LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Luxury touring
Stefan
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Kesä 2010 20:54
Paikkakunta: Iitti

LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Tervehdys!

Ostin LT:ni (-06, 24000km) kesäkuussa ja nyt 5000 km viisaampana sekä keskustelupalstojen kautta vähän opiskeltuani olen alkanut saada vähän kokonaiskuvaa tästä mallista. Ostokriteerina oli että haluan hyvän matkapyörän (se paras...), ja Yamaha-kaverit suosittelivat kovasti BMW. Halusin myös luotettavan pelin enkä halua tehdä mitään muuta kuin ajella ja joskus vaihtaa öljyjä, tekniikkatarpeeni tyydytän Chang Jiang:n ja vanhan Viragon avulla. Koeajon jälkeen innostuin heti ostamaan tämän pyörän.
Nyt olen kuitenkin huomannut että tämä malli taitaa olla täynnä ominaisuuksia joita on pakko tietää sekä joihin on pakko tehdä jotakin.
1. Radio. Etu-oikea kanava taisi olla mykkänä jo kun ostin pyörän, en vaan huomannut. Nyt etu-vasenkin on mennyt. Jenkkifoorumissa kerrotaan että vahvistimilla on taipumus hajoa. Kävin jo liittimet läpi. Ongelma siis edelleen päällä...
2. Se perälaakeri. Se siitä :wink:
3. Jousituksen öljymäärä/maavara. Täyttö kohta tarpeellinen
4. Etupyörän tasapainoitushaasteita. Onneksi en ole huomannut vielä...
5. Bensaletkuliittimet. Pitää kai joskus vaihtaa...
6. Meikkipeilin saranat. Toinen hajosi jo.
7. Jollei halua että savustaa ei pidä käyttää sivuseisontatukea, öljyä valuu sylintereihin :shock:
8. Kytkinkeskustelusta en ole vielä tehnyt johtopäätöksiä...
Onko muita ominaisuuksia joista en ole vielä tietoinen?
Täytyy tunnustaa että jos olisin tiennyt mitä nyt tiedän ajelisin nyt Gold Wingillä, mutta enhän tiedä senkään ominaisuuksia... Olen kuitenkin huomannut että onneksi on runsaasti asiantuntevaa apua näissä piireissä joten nyt mennään eteenpäin valitulla linjalla :P Onhan tällä pyörällä loistavat ajoominaisuudet! Toissa päivänä tuli suunnittelemattomasti 1000 km mittariin.

Eka huolto minun kohdallani alkaa olla ajankohtainen. Olen ymmärtänyt että 30 000 km:n huolto on pelkästään öljynvaihtohuolto. Onko mitään muita toimenpiteitä kuin öljyä kolmeen paikkaan?

Kiitoksia Intercom neuvoista. Teinkin kuin täällä olen lukenut, ostin linjamuuntajan Bil-temasta ja Autocomin RXTX:ltä. Toimii loistavasti. Haluaisin kuitenkin lisää bassoa korviin joten miten kytketään nappula-kuulokkeet Autocomiin?

Huomasin Imatralla että lisävarusteita on runsaasti. Tilaatteko organisoidusti keskitetysti vai meneekö se vähän tilanteen mukaan? Joka tapauksessa minua kiinnostaa madallustapit ja lepuuttajat kunhan ensin pääsen koeistumaan, kuskin selkänoja, pleksi sekä jarrustrobo. Highway-handle taitaa olla kotitekoinen joten siihen pitää tutustua enemmän, olisi todella kätevä kun en uskalla ajaa handsfree moottoritienopeuksilla 8)

Löysin valot kaatumarautojen alapuolella, mitä mahtaa olla niiden tarkoitus :D ja milloin pitäisi palaa?

Vaihdelaatikkokin hajosi 8) . Kokemattomana navigaattorin käyttäjänä eksyin hiekkatielle jossain Heinolan länsipuolella. Ajelin hiljaa kolmosella ja tuli hyväkuntoinen suora joten kiihdyin vähän ja sitten nelonen seuraavaksi... ...keppi ei nouse. Ajattelin että oli jollain tavalla jäänyt kolmosen ja nelosen välillä jumiin, joten kakkonen sisään...kiihdytys ja sitten kolmoselle :evil:, ei onnistunut. Seuraavaksi ykkönen ja kokeilu kakkoselle, ei vaan onnistu! Keppi ei liikkunut ylöspäin!!! Seuraavalla metsätiellä sivulle ja rassaamaan mutta ykkönen oli pysyvästi päällä. Ihmettelin vähän aikaa ja otin navigaattorilta paikkatiedot ja aloitin miettiä mistä kannattaa hakea hinauspalvelua. Näinkö nyt kävi kun vasta viikko sitten olin hankkinut tämän prkl:n sakemannin. No jos vaihdelaatikko on mennyt niin hajotetaan se sitten kunnolla, ja vedin kepin ylös melko voimakkaasti jolloin kuulin kun pieni kivi lähti lentoon. Kokeilin keppiä ja kaikki toimi moitteettomasti. Joku onneton kivi oli vaan kiilautunut esteeksi kepin ja lohkon väliin :lol:

Kiitoksia etukäteen jos joku jaksaa lukea tämän ja sitten vielä vastatakin. :P

t. Stefan
ttdriver
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Elo 2010 01:12
Moottoripyörän malli: BMW C650GT
Paikkakunta: Tampere, Farlake

Re: LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja ttdriver »

Stefan kirjoitti:Tervehdys!


Löysin valot kaatumarautojen alapuolella, mitä mahtaa olla niiden tarkoitus :D ja milloin pitäisi palaa?

Kiitoksia etukäteen jos joku jaksaa lukea tämän ja sitten vielä vastatakin. :P

t. Stefan
Vastataan nyt aluks tähän yhteen kyssäriin:
Ne ovat ns. maavalot ja syttyvät, kun sammutat pyörän. Palavat vähän aikaa valaisten maan pyörän vieressä, jotta et astu vahingossa esim. koiranpaskaan tms. Näkyvät tosin vain pimeällä... :wink:
Avatar
hlpvu8
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Helmi 2006 22:13
Moottoripyörän malli: R1200GS
Paikkakunta: Hartola beach residence

Re: LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja hlpvu8 »

Stefan kirjoitti:Tervehdys!

Teinkin kuin täällä olen lukenut, ostin linjamuuntajan Bil-temasta ja Autocomin RXTX:ltä. Toimii loistavasti. Haluaisin kuitenkin lisää bassoa korviin joten miten kytketään nappula-kuulokkeet Autocomiin?


t. Stefan
Autocom kuulokkeet kypärään ja korvatulpat korviin. Sitten musa mistä vaan haluat ja säätöjä kehiin.
Korvatulpat vois varmaan olla kuulokesellaiset, mutta siitä ei ole kokemusta mulla. Ensimmäisen neuvon viritys on toiminut mulla hyvin.
Lycka till !
Pertsa, Free Artist of Life :-)
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Stefan kirjoitti:Tervehdys!

Ostin LT:ni (-06, 24000km) kesäkuussa ja nyt 5000 km viisaampana sekä keskustelupalstojen kautta vähän opiskeltuani olen alkanut saada vähän kokonaiskuvaa tästä mallista. Ostokriteerina oli että haluan hyvän matkapyörän (se paras...), ja Yamaha-kaverit suosittelivat kovasti BMW. Halusin myös luotettavan pelin enkä halua tehdä mitään muuta kuin ajella ja joskus vaihtaa öljyjä, tekniikkatarpeeni tyydytän Chang Jiang:n ja vanhan Viragon avulla. Koeajon jälkeen innostuin heti ostamaan tämän pyörän.
Nyt olen kuitenkin huomannut että tämä malli taitaa olla täynnä ominaisuuksia joita on pakko tietää sekä joihin on pakko tehdä jotakin.
1. Radio. Etu-oikea kanava taisi olla mykkänä jo kun ostin pyörän, en vaan huomannut. Nyt etu-vasenkin on mennyt. Jenkkifoorumissa kerrotaan että vahvistimilla on taipumus hajoa. Kävin jo liittimet läpi. Ongelma siis edelleen päällä...
2. Se perälaakeri. Se siitä :wink:
3. Jousituksen öljymäärä/maavara. Täyttö kohta tarpeellinen
4. Etupyörän tasapainoitushaasteita. Onneksi en ole huomannut vielä...
5. Bensaletkuliittimet. Pitää kai joskus vaihtaa...
6. Meikkipeilin saranat. Toinen hajosi jo.
7. Jollei halua että savustaa ei pidä käyttää sivuseisontatukea, öljyä valuu sylintereihin :shock:
8. Kytkinkeskustelusta en ole vielä tehnyt johtopäätöksiä...
Onko muita ominaisuuksia joista en ole vielä tietoinen?
Täytyy tunnustaa että jos olisin tiennyt mitä nyt tiedän ajelisin nyt Gold Wingillä, mutta enhän tiedä senkään ominaisuuksia... Olen kuitenkin huomannut että onneksi on runsaasti asiantuntevaa apua näissä piireissä joten nyt mennään eteenpäin valitulla linjalla :P Onhan tällä pyörällä loistavat ajoominaisuudet! Toissa päivänä tuli suunnittelemattomasti 1000 km mittariin.

Eka huolto minun kohdallani alkaa olla ajankohtainen. Olen ymmärtänyt että 30 000 km:n huolto on pelkästään öljynvaihtohuolto. Onko mitään muita toimenpiteitä kuin öljyä kolmeen paikkaan?

Kiitoksia Intercom neuvoista. Teinkin kuin täällä olen lukenut, ostin linjamuuntajan Bil-temasta ja Autocomin RXTX:ltä. Toimii loistavasti. Haluaisin kuitenkin lisää bassoa korviin joten miten kytketään nappula-kuulokkeet Autocomiin?

Huomasin Imatralla että lisävarusteita on runsaasti. Tilaatteko organisoidusti keskitetysti vai meneekö se vähän tilanteen mukaan? Joka tapauksessa minua kiinnostaa madallustapit ja lepuuttajat kunhan ensin pääsen koeistumaan, kuskin selkänoja, pleksi sekä jarrustrobo. Highway-handle taitaa olla kotitekoinen joten siihen pitää tutustua enemmän, olisi todella kätevä kun en uskalla ajaa handsfree moottoritienopeuksilla 8)

Löysin valot kaatumarautojen alapuolella, mitä mahtaa olla niiden tarkoitus :D ja milloin pitäisi palaa?

Vaihdelaatikkokin hajosi 8) . Kokemattomana navigaattorin käyttäjänä eksyin hiekkatielle jossain Heinolan länsipuolella. Ajelin hiljaa kolmosella ja tuli hyväkuntoinen suora joten kiihdyin vähän ja sitten nelonen seuraavaksi... ...keppi ei nouse. Ajattelin että oli jollain tavalla jäänyt kolmosen ja nelosen välillä jumiin, joten kakkonen sisään...kiihdytys ja sitten kolmoselle :evil:, ei onnistunut. Seuraavaksi ykkönen ja kokeilu kakkoselle, ei vaan onnistu! Keppi ei liikkunut ylöspäin!!! Seuraavalla metsätiellä sivulle ja rassaamaan mutta ykkönen oli pysyvästi päällä. Ihmettelin vähän aikaa ja otin navigaattorilta paikkatiedot ja aloitin miettiä mistä kannattaa hakea hinauspalvelua. Näinkö nyt kävi kun vasta viikko sitten olin hankkinut tämän prkl:n sakemannin. No jos vaihdelaatikko on mennyt niin hajotetaan se sitten kunnolla, ja vedin kepin ylös melko voimakkaasti jolloin kuulin kun pieni kivi lähti lentoon. Kokeilin keppiä ja kaikki toimi moitteettomasti. Joku onneton kivi oli vaan kiilautunut esteeksi kepin ja lohkon väliin :lol:

Kiitoksia etukäteen jos joku jaksaa lukea tämän ja sitten vielä vastatakin. :P

t. Stefan

Terve vaan Stefan ja mukava oli tutustua Imatralla. Tule ensi vuoden BMWKLTIBMIHOF-tapahtumaan vähän pidemmäksi aikaa, niin ehdit näkemään enemmänkin...

Aloitetaan radiosta:
Siitä tosiaan saattaa pääteaste jossain vaiheessa hajota, ja sulla on onnea, kun kyseessä on vain etukajarit. Intercomin signaali kun otetaan takimmaisilta. (Oletan, että osaat räplätä radion balanssisäätöjä eikä kyseessä ole vahingossa tapahtunut etukajarien mykistys.) Eli jos se etukajarien pääteaste on tosiaan särkynyt, niin murhe ei ole kovin suuri kun kerran ajossa kuuntelet musat kypärästä kumminkin. Uusi radio maksaa suolaiset 700 euroa.

Jos haluat korvatulppakajarit (Finfonicit tms), niin niiden kytkentä on aika helppoa. Haet (elektroniikka)kaupasta 3,5 mm naarasjakin (stereo) sekä noin 25 cm pätkän semmoista kolminapaista kaapelia, jossa yksi johtimista (maa) on ikäänkuin suojavaippana kahdelle muulle. Sitten purat kypärääsi sen verran, että pääset juottamaan nuo kolme johtoa kypäräkajarien oikeaan sekä vasempaan kanavaan + maahan. Tuon naarasjakki asentuu siihen Autocomin oman seitsemännapaisen liittimen viereen nippusiteellä. Nyt sulla on siinä jakissa stereoulostulo korvatulppakajareille. Itselläni nuo olleet jo seitsemän kautta käytössä.
Kun ekan kerran kokeilet, ole varovainen, koska se volyymi, jolla aiemmin olet kuunnellut kypärärkajareista on liikaa korvatulppakajareille. Säädä sitten Autocomin volyymit kuskille ja repsikalle sopiviksi.

Etupään woblaus siinä 60 vauhdissa kädet irti stongasta on ominaisuus niin LT:ssä kuin Wingissäkin. (Kuten kaiken maailman muutkin "ominaisuudet") Ajelin viime vuonna liki seitsemän tonnia Jenkeissä Wingillä ja sama ilmiö...(Kolmen päivän päästä muuten edessä taas uusi samanlainen reissu.)
Pidä rengaspaineet vähän ylempänä (edessä 3,3 takana 3,6 bar) niin renkaat ei kulu sahanterälle. Noilla opeilla olen onnistunut ajamaan etusella yli 35 tonnia ja takanakillakin jotain 18 - 24 tuhatta.

Se meikkipeilin saranan hajoaminen on myös ominaisuus. Sen voi kyllä estää vaikka pienellä velcron palalla, joka varmistaa sen peiliä kiinni pitävän magneetin pitävyyden. Se kun avautuu kuoppaisella tiellä niin yleensä se saranatapin vastapala saa kyytiä.

Se sivutuella savuttaminen on paljolti myös tuurista kiinni eli mihin asentoon venttiilit sattuu koneen seistessä jäämään. Jos haluaa savutusta välttää, niin sammuttaa koneen pystyasennossa ja odottaa puolisen minuuttia ennenkuin laskee sivujalalle. Näin öljy ehtii paeta sieltä "väärältä puolelta".

Noista lisähimmeleistä sen verran, että niitä voi tilailla itse netistä tai sitten hakea Hyvinkäältä, jossa nyt sattumalta on erilaisten kimppatilausten jäljiltä ylimääräisenä mm:
- J-Peg XL lepuutustapit
- Suburban machinery jalkatappien madallussarja
- CeeBaileyn tuulilasi (kaksi eri korkeutta)
- Ceebaileyn sisäkassisarja
- jarruvalon strobo

Kolmenkympin huolloksi riittää öljyjen vaihto (kone, perä, laatikko) ja tietysti sivu- ja keskituen voitelut. (Tai jos tiedät, että askin öljyt on vaihdettu 20 kohdalla, niin ei sitäkään.) Jos huolloissa tukeudut ammattimiehiin, niin yksi sellainen löytyy Tampereelta eli Kymäläisen Harri (MP-Kymäläinen Oy). Hän osaa tehdä LT:hen monia virallisen huolto-ohjelman ulkopuolisiakin tarkistuksia (takajousen säätimen öljyntäyttö, kytkimen työsylkyn vuotoreiän poraus jne) joista monet virallisen merkkihuollon kaverit ei tiedä mitään.

Heh, kylläpä pelästytti ja ihmetytti tuo vaihdeaskisi "hajoamistarina" siinä alkussanoissa. Olin jo vannommassa, että ei voi olla totta, tai korkeintaan on vaihdevivuston jokin nivel pettänyt tms. Kivi siellä välissä ajaakin kyllä tuon asian...
itsellä on nimittäin vaihdeaski (tai sen kuori) oikeasti hajonnut, mutta se olikin ihan oma moka. Ajoin pohjapanssarin kiinni ylikorkean katukiven reunaan ja keskiseisontatuen kiinnikket (kiinni vaihdelaatikossa) murtuivat... :oops:

Ei muuta kuin kilometrejä alle vaan, niitä tuolla LoTjalla on hyvä kerätä...


t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Stefan
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Kesä 2010 20:54
Paikkakunta: Iitti

Re: LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Kiitoksia!

Täällähän ne asiat selviävät nopeasti. :P

Taidan jossain vaiheessa piipahtaa Hyvinkäällä ostoksilla. Pozo, milloin palaat reissulta? Ja oikein hyvää matkaa :!:
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Syyskuun 12. päivä pitäisi olla taas kotimaan kamaralla.

Kiitoksia toivotuksista!
Tuossa vähän blogin alkua, jota koetan sitten päivitellä reissun päältä...http://finnstoccr3.blogspot.com/

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
jorma winter
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2009 21:31

Re: LT.n aloittelijan kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja jorma winter »

Nuo meikkipeilin saranatapit minä korjasin poraamalla tappiin ja siihen runko-osaan n. 2mm reiän, johon työnsin teräsnaulan vahvikkeeksi sekuntiliiman kanssa. Kestää. :wink:
Vastaa Viestiin