Apuja 1.n ostoon
Apuja 1.n ostoon
Moi
Olen tässä keski-iän paremmalla puolella alkanut hinkumaan tuollaista vanhempaa n. 70-luvun alun 75/5 mallia. Koskaan en ole m-pyörää omistanut, joten aivan pystymetsästä liikkeellä, joten neuvot tervetulleita. Elikkä museorekisteripyörä tarkoitus hankkia, ja BMW merkkinä, koska rouvalla autona ko. merkki ja sitä on korjailtu tässä kesäiltojen hupina aina kun jotain vaihto-osaa tarvii.
1. Mihin kannattaa kiinnittää yksilössä huomiota ?
2. Saako varaosia ?
3. Hinnat tuntuvat kovilta, joko poistuma niin iso että kohta keräilykohteita ?
kiittäen Teijo K
Olen tässä keski-iän paremmalla puolella alkanut hinkumaan tuollaista vanhempaa n. 70-luvun alun 75/5 mallia. Koskaan en ole m-pyörää omistanut, joten aivan pystymetsästä liikkeellä, joten neuvot tervetulleita. Elikkä museorekisteripyörä tarkoitus hankkia, ja BMW merkkinä, koska rouvalla autona ko. merkki ja sitä on korjailtu tässä kesäiltojen hupina aina kun jotain vaihto-osaa tarvii.
1. Mihin kannattaa kiinnittää yksilössä huomiota ?
2. Saako varaosia ?
3. Hinnat tuntuvat kovilta, joko poistuma niin iso että kohta keräilykohteita ?
kiittäen Teijo K
Re: Apuja 1.n ostoon
Tässä vähän helpotusta.
Eli minulla on myytävävnä R 80/7 vm1978.
Lisäinfoa nettimoto ID 915801.
Eli minulla on myytävävnä R 80/7 vm1978.
Lisäinfoa nettimoto ID 915801.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Apuja 1.n ostoon
Se on hiano pyörä, toi mitä ettit!
Kaikki ominaisuudet riittää nykyiseen tie-liikenteeseen ja lisäksi se on vielä mukava ja tosi leppoissa ajettava!
Emännällä on -73', se pidennetty runkoinen, eikä muuta tarvi kuin tankata ja öljyt muistaa vaihtaa pari kertaa vuodessa!
Ei niistä kaikista paljoa pyydetä, muistaisin juuri nettimotossa nähneeni museorekisterissä olevan alle 4-tonnin! Rahan arvon heikkenemisen huomioiden, hinta on halvempi mitä mä sain omasta R60/5:stä kun myin vuonna -86!
Varaosia saa Enklannista ja Saksasta tosi hyvin ja kaikki on korjattavissa, toisin kuin uudemmissa!
Kaikki ominaisuudet riittää nykyiseen tie-liikenteeseen ja lisäksi se on vielä mukava ja tosi leppoissa ajettava!
Emännällä on -73', se pidennetty runkoinen, eikä muuta tarvi kuin tankata ja öljyt muistaa vaihtaa pari kertaa vuodessa!
Ei niistä kaikista paljoa pyydetä, muistaisin juuri nettimotossa nähneeni museorekisterissä olevan alle 4-tonnin! Rahan arvon heikkenemisen huomioiden, hinta on halvempi mitä mä sain omasta R60/5:stä kun myin vuonna -86!
Varaosia saa Enklannista ja Saksasta tosi hyvin ja kaikki on korjattavissa, toisin kuin uudemmissa!
Re: Apuja 1.n ostoon
Kiitos tarjouksesta...mut kattelussa on tosiaan rumpujarrullinen peli eli vanhempi.
Re: Apuja 1.n ostoon
Kitosta uudestaan, miten tutkia perä/loota ? Mitä on ne seetirenkaat ( venttiilivarrenkumit) ?
Mitä tuntemuksia/kokeiluja koeajolla tulee huomioida ?
-T
Mitä tuntemuksia/kokeiluja koeajolla tulee huomioida ?
-T
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Apuja 1.n ostoon
Mistäs päin olet?
Vois olla hyvä, jos saisit mukaan bemua katsomaan jonkun kerholaisen joka on näiden vanhojen kanssa pitempään touhunnut (ellei sitten myyjä satu olemaan kerholainen
Hemputtelisin ainakin pyörien-, takahaarukan- ja ohjaus-laakerit, tosin nää kaikki on aika pikkujuttuja vaihtaakki, ohjauslaakerin vaihto on suurin homma ja senkin taitaa vaihtaa pariin kolmeen tuntiin... Mopon ollessa keskituella ohjaustangosta tuntee myös hyvin jos laakerissa on pykälää (alkaa tulemaan n. 100...150 tuhannen kohdalla)
Takapyörästä ees-taas hemputtamalla voi saada vähän käsitystä kardaanin ja laatikon välyksistä, mutta parinsentin vapaa liike siellä taitaa aina olla, vaikka paikat olisi kuinka kunnossa.
Tossa mun R100GS:ssä, kun siinä voimansiirto on se heikko kohta, tulee aika-ajoin kokeiltua laatikon kropinat siten, että mopo keskituelle, vitonen päälle ja mittariin 150, kaasu pois, kytkin pohjaan ja korva tarkkana: Jos jollakin kierrosalueella alkaa kuulumaan voimakasta ns. kahvimyllyn krohinaa, saattaa remontti lähestyä. NÄIN TEHDESSÄ TÄYTYY KUITENKIN OLLA ERITYISEN VAROVAINEN ETTEI "MOPO KARKAA KÄSISTÄ". Reijo Myllymaa tosin saa lootankin pikaisesti kuntoon, muistaaksen täysremppa on jotain 400€ kieppeillä.
Venttiilin kumeja ei bemussa ole, mutta seetirenkaan (venttiilin lautasen ja kannen välinen tiiviste-pinta) ja venttiilin ohjaimien kunto voi olla vaikea tarkistaa, ellei sitten pakoputken päästä sinisen savun pöläyttäminen siitä jotakin kerro.
Yleisesti ottaen koneen tulisi käydä nätisti ja hiljaa, ilman suurempia kilkatuksia ja kalkatuksia, jotka tosin nekin voi saada pois oikealla venttilien säädöllä... Vanhan ostaminen on usein arpapeliä, uuden aina
Mutta kuten sanoin, ehkä olisi hyvä saada joku "kokeneempi" mukaan.
Vois olla hyvä, jos saisit mukaan bemua katsomaan jonkun kerholaisen joka on näiden vanhojen kanssa pitempään touhunnut (ellei sitten myyjä satu olemaan kerholainen
Hemputtelisin ainakin pyörien-, takahaarukan- ja ohjaus-laakerit, tosin nää kaikki on aika pikkujuttuja vaihtaakki, ohjauslaakerin vaihto on suurin homma ja senkin taitaa vaihtaa pariin kolmeen tuntiin... Mopon ollessa keskituella ohjaustangosta tuntee myös hyvin jos laakerissa on pykälää (alkaa tulemaan n. 100...150 tuhannen kohdalla)
Takapyörästä ees-taas hemputtamalla voi saada vähän käsitystä kardaanin ja laatikon välyksistä, mutta parinsentin vapaa liike siellä taitaa aina olla, vaikka paikat olisi kuinka kunnossa.
Tossa mun R100GS:ssä, kun siinä voimansiirto on se heikko kohta, tulee aika-ajoin kokeiltua laatikon kropinat siten, että mopo keskituelle, vitonen päälle ja mittariin 150, kaasu pois, kytkin pohjaan ja korva tarkkana: Jos jollakin kierrosalueella alkaa kuulumaan voimakasta ns. kahvimyllyn krohinaa, saattaa remontti lähestyä. NÄIN TEHDESSÄ TÄYTYY KUITENKIN OLLA ERITYISEN VAROVAINEN ETTEI "MOPO KARKAA KÄSISTÄ". Reijo Myllymaa tosin saa lootankin pikaisesti kuntoon, muistaaksen täysremppa on jotain 400€ kieppeillä.
Venttiilin kumeja ei bemussa ole, mutta seetirenkaan (venttiilin lautasen ja kannen välinen tiiviste-pinta) ja venttiilin ohjaimien kunto voi olla vaikea tarkistaa, ellei sitten pakoputken päästä sinisen savun pöläyttäminen siitä jotakin kerro.
Yleisesti ottaen koneen tulisi käydä nätisti ja hiljaa, ilman suurempia kilkatuksia ja kalkatuksia, jotka tosin nekin voi saada pois oikealla venttilien säädöllä... Vanhan ostaminen on usein arpapeliä, uuden aina
Mutta kuten sanoin, ehkä olisi hyvä saada joku "kokeneempi" mukaan.
Re: Apuja 1.n ostoon
5-sarjan bokseri on varmasti hyvä valinta, kuten on myös 6-sarjalainen. 6-sarjalaisen 1-levyinen etujarru pitää huonommin kuin vastaava rumpujarru. 2-levyinen on jonkin verran parempi.
Asia johon kannattaa vielä kiinnittää huomiota, on repeämät, joita ainakin 6-sarjalaiseen ilmestyy putkirungon levyvahvikkeisiin jalkatappien tuntumaan. Omassanikin sellainen on onneksi ei kovin pahassa paikassa. Hitsaus voi olla ongelmallista erikoisemman runkomateriaalin vuoksi.
Asia johon kannattaa vielä kiinnittää huomiota, on repeämät, joita ainakin 6-sarjalaiseen ilmestyy putkirungon levyvahvikkeisiin jalkatappien tuntumaan. Omassanikin sellainen on onneksi ei kovin pahassa paikassa. Hitsaus voi olla ongelmallista erikoisemman runkomateriaalin vuoksi.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Apuja 1.n ostoon
EI, ei... sinisen savun perusteella ei voi 2v-boxerissa päätellä mitään ohjureiden kunnosta. Savun aiheuttaja on jossain muualla. Kansia avaamatta, niistä ei voi käytännössä sanoa yhtään mitään.Mikki kirjoitti:...venttiilin ohjaimien kunto voi olla vaikea tarkistaa, ellei sitten pakoputken päästä sinisen savun pöläyttäminen siitä jotakin kerro.
Takapyörän irroittamalla kannattaa tutkia "boorituksen" kuluneisuus. On aika työläs korjattava.
/5 on keräilijän kannalta arvokkaampi kuin /6, paitsi tietysti R90 S.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Apuja 1.n ostoon
Moi
kiitos vinkeistä. Soitin myyjälle, joka on eläkemiehiä ja luopuu ajokistaan. Itse henkilö on yhden tuttuni tuntema ja hän sanoi, että myyjä on tekijämies korjaushommissa ja pitää huolta pyöristänsä.
Koneeseen on laitettu uudet ylikoon männät 1000km sitten, nostimen puslat uusittu,ne seetirenkaat myös lyijyvapaat,venttiilit kuulemma tivit ja ei syöpymiä.
Kuulostaapi hyvälle ja aionkin lähteä pyhänä paikalle ja jos näyttää/tuntuu hyvälle kaupat teen....
-Teijo
kiitos vinkeistä. Soitin myyjälle, joka on eläkemiehiä ja luopuu ajokistaan. Itse henkilö on yhden tuttuni tuntema ja hän sanoi, että myyjä on tekijämies korjaushommissa ja pitää huolta pyöristänsä.
Koneeseen on laitettu uudet ylikoon männät 1000km sitten, nostimen puslat uusittu,ne seetirenkaat myös lyijyvapaat,venttiilit kuulemma tivit ja ei syöpymiä.
Kuulostaapi hyvälle ja aionkin lähteä pyhänä paikalle ja jos näyttää/tuntuu hyvälle kaupat teen....
-Teijo
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Apuja 1.n ostoon
Nettimotossa on myytävänä museorekisteröity R75/5 -72. Hp:2700€. Helsingissä.
Ei se nyt mikään orkkis ole, mutta valmiiksi museokilvissä kuitenkin.
Ei se nyt mikään orkkis ole, mutta valmiiksi museokilvissä kuitenkin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Apuja 1.n ostoon
Kerro nyt Ismo mikä se orkkis on jos se nyt on museotarkastajat
todenneet aidoksi? Halvennatko herrojen työtä, vai onko sinulla
oma orkkis ojassa?
todenneet aidoksi? Halvennatko herrojen työtä, vai onko sinulla
oma orkkis ojassa?
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Apuja 1.n ostoon
Kyseessä olevassa pyörässä on kahvat sähkökytkimineen, sekä satula, uudemmasta.pertsa kirjoitti:Kerro nyt Ismo mikä se orkkis on jos se nyt on museotarkastajat
todenneet aidoksi? Halvennatko herrojen työtä, vai onko sinulla
oma orkkis ojassa?
Tuossa kohtaa halvennan pyörän hyväksyneen parivaljakon työtä. On aika selkeät virheet, kuten jokainen voi kuvastakin todeta.
Pikkuserkkuni toimeksiannosta harkitsimme ostaa ko. pyörä. On nimittäin, puutteistaan huolimatta, EDULLINEN. Varsinkin, jos sitä vertaa omaan "orkkikseeni" ojassa!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Apuja 1.n ostoon
Tämä valmistenumerojuttu on kyllä ihme mysteeri. Nimittäin, Noorallahan on R65 -91 josta luonnollisesti valmistenumero löytyy lohkon alareunasta ja ainakin tässä yksilössä rungon ja moottorin numerot ovat samat.
BMW K1200S -08