Talven jäljiltä heikon akun seurauksena keväällä starttireleen kärkien kärvähdys, uuden akun hankinta ja uuden releen asennus. Kaikki toimi hyvin asennuksen jälkeen, ajoa ehkä 400km.
Tänään sitten starttailin ehkä viikon ajotauon jälkeen. Pari kertaa vähän pyöräytti, muttei potkaissut käymään. Sitten hiljaisuus. Ei minkään näköisiä varoitusvaloja mittaritaulussa. Ei ajotietokoneen näyttöä. Ei ajovaloja, parkkeja, vilkkuja, jarruvaloja, äänimerkkiä. Radio ja sen kahvassa olevat kytkimet toimivat. Hälytin toimii. Lämpötilanäyttö toimii.
Sivuseisontatuen heiluttelu ei auta. Ei tappokatkaisijan naksuttelu. Ei hälyn laitto päälle/pois. Ei apuakun käyttö (LT:n oma akku siis uusi ja ilmeisestikin latingissa). Ei virta-avaimen kääntely.
Satulan alla sulakkeet ehjät silmämääräisesti tarkistettuna ja heiluteltuna. Huomenna otan vielä akun irti, tänään illalla en viitsinyt alkaa, kun ihan hippasen otti pannuun. Vanhaan aikaan kun nääs kaapelikenkien ja akkunapojen välin ilmestyi kovaa, lasimaista töhnää, joka rajoitti virran kulkua juuri sopivasti. En kuitenkaan usko, että tästä on tällä kertaa kyse. Johan apuakun/kaapelipihtien olis pitäny osua suoraan akusta lähteviin johtimiin.
Mikä hemmetti iski? Paitsi se, että oli mahdollinen ostaja paikalla ja lähdössä koeajolle
Ei tainnu tulla kauppoja...
Sähköt katosi
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 03 Huhti 2008 13:29
- Moottoripyörän malli: K1200LT
- Paikkakunta: Vihtijärvi
- Viesti:
Re: Sähköt katosi
Noniin... teurastin taasen pyörän elektroniikkaboksia myöten tarkistaakseni, ettei joku sittenkin mennyt starttireleen vaihdossa pieleen, mutta ei... ei löytynyt heikkoja kosketuksia eikä muutakaan. Palstoilta löytyi myös mystistä maadoitusvikaa koskeva keskustelu, jossa yksi starttia kiinnittävä ruuvi voi löysänä ollessaan tai peräti irrotessaan aiheuttaa jokseenkin kaikenlaista häikkää. Ei löytynyt vika siltäkään suunnalta.
Seuraillen näiltä palstoilta löytynyttä, tosin K100:aa koskevaa starttiongelmadiagnostiikkaa, tai erityisesti yhtä siinä ollutta kaaviota, totesin, että taitaapi olla niin, ettei virta-avaimelta tule lainkaan jännitettä "relief relay":n kelalle, jolloin siis kaikki toimilaitteet pysyvät pimeinä. Annoin sinne jännitettä suoraan, ja vot - toimi kaikki valot ja starttikin hörähti, tosin kun tankki oli poissa, en jäänyt odottamaan käynnistymistä.
Oisko nyt niin, että yhteensattumana virtalukko ois sanonu sopimuksen irti, vai onko siellä vielä joku muu katko sarjassa ennen tai jälkeen sen, mutta ennen tuota em. relettä..?
Virtalukkoa itseään en vielä riisunut esiin, mutta oiskohan se seuraava vaihe,
ihmettelee Gin
Seuraillen näiltä palstoilta löytynyttä, tosin K100:aa koskevaa starttiongelmadiagnostiikkaa, tai erityisesti yhtä siinä ollutta kaaviota, totesin, että taitaapi olla niin, ettei virta-avaimelta tule lainkaan jännitettä "relief relay":n kelalle, jolloin siis kaikki toimilaitteet pysyvät pimeinä. Annoin sinne jännitettä suoraan, ja vot - toimi kaikki valot ja starttikin hörähti, tosin kun tankki oli poissa, en jäänyt odottamaan käynnistymistä.
Oisko nyt niin, että yhteensattumana virtalukko ois sanonu sopimuksen irti, vai onko siellä vielä joku muu katko sarjassa ennen tai jälkeen sen, mutta ennen tuota em. relettä..?
Virtalukkoa itseään en vielä riisunut esiin, mutta oiskohan se seuraava vaihe,
ihmettelee Gin
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sähköt katosi
Startissa saattaa olla hiilipölyä joka maadoittaa kaiken virran, koska akulta tulee suoraan pikkurillin paksuinen kaapeli startille.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 03 Huhti 2008 13:29
- Moottoripyörän malli: K1200LT
- Paikkakunta: Vihtijärvi
- Viesti:
Re: Sähköt katosi
Startti kuitenkin veivasi napista painamalla ihan nätisti, kunhan sain jännitettä tuon kuormanjakoreleen kelalle elektroniikkaboksiin, minkä kautta siis myös "starttilinja" (eli virtalukon jälkeinen virtapiiri starttireleelle läpi kaikkien turvakatkaisijoiden) sai sähköä...
Eihän muuten tuo häly/käynnistyksenesto (LT-99) kuitenkaan päällä ollessaankaan estä mittariston merkkivaloja menemästä päälle kun virta-avaimesta kääntää? Ymmärtääkseni vain bensapumppu ja starttireleen kelan jännite on johdettu käynnistykseneston kautta. Sitä vaan, että jos sillä suunnalla olis jotain häikkää. Sinänsä aktivoituu, deaktivoituu ja hälyttää ihan oikein (minkä myös naapurit nyttemmin voivat vahvistaa )
Eihän muuten tuo häly/käynnistyksenesto (LT-99) kuitenkaan päällä ollessaankaan estä mittariston merkkivaloja menemästä päälle kun virta-avaimesta kääntää? Ymmärtääkseni vain bensapumppu ja starttireleen kelan jännite on johdettu käynnistykseneston kautta. Sitä vaan, että jos sillä suunnalla olis jotain häikkää. Sinänsä aktivoituu, deaktivoituu ja hälyttää ihan oikein (minkä myös naapurit nyttemmin voivat vahvistaa )