API luokka
API luokka
Eipä näytä tänä keväänä oikein lähtevän öljykeskustelut käyntiin, laitetaampas uudet kiehiset tuleen. Ei vaineskaan, ihan asiallisesti pyydän tietoon perustuvan neuvon. Rouvan 2 syl. F 650 GS:n öljysuositus on SF - SH. Minulla olisi mielenkiintoa käyttää jatkossa SL-luokan öljyä. Tietääkö joku fiksumpi, aiheutuuko sen käytöstä harmia kytkimelle tai katalysaattorille? Tuo kytkimen toimintaan liittyvä kysymyshän selviää kokeilemalla, mutta se mahdollinen katin tuho ainakin pitäisi osata ennustaa.
015
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: API luokka
Jaa, olisi mielenkiintoista tietää miksi sitä SL luokkaa olisi mielenkiintoa käyttää.
No ei siitä haittaakaan ole ainakaan katille. Muuten amerikkalaiset öljypalstat olisivat täynnä kaikenlaisia varoituksia asiasta.
Kytkimelle voi olla jotain merkitystä, kun se kerran on noin merkitty, eli SF-SH asti.
Uudemmissa öljyissä pienempi polttoainekulutus voi tarkoittaa jotain kitkaa pienentävää lisäainetta, joka ei ole kytkimelle tietysti mieluista.
"SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa."
Parempi pysyä siis siinä ohjekirjan suosituksessa.
Mitä "suurempi" toinen kirjain ( eli tuossa L ) sen "parempi" öljy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Valmistaja on kyllä ohjekirjassa kertonut mikä on oikea öljy pyörälle. "Paremmasta" ei ole hyötyä vaan pelkästään lisäkuluja. Ja ehkä tässä tapauksessa jopa haittaa kytkimelle.
Pekka
No ei siitä haittaakaan ole ainakaan katille. Muuten amerikkalaiset öljypalstat olisivat täynnä kaikenlaisia varoituksia asiasta.
Kytkimelle voi olla jotain merkitystä, kun se kerran on noin merkitty, eli SF-SH asti.
Uudemmissa öljyissä pienempi polttoainekulutus voi tarkoittaa jotain kitkaa pienentävää lisäainetta, joka ei ole kytkimelle tietysti mieluista.
"SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa."
Parempi pysyä siis siinä ohjekirjan suosituksessa.
Mitä "suurempi" toinen kirjain ( eli tuossa L ) sen "parempi" öljy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Valmistaja on kyllä ohjekirjassa kertonut mikä on oikea öljy pyörälle. "Paremmasta" ei ole hyötyä vaan pelkästään lisäkuluja. Ja ehkä tässä tapauksessa jopa haittaa kytkimelle.
Pekka