Olisko jollain neuvoja seuraavaan.. k100rs -91 16-v
Miten saan irrotettua kardaani akselin etummaisen osan kardaanitunnelin ollessa paikallaan?? Tuleeko se vain vetämällä ulos sieltä kun etupäässäkin näyttäisi kuvan perusteella olevan jonkinlainen lukkorengas..?
Vinkkejä asennukseen kaivataan myös mitä kannattaa ottaa huomioon kasatessa..
K100RS:n kardaani..??
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
- Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
- Paikkakunta: Eurajoki / Luvia
Kaardaanin saa irti "vetämällä". Voipi olla tiukassa. Katso osoitteesta http://www.flyingbrick.de/D/wie_geht_das_.html kuvasarjaa "Ausbau und Prüfung der Kardanwelle".
Boorit pitää puhdistaa ja rasvata ennen kasausta. Ja tarkasta ristinivel että ei ole kulumaa. Vaihdelaatikon päässä on se lukko rengas. Kasatessa pitää saada ensin etupään boorit paikoilleen lukkorengasta vasten ja sitten kumivasaralla napakka isku (kardaani suorassa) akselin päähän jotta lotkahtaa paikoilleen. Varo että pyörä ei putoa keskituelta!
Siellä laatikon päässä on kumipalje, tarkasta että se on kunnossa. Jos löydät hiekkaa ja soraa sisäpuolelta niin palje on joko rikki tai pois paikoiltaan. Sen vaihtaminen saattaa onnistua ilman purkamista, tai sitten ei.
Perän kun laitat kiinni niin vähän tiivistysainetta väliin jotta vesi ei pääse sisään. On muuten tyypillistä että perästä tulee "hieman" öljyä kardaanin suuntaan, tommonen lusikallinen jos on niin ei hätää.
Pärjäile!
Boorit pitää puhdistaa ja rasvata ennen kasausta. Ja tarkasta ristinivel että ei ole kulumaa. Vaihdelaatikon päässä on se lukko rengas. Kasatessa pitää saada ensin etupään boorit paikoilleen lukkorengasta vasten ja sitten kumivasaralla napakka isku (kardaani suorassa) akselin päähän jotta lotkahtaa paikoilleen. Varo että pyörä ei putoa keskituelta!
Siellä laatikon päässä on kumipalje, tarkasta että se on kunnossa. Jos löydät hiekkaa ja soraa sisäpuolelta niin palje on joko rikki tai pois paikoiltaan. Sen vaihtaminen saattaa onnistua ilman purkamista, tai sitten ei.
Perän kun laitat kiinni niin vähän tiivistysainetta väliin jotta vesi ei pääse sisään. On muuten tyypillistä että perästä tulee "hieman" öljyä kardaanin suuntaan, tommonen lusikallinen jos on niin ei hätää.
Pärjäile!
Tuomas P.
Lähti etummainen osa kardaanista irti tosiaan "kovaa" vetämällä. Uusien osien saavuttua pitää koettaa saada kasaan vielä. Onko muuta tarvittavaa tietoa kardaanin kohdistamisesta tms.. asioista. Eli miten päin pitää kardaanilenkkien olla etu- ja takanivelessä..??
Paraleverin momentit olivat muistaakseni 150Nm 12mm kuusiokololle ja 105Nm toiselle mutterille joka lukitsee toisen pultin, mutta kannattaako tosiaan vetää tämä toinen pultti heti täyteen tiukkuuteen ja sitten vasta säätää laakerivälys 7Nm ja lukita tuo mutteri vai missä järjestyksessä kannattaa homma tehdä..????
Paraleverin momentit olivat muistaakseni 150Nm 12mm kuusiokololle ja 105Nm toiselle mutterille joka lukitsee toisen pultin, mutta kannattaako tosiaan vetää tämä toinen pultti heti täyteen tiukkuuteen ja sitten vasta säätää laakerivälys 7Nm ja lukita tuo mutteri vai missä järjestyksessä kannattaa homma tehdä..????
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
- Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
- Paikkakunta: Eurajoki / Luvia
En tunne Paraleverin rakennetta itse mutta samasta linkistä löytyy jatkoa jossa sanotaan jotenkin seuraavasti: Perän kiinnittämiseksi laita ruuvit (6mm kuusiokolo?) paikoilleen mutta älä kiristä. Lopuksi laita ne "nivel" ruuvit paikoilleen sormitiukkuuteen. Ole varovainen ettet riko laakereita (nitä liukulaakereita niissä ruuveissa). Kun kaikki on kunnolla paikoillaan kiristä ulompi nivelruuvi sormin. Perä ei enää heilu eikä myöskään takertele. Löysää taas ulompaa ruuvia, noin kierroksen. Kiristä nyt sisempi (renkaanpuoleinen, 12mm) 106Nm momenttiin. Ja sitten ulommasta (6mm) ensin käsin ja sitten momenttiin (n. 7Nm). Ja sitten vastamutteri (avainväli 27mm) ensin käsikiristyksellä ja sen jälkeen momenttiin 106Nm, mutta varo että se 6mm kuusiokoloruuvi ei pyörähdä.
Perän ei pidä enää heilua eikä takerrella tai sitten olet kasannut osat väärin.
Kardaanilenkit pitää normaalisti olla 90 asteen vaihesiirrolla jotta kardaani toimii vakionopeudella.
Kuten mainitsin alussa, en tunne rakennetta eli en ole sitä koskaan avannut ja käännökseni on vapaa. Maalaisjärki mukaan niin homma hoituu.
Perän ei pidä enää heilua eikä takerrella tai sitten olet kasannut osat väärin.
Kardaanilenkit pitää normaalisti olla 90 asteen vaihesiirrolla jotta kardaani toimii vakionopeudella.
Kuten mainitsin alussa, en tunne rakennetta eli en ole sitä koskaan avannut ja käännökseni on vapaa. Maalaisjärki mukaan niin homma hoituu.
Tuomas P.
kardaani huolto
Kuinkas huoltaminen onnistuu? Täytyykö kardaani irroittaa myös etupäästään, vai voiko huollon suorittaa takaa käsin vetämällä pois tunnelista ja puhdistelemalla/rasvailemalla? Tuo kumikin etupäässä vaikuttaa päällisin puolin ihan kunnossa olevalta. Jos tuota etupäätä alkaa irroittelemaan, niin kannattaako jotain muuta huoltoa suorittaa samalla..
Omasta pyörästäni (vm.-92) tuo kardaani on vaihdettu uuteen 02 tai 03 ja vaikuttaa takaa tarkasteltuna ihan hyvä kuntoiselta ja siistiltä. Ja etupään kiinnityksiä en välttämättä ole innokas alkaa purkamaan, kun en oikein ole varma mitä siellä on vastassa. Josko tuon huollon suosiolla teettaisi jollain ammattimiehellä.
Omasta pyörästäni (vm.-92) tuo kardaani on vaihdettu uuteen 02 tai 03 ja vaikuttaa takaa tarkasteltuna ihan hyvä kuntoiselta ja siistiltä. Ja etupään kiinnityksiä en välttämättä ole innokas alkaa purkamaan, kun en oikein ole varma mitä siellä on vastassa. Josko tuon huollon suosiolla teettaisi jollain ammattimiehellä.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti: