pertsa kirjoitti:Ja onhan se noloa jos on matkalla jonnekin niin
pitää ottaa taksi ajamaan edellä että löytää..... ja kiirehän
on yleensä itse aiheutettua. Moottoripyöräily on mukavaa kun
sen ilman brändejä oivaltaa....
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Smolenskissa kävi juuri näin, eli tulimme kaupunkiin eikä majapaikkaa löytynyt mistään. Johtui lähinnä siitä, että emme ymmärtäneet kyrilisiä kirjaimia. Eihän venäjällä tiedä, mikä harmaa bunkkeri on virastotalo, vankila tai hotelli??? No, ei muuta kuin taksin perässä lähimpään hotelliin.
Mikki kirjoitti:Kertokaas nyt mullekin tyhmälle, kun mä kyllä kuvittelisin osaavani "suunnistaa" kaupunkien välisiä pääteitä ilman navikaattoriakin, niin toimiiko noi "vempaimet" niin, että kun esim. Ukrainassa pimeän yllättämänä, kaatosateessa, emäntä takapenkiltä esittää vienon pyynnön pikaisisesta yökortterin löytymisestä, niin tämä mikälie "vempain" siihen lähimpään meidät suorinta tietä opastaa?
Toimii ja ei toimi. Esim. Saksassa toimii hyvin. Toki paikka saattaa olla suljettu. Ukrainasta en tiedä. Navigaattori oli sielläkin mukana, tosin ilman karttapohjaa. Katsoin helpommaksi käyttää paperikarttaa, kuin alkaa lataamaan pohjia/päivityksiä zumoon. Mulla kun ei nuo elektroniset laitteet ei aina toimi niin kuin pitäisi.
Länsieuroopassahan suunnistus paperikartan avulla on helppoa, suorastaan mukavaa. Itäpuolella se on taas vaikeampaa, johtuen lähinnä noista kyrilisistä kirjaimista. Tuo ongelma oli tiedossa jo ennen reissua. Tein kotona roadbookin, jossa reitin kaupungit oli kirjattu eurokirjaimin ja kyrilisillä. Näin matka eteni ja ilmeisesti ei eksytty, kun nytkin istuskelen kotona.
Eli kyllä ilman "vempaintakin" pärjää. Mulle ainakin nuo päivitykset, topot, SD:t ja bitit tuottavat paljon ahdistusta, tuskaa, hikeä ja kyyneleitä.
Se, että ajaa "vähän" harhaan Venäjällä tai Puolassa on aina hauska ja antoisa kokemus!
Hyvät matka kaikille, navigaattorilla tai ilman!
Terv.Ile