r 100 rs -78 kulutus

R-sarjan pyörät
juise67
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2010 21:42

r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja juise67 »

paljonko tollainen pyörä kuluttaa, suht siistissä ajossa(nopeus rajoituksien mukaan) ?
omani vie n.11 l /satasella, miten säädetään ?
on mun eka pyörä, enkä tiedä siitä paljoakaan, ton ikäiset autot tuttuja.
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Heimari »

2 päällä kamat mukana ei ole yli 6.5 litran ikinä mennyt.
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Ajoin vm. -82 R 100RS:llä 132000 km, keskikulutus 5,9 l/100 km. Mittarivirhettä ei ole muistiinpanoihin tallennettu, mutta todellinen keskikulutus on ollut n. 6,1 l/100 km. Ajorytmi oli tuohon aikaan (ajoittain vieläkin) tosi reippaanlainen. Suurin kulutus oli 7.9 litraa Saksan baanoilla ja alle 5,5 litran oli tosi vaikea päästä.

Kulkuri
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

juise67 kirjoitti:paljonko tollainen pyörä kuluttaa, suht siistissä ajossa(nopeus rajoituksien mukaan) ?
omani vie n.11 l /satasella, miten säädetään ?
on mun eka pyörä, enkä tiedä siitä paljoakaan, ton ikäiset autot tuttuja.
Oletko varma ettei bensa pääse valumaan maahan mistään? Tuolla kulutuksella luulisi olevan jo vakavia käyntiongelmia. Pelkästään kaasarit ei voi olla noin paljon pielessä, myös sytytys on varmasti myöhäisellä.
Suosittelen korjauskäsikirjan ostoa, sieltä löydät kaikki säätöohjeet.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
juise67
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2010 21:42

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja juise67 »

ei valu maahan,savuttaa mustaa, sytkä varmaan myös pielessä.
säätö ohje ?
kirjakauppaan menen heti kun ehdin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos sulle kerran aikakauden autot on tuttuja, niin en ala kaikkea selittämään. Katkojan kärkiväli 0,4mm. Sytkän ajoitusmerkit löytyy vauhtipyörästä. Kumitulppa koneen vasemmalta puolelta auki niin sieltä näkyy. Säätö käy stroboskoopilla tai sähkökynällä. Kaasarit saa balanssiin alipainemittareilla. Letkujen paikat ovat ruuveilla tulpattuna kaasarin kurkuissa.
Kaasarin vakiosäädöt RS 78-79 Eurooppamalli: Mainjet 170, needlejet 2.68, jet needle 46-341, Idle jet 45.
Neulan korkeus: toinen ura ylhäältä.
"Ilmaruuvi" kierretään 1-1,25 kierrosta auki täysin suljetusta.
Katso ettei kaasarien osat ole paasseet sekoittumaan oikean ja vasemman kesken, varsinkaan "ryypyn" osat. Tarkasta myös kaasarin kalvot.
Venttiilien säädöt ja puristuspainemittaukset on toisaalla selitetty täällä "Oldtimers" saitilla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
juise67
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2010 21:42

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja juise67 »

kiitos vastauksista.
kalvot ehjät, pyörässä kärjetön sytkä, säätääkö "boxi" ennakkoa kierroksilla ?
Kuplassani myös kärjetön sytkä ja siellä keskipakois- ja alipaine säädöt paikallaan,(siksi kysyn syt.ennakon säätöä kierroksilla)
Ostin tänään 800 sivuisen oppaan(clymer) tois kieli suomalaiselle väärä?
onko se oltimers parempi paikka tälle pyörälle ?
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kaikista paras paikka ois Hämeenlinnassa Ky Reijo Myllymaa!
juise67
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2010 21:42

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja juise67 »

sinne matkaa paljon, voiko itse säätää ?
toki jos en muuten saa kulutusta kuriin , voin ajaa vaikka minne Suomeen.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pyörässäsi ei ole kärjetöntä sytkää alunperin, joten ohjetta tuntemattomalle valmistajalle ei voi antaa. "boxi" antaa, tai ei anna ennakkoa, kun ei voi tietää valmistajaa telepaattisesti.
Lue sitä Clymerin kirjaa, sieltä ne säätöarvot löytyy.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
juise67
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2010 21:42

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja juise67 »

clymer kirja väittää että ruuvia avatataan vain puol kierrosta? siis -78 mallissa, muissa yli yksi kierros.
strobon saan huomenna, ja sitten nään ennakot, mitä antaa tai antaako.
vauhti pyörän merkit, s =perus ennakko , f =täydet ennakot (2600-3000) kirjan mukaan
muita merkkejä vauhtipyörällä ?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

juise67 kirjoitti:clymer kirja väittää että ruuvia avatataan vain puol kierrosta? siis -78 mallissa, muissa yli yksi kierros.
strobon saan huomenna, ja sitten nään ennakot, mitä antaa tai antaako.
vauhti pyörän merkit, s =perus ennakko , f =täydet ennakot (2600-3000) kirjan mukaan
muita merkkejä vauhtipyörällä ?
Clymerin kirja on jenkkikamaa ja siellä on eri säädöt(joskus jopa halkaisijaltaan eri kaasaritkin) lähes aina bemareihin, johtuen paikallisesta bensasta, sekä tiukemmista saastemääräyksistä. Laitoinkin viestiini maininnan Eurooppamallin säädöistä, koska silloin tällöin pyöriä tulee Suomeen myös jenkkilästä.
Vauhtipyörällä on myös OT-merkki yläkuolokohtana.

En ole koskaan onnistunut noiden jälkiasennettujen kärjettömien kanssa, vaan aina joutunut palaamaan kärkipeleihin. Alkuperäiset, niin kärjelliset, kuin kärjettömät, pelittää kuin junan vessa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
juise67
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2010 21:42

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja juise67 »

pöyrä tuotu englannista.
miten ryyppy toimii, periaate?
autossa täysin erillainen,
kuuluuko ryypyn pyöreä "säätöosa" olla niin päin , että iso pitkulainen aukko on ylä puolella
ja 4 pientä reikää alapuolella?(niin ne nyt on, ja oikea puoli savuttaa reilusti enemmän)
ja miten se neula irtoaa joka pitäis olla 2 urassa?
kaasarin type 94.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ryypyn osat kuuluu olla siten, että mitä enemmän ryyppyä kääntää päälle, sitä isompi reikä on "just kohillaan".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JarmoKorvenranta
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Maalis 2008 21:58

Re: r 100 rs -78 kulutus

Viesti Kirjoittaja JarmoKorvenranta »

ja oikea puoli savuttaa reilusti enemmän
Oletko varma että ryyppy palautuu täysin pois päältä, kun väännät sen ryyppyvivusta pois? Kokeile liikkuvatko kaasarin kyljessä olevat ryypyn vivut yhtään alaspäin, kun painat niitä sormella. Varsinkin tuo oikea? Tämmöinenkin on ollut......
Vastaa Viestiin