Apua K75 nauttii talviunista

K-sarjan pyörät
BMW750

Apua K75 nauttii talviunista

Viesti Kirjoittaja BMW750 »

Öljyt vaihdettu ja akku ladattu mutta uskollinen K75 teki tenän. Vaikka aurinko paistaa kuin kesällä, niin talviunet maittavat! Starttaa kyllä mutta ei yskäisekkään. Bensaa on ollut tankissa lokakuulta jonkun verran ja lisäsin sitä hieman. Onkohan saakkaa tukeutunut?

Neuvokaa nyt mitä kannattais tehdä, jotta pääsis baanalle!!
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ilmeisesti viime syksynä kaikki toimi OK. Tyhmää kysyä mutta onko tappokytkin keskiasennossa? Jos ei silti käynnisty niin jompi kumpi puuttuu, polttoaine tai kipinä. Antaako kipinää? Jos ei, niin sähköongelma. Kylmä talvisäilytystila saattaa aiheuttaa kosteusongelmia ja hapettumia. Liittimet on syytä käydä läpi. Onko sulakkeet tarkastettu?
Jos kipunoi niin bensapuoli. Kun laitat sähköt päälle niin kuuluuko bensapumpun sirinää? Pumppu on tankissa. Bensan tulon voi tarkastaa myös irroittamalla bensaletkun suutinpalkin päästä (ja letku sitten vaikka pulloon) ja laittamalla virrat päälle. Bensaa pitäisi tulla. Jos ei tule niin ei käynnisty. Tankin alla on etuvasemmassa kulmassa sähköliitin pumpun syöttöä varten, sen voi irroittaa ja mitata tuleeko joihinkin napoihin virtaa. Jos tulee niin sitten pitää laittaa pumppu syyniin. Voihan toki ko. liitinkin olla hapettunut.
Kuten huomaat, syitä voi olla älyttömästi. Jos itselläsi riittää teknistä kykyä niin loogisesti asioita miettimään ja aina yhden mahdollisuuden poissulkeminen. Kyllä se vika sieltä löytyy.
Jos et uskalla koskea niin mopo pitää viedä huoltoon jossa on ikävä kyllä kauhea ruuhka.
BMW750

kiitos nopeasta vastauksesta

Viesti Kirjoittaja BMW750 »

Täytyy kokeilla tuo sirinän kuuntelu. Sähköpuolen luulen olevan kunnossa mutta lisäaine taisi syksyllä unohtua tankista ja sakkautumista saattaa aiheutua? Eli enemmän epäilisin tuota bensan syöttöä. Katsotaan jos ohjeesi auttaisi. Pyörä on muuten ollut lämpimässä tallissa.

Muutoin on takuuvarmasti aina käynnistynyt, myös yöpakkasten jälkeen.

Saako tulpat helposti liikaa besaa, jos vääntää ryypyn kakkoselle? (suositus lämpötilan perusteella 1:llä). Entä jos ryypyn lisäksi vääntää myös kaasukahvaa? Voiko useat startit tehdä vahinkoa, koska voitelu ei ole kunnolla pelissä ennen käynnistymistä?
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

En oikein usko tuohon sakkautumiseen, itselläni ei ole ollut ongelmia vaikka tankki on ollut vajaa ja ilman lisäaineita. Joku muu mättää. K-sarjalaisissa on ollut kaikenlaista erikoista sähköongelmaa, esim. maadoitusten kanssa. Bensan syötön tarkastuksesta on hyvä aloittaa. Itselläni on K100 vm.85 enkä ole koskaan saanut siitä tulppia märäksi (oletko tarkastanut onko tulpat märät?). Kaasukahvan kääntö vaikuttaa vain imusarjoissa oleviin läppiin, se ei siis lisää suoraan bensan syöttöä. Konehan on ruiskukone ja siinä on erikseen ilmamäärän anturi (suodatin kotelon yläosassa) joka mittaa ilman lämpötilan ja määrän ja ruisku hoitaa sitten oikean määrän bensaa. No tietysti voihan tuossa anturissakin olla häikkää eikä bensaa syötetä lainkaan.
En usko että voitelu kärsii starteista, kone pyörii kuitenkin niin paljon että pumppu toimii ja tekee painetta. Eikä se voiteluainekalvo ihan heti katoa pinnoilta. Voit vaikka soitella jos haluat, helpompi puhua puhelimessa kuin arvuutella tällä palstalla. Puh. 040-5021153
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mites on, vieläkö pyöräsi nukkuu talviunta vai onko jo käynnistynyt? Jos osaat saksaa niin ohessa on ohje ongelman löytämiseksi. Yritän löytää aikaa kääntääkseni sen suomeksi koska siitä saattaisi olla hyötyä muillekin K-sarjalaisten omistajille

http://www.cafezurburg.de/petergrans/pd ... rdreht.pdf
hannes
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Huhti 2007 19:07

Samantyylinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja hannes »

Oma k75 temppuilee myös talven jälkeen.
Tutkin, että bensapumpulle ei tule virtaa (pumppu toimi "suoralla sähköllä)

Sähkörasiasta löysin bensapumpun releen ja jos sieltä maadoittaa releen suoraan niin pumppu toimii.
Maadoitusjohto on väriltään ruskean keltainen ja ohut. Olisiko jollain käytössä kytkentäkaaviota mistä voisi tutkia mihin tuo ruskeankeltainen johto päättyy?
BMW750

Unet ohi

Viesti Kirjoittaja BMW750 »

K75 on juuri niin varma pyörä kuin maine kertoo. Askartelin kyllä tulppien ja bensan kanssa mutta turhaan. Se akun päällä oleva sähköjärjestelmän liitin oli jäänyt minulta huonosti kiinni! Virrat tulivat kyllä starttiin mutta bensapumppu ei ollut kunnolla toiminnassa. Kun liitin oli uudestaan kiinnitetty, moottori käynnistyi 1. startilla. "Vika" löytyi yhdessä paikallisessa korjaamossa.

Olkaa tulppien kanssa tarkkana sillä pelkkä saman lämpöarvon valitseminen ei riitä. Ainakin Denson tulpissa kärki tulee niin pitkälle, että on vaarana sen koskettaminen mäntään.

Kiitokset Tuomakselle neuvoista niin täällä netissä kuin puhelimessakin. Pääsiäisen helteet pääsi livahtaan ohi mutta 800 km tuli kuitenkin huhtikuussa mittariin.
Turvallisia kilometrejä kaikille!
hannes
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Huhti 2007 19:07

ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hyvä että sait probleemin ratkaistua.
Tutkin taas omaa pyörää ja totesin että bensapumppu käynnistyykin vasta startin yhteydessä joten siinä ei taida olla vikaa. Otin varmuudeksi vielä letkun irti ja työnnätin pumpulla p-ainetta kanisteriin. Tulpat olivat aivan märät mutta kipinä oli hyvä. Kone kävi vielä muutama päivä sitten, mutta silloinkin kone "röpelsi"aluksi siihen malliin että polttoainetta tulee liikaa. Onko kokemuksia mitä kannattaisi vielä tutkia?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Eikös bensapumpun pitäis surauttaa paineet heti kun virta kytketään? Ainakin vanhoissa K100:ssa on näin.
hannes
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Huhti 2007 19:07

käynnistysvaikeuksia

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tuntuisi tosiaan järkevältä jos tuo pumppu käynnistyisi kun virrat kytketään päälle.
Tutkin senverran tilannetta, että polttoainepumpun releen maadoitusjohto päättyi tankin alla olevaan sytytysboxiin.
Pyörä starttaa hyvin ja pakoputkessa joskus poksahtelee mutta kone ei käynnisty.
Tankki on ollut irrallaan ja täytyy tutkia huomenna ettei vaan tankkiin tulevat letkut ole vaihtaneet paikkaansa.
Kone saa joka tapauksessa liikaa polttoainetta koska tulpat kastuvat.
hannes
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Huhti 2007 19:07

oma moka, pyörä toimii jälleen

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tankkia laittaessa oli polttoaineen paluuputki jäänyt liian jyrkälle mutkalle eikä paluupolttoaine päässyt takaisin tankkiin.

Tästä polttoainesysteemin suuresta ylipaineesta johtuen moottori sai liian paljon bensaa jolloin tulpat kastuivat ja menivät sököksi.

Letkun mutka loivemmaksi ja uudet tulpat niin nyt kone käy hienosti.

Kiitos mielipiteistä!
kp8550
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Huhti 2008 11:41

K 75 Kipinä kateissa

Viesti Kirjoittaja kp8550 »

Viime kesänä hankittu K75 vm -86.Ajelin jo 20 km viimevuotisilla bensoilla. Sitten muutaman päivän seis.Uusi käynnistys , moottori käynnistyi mutta kymmenen sekunnin kuluttua ikään kuin tukehtui.Otin tulpat pois muutamaksi päiväksi, jos liika bensa haihtuisi. Laitoin uudet bensat tankkiin.Nyt pyörä starttaa hyvin mutta muuten ei inahdakaan.Sulakkeet ehjät, bensaa tulee tulpille ( tarkastin tulpat ja jokaisen starttauksen jalkeen ovat aivan märät). Pystyykö miten kotikonstein;mitään särkemättä, toteamaan tuleeko kipinä ?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K 75 Kipinä kateissa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

kp8550 kirjoitti: Pystyykö miten kotikonstein;mitään särkemättä, toteamaan tuleeko kipinä ?
Aivan kuin mopopojatkin tekee. Tulppa veks, kiinnität uudelleen tulpanhattuun, asetat niin että tulpan runko saa VARMASTI maata ja starttaat. Pitäis kipunan näkyä!?
K-malleilla ei saa startata koskaan ilman tulppia tulpanhatuissa.
Wanhaparta
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Maalis 2009 17:36
Moottoripyörän malli: K100

Re: Unet ohi

Viesti Kirjoittaja Wanhaparta »

BMW750 kirjoitti:K75 on juuri niin varma pyörä kuin maine kertoo. Askartelin kyllä tulppien ja bensan kanssa mutta turhaan. Se akun päällä oleva sähköjärjestelmän liitin oli jäänyt minulta huonosti kiinni! Virrat tulivat kyllä starttiin mutta bensapumppu ei ollut kunnolla toiminnassa. Kun liitin oli uudestaan kiinnitetty, moottori käynnistyi 1. startilla. "Vika" löytyi yhdessä paikallisessa korjaamossa.
Aika läheltä liippaa edellinen tarina mutta ei ihan. Antakaas kun kerron:

K75C:ni oli Myllymaan Repalla isossa huollossa kesällä, sen jälkeen ajelin ongelmitta lokakuun lopun kosteiden ja kylmien läpi marraskuun alkuun. Sitten - juuri kun piti lähteä viemään pyörää talvisäilöön- startti sytytti ja lupasikin pari kertaa mutta ei käynnistynyt. Tankki oli ja on täynnä bensaa. Pistin pyörän akkulaturin jatkoksi, yritin uudestaan monta kertaa - ei auttanut.

Testasin että kipinä tulee, bensapumpun sirinä kuului aluksi aina virta kytkettäessä - myöhemmin sekin hiljeni. Ja joo - tappokatkaisija oli ja on keskiasennossa.

Pyörä on sitten työhuoneessani odotellut lämpimässä ja ylläpitolatauksessa että keksin ratkaisun.

Erona edelliseen tarinaan on se, etten Repan tekemän huollon jälkeen ole irrotellut tankkia, en akun johtoja eikä siellä silmämääräisesti kokeillen mikään myöskään ole löysällä. CRC:täkin annoin niin sulakeboksille, elektroniikkaboksin liittimille kuin akun navoillekin.

Onko mahdollista että bensapumpun toimintakyky häipyy vähitellen eikä kerrasta? Onko bensapumpun vaihto tehtävissä järjellisesti ilman että tankki täytyy ensin tyhjentää?

Ideoita?
Avatar
hlpvu8
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Helmi 2006 22:13
Moottoripyörän malli: R1200GS
Paikkakunta: Hartola beach residence

Re: Apua K75 nauttii talviunista

Viesti Kirjoittaja hlpvu8 »

Mulla meni kerran bensapumppu ja silloin se meni 100% kerrasta pois päältä. Jälkeenpäin sain ohjeen koputella sitä niinkun ensiavuksi. Mun apu tuli kuorma-autokuljetuksesta.

Sama pyörä (non-BMW) ei käynnistynyt tauolta lähdettäessä, koska sivujalkaan liitetty kytkin ei päästänyt virtaa läpi, koska oli rikki. Sulla ei varmaan ole tuosta kyse, jos startti pyörittelee.
Pertsa, Free Artist of Life :-)
Vastaa Viestiin