Kuka osaa sanoa missä liikkeissä on hyllystä saatavissa BMWn speksien mukaisia Bosch / Beru tulppia Keski-Uudellamaalla tai yleensä pk-seudulla? Vuoden -87 K75C:llä ajelen.
Vain onko mentävä suoraan Vihdintien merkkiliikkeeseen?
Allrightissä, Tuusmotorissa ja Enkun autovaraosassa ei ainakaan ollut.
Allrightissä väittävät että Denson tulpat ovat sama asia. Muistan lukeneeni, että kärjet tulevat niissä liian pitkälle - eikä niissä ainakaan ollut mukana tulpan hattuja vasten tulevia heloja: niitä etsiessä meni hukkaan yksi viikonloppu kun vanhoissa tulpissa oli kiinteät helat.
Sitten näkemyksiä parhaiksi moottoriöljyiksi Sae 20-w 50? - edellinen omistaja näytti käyttäneen Teboil Silveriä ja BelRayta; mistä viimemainittua saa?
Entä suodattimet - onko merkkien välillä oleellisia eroja?
Hyvää hinta-laatusuhdetta haen, niin että mainio pyörä pysyisi sellaisena vielä vuosia
Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudulta?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 31 Maalis 2009 17:36
- Moottoripyörän malli: K100
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudulta?
Motonetistä näyttäisi löytyvän tulppia ( ei kuitenkaan Bosch ), ja suodattimia.
Siellä on hyvää Motox 20W-50 öljyäkin, jota olen käyttänyt omassa R1100GS pyörässäni.
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=1985
Pekka
Siellä on hyvää Motox 20W-50 öljyäkin, jota olen käyttänyt omassa R1100GS pyörässäni.
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=1985
Pekka
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
- Moottoripyörän malli: K100
Re: Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudulta?
Olen yleensä tilannut alla olevilta huoltopaketit:
Pyörä K100/vm.83
http://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php ... K%20Series
tai
http://www.motorworks.co.uk
Osat samoja kuin BMW kayttää (Mahle, Bosch). Ja mikä parasta, tällaisiin paketteihin kuuluu myös kaikki tarvittavat tiivisteet, eikä tarvitse metsästellä eri puollta. Huoltovälit vanhoissa(kin) K-pyörissä sen verran pitkiä, että aina on uusi sarja odottamassa. Hintasuhde myös hyvä ja säästyy aikaa.
Toimituaika 1-2 viikkoa kotiin kuljetettuna.
Öljyinä moottorissa olen käyttänyt 20 - w 50 mineraalipohjaisia öljyjä. Mieltymyksiä öljyissä yleensä saman verran kuin käyttäjiäkin.
Vaihteistossa ja perässä BelRay:n 80- w 90. Hyvin toimivat.
Pyörä K100/vm.83
http://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php ... K%20Series
tai
http://www.motorworks.co.uk
Osat samoja kuin BMW kayttää (Mahle, Bosch). Ja mikä parasta, tällaisiin paketteihin kuuluu myös kaikki tarvittavat tiivisteet, eikä tarvitse metsästellä eri puollta. Huoltovälit vanhoissa(kin) K-pyörissä sen verran pitkiä, että aina on uusi sarja odottamassa. Hintasuhde myös hyvä ja säästyy aikaa.
Toimituaika 1-2 viikkoa kotiin kuljetettuna.
Öljyinä moottorissa olen käyttänyt 20 - w 50 mineraalipohjaisia öljyjä. Mieltymyksiä öljyissä yleensä saman verran kuin käyttäjiäkin.
Vaihteistossa ja perässä BelRay:n 80- w 90. Hyvin toimivat.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 31 Maalis 2009 17:36
- Moottoripyörän malli: K100
Re: Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudulta?
Kiitosa hyvistä vinkeistä.
Motobinsin sivuilla saisi olla kitin sisältö tarkemmin kuvattuna ettei ostaisi sikaa säkissä.
Vai enkö vain osannut etsiä...
Motobinsin sivuilla saisi olla kitin sisältö tarkemmin kuvattuna ettei ostaisi sikaa säkissä.
Vai enkö vain osannut etsiä...
Re: Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudult
Älä hemmetissä käytä mitään tarvike öljynsuodattia. Monilla ulkomaisilla foorumeilla varoitellaan asiasta. Alkuperäisessä öljynsuodattimessa on erillinen suodatin myös ohivirtausventtiilissä. Missään muissa sitä ei ole.
Alkuperäisten suodattimien valmistajana on Mahle/Knecht. Löytyy molemmilla tuotemerkeillä. Muutaman euron pystyt säästämään kun tilaat suodattimen johonkin autotarvikeliikkeeseen. Noita tuo maahan mm. Koivunen.
Öljynsuodatin: OC 91, pelkkä suodatin
OC 91 D, suodatin + öljyropun tiiviste
OC 91D1, suodatin + öljyropun tiiviste + O-rengas.
Ilmansuodatin: LX 75
Polttoainesuodatin: KL 145
Noita saattaa silloin tällöin löytää Motonetistäkin. Öljynsuodatin on yleensä Champion. Älä osta niitä. Ilma- ja polttoainesuodatin yleensä Mahle. Kannattaa käydä itse tarkistamassa mitä löytyy.
Sytytystulppia (Bosch X5 DC) saa kaikista Bosch-Centerereistä esim. Alppilan Autohuolto, jolla on Bosch huolto. Tulpat on tilaustavaraa ja toimitetaan 10 kpl:n rasiassa. Jos et saa alennuksia ei tule merkittävästi halvemmaksi kuin hankkimalla alkuperäisosana. Pienenä huomiona niin testaavat ja huoltavat myös ruiskusuuttimia. Ei yhtään hullumpi idea käyttää suuttimia huollossa.
Öljyksi käy SAE 15W-50 tai 20W-50. Esim. Motul 300V MP 4T 15W-50 (löytyy yleensä myös Motonetistä). Hyvänä vaihtoehtona on myös Silkolene Pro 4 SAE 15W-50 tai Silkolene Comp 4 15W-50 tai 20W-50. Kaikki vaihtoehdot ovat esterisynteettisiä. Silkoleneä löytyy Helsingistä Eurobikeristä sekä Porvoosta Snellman Motosportista. Noilla oma K100:n on toiminut erinomaisesti.
Jos vaihteisto tuppaa poksahdella vaihda öljyksi Silkolene BOA SAE 80W-90 GL5. Se on Getragin siis Bemun vaihteiston alkuperäisöljy. Sama tavara käy myös perään.
Suosittamani öljyt eivät pluirahda kovassakaan ajossa kunnon helteillä. Tuli taas jälleen kerran todettua viime kesänä matka-ajossa.
Ei nyt sitten taas aloiteta "juupas eipäs" väittelyä öljyistä. Jokainen ajaa parhaaksi katsomallaan tavaralla, mutta kannattaa joskus kokeilla muitakin, kuten minäkin teen. Edellä mainitut ovat vain tulleet ajan kanssa huomattua omassa pyörässä yksiksi parhaista.
Alkuperäisten suodattimien valmistajana on Mahle/Knecht. Löytyy molemmilla tuotemerkeillä. Muutaman euron pystyt säästämään kun tilaat suodattimen johonkin autotarvikeliikkeeseen. Noita tuo maahan mm. Koivunen.
Öljynsuodatin: OC 91, pelkkä suodatin
OC 91 D, suodatin + öljyropun tiiviste
OC 91D1, suodatin + öljyropun tiiviste + O-rengas.
Ilmansuodatin: LX 75
Polttoainesuodatin: KL 145
Noita saattaa silloin tällöin löytää Motonetistäkin. Öljynsuodatin on yleensä Champion. Älä osta niitä. Ilma- ja polttoainesuodatin yleensä Mahle. Kannattaa käydä itse tarkistamassa mitä löytyy.
Sytytystulppia (Bosch X5 DC) saa kaikista Bosch-Centerereistä esim. Alppilan Autohuolto, jolla on Bosch huolto. Tulpat on tilaustavaraa ja toimitetaan 10 kpl:n rasiassa. Jos et saa alennuksia ei tule merkittävästi halvemmaksi kuin hankkimalla alkuperäisosana. Pienenä huomiona niin testaavat ja huoltavat myös ruiskusuuttimia. Ei yhtään hullumpi idea käyttää suuttimia huollossa.
Öljyksi käy SAE 15W-50 tai 20W-50. Esim. Motul 300V MP 4T 15W-50 (löytyy yleensä myös Motonetistä). Hyvänä vaihtoehtona on myös Silkolene Pro 4 SAE 15W-50 tai Silkolene Comp 4 15W-50 tai 20W-50. Kaikki vaihtoehdot ovat esterisynteettisiä. Silkoleneä löytyy Helsingistä Eurobikeristä sekä Porvoosta Snellman Motosportista. Noilla oma K100:n on toiminut erinomaisesti.
Jos vaihteisto tuppaa poksahdella vaihda öljyksi Silkolene BOA SAE 80W-90 GL5. Se on Getragin siis Bemun vaihteiston alkuperäisöljy. Sama tavara käy myös perään.
Suosittamani öljyt eivät pluirahda kovassakaan ajossa kunnon helteillä. Tuli taas jälleen kerran todettua viime kesänä matka-ajossa.
Ei nyt sitten taas aloiteta "juupas eipäs" väittelyä öljyistä. Jokainen ajaa parhaaksi katsomallaan tavaralla, mutta kannattaa joskus kokeilla muitakin, kuten minäkin teen. Edellä mainitut ovat vain tulleet ajan kanssa huomattua omassa pyörässä yksiksi parhaista.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudult
[quote="Motonomi"]Älä hemmetissä käytä mitään tarvike öljynsuodattia. Monilla ulkomaisilla foorumeilla varoitellaan asiasta. Alkuperäisessä öljynsuodattimessa on erillinen suodatin myös ohivirtausventtiilissä. Missään muissa sitä ei ole.
quote]
Muuten meni oikein, mutta tarvikesuodattimissa ei aina ole ohivirtausventtiiliä. Suodatuksesta ei ole kyse, vaan ohivirtausventtiilin olemassaolosta suodattimen sisällä.
quote]
Muuten meni oikein, mutta tarvikesuodattimissa ei aina ole ohivirtausventtiiliä. Suodatuksesta ei ole kyse, vaan ohivirtausventtiilin olemassaolosta suodattimen sisällä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Oljyt, tulpat, suodattimet 80-luvun K-pyöriin pk-seudult
Tulpat kannattaa tilata allaolevasta liikkeestä.Huomattavasti halvemmat kuin Suomessa.
http://www.carsparkplugs.com/Search.aspx?q=DR8EIX
Nuo on siis iridium-tulppia.Tuo NGK DR8EIX pitäisi olla K100:seen sopiva tulppa.
Alla linkissä NGK tulppa taulukko
http://www.ngksparkplugs.com/part_finder/motorcycles
Tässä toinen taulukko.Vähän ristiriitaista tietoa ??
http://www.ngk.fi/index.php?id=1666&pd= ... BMW&m=1000
http://www.carsparkplugs.com/Search.aspx?q=DR8EIX
Nuo on siis iridium-tulppia.Tuo NGK DR8EIX pitäisi olla K100:seen sopiva tulppa.
Alla linkissä NGK tulppa taulukko
http://www.ngksparkplugs.com/part_finder/motorcycles
Tässä toinen taulukko.Vähän ristiriitaista tietoa ??
http://www.ngk.fi/index.php?id=1666&pd= ... BMW&m=1000