ABS- merkkivalohäiriö
ABS- merkkivalohäiriö
Mistä johtuu, ettei ABS merkkivalot aina sammu liikkeellelähdettäessä,onko kellään kokemusta mikä vikana.
Foorumille siirtänyt webmaster
Foorumille siirtänyt webmaster
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Epäilisin ensin
Epäilisin ensin akun kuntoa. Olen ollut huomaavinani että kun akku alkaa olla vaihtoikäinen se herjaa ensimmäiseksi tuota ABS-valoa. Varsinkin K 12 RS ja LT ovat havaintojeni mukaan herkkiä tuolla hommalle...Tosin ostin -98 uuden RT:n ja se tuppasi uudekseltaankin joskus herjailemaan tuota valoa, mutta akusta silloin ei ollut kyse. Muu ei hyvinyt kuin pysähtyä, sammuttaa motskari ja startata uudestaan ja lähteä liikkeelle. Sitten vasta valo sammui. RT teki tuon muutaman kerran kesässä. Akuista sen verran, että suosittelen Varta-akkua...Noita vinkuintian akkuja löytyy Bemareihinkin ulkomittojenkin perusteella ja myös ampeerienkin perusteella identisiä, mutta itse en niitä harrastaisi.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
- Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
- Paikkakunta: Sysmä
Akkuhan se ainakin GS.ssä, ensimmäinen oire just toi ARS.valojen päälle jääminen, seuraava on sitten että kello nollautuu, jos et sittenkään vaihda niin varaudu apukäynnistykseen. Yasa ja Varta on nykyään samaa tehdasta, joten Vartan löytyminen on kortilla, itse ostin Allrightin viimeisen K-pyörissä ei akun kanssa kannata leikkiä ettei tartte ruveta starttirele hommiin.
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
ABS-merkkivalon "sammutus"
Itsellä RT, jota on alkanut jälleen vaivata sama vika. vaihdoin 2 v sitten akun ja vika "oli poissa"2 kesää, mutta on palannut jälleen.
Koska kaikki muu toimii en ole raaskinut ostaa uutta akkua vaan "ratkaissut ongelma" seuraavasti;
ajan muutaman kilometrin.- kytkin pohjaan- virta pois - virta päälle, jolloin yleensä valo sammuu ja sen jälkeen käynnistys ja matka jatkuu.
Liikenneturvallisuusasiantuntija ei todennäköisesti suosittele ko. tapaa, mutta aion jatkaa ainakin toistaiseksi.
t. unski
Koska kaikki muu toimii en ole raaskinut ostaa uutta akkua vaan "ratkaissut ongelma" seuraavasti;
ajan muutaman kilometrin.- kytkin pohjaan- virta pois - virta päälle, jolloin yleensä valo sammuu ja sen jälkeen käynnistys ja matka jatkuu.
Liikenneturvallisuusasiantuntija ei todennäköisesti suosittele ko. tapaa, mutta aion jatkaa ainakin toistaiseksi.
t. unski
ABS merkkivalo
Minulla sama ongelma viime kesänä ollessani reisussa (ajettu pitkä matka, tultiin kaupunkiin). Häiriövalo syttyi kesken matkan kaupungissa. Tänä keväänä kohtuulisesta latauksesta huolimatta piti akku uusia (ikä noin 3 v). Huollossa sain vinkin, että johtunee jänniteen laskusta, ABS- merkkivalon syttyminen, korjaantui kun moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen. Kyseessä BMW R 850 R -03. Aiemmat vastaukset tukee kokemaani. Tv Pena Ni
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Joo akku on sökö. Mulla sama ongelma oli viime vuonna ja uusi Varta akku Raahen Varaosaportista 44.- euroa paransi oireet oitis.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=672
Jussilammen R1100RT pyörään vaihdettiin tänään Vartan geeliakku ja oireet hävisivät oitis. Ko vanha akku oli vain vuoden vanha, joten menee ehkä takuuseen.
Pekka
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=672
Jussilammen R1100RT pyörään vaihdettiin tänään Vartan geeliakku ja oireet hävisivät oitis. Ko vanha akku oli vain vuoden vanha, joten menee ehkä takuuseen.
Pekka
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Kyllä Pekkavee oli oikeassa, kun sanoi että akku sökö,per....,vuoden vanha akku,ei uskonut akkuliikekkään että voi olla akussa häikkää kun pyörä käynnistyy moitteetta,mutta kyllä ABS-valo on vaan sammunut joka lähdössä akun vaihdon jälkeen,akku meni muuten vielä takuuseen.Asiantunteva Akkutalo Markuksela Oulussa.BMW-testerillä muuten haettiin samaa vikaa 3h Oulussa, muttei löytynyt vikaa.Ihmetyttää vaan miksei oma laturi jaksa sammuttaa valoa vaikka pukkaa 13,8V ilmeisesti ottaa kuittauksessa reippaasti virtaa,ja jos akun jännite hieman alakantissa heti juonittelee,vanhan akun jännite oli muuten 12,1 ja uuden 12,67,pitäisi kuulemma ladata talvella kuukauden välein niin akku pysyisi kunnossa,mutta sehan on Bemarissa helppoa kun tökkää 12v, 600mA,laturin piuhat virran ulosottoon,niin ei tarvi kaivella akkua esiin.Sopivia liittimiä saa autotarvikeliikkeistä.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
- Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
- Paikkakunta: Sysmä
Ei se vika siellä latauksen puolella olekaan, mielestäni järjestelmä testaa sähköisesti ABS.n toiminnan silloin kun käännät virra päälle ja pumppu nostaa paineet, siinä vaiheessa akkujännite voi olla hyvässäkin akussa alhaalla jos pyörä on seissyt pitemmän aikaa. Kylmällä ilmalla tilanne tietysti pahenee. Tavallaan hyvä kun tietää että on aika hankkia uusi akku ennen kuin joutuu työntömieheksi.
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Touko 2006 22:28
- Moottoripyörän malli: R1150RT
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Re: ABS-merkkivalon "sammutus"
Suurinpiirtein näin toimitaan täälläkin. Syksyllä alkoi ensi oireet vaikka akku oli keväällä uusittu.unski kirjoitti:Itsellä RT, jota on alkanut jälleen vaivata sama vika. vaihdoin 2 v sitten akun ja vika "oli poissa"2 kesää, mutta on palannut jälleen.
Koska kaikki muu toimii en ole raaskinut ostaa uutta akkua vaan "ratkaissut ongelma" seuraavasti;
ajan muutaman kilometrin.- kytkin pohjaan- virta pois - virta päälle, jolloin yleensä valo sammuu ja sen jälkeen käynnistys ja matka jatkuu.
Liikenneturvallisuusasiantuntija ei todennäköisesti suosittele ko. tapaa, mutta aion jatkaa ainakin toistaiseksi.
t. unski
pd.kuvat.fi