Vilssin LT-virittelyä

Luxury touring
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Morjens taas Antti,

jatketaan täällä LT-foorumilla kun nää jutut näyttää olevan niin kovasti LT-spesifisiä, josko joku muukin LoTjakuski ne täältä äkkäisi...
Joo, ne apurungot on toki tulleet ja tänään jo jopa sain projektin aloitetuksi. Etsin tarvikkeita ja leikkelin vähän rautaa sieltä ja täältä...Saattaapa tässä tammikuun aikana jopa valmistuakin :D

Siihen käsinojien peiliongelmaan ( ja LT:n huonoon peilitilanteeseen yleisemminkin) löytyy hyvä apu Bemarikaupasta. Hankit sieltä K 1200 RS:n ovaalit peilit, joille löytyy valmiit kiinnikkeet siitä LT:n stongasta. Nuo on ihan eri tason kapineet kuin ne LT:n omat turhan kaukana ja aika pahat kuolleet kulmat jättävät peilit. Ei värise, ei vapise...

Siinä LT:n CD-vaihtajan kaapelissa on yhdessä karvassa (olikohan sinipunainen) jatkuva 12 V. Vaikka iPodia ei ladatakaan, niin tuo NeoProlink syö sähköä joka tapauksessa. Muistaakseni omani oli jopa hieman lämmin pyörän seistessä, joten se tuon akun kuivattaa.
Hoito on seuraava: Kun olet varmistanut, että tuo jatkuva sähkö tulee siihen sinipunaiseen karvaan, napsaiset sen poikki ja eristät sen pyörän puoleisen pään, jottei se pääse räpsymään mihinkään ja polttamaan sulaketta. Sitten otat uuden syötön sille NeoProLinkille menevään (sinipunaiseen?) johtoon esimerkiksi takapenkin lämmityksen syötöstä. Löytyy sieltä takapenkin alta olevasta liittimestä. Väriä en muista mutta siellä on yksi johto, jolle tulee sähkö virtalukon kautta. Tästä kun otat NeoProlinkin syötön, niin loppuu akun kuivattaminen.

Sitä sun takajoustasi saattaa vaivata säätöyksikön öljynvähyys. Testaa se näin:
- pyörä keskituelle
- säädä esijännityksen säätöpyörä kokonaan "auki" (siis esijännitys nollille)
- aloita kiristää pyörää "kliksaus" kerrallaan (sikäli kuin säätöpyöräsi vielä kliksahtaa, kaikki ei sitä vanhemmiten tee)
- jos noita kliksahduksia tuntuu enemmän kuin neljä tai viisi ennekuin säätöpyörässä alkaa tuntua selvä hydrauliöljyn aiheuttama vastus, tarvitsee yksikkö lisää öljyä.
Tuossa simppelit ohjeet: http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... ADADJUSTER#
Koska öljyä ei mene kuin muutama millilitra, ei öljyn laadulla käsittääkseni ole kauhean suurta merkitystä. Jos saat käsiisi hydrauliöljyä niin aina parempi. (Täältä saat kyllä sitten jos jaksat odotella...)
Ja jos / kun ne jouset sitten joskus oikeasti menee vaihtoon, niin Öhlinsit sitten kyllä muuttaa pyöräsi käytöksen ja pohjaamiset ynnä muukin lulluaminen loppuu tykkänään.Ne on jossain 1500 - 1600 euroa pari eli aika hinnakkaat, mutta siitä huolimatta älä nyt ainakaan enää orkkisShowia mene ostamaan...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Terve.

Hyvä ratkaisu, että siirsit keskustelun tänne. Keskustelu laajeni muutenkin aika paljonkin alkuperäisestä otsikosta "lisävalot" :D.

Hienoa että raudat saapuivat perille, projektilla ei siis ole mikään kiire mutta halusin vain varmistaa jotta eivät eksyneet matkalla :). Yritin itse irroittaa sitä toisen kaatumaraudan sisälle jumittunutta laakerinkuulaa, mutta en saanut sitä ulos. Jos löydät konstin tämän kuulan irroittamiseen niin olisin erittäin helpottunut, ei haittaa vaikka kuula sekä jousi tuhoutuisivat toimessa koska minulla on nyt se jenkeistä kalliilla tilaamani tarvikesarja (pultit kuulat ja jouset).
Myös kierteet joihin ne 4 pitkää pulttia asennetaan, voivat olla vaurioituneet mutta tähänhän pitäisi tehota kierteen korjaus työkalut.

Tuota peiliongelmaa olen itsekin miettinyt. Suurin apu luultavasti onkin juuri mainitsemasi lisäpeilit, pitääpä lähettää tilausta taas bemarille :)

Tuohon prolinkin virran-ahmimis ongelmaan paneudun mahdollisimman pian.

Testasin takajousen säätöyksikön.
Rullasin pyörän kokonaan auki ja ihmettelin suuresti sitä että, en tuntenut minkäänlaista vastusta, vasta kuin 10-11 kliksauksen kohdalla.
Eli asteikolla vasta kohdan standard jälkeen alkoi vastusta tuntua.

Kyselin myös samasta ongelmasta bemarin huollosta, ja he sanoivat samaa että öjlyn haihtuminen saattaisi olla suurin syy.
Nyt siis vain öljyä lisäämään.


Toivotaan nyt että tuo auttaa, sitten vasta ne öhlinssit :)

Kiitos
Antti
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys taasen,

Löysin Rs.n peilit käytettynä 60 eurolla, kun taas alkuperäis-varaosana olisin joutunut pulittamaan 85e/kappale ja siihen vielä päälle tarvittavat mutterit ja prikat, säästin siis hienoisen summan :).
Peilit tulivat tänään, ja olivat moitteettomassa kunnossa, ainoa joka jäi harmittamaan oli juurikin nämä puuttuvat mutterit(ja prikat).

RS- mallissa taitaa olla kierteet valmiina tangossa? :O
LoTjassahan näitä kierteitä ei näköjään valmiina ollutkaan :/

Nyt kysynkin, että joudunko tilaamaan bemarilta kalliit mutterit ja prikat vai kelpaako ihan rautakaupan tusina-mutterit paikalle?

Saako siis sinne alapuolelle sopimaan tavalliset mutterit ?


Terveisin
Antti
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Vilssi kirjoitti:Nyt kysynkin, että joudunko tilaamaan bemarilta kalliit mutterit ja prikat vai kelpaako ihan rautakaupan tusina-mutterit paikalle?

Saako siis sinne alapuolelle sopimaan tavalliset mutterit ?
Meinaatko että BMW käyttää peileissään jotain muita kuin ISO-standardin mukaisia muttereita?
Mitkäs kalliit prikat ja mutterit sitten tilaisit BMW:ltä? Oletko varma, että RS:n peileihin tarkoitetut mutterit mahtuvat tosiaan LT:n katteen alle? Entä värisävy? Onko max 0,5 €:n rautakauppakokeilu aivan hukkaan heitettyä rahaa?
Osta kuitenkin kerralla kolme mutteria, jos yksi sattuu matkalla hukkumaan! 8)

PS: Peilit voi ottaa rautakauppaan mukaan, ettei tule vääriä ostoksia.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Ongelma ei ole siinä, etteikö noissa BMW:n lisäpeileissä olisi normaalit M8 kierteet ja etteikö niihin KIERTEISIIN täten menisi mikä tahansa normaali 8 mm mutteri.

Ongelma on siinä, että siellä LT:n (tai RS:n) stongakappaleen alapuolella ei ole tilaa millekään normaalille kuusikulmaiselle mutterille. Itse jätin nuo orkkismutterit (Ismon periaatetta noudattaen :wink: )ostamatta BMW-kaupasta ja sittenpähän jouduin rakentelemaan ne itse. Resepti on seuraava: (per peili)

- osta rautakaupasta 8mm niin sanottu jatkomutteri. Tätä käytetään esim kierretankojen toisiinsa liittämisessä, on siis tavallinen 8 mm kuusikulmainen, mutta tavallista korkeampi mutsku.
- osta myös 8 mm kuusiokolopultti (lyhytkin riittää, pääasia, että kierrettä koko pituudelta)
- sahaa tuo kuusikolopultti poikki siten, että kierrettä jää noin max 5 mm
- kierrä e.m. pultti tuon ensinmainitun jatkomutteriin sisään
- tarkoituksena on liittää ne toisiinsa lopullisesti. Itse hitsasin ne kiinni. Voit myös kokeilla ns. "lopullista Loctitea", joka saattaa myös toimia.
- nyt kun sulla on tuo paketti kasassa, ryhdyt smirklaamaan sen kuusikulmaisen jatkomutterin kulmia pois. Tavoitteena saada siitä saman muotoinen päästä katsottuna kuin se kuusiokolopultin pyöreä pää on.
- nyt tämä uusi mutteri mahtuu sinne pyöräsi stongapalikan pyöreään koloon ja pystyt kiristämään (ja avaamaan sen) tavallisella kuusiokoloavaimella. Varsinkin siellä kaasukahvan puolella kun ne kaasuvaijeritkin saattavat vielä olla tiellä, jolloin sekaan ei millään 13 mm lenkillä tai muulla edes pääsisikään.
- lopuksi saatat ehkä joutua vielä sahaamaan tuota jatkomutteria lyhyemmäksi, jollet halua, että se törröttelee sieltä alapuolelta. -
-spreijaa mustaksi, niin ovat siistit.


Vaihtoehto edellä mainitulle askartelulle on ostaa ne mutterit (ja ehkä prikatkin) valmiina BMW-kaupasta. Mistään muualta tuskin tuollasia löydät...


T. Pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kannattaa mennä ruuvikauppaan. Kapeita pitkiä muttereita löytyy ainakin kuusiokolo- ja talttakannalla.
Autotarvikeliikkeistä löytyy kierre-elementtejä, joissa on sisä-ja ulkokierre ja talttakanta. Ulkokierre on tietysti tarpeeton, mutta käy kuitenkin mutterista.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

tervehdys,

kävin ruuvikaupoilla mutta sopivat erikoisruuvit olisivat maksaneet suunnilleen samanverran kuin bemarin alkuperäiset, joten päätin tilata bemarilta suoraan oikeat osat.
Hintaa osille tuli yhteensä 16euroa, joka on aika suolainen hinta muutamasta mutterista ja prikasta mutta ainakin ovat juuri sellaiset kuin pyörä vaatii.

Kiitos kuitenkin ehdotuksistanne :)

Pozo, sitten kun saat raudat valmiiksi niin ilmoita työstön hinta niin laitan samalla rahat työstä sekä tulevista postikuluista tilillesi.

Kiitos vielä kerran, että sinulla riittää muidenkin kiireiden ohessa aikaa tämänkaltaiseen työhön :)


Nyt talvenaikana olen hankkinut intercommia pyörään.
Tomtom riderin mukana tulikin jo tuo scala rider- yhden kypärän setti, jonk liitin matkustajan kypärään.
Ostin myös omaan kypärääni( schuberth c3) schuberthin oman src sarjan, joka siis uppoaa kypärän sisään huomaamattomasti.

molemmathan toimivat bluetoothin avulla ja ovat helposti yhdistettävissä toisiinsa. Nyt vain odottelemaan kesää ja lapinreissua :)

T.Antti
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Vilssi kirjoitti:kävin ruuvikaupoilla mutta sopivat erikoisruuvit olisivat maksaneet suunnilleen samanverran kuin bemarin alkuperäiset, joten päätin tilata bemarilta suoraan oikeat osat.
Hintaa osille tuli yhteensä 16euroa, joka on aika suolainen hinta muutamasta mutterista ja prikasta mutta ainakin ovat juuri sellaiset kuin pyörä vaatii.
M8 mutteri, sileä, ulkohalk. 11mm, pit. 30mm, läpikierrereikä, urakanta. 0,8€ kpl. Täältä tuppukylän ruuvikaupasta.
En tiedä olisiko em. mutteri sopinut, mutta jos maahantuojan edustaja olisi "mummorahanaikaan" tullut ehdottamaan kahdesta mutterista satasen hintaa, niin olisihan hänet kivitetty muttereillaan kuoliaaksi! :shock:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Joo kyllä nuo Ismon löytämät pyöreät mutterit olisi varmaan sopineet. Isolla talttaruuvarilla kiristely siellä kaasuvaijerien seassa saattaa olla hankalaa, mutta tuohon sitten vain parannukseksi se aiemmin esittämäni kuusiokolopultin poikkisahaus/kiinniliimaus, jolloin on sirompi työkalu millä kiristellä. Noista valmiiksi pyöreistä saa ainakin vähemmällä smirklaamisella käypäiset kiinittimet kuin noista kulmikkaista jatkomuttereista. Ja jos nuo kerran on ihan hyllytavaraa eikä tuota pahemmassa hinnan kirossa, niin kyllähän tuossa jo tuntipalkoille pääsee noita väkästellessä...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Nonnih, nyt sain ne Vilssin J-Peg stopparit vihdoin valmiiksi. Koetan saada postiin tänään tai huomenna kunhan maali on kuivunut.
Se kaadetun puolen J-Pegkin toimii kyllä ihan OK pienen viilailun jälkeen. Se kuula on edelleen siellä reiässään, mutta antaa sen olla. Eipähän pääse hukkumaan. Itsellä on ihan sama tilanne, molemman puolen kuulat on jämähtäneet sinne reikiinsä, mutta en ole enää aikoihin niitä yrittänyt sieltä ronkkia ulos.

Sitten ei muuta kuin pyörää kasaamaan ja koekaatoja tekemään, enää ei mee katteet rikki... :D Jaa niin, pikkuisen joudut dremelöimään sitä alakatetta, jolla teet asennustilan tälle uudelle stopparille.

Jos maksuna kävisi vaikkapa puolet siitä sun metalliammattimieheltä saamastasi hintapyynnöstä + kympin verran postimaksuja. Itse kun en ole metallipuolen ammattimies... :oops:
Tili on 506203-530866.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys ja kiitos,

ammattimies olisi veloittanut 160euroa, laitoin juuri 100euroa tilillesi( 90e työstä+10 posteista)
Odottelen jo innolla jotta pääsen asentelemaan, dremelöinti ei ongelma :)

Palaillaan

Antti
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

tervehdys,

Nyt huomasin ongelmaa kun otin pyörän vihdoin ajoon.
ei siis mitään isompaa ongelmaa joka ajoon vaikuttaisi, vaan tuohon prolinkkiin.

Kun painan jarrukahvasta tai polkimesta niin musiikki lakkaa, sama ongelma myös jos kuuntelee radiota.

Otin prolinkkiin herätteen piuhasetistä jossa on mm takajarruvalon virrat. voiko vika piillä siinä, vai voiko vika olla radion ja prolinkin välillä.

Myös siis radio "buuttaa" kun painaa jarrua :O
ihme juttu

Terveisin
Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Enpä ole ennen moisesta kuullut, mutta en liioin ole kuullut myöskään virran ryöstöstä kuvailemastasi paikasta. Eli haisee kyllä vahvasti siltä, että nyt se prolinkki sotkee jarruja ja päinvastoin.
Keulassa on hyvä paikka ylimääräisille virranotoille ( siis KOHTULLISESSA määrin) karttavalon
piuhoista ja takana takapenkin lämmityksen syötöstä. Sitten jos kulutusta rupeaa olemaan enemmän (lisävaloja, sähköpukua jne) niin sitten reilun releen välityksellä suoraan akulta ja edelleen erilliselle sulkerasialle jne.


T. Pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Vilssin LT-virittelyä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Selvitellään.
Selvitän kaikki liitokset uudelleen ja jos ei pelitä niin herätteen ryöstän muualta

Kiitokset taas
Antti
Vastaa Viestiin