Laaakerit on vaihdettu. Nyt sitten kasataan. Ohjauslaakerin oikea kireys vain ihmetyttää. Momenttiavainta ei voi käyttää, koska ohjauslaakerin kiristysmutteri on sellainen neli-lovi-mutteri, johon ei momenntiavaimeen sopivaa avainta saa.
Olisko jollain antaa vihje, miten saadaa ohjauslaakeri oikeaan momenttiin kotikonsteilla.
Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
- jaska.nisula
- Viestit: 26
- Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
- Moottoripyörän malli: R100GS
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
Välyksetön, mutta vapaasti liikkuva, ei siis yhtään "nihkeä".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
Jos laakeri on uusi tai siinä on uudet vaseliinit, niin kannattaa varmaan kiristää se ensin hieman tiukalle ja heilutella ohjausta puolelta toiselle muutamia kertoja niin vaseliinit asettuu.
Sitten mutteri auki ja kiristys tuohon Ismon mainitsemaan arvoon, joka on ehkä jotain 7 Nm.
Sitä momenttiahan voi sormituntumalla kokeilla momenttiavaimella vaikka ruuvipenkkiin kiinnitettyyn mutteriin niin saa jotain tuntumaa.
Pekka
Sitten mutteri auki ja kiristys tuohon Ismon mainitsemaan arvoon, joka on ehkä jotain 7 Nm.
Sitä momenttiahan voi sormituntumalla kokeilla momenttiavaimella vaikka ruuvipenkkiin kiinnitettyyn mutteriin niin saa jotain tuntumaa.
Pekka
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
Kuten Ismo sanoi: Vapaasti liikkuva. Se tarkoittaa ohjekirjan mukaan sitä, että etupää kääntyy keskituella ollessaan itsellään (alkuvauhdin saatuaan) rajoittimeen asti. Liika kireä tekee ohjauksesta kankean ja saattaa painaa nopeasti "pykälät" laakereihin. Välys taas saa aikaan jarruttaessa "voblauksen".
Eix Ismo näin oo?
Eix Ismo näin oo?
- jaska.nisula
- Viestit: 26
- Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
- Moottoripyörän malli: R100GS
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
Kiitokset hyvistä ohjeista. Nyt on keula kasattu ja koeajoa vailla.
Alla on nappularenkaan, niin taidan käydä kokeilemassa heti karvahattu päässä.
Alla on nappularenkaan, niin taidan käydä kokeilemassa heti karvahattu päässä.
Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
Kuinka usein tuo laakeri tarvii vaihdon/rasvauksen? Olen ajanut gessulla 50 tkm enkä ole rasvannut laakeria kertaakaan. Ja mielestäni se on välyksetön ja vapaasti liikkuva.
T.Ile
T.Ile
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än
Ei noi kilometrit ehkä niinkään, mutta vuodet kuivattaa vaseliinin.ilmari kirjoitti:Kuinka usein tuo laakeri tarvii vaihdon/rasvauksen? Olen ajanut gessulla 50 tkm enkä ole rasvannut laakeria kertaakaan. Ja mielestäni se on välyksetön ja vapaasti liikkuva.
T.Ile
Kaikkein helpoimmalla pääset, kun et ota muuta irti kuin yläkolmion ja rasvaat laakerit vain hieman raottamalla niitä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-