Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Avatar
jaska.nisula
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
Moottoripyörän malli: R100GS
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja jaska.nisula »

Laaakerit on vaihdettu. Nyt sitten kasataan. Ohjauslaakerin oikea kireys vain ihmetyttää. Momenttiavainta ei voi käyttää, koska ohjauslaakerin kiristysmutteri on sellainen neli-lovi-mutteri, johon ei momenntiavaimeen sopivaa avainta saa.
Olisko jollain antaa vihje, miten saadaa ohjauslaakeri oikeaan momenttiin kotikonsteilla.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Välyksetön, mutta vapaasti liikkuva, ei siis yhtään "nihkeä".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Jos laakeri on uusi tai siinä on uudet vaseliinit, niin kannattaa varmaan kiristää se ensin hieman tiukalle ja heilutella ohjausta puolelta toiselle muutamia kertoja niin vaseliinit asettuu.

Sitten mutteri auki ja kiristys tuohon Ismon mainitsemaan arvoon, joka on ehkä jotain 7 Nm.
Sitä momenttiahan voi sormituntumalla kokeilla momenttiavaimella vaikka ruuvipenkkiin kiinnitettyyn mutteriin niin saa jotain tuntumaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kuten Ismo sanoi: Vapaasti liikkuva. Se tarkoittaa ohjekirjan mukaan sitä, että etupää kääntyy keskituella ollessaan itsellään (alkuvauhdin saatuaan) rajoittimeen asti. Liika kireä tekee ohjauksesta kankean ja saattaa painaa nopeasti "pykälät" laakereihin. Välys taas saa aikaan jarruttaessa "voblauksen".

Eix Ismo näin oo?
Avatar
jaska.nisula
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
Moottoripyörän malli: R100GS
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja jaska.nisula »

Kiitokset hyvistä ohjeista. Nyt on keula kasattu ja koeajoa vailla.
Alla on nappularenkaan, niin taidan käydä kokeilemassa heti karvahattu päässä.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Kuinka usein tuo laakeri tarvii vaihdon/rasvauksen? Olen ajanut gessulla 50 tkm enkä ole rasvannut laakeria kertaakaan. Ja mielestäni se on välyksetön ja vapaasti liikkuva.

T.Ile
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

ilmari kirjoitti:Kuinka usein tuo laakeri tarvii vaihdon/rasvauksen? Olen ajanut gessulla 50 tkm enkä ole rasvannut laakeria kertaakaan. Ja mielestäni se on välyksetön ja vapaasti liikkuva.

T.Ile
Ei noi kilometrit ehkä niinkään, mutta vuodet kuivattaa vaseliinin.
Kaikkein helpoimmalla pääset, kun et ota muuta irti kuin yläkolmion ja rasvaat laakerit vain hieman raottamalla niitä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin