Venttiilin säätö
- jaska.nisula
- Viestit: 26
- Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
- Moottoripyörän malli: R100GS
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Venttiilin säätö
Kevään kunniaksi säädin venttiilit. Se on helppoa ja hauskaa boxerissa, kun kaikkiin osiin pääsee niin helpolla käsiksi ja työ voidaa suorittaa jakkaralla istuen, radiota kuunnellen, työ eteni näin;
Tarvitaan vain seuraavat työkalut
-10 kiintoavain venttiilinkopan pikkumuttereille
-13 mm hylsyavain venttiilinkopan isolle mutterirille
-12 mm kiintoavain venttiilin säätöruuvia varten
-12 mm kavain venttiilin säätöruuvin kiristysmutteria varten
-rakotulkki, josta tarvitaan 0,1mm ja 0.2 mm liuskat.
-roikka, fikkari tai muu hyvä valo, jolla näkee vauhtipyörän yläkuolomerkin (OT) kurkistusreijästä.
-öljyvati tai hesaria pyörän alle (kun avaa venttiilikopan, lirahtaa aina lusikallinen öljyä lattialle)
1. pyörä keskijalalle ja 5-vaihde sisään. Kone pitää olla kylmänä.
2. Irroitetaan ventiilinkopat, tulpat ja vauhtipyörän kurkistus-kumitulppa.
3. Pyöritä toisella kädellä takapyörää, niin että kone pyörähtää. Pidä toinen käsi imuventtiilin keinuvarren päällä, jotta tunnet kun imuventtiili alkaa liikkumaan, eli imutahti alkaa. Pyöritä vielä eteenpäin ja tarkkaile silmä kovana vauhtipyörän kurkistusreijästä "OT" merkkiä.
Kun OT merkki näkyy reijässä on se sylinteri, jossa viimeksi imuventtiili sulkeutui nyt siis yläkuolokohdassa. Tässä kohdassa voidaan rakotulkilla tarkistaa venttiilinvälykset.Pakoventtiili 0.2mm ja imuventtiili 0,1mm.
4. Jos välystä pitää säätää, tee se laittamalla 12 mm kiintoavain säätöruuviin ja 12 mm avain kiristysruuviin. Paina mieleen säätöruuvin asento, ennen kuin avaat kiristysruuvin. Näin siksi, että sinun on helpompi löytää oikea välys kiertämällä säätöruuvia oikeaan suuntaa. 1/5 kierrosta säätöruuvilla vastaa 0,1 mm välysmuutosta. Vastapäivään kiertäen välys kasvaa, myötäpäivään pienenee. Kun oikea välys on löytynyt, kiristä kiristysruuvi sopivaan tiukkuuteen. Tarkista vielä välys kiristyksen jälkeen.
5. laita kopat, tulpan ja tutti paikalleen. Ota pyörä jalalta , vaihda vaihde vapaalle, kone käyntiin ja lähde ajelemaan kohti uusia seikkauluja.
Tämän helpompaa ei venttiilinsäätö voi moottoripyörässä olla. Verrratkaapa vaikka johonkin japsityörään, missä homma alkaa tankin irroituksella, joskus jopa moottorin irroituksella, puolipuristimien kanssa ihmettelyllä, jne....
Tarvitaan vain seuraavat työkalut
-10 kiintoavain venttiilinkopan pikkumuttereille
-13 mm hylsyavain venttiilinkopan isolle mutterirille
-12 mm kiintoavain venttiilin säätöruuvia varten
-12 mm kavain venttiilin säätöruuvin kiristysmutteria varten
-rakotulkki, josta tarvitaan 0,1mm ja 0.2 mm liuskat.
-roikka, fikkari tai muu hyvä valo, jolla näkee vauhtipyörän yläkuolomerkin (OT) kurkistusreijästä.
-öljyvati tai hesaria pyörän alle (kun avaa venttiilikopan, lirahtaa aina lusikallinen öljyä lattialle)
1. pyörä keskijalalle ja 5-vaihde sisään. Kone pitää olla kylmänä.
2. Irroitetaan ventiilinkopat, tulpat ja vauhtipyörän kurkistus-kumitulppa.
3. Pyöritä toisella kädellä takapyörää, niin että kone pyörähtää. Pidä toinen käsi imuventtiilin keinuvarren päällä, jotta tunnet kun imuventtiili alkaa liikkumaan, eli imutahti alkaa. Pyöritä vielä eteenpäin ja tarkkaile silmä kovana vauhtipyörän kurkistusreijästä "OT" merkkiä.
Kun OT merkki näkyy reijässä on se sylinteri, jossa viimeksi imuventtiili sulkeutui nyt siis yläkuolokohdassa. Tässä kohdassa voidaan rakotulkilla tarkistaa venttiilinvälykset.Pakoventtiili 0.2mm ja imuventtiili 0,1mm.
4. Jos välystä pitää säätää, tee se laittamalla 12 mm kiintoavain säätöruuviin ja 12 mm avain kiristysruuviin. Paina mieleen säätöruuvin asento, ennen kuin avaat kiristysruuvin. Näin siksi, että sinun on helpompi löytää oikea välys kiertämällä säätöruuvia oikeaan suuntaa. 1/5 kierrosta säätöruuvilla vastaa 0,1 mm välysmuutosta. Vastapäivään kiertäen välys kasvaa, myötäpäivään pienenee. Kun oikea välys on löytynyt, kiristä kiristysruuvi sopivaan tiukkuuteen. Tarkista vielä välys kiristyksen jälkeen.
5. laita kopat, tulpan ja tutti paikalleen. Ota pyörä jalalta , vaihda vaihde vapaalle, kone käyntiin ja lähde ajelemaan kohti uusia seikkauluja.
Tämän helpompaa ei venttiilinsäätö voi moottoripyörässä olla. Verrratkaapa vaikka johonkin japsityörään, missä homma alkaa tankin irroituksella, joskus jopa moottorin irroituksella, puolipuristimien kanssa ihmettelyllä, jne....
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
Jos haluaa homman tehdä hyvin, kannattaa ensin säätää keinuvipujen päittäisvälykset ja tarkastaa kannen kiristysmomentit.
Kampiakselin pyöritystä helpottaa, jos poistaa ensin tulpat. Tulpanreijästä on myös helpoin löytää yläkuolokohta(OT-merkki) esim meisselillä tms, ei tarvitse fikkarilla tihrustaa.
Eri lähteistä löytyy muuten erilaisia arvoja v.välyksille.
Kampiakselin pyöritystä helpottaa, jos poistaa ensin tulpat. Tulpanreijästä on myös helpoin löytää yläkuolokohta(OT-merkki) esim meisselillä tms, ei tarvitse fikkarilla tihrustaa.
Eri lähteistä löytyy muuten erilaisia arvoja v.välyksille.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- jaska.nisula
- Viestit: 26
- Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
- Moottoripyörän malli: R100GS
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
Miten keinuvipujen päittäisvälys tarkistetaan?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
Rakotulkilla, keinuvivun ja nokkapukin välistä. 0,05 liuska ei saa mahtua väliin, koska viimeksi annettu tehtaan arvo on "välyksetön, mutta vapaasti liikkuva".jaska.nisula kirjoitti:Miten keinuvipujen päittäisvälys tarkistetaan?
Palaan aiheeseen viikolla, kun palaan mökiltä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Heimari
- Viestit: 114
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
- Moottoripyörän malli: R 100/7T
- Paikkakunta: Karkku
Re: Venttiilin säätö
Saati sitten säädetään?jaska.nisula kirjoitti:Miten keinuvipujen päittäisvälys tarkistetaan?
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Re: Venttiilin säätö
Tilaa Pekkavee:ltä tuo huoltoromppu.Siellä on opetettu mm. venttiilien- ja keinuvipuakselien säätö.jaska.nisula kirjoitti:Miten keinuvipujen päittäisvälys tarkistetaan?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
On kahta tapaa säätää päittäisvälys. Shimmiprikkoja vaihtaen, tai nokkapukkeja ensin löystyttämällä ja "vinkalla" puristamalla välykset veks, muttereiden uudelleen kiristys momenttiin.Heimari kirjoitti:Saati sitten säädetään?jaska.nisula kirjoitti:Miten keinuvipujen päittäisvälys tarkistetaan?
Työjärjestys on oleellinen seikka venttiileitä säädettäessä. Ensin päittäisvälykset, sitten kansi momenttiin ja viimeksi venttiilinvälykset ja koppa kiinni, omaiset on nähneet!
Jos päittäisvälykset on suuret, myöskään venttiilinvälyksen säätö ei tahdo onnistua ja kone kalisee käydessään.
Nämä ohjeet oli sitten vain 2v-malleihin -70 eteenpäin ei enää neliventtiilisiin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Venttiilin säätö
Ja nuo Pekan romput on uudemmille 4 venttilili malleille. 2 venttiilisiin suosittelen Haynesin korjauskäsikirjaa.
T.Ile
T.Ile
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
Haynesin kirjassa on kyllä hyvät kuvat erilaisista venttiilikoneistojen rakenteista, mitä on /5-sarjassa ja eteenpäin käytetty, mutta varsinaista päittäisvälyksen säätöohjetta ei ole.ilmari kirjoitti:Ja nuo Pekan romput on uudemmille 4 venttilili malleille. 2 venttiilisiin suosittelen Haynesin korjauskäsikirjaa.
T.Ile
/5-sarjalainen muuten vaatii erikoistyökalun kannenmuttereiden kiristystä varten. Työkalu on "kehikko" joka estää nokkapukkien kiertymisen muttereiden mukana. /5-sarjalaisissa ei ole neulalaakereita keinuvivuissa, vaan pronssiholkit. Jos nuo nokkapukit pääsee kiertymään muttereiden mukana, rikkoutuu pronssiholkin(liukulaakerin) öljykalvo ja ne alkavat ääntämään sekä kulumaan. /6-sarjaan tuli jo neulalaakerit ja vielä myöhemmin 2v-boxereihin tuli muoviholkit keinuvivun akseleille, joskin neulalaakerit säilyivät.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Venttiilin säätö
Moi
itsekin nyt uskalsin tarkastaa venttilkoneiston ja keinovivuissa välystä oli jonnin verran.
Lainaten:
On kahta tapaa säätää päittäisvälys. Shimmiprikkoja vaihtaen, tai nokkapukkeja ensin löystyttämällä ja "vinkalla" puristamalla välykset veks, muttereiden uudelleen kiristys momenttiin.
Mistä saapi noita prikkoja. Mitä tarkoitat puristamalla ja mikä on vinka tässä yhteydessä ?
-Teijo
itsekin nyt uskalsin tarkastaa venttilkoneiston ja keinovivuissa välystä oli jonnin verran.
Lainaten:
On kahta tapaa säätää päittäisvälys. Shimmiprikkoja vaihtaen, tai nokkapukkeja ensin löystyttämällä ja "vinkalla" puristamalla välykset veks, muttereiden uudelleen kiristys momenttiin.
Mistä saapi noita prikkoja. Mitä tarkoitat puristamalla ja mikä on vinka tässä yhteydessä ?
-Teijo
Re: Venttiilin säätö
02/1985 uudemmissa 2V-boksereissa on lyhemmät keinuvivut, ja niiden yläosassa muovinen laakeri sekä nämä shimmilevyt. Ei kait tuolla muuta tarkoitusta ole kuin saada koneesta hiljaisempi. Mun oma Kanttura on 10/1984, ja siinä koetin aluksi tuota puristamiskikkaa, mutta sen ilo oli melkoisen lyhytaikainen. Eli vinkalla tässä yhteydessä tarkoitetaan ihan normaalia puristinta, jolla voi keinuvipujen pukkeja tiukata samalla kun kansiruuvit tiukataan momenttiavaimella.Teijo kirjoitti:Mistä saapi noita prikkoja. Mitä tarkoitat puristamalla ja mikä on vinka tässä yhteydessä ?
Itse hankin uudemman kansimallin keinut, keinupukit + pukkien prikat, sekä shimmilevyjä. Levyjä on 0,2mm => 0,35mm viiden satikan välein, BMW:n varaosanumerot 1331337718 - 1331337721
Tuolla saa kannesta hiljaisen, ja näytti RealOEM.comin varaosaluettelon mukaan, että bemari ei tarjoa enään edes noita vanhanmallisia keinuvipuja varaosana, vaan koko keinuvipuasetelmaa muovisinen laakereineen ja shimmilevyineen. Taalahinta hiukkasen alle 400$, mitä lie euroissa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
Prikkoja saa myös hyvinvarustetuista laakeriliikkeistä.Teijoka kirjoitti:
Mistä saapi noita prikkoja. Mitä tarkoitat puristamalla ja mikä on vinka tässä yhteydessä ?
-Teijo
Ihan tavallinen puusepän vinka, elikkäs kait liimauspuristin oikeelta nimeltään. Isot mutterit vain leukojen alle, että puristus kohdistuu nokkapukkeihin, eikä vain keinuvivunakselin päihin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Venttiilin säätö
Kiitosta Ismolle,
pitääpä käydä paikallisella T.Tasannolta kyseleen, siellä on kaikkea mahdollista....
Mitkä olisi oikeat venttiilivälykset 75/5 vm-71 koneeseen?
-Teijo
pitääpä käydä paikallisella T.Tasannolta kyseleen, siellä on kaikkea mahdollista....
Mitkä olisi oikeat venttiilivälykset 75/5 vm-71 koneeseen?
-Teijo
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Venttiilin säätö
Ei kestä kiittää.Teijoka kirjoitti:Kiitosta Ismolle,
pitääpä käydä paikallisella T.Tasannolta kyseleen, siellä on kaikkea mahdollista....
Mitkä olisi oikeat venttiilivälykset 75/5 vm-71 koneeseen?
-Teijo
Tehtaan oma korjauskäsikirja antaa /5-sarjalle välyksiksi: imu 0,15mm, pako 0,20mm.
Kantta /5-sarjalaisessa kiristettäessä muista AINA käyttää aiemmin mainitsemaani erikoistyökalua estämään nokkapukkien kiertyminen muttereiden mukana, tai muuten varmista asia.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Venttiilin säätö
Taas...
onko tuo Duanen käyttämä erikoistyökalu sopiva moiseen ?
http://w6rec.com/duane/bmw/valve/valve7.JPG
-.Teijo
onko tuo Duanen käyttämä erikoistyökalu sopiva moiseen ?
http://w6rec.com/duane/bmw/valve/valve7.JPG
-.Teijo