Sytytysongelma r1100GS pyörässä
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Minulla on ongelma R1100GS pyörässäni.
Sytytys on ihan kateissa, kun yrittää käynnistää pyörää.
Ei minkäänlaista kipinää.
Hall anturit antavat hyvän signaalin, molemmat. Mittasin liittimestä tankin alta.
Sytytyspuolan ensiöpiirin vastus on 1.0 Ohmia ( huolto-ohjeissa 0.5 Ohm ) ja toisiopiiri 7 kOhmia. ( Ohjeissa 13 kOhm )
Onko puola sökö?
Mitä muuta voin tutkia?
Terveisin
Pekka
Sytytys on ihan kateissa, kun yrittää käynnistää pyörää.
Ei minkäänlaista kipinää.
Hall anturit antavat hyvän signaalin, molemmat. Mittasin liittimestä tankin alta.
Sytytyspuolan ensiöpiirin vastus on 1.0 Ohmia ( huolto-ohjeissa 0.5 Ohm ) ja toisiopiiri 7 kOhmia. ( Ohjeissa 13 kOhm )
Onko puola sökö?
Mitä muuta voin tutkia?
Terveisin
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Jos noin paljon arvot heittää, niin puolahan se on.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Tänään tutkin myös bensapuolen.
Ei ruiskuta bensaa ei.
Jotain on pahasti pielessä.
Pekka
Ei ruiskuta bensaa ei.
Jotain on pahasti pielessä.
Pekka
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Mittaa bensan paine. R 1100 RT:ssä paine on 3,0 bar yli imusarjan paineen, siis moottori pysähdyksissä ja bensapumpun katkaistessa käyntinsä. En nyt muista onko GS:ssä sama tai pienempi, ei se ainakaan alle 2,5 bar ole, luultavasti tuo 3,0 bar. Jos pumppu pyörii eikä missään putkistossa ole vuotoa josta paine karkaa niin vika on luultavasti paineensäätö kellossa, joka säätää paineen ennen suuttimia.
t:Kulkuri
t:Kulkuri
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Mulla ei ole sellaista mittaria, jolla paineen osaisin mitata.Kulkuri kirjoitti:Jos pumppu pyörii eikä missään putkistossa ole vuotoa josta paine karkaa niin vika on luultavasti paineensäätö kellossa, joka säätää paineen ennen suuttimia.
t:Kulkuri
En oikein usko tuohon ajatukseen.
Kateissa ovat siis kipinä ja bensa. Viittaa enemmänkin Motronic sähköongelmaan.
Joku maadoitus, releen ohjaus ( releitäkin olen vaihdellut) tms.
Tänään ei selvinnyt mitään uutta. Mitään vikakoodia ei löydy systeemistä tuon ohjeen mukaan tutkittuna:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html
Hall anturit toimivat, puola on kunnossa ( kokeiltu toisella puolalla ) yms.
Jatkan tutkimuksia ...
Pekka
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Jostain on jotain löydyttävä, tuo oli yksi ajatus. Taannoin haettiin todella uskollisesti vikaa, kun ei käynyt. Ei mitään vikakoodia ja kaikki tutkittiin, kun ei uskottu että Motronicissa voisi olla vikaa.Pekkavee kirjoitti:Mulla ei ole sellaista mittaria, jolla paineen osaisin mitata.Kulkuri kirjoitti:Jos pumppu pyörii eikä missään putkistossa ole vuotoa josta paine karkaa niin vika on luultavasti paineensäätö kellossa, joka säätää paineen ennen suuttimia.
t:Kulkuri
En oikein usko tuohon ajatukseen.
Kateissa ovat siis kipinä ja bensa. Viittaa enemmänkin Motronic sähköongelmaan.
Joku maadoitus, releen ohjaus ( releitäkin olen vaihdellut) tms.
Tänään ei selvinnyt mitään uutta. Mitään vikakoodia ei löydy systeemistä tuon ohjeen mukaan tutkittuna:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html
Hall anturit toimivat, puola on kunnossa ( kokeiltu toisella puolalla ) yms.
Jatkan tutkimuksia ...
Pekka
Kun vaihdettiin ECU niin heti toimi. Meidän tietotaidolla syytä ei saatu selville miksi ECU oli pimahtanut, Että näinkin voi käydä.
Kulkuri
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Testasin tänään ECUa toisesta pyörästä.
Toisen pyörän ECU ei auttanut omaani, mutta mun pyörän ECU:lla toinen pyörä toimi hyvin.
Kiitos Kannisen Matille ECUn lainasta.
Ongelma ei siis ole siinä moottorin ohjaus yksikössä ( Engine Control Unit)
Iiso huokaus. Se maksaisi mansikoita
Huomenna tutkin uudestaan Hall-antureita.
Ehkä ongelma on kuitenkin niissä.
Signaali ei ole kunnollinen tai ongelmia maadoituksen tms. kanssa.
Pekka
Toisen pyörän ECU ei auttanut omaani, mutta mun pyörän ECU:lla toinen pyörä toimi hyvin.
Kiitos Kannisen Matille ECUn lainasta.
Ongelma ei siis ole siinä moottorin ohjaus yksikössä ( Engine Control Unit)
Iiso huokaus. Se maksaisi mansikoita
Huomenna tutkin uudestaan Hall-antureita.
Ehkä ongelma on kuitenkin niissä.
Signaali ei ole kunnollinen tai ongelmia maadoituksen tms. kanssa.
Pekka
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Vika on korjattu.
Vika oli toisessa Hall anturissa kuitenkin. Testini eivät sitä löytäneet.
Vaihdoin molemmat anturit ja uudet johdot, koska vanhat olivat ihan hapertuneet.
Laitoin sinne kuumaa kestävät silikonijohdot, kun nuo alkuperäiset eivät kestä kuumuutta.
Nyt kaikki toimii mainiosti.
Kiitos neuvoista.
Pekka
Vika oli toisessa Hall anturissa kuitenkin. Testini eivät sitä löytäneet.
Vaihdoin molemmat anturit ja uudet johdot, koska vanhat olivat ihan hapertuneet.
Laitoin sinne kuumaa kestävät silikonijohdot, kun nuo alkuperäiset eivät kestä kuumuutta.
Nyt kaikki toimii mainiosti.
Kiitos neuvoista.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Nyt esitän oikein tyhmän kysymyksen. Miksi/onko tosiaan, koneessa tuplaten noita "kampiakselin nopeuden ja asennon tunnistimia?" Jos vain toisessa anturissa oli vika, miksi ei toisessa pytyssä lyönyt kipinää? Miksi kampiakselia pitäisi mitata kahdella anturilla? Yleensä koneissa on vain yksi tunnistin.Pekkavee kirjoitti:Vika on korjattu.
Vika oli toisessa Hall anturissa kuitenkin. Testini eivät sitä löytäneet.
Vaihdoin molemmat anturit ja uudet johdot, koska vanhat olivat ihan hapertuneet.
Laitoin sinne kuumaa kestävät silikonijohdot, kun nuo alkuperäiset eivät kestä kuumuutta.
Nyt kaikki toimii mainiosti.
Kiitos neuvoista.
Pekka
Anteeksi, mutta veikkaan, että virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa?!
Hyvä kun pelaa!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
No ei tyhmiä kysymyksiä ole olemassa, on vain tyhmiä vastauksia.Ismo Vaara kirjoitti: Nyt esitän oikein tyhmän kysymyksen. Miksi/onko tosiaan, koneessa tuplaten noita "kampiakselin nopeuden ja asennon tunnistimia?" Jos vain toisessa anturissa oli vika, miksi ei toisessa pytyssä lyönyt kipinää? Miksi kampiakselia pitäisi mitata kahdella anturilla? Yleensä koneissa on vain yksi tunnistin.
Anteeksi, mutta veikkaan, että virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa?!
Hyvä kun pelaa!
Aina kannattaa kysyä, niin voi vaikka oppia jotain.
Niin minäkin teen.
On siinä ihan oikeasti kaksi Hall-anturia.
Tiedän, kun ne itse vaihdoin ja juottelin uudet johdot niihin.
2 kpl Honeywell 2AV54 antureita tuolta http://www.vpv-motorracing.com/ ostettuna, hinta oli 18.- euroa/kpl. BMW varaosana anturilevy antureineen ja johtoineen maksaa jotain 200.- euroa.
Johdoiksi laitoin kuumankestävää silikonijohtoa Partcolta ja uudeksi kuoreksi koaksiaalikaapeli RG58 metallikuoren ja kutistesukkaa.
BMW R1100GS pyörässä kipinää tulee kummallekin pytylle joka kierroksella.
Siis sen toisen Hall-anturin ohjeen mukaan.
Toinen kipinä on kuitenkin turha eli menee haaskuuseen.
Se toinen Hall-anturi hoitelee ruiskun ajoitusta ja kertoo ruiskusuuttimille, koska pitää laittaa bensaa rööriin. Siinäkin osa bensasta jää hetkeksi majailemaan sinne toisen pytyn imuventtiilin taakse.
Lisää tietoa vaikka tuolta
http://www.ebbo.org/2av54.php
Noin se vaan toimii.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Voe kilivvehkeet, etten paremmin sano! Ykspyttysessä F:ssä on vain yksi anturi laskemassa kampiakselin kierroksia ja se riittää, sekä bensalle, että kipinälle.
Miten sait molemmat rikki yhtäaikaa? Onko yksi anturi vain ruiskuja varten ja toinen kipinöitä, vai eri pyttyjen anturit erikseen??
Ei kun vastasitkin jo! Sorry.
Edit. Onko ne anturit samalla kohtaa päällekkäin?
Miten sait molemmat rikki yhtäaikaa? Onko yksi anturi vain ruiskuja varten ja toinen kipinöitä, vai eri pyttyjen anturit erikseen??
Ei kun vastasitkin jo! Sorry.
Edit. Onko ne anturit samalla kohtaa päällekkäin?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
No anturit on 180 asteen jaolla.Ismo Vaara kirjoitti:Voe kilivvehkeet, etten paremmin sano! Ykspyttysessä F:ssä on vain yksi anturi laskemassa kampiakselin kierroksia ja se riittää, sekä bensalle, että kipinälle.
Miten sait molemmat rikki yhtäaikaa? Onko yksi anturi vain ruiskuja varten ja toinen kipinöitä, vai eri pyttyjen anturit erikseen??
Ei kun vastasitkin jo! Sorry.
Edit. Onko ne anturit samalla kohtaa päällekkäin?
Katso tuolta http://www.ebbo.org/2av54.php
Tutkin tuota bensan tuloa suuttimista kanssa eikä tullut bensaa.
Ehkä vikaa oli myös johdoissa. Ne alkuperäiset johdot ei kestä kuumuutta vaan hapertuvat kuorestaan ihan muruiksi.
Kun otin anturit irti niin toinen oli rikki ja toinen toimi.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, 17 Loka 2010 21:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä
Ismo Vaara kirjoitti: Anteeksi, mutta veikkaan, että virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa?!
Hyvä kun pelaa!
Mitähän tämä "virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa" tarkoittaa?
Pitäisikö varautua jatkossa siihenkin kuivumiseen?
Pyörä pelaa edelleenkin ihan mainiosti. Tänään ajelin ihan hyötyajoa 40 km.
Pyörä on ollut liikenteessä joka päivä parantumisensa jälkeen.
Pekka