin osa niistä meni sotakorvauksina Neuvostoliittoon, josta syystä esim. Virossa niitä on vieläkin suurehko määrä. Nimihän saatiin muutettua EMW:ksi vasta kun Eisenachin tehdas siirtyi Neuvostoliitolta Itä-Saksan haltuun 1952.Ismo Vaara kirjoitti: Suomalainen maahantuoja on vaihtunut jo moneen kertaan ja ensimmäiset BMW:t sodan jälkeen olivat Neuvostoliiton hallitsemalla sektorilla tehtyjä R35:a, joita BMW:n tehdas ei ole hyväksynyt tekemikseen missään historiikissaan.